Defragmentatie voor DOS?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een defragmentatieprogramma dat onder DOS (MS-DOS-Modus of Bootdisk) mijn harde schijf kan defragmenteren. Bij voorkeur moet dit programma FAT32 ondersteunen.
De defragmenter van MS-DOS 6.22 is geen optie omdat deze de lange bestandsnamen afkort.
Ik wil specifiek een DOS programma omdat in Windows er vaak bestanden in gebruik zijn die daardoor niet gedefragmenteerd kunnen worden. Ook Norton SpeedDisk defragmenteert niet alles onder Windows.

Alvast bedankt voor je reactie!

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

volgens mij zit bij bepaalde (oudere?) versies van Norton Utilities voor Win95/98 nog een DOS defragmenter voor Windows/FAT32/longfilenames ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:49
de enige DOS-defrag die ik ken is Speeddisk van Norton (helaas werkt ie alleen op FAT16)..

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Topicstarter
Ik heb hier nog Norton Utilities 4.0 en Norton SystemWorks 2000 liggen, beide voor Windows 9x, maar ik zie hier geen speeddisk voor DOS op staan. Iemand enig idee?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:49
Die 2 versies zijn te nieuw :) Daar zit hooguit een NDD in (DiskDoctor).. de DOS Speeddisk die ik bedoel is zeker ouder dan Windows 95 hmm..

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1148

Ik zou Diskeeper in Win2000/XP gebruiken. Net als chkdsk en partitionmagic heeft ook dit programma ene pre-GUI mode.

een DOS fat32 defragger bestaat volgens mij niet eens...
misschien bij de een of andere obscure dos-variant zoals freedos, drdos, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:45
Het programma power defrag gebruiken. Is alleen voor win95/98/ME en start je pc opnieuw op in veilige modus en gaat defraggen. Bij mij werkte het als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-06 17:12

sus

is druk :+

Ik denk niet dat die er zijn voor DOS (en dan voor FAT32), omdat FAT32 niet wordt ondersteund door DOS. Dat is ook de reden dat defrag (die bij dos wordt meegeleverd) je bestanden afkapt. Hij kan dat bestandstype gewoon niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theeboon
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

Theeboon

theebonen bestaan!

Denk dat je idd tevergeefs kan gaan zoeken.

"I sit in my room and imagine the future."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1933

ik weet nog wel dat ik vroeger met win95 de speeddisk voor DOS ging draaien... er kwam toen zo'n message in beeld dat het niet aan te raden was om het te proberen omdat er mogelijk data verloren ging! maar ik toch doen en ja hoor, dag win95!

pas dus wel op! je weet nooit wat zo'n DOS proggie met je filesystem doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36854

die ervaring ken ik.. pas op dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:28

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Alles in je tray (rechtsonder in de taakbalk) uit zetten en dan nog eens proberen anders idd in veilige modus draaien.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havocnl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-05 14:28
Ik weet niet precies vanaf welkde dos versie dat was. Maar daar zat gewoon standaard een defrag prog in.
je moest dan 2x defrag tiepen en dan deed ie ut.

Wèh zedde gij??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39366

Dit is correct Havocnl :+

Vanaf MS-Dos 6.22 kun je gewoon defrag achter de dos prompt type, en krijg je het ms-dos defragmentatie programma. :)

( Ga wel eerst in de dos dir staan, als je path niet is ingesteld |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Topicstarter
Op woensdag 07 november 2001 01:56 schreef BBL the 2nd het volgende:
Ik zou Diskeeper in Win2000/XP gebruiken. Net als chkdsk en partitionmagic heeft ook dit programma ene pre-GUI mode.

een DOS fat32 defragger bestaat volgens mij niet eens...
misschien bij de een of andere obscure dos-variant zoals freedos, drdos, etc...
Ik ben het op dit moment aan het uitproberen... Optimaliseert deze ook de swapfile?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op woensdag 07 november 2001 10:47 schreef suspicious het volgende:
Ik denk niet dat die er zijn voor DOS (en dan voor FAT32), omdat FAT32 niet wordt ondersteund door DOS. Dat is ook de reden dat defrag (die bij dos wordt meegeleverd) je bestanden afkapt. Hij kan dat bestandstype gewoon niet aan.
die zijn er wel degelijk want de DOS mode van Windows 95/98/... kan prima omgaan met FAT32, echter, de lange bestandsnamen zijn niet zichtbaar. Een goede FAT32 DOS mode defrag gaat echter *wel* goed om met lange bestandsnamen, hoewel je ze niet ziet bij een DIR commando ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12465

ik meen mij te herrineren dat er ook een extern commando in dos zat :? nl. defrag?

of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Ik heb vroeger m'n 486 regelmatig defragged hoor. 130 MB duurde een hele nacht.

Met Norton Disk Doctor DOS inderdaad. Da's tegenwoordig 2 programma's : Disk Doctor en Speed Disk.

FAT16 uiteraard. En FAT12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Volgens mij zat er idd gewoon een defrag.exe in DOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10341

Run de mijne altijd in safe-modes. No problems. Denk niet dat een dos progie sowieso je swap-file niet kan optimaliseren. Lijkt mij ook dat het langzamer zal werken.

Niet dat ik het geprobeerd heb :D
Pagina: 1