dvd met decoder of losse reciever + dvd kopen?

Pagina: 1
Acties:

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-02 16:23
Hallo,

Ik wil een standalone DVD speler gaan kopen en een reciever om zo Dolby Digital en DTS geluid te krijgen bij dvd films. Alleen zijn er nu ook van die DVD-spelers met ingebouwde decoders, dus nu begin ik te twijfelen. Ik heb ergens gehoord (weet niet meer waar) dat het geluid bij zo'n dvd speler met ingebouwde decoder minder zou zijn dan met een aparte reciever. Klopt dit?
Ik hoop van niet want dan zou ik een luxere dvd speler kunnen kopen met meer opties zoals SACD ondersteuning. Mijn budget is redelijk beperkt dus ik ben het liefst zo goedkoop mogelijk uit.
Weet iemand hier iets meer over of heeft een algemeen advies? Alle info is van harte welkom :)

Greetz,
Morpheus

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Verwijderd

Ik heb een DVD speler en een aparte versterker en daar ben ik blij mee. Ten eerste zijn DVD-spelers met een ingebouwde decoder duurder, ten tweede heb je dat een versterker met een 5.1 ingang nodig en ten derde heb je een probleem als je dvd speler er over twee jaar mee kapt, dan moet je perse weer een speler met ingebouwde decoder kopen.

Plus dat de meeste versterkers meerdere digitale ingangen hebben dus je kan er meerdere digitale apparaten aanhangen, of je geluidskaart (als die en een digitale uitgang heeft) eraan hangen.

Ik heb zelf een Onkyo TX-DS575, die kostte een jaar geleden 1500 gulden. Zitten 3 digitale ingangen op , 2 coaxiaal en 1 optisch en daarnaast ook een 5.1 ingang. Je kan er alle kanten mee op. Maar tegenwoordig heb je ook goedkopere versterkers hoor, en een dvd speler is ook zo duur niet. Of koop zo'n complete set...

Ik weet niks van een geluidkwaliteitsverschil, zou kunnen dat de decoderelektronica last heeft van de speler elektronica, zit natuurlijk dicht naast elkaar. Maar of het waar is weet is niet.

<edit>was het stukje over de geluidskwaliteit vergeten</edit>

Verwijderd

Op woensdag 07 november 2001 22:08 schreef Paveway het volgende:

blaat

Of koop zo'n complete set...
nee dat is echt slechter als losse componenten!

Verwijderd

Set bestaat toch gewoon uit losse componenten?!?

• fvandenreek
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02 11:40
Gewoon lekker door sparen en dure set kopen.
Krijg je anders toch spijt van.
Ik heb zelf de duurste set van jvc die nu home cinema of the year is. >:)
Die goedkope sets zijn gewoon kut. Je kunt niet eens vertragingen in stellen voor het geluid en zo.

Plus de rest is vaak om te :'(

mazzel frank

Money isn't rellevant..... who you are is.....

Verwijderd

Op woensdag 07 november 2001 22:11 schreef Paveway het volgende:
Set bestaat toch gewoon uit losse componenten?!?
nou er bestaan ook van die alles-in-een dingetjes, die zuigen(bijna) altijd..

Verwijderd

Op woensdag 07 november 2001 22:28 schreef wiebe het volgende:

[..]

nou er bestaan ook van die alles-in-een dingetjes, die zuigen(bijna) altijd..
Ja...maar die bedoelde ik niet :) Gelijk heb je wel, losse componenten zijn veeeeeeel beter dan euh allen-in-een setjes.

• GeJe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-01 20:09

GeJe

Je...

DVD + versterker met decoder.

De chip in de versterker is bijna altijd vele male beter.

Vandaag is het feest en morgen ook.

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-02 15:28

Opa

Nu Multifocaal!

