Ik stream Poker, Retro Games & Good Vibes op Twitch.tv/Questje :-)
Verwijderd
beetje afhankelijk wat voor pc je hebt en wat je er in hebt natuurlijk
300 watt
vergeet je monitor ook niet mee te rekenen
#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5
pak een oud Natuurkunde boek tevoorschijn en kijk naar die shit met Kw en W en H en KwH
Verwijderd
Bovendien slurpt hij maximaal 300 watt, maar de efficienty is maar iets van 60-70% Dus als je hardware in totaal 200 watt slurpt kom je toch weer hoger uit qua totaal verbruik.Op dinsdag 06 november 2001 23:34 schreef happy3736 het volgende:
je voeding kan 300 watt leveren hij gebruikt niet altijd
300 watt
vergeet je monitor ook niet mee te rekenen
200 W = 0,2 KW
tsja hij staat 24/7 aan dus
0,2 Kw/h in de rekensommetjes in het natuurkunde boek was het zo dat 1 KW/h een kwartje koste.
dus 24*7*52(weken)*0,2*f0,25= ehm 436,8 gulden
zal wel geen ene hol van kloppen van de prijs van een KW/H
dus correct me Where i'm Wrong
Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...
Verwijderd
hij maakt zich er niet druk om hij vraagt het zich alleen af...Op dinsdag 06 november 2001 23:48 schreef klikodog het volgende:
lekker belangrijk wat een pc verbruikt als je daar druk om maakt dan kan je beter maar geen pc bezitten
want degene die een server hebben staan hebben ook nog wel een beetje geld om hem aan te laten staan!
Wat denk ik belangrijker is: is het milieu
maarja dat is mijn mening weer
Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...
436.8 gulden klopt wel ongeveer, oke, een AMD slurpt wat meer (zeg 550) een 386 wat minder.
Verder is het tuurlijk afhankelijk van het aantal HD's, pci kaarten, etc, etc.
Voor een monitor betaald je ongeveer 200 piek per jaar aan energiekosten. (110 watt ?)
Wat de exacte meer kosten zijn is moelijk uit te rekenen, want als je de verwarming lager zet omdat je PC wel warm wordt scheelt dat weer in de gas rekening.
Energie verbruik van PC's kan aardig in de papieren lopen ja
/dev/null
Stel, je processor vreet 70 wat, je monitor 120, je harddisk 10, je videokaart 10 en nog 10 voor de rest (100 Watt voor je systeem, 120 watt voor je monitor) en je voeding werkt 60% efficient, dan komt dat neer voor je systeem op zo' 160 watt voor je systeem, dus in totaal 280 watt. Stel, je gebruikt je computer 12 uur per dag, is 12x280watt = 3360 watt, is 1 gulden en 19 cent per dag.
Op jaarbasis is dat iets van 435 gulden (redelijk afgerond allemaal.
ach...in een volgend leven lach je er om!
Er komen nog energieheffingen, belastig etc etc bij. Ik heb het vorig jaar een keer uitgerekend, ik kwam uit op 50 cent ongeveer. En dat kan heel goed kloppen volgens het energiebedrijf
Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.
Die 300 watt is dus alleen het uitgangsvermogen (naar je mobo, schijven, cd-rom speler enz.)!!!
En als ik nu toch bezig zijn maken ik het sommentje even af.
110 Watt voor de monitor en 37 Watt voor de speakers.
Een totaal vermogen van 920 + 110 + 37 = 1067 Watt = 1,067 kW.
Alles aan 1 jaar lang aan 24 uur p/d = 8760 uur
1,067 kW * 8760 uur = 9346,92 kWh
We gaan even uit van een kwartje per kWh,
dat is dus 9346,92 kWh * fl. 0,25 = fl. 2336,73 !
Ik weet niet of het helemaal klopt maar als die voeding constant 920 Watt verbruikt kan je dus van bovenstaand bedrag uitgaan.
Misschien met zn allen over op de laptop
Verwijderd
heb hier het Word document (in zip) neergezet!
let wel ff op! er staan leuke prijzen in zoals 21 cent per kwh maar daar met nog wel belasting (onderste tabel) bij van 15 of 16 cent per kwh...
Inderdaad.Op dinsdag 06 november 2001 23:50 schreef ThaNetRunner het volgende:
hij maakt zich er niet druk om hij vraagt het zich alleen af...
En ik wil mijn moeder uit kunnen leggen dat het allemaal wel meevalt. Maar dat kan ik dus wel vergeten, best duur
Maar jullie zijn het niet echt eens, De een rekent met 200 W, de ander met 300 W weer een ander met 1000 W!!!
Na jah
Ik stream Poker, Retro Games & Good Vibes op Twitch.tv/Questje :-)
Verwijderd
Heel aardige berekening, maar je zit voor het systeem nog een beetje aan de lage kant...Op dinsdag 06 november 2001 23:57 schreef 0siris het volgende:
een kilowatuur kost bij NUON 35,69 cent.
Stel, je processor vreet 70 wat, je monitor 120, je harddisk 10, je videokaart 10 en nog 10 voor de rest (100 Watt voor je systeem, 120 watt voor je monitor) en je voeding werkt 60% efficient, dan komt dat neer voor je systeem op zo' 160 watt voor je systeem, dus in totaal 280 watt. Stel, je gebruikt je computer 12 uur per dag, is 12x280watt = 3360 watt, is 1 gulden en 19 cent per dag.
Op jaarbasis is dat iets van 435 gulden (redelijk afgerond allemaal.
Mobo verbruikt ook nog een watt of 20.
Videokaart toch ook wel een watt of 15
Een dimmetje nog eens een watt of 5, net zoals NICjes, geluidskaarten enz.
kun je mee meten hoeveel hij verbruikt. is superhandig (ding kost wel weer 6 tientjes
Heb het ooit allemaal eens opgemeten met mijn oude pc. maar dat was toen in de buurt van de 120 ofzo. ik gok dat mijn huidige pc. toch al gauw z'n 150 watt trekt.
15monitor zat in de 60 watt.
Maar als je een servertje gaat opzetten is het dus handig om een c2 tekopen ipv een pIII . of een duron ipv een t-bird.
Verwijderd
precies.Op woensdag 07 november 2001 14:36 schreef boomsma het volgende:
Denken jullie ook eens aan dag/nachtstroom, scheelt bijna 50%
en als jullie je toch zo druk maken over de stroom rekening.. trap dan ff een lantaarnpaal in uitelkaar. Pak ff de voedingsdraaden en sluit daar je computer op aan. Als het goed is gaan de lantaarn palen aan door middel van freqeuntie singalen. Ze zijn dus (als het goed is) gewoon aangesloten op het gewone stroomnet. Dus je hebt gewoon de hele dag stroom. Maar dit heb ik ook maar gehoord van mijn ouwe elektro leraar en die ziet er een beetje dement uit dus....
oef dat was wel erg offtopic denk ik.
het ging om het idee heh...de waarden in mijn berekening moet je vervangen door de waarden die dichter bij je systeem liggen. Maar je hebt verder wel gelijk. Maar als we toch gaan mierenneuken: je computer/monitor geven ook weer warmte af aan de omgeving, dat scheelt weer in de stookkosten, dus dat moet je er weer van aftrekken!Op woensdag 07 november 2001 13:50 schreef PsyFlux het volgende:
[..]
Heel aardige berekening, maar je zit voor het systeem nog een beetje aan de lage kant...
Mobo verbruikt ook nog een watt of 20.
Videokaart toch ook wel een watt of 15
Een dimmetje nog eens een watt of 5, net zoals NICjes, geluidskaarten enz.
ach...in een volgend leven lach je er om!