Tsja, kweenie wat je budget is, maar idd moet je eigenlijk altijd losse componenten kopen waarvan de versterker Dolby Digital en DTS decoders heeft. Dan kan je ook ooit DTS cd's afspelen in je (digitaal aan te sluiten) cd-speler of DVD speler.
(Vaak hebben DVD spelers "met ingebouwde decoder" alleen een DD en GEEN DTS decoder)

Momenteel is de beste set (losse units) inclusief spiekerts de Pioneer DV-444 en **300 receiver met speakers. F 2699 bij Expert.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• BackSlash
Op donderdag 08 november 2001 00:55 schreef victorvo het volgende:
(Vaak hebben DVD spelers "met ingebouwde decoder" alleen een DD en GEEN DTS decoder)
De DVD speler die ik in mijn hoofd heb, de Sony DVP-NS700V heeft wel degelijk DTS decoders. Dit is een behoorlijk luxe speler vind ik zelf, je kunt er zelfs SACD's mee afspelen (super audio cd's, meerkanaals cd's van hele hoge kwaliteit) en heeft allemaal extra functies voor mooier beeld dan een gewone dvd speler (Precision Drive 2, Dynamic Tilt Compensation, Block Noise Reduction, etc). Al deze opties spraken mij wel aan, daarom overweeg ik deze DVD speler. Deze DVD speler zou ik namelijk niet kopen als ik ook nog een aparte reciever zou moeten hebben, dat wordt me namelijk veel te duur. Deze DVD speler kan ik voor FL 1100,- kopen.

GeJe, kan jij mij misschien uitleggen waarom de chip in de versterker bijna altijd vele male beter is?

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Verwijderd

Op donderdag 08 november 2001 10:43 schreef Morpheus_ het volgende:

blaat

je kunt er zelfs SACD's mee afspelen (super audio cd's, meerkanaals cd's van hele hoge kwaliteit)
correctie: SACD's kunnen meerdere kanalen zijn, echter in de praktijk is dat soort software heel schaars
en heeft allemaal extra functies voor mooier beeld dan een gewone dvd speler (Precision Drive 2, Dynamic Tilt Compensation, Block Noise Reduction, etc). Al deze opties spraken mij wel aan, daarom overweeg ik deze DVD speler. Deze DVD speler zou ik namelijk niet kopen als ik ook nog een aparte reciever zou moeten hebben, dat wordt me namelijk veel te duur. Deze DVD speler kan ik voor FL 1100,- kopen.
je hebt alsnog een versterker nodig om je boxen aan te sturen..

• BackSlash
Heb ik alsnog een versterker nodig??
Ik kan dus niet de speakers rechtstreeks aansluiten op de DVD speler? Ik had begrepen dat dit wel zou kunnen, bij de DVD spelers van Sony (van die alles-in-een-setjes) kun je alle 6 de boxen rechtstreeks op de DVD speler aansluiten, dus ik ging er van uit dat dat hier ook mee zou kunnen. Dat kan dus niet?

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

Op donderdag 08 november 2001 14:36 schreef Morpheus_ het volgende:
Heb ik alsnog een versterker nodig??
Ik kan dus niet de speakers rechtstreeks aansluiten op de DVD speler? Ik had begrepen dat dit wel zou kunnen, bij de DVD spelers van Sony (van die alles-in-een-setjes) kun je alle 6 de boxen rechtstreeks op de DVD speler aansluiten, dus ik ging er van uit dat dat hier ook mee zou kunnen. Dat kan dus niet?
Nope. Je hebt een dolby Prologic versterker nodig met 6 ingangen die je via doodgewone RCA kabels verbindt met de 6 uitgangen op je DVD speler. Deze versterkers heb je vanaf f 400 (AKAI AMV 1200 bij richersounds.nl onder andere)
Als je toch geen andere digitale apparaten wilt en je neemt die Sony, heb je toch een mooie set. Minpuntjes zijn geen MP3 en geen SVCD ondersteuning.

Aan de andere kant: als je dat hele SACD verhaal ff vergeet, haal je voor f 849 een regiovrije, MP3 en SVCD spelende Pioneer DV-444 (huidige topper onder f 1000) en de 250 die je daarmee bespaart stop je in een DD/DTS versterker (Yamaha vanaf 699, Duitsland vanaf DM 500).
(Regiovrij doet alleen pcu.nl voor zover ik weet. Elders is hij f 799).

• BackSlash
Vreemd dat je alsnog een aparte versterker nodig hebt. Wat heb je dan aan die ingebouwde decoders? Alleen handig als je een ProLogic versterker hebt en geen nieuwe wilt kopen ofzo? Of is dit een verkooptruukje ofzo? Je denkt "ah mooi, ingebouwde decoders dus ik hoef geen losse reciever meer te kopen..." Nou, mooi niet dus ;)
De reden dat ik aan deze speler dacht is vanwege die extra beeldfuncties (die ik hierboven al heb genoemd). Die functies hebben volgens mij alleen Sony DVD spelers. Daarom denk ik aan een Sony DVD speler. En waarom raadt iedereen die Pioneer DV-444 speler aan?? Hoe presteren die Sony DVD spelers tov andere merken? Zijn ze minder/gelijkwaardig/beter dan bijv. die van Pioneer?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:18

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een speler met ingebouwde decoder is inderdaad bedoeld om 'm ook op een oudere versterker met 5.1 input aan te kunnen sluiten. :)
Gewoon om het wat meer compatible te maken.

ALs je nu begint met DVD hoef je daar helemaal geen rekening mee te houden. Als het erop zit, is het niet echt erg ofzo, je kan de DVD speler dan ook gewoon op de normale manier op de versterker aansluiten en die ingebouwde decoder omzeilen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
De decoder die in de speler zit is niet anders dan die in de versterker, zijn allemaal chips van Dolby..

Maar je bent wat beperkter als je een decoder in je dvdspeler hebt zitten, aangezien je dan niet meer appart DSP's kunt gaan kiezen (tenminste op de meeste versterkers).

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Natuurlijk heb je een versterker nodig. Een DVDspeler met ingebouwde DD/DTS decoder heeft gewoon zes tulpaansluiten (5.1) aan de achterkant. Dit signaal is (dus) niet versterkt, net als het geluid uit je geluidskaart dat niet is. Je versterker moet dan dus ook een 5.1 ingang hebben Dat is dan in feite precies hetzelfde als de AUX of tape ingang, alleen zijn het daar 2 kabels (nl. stereo geluid) en voor DD/DTS zijn het dan 6 kabels (nl. 5.1 geluid)

Het kan dus zo:
- DVD met decoder
- 6 "tulp"kabels naar versterker maar met 5.1 ingang
- versterker stuurt speakers aan

of zo:
- DVD zonder decoder maar met digitale uitgang
- 1 digitale (optisch of coax) kabel naar versterker met digitale ingang en DD/DTS decoder
- versterker stuurt speakers aan.

Die alles-in-1 setjes hebben gewoon een klein versterkertje ingebouwd, net als je dat ziet bij micro-stereotorentjes.

Alleen al omdat het zoveel kabels ( :r ) scheelt en je eventueel later dan niet weer een dvdspeler met ingebouwde decoder hoeft te kopen, zou ik voor optie 2 gaan (dvd speler zonder decoder, versterker met decoder)

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

• BackSlash
Ah, dat is 'jammer'. Nu moet ik dus een andere oplossing zoeken.
Als DVD speler twijfel ik nu tussen een goedkopere Sony speler, omdat deze speler dus extra beeldfuncties heeft die andere merken niet heeft. Ook zou ik de Pioneer DV-444 kunnen nemen. Welk van die 2 zal het beste zijn, of maakt het niet zoveel uit?

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

Test DV-444

Test NS-400D

Lijkt me duidelijk...

• BackSlash
Duits is niet mijn sterkste kant, maar ik begrijp dat die Sony af en toe uitvalt met bepaalde tracks?? :?
Dass die Bewertung nicht noch besser ausfällt, liegt an den häufiger auftretenden Ausfallerscheinungen.
Ook begrijp ik dat ie lawaai maakt terwijl hij cd's leest...
Aber das Laufgeräusch ist gegenüber der letzteren Generation lauter. Trotzdem aber ist der Lautstärkepegel nicht beängstigend hoch. Wer nicht direkt neben dem Player sitzt, wird damit klarkommen.
Ik begrijp dus dat die Pioneer er beter uitkomt...

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

Op zaterdag 10 november 2001 07:08 schreef Morpheus_ het volgende:
Duits is niet mijn sterkste kant, maar ik begrijp dat die Sony af en toe uitvalt met bepaalde tracks?? :?
[..]

Ook begrijp ik dat ie lawaai maakt terwijl hij cd's leest...
[..]

Ik begrijp dus dat die Pioneer er beter uitkomt...
dat zijn dropouts (audioterm) en hij is idd wat luid. Niet zo luid als de PS2 maar toch. Verder is de foutcorrectie iets minder.
Belangrijkste punten voor mij blijven de MP3 en de SVCD. Ben toch niet van plan om die veel te dure SACD's te kopen.

• BackSlash
Wanneer komen die dropouts dan voor? Terwijl je een film kijkt ofzo?

Pagina: 1