Compilers met SSE2 rulen gewoon.. da wist toch iedereen dat een van dees dagen de P4's gewoon de amd's wegvegen.
AMD heeft nu het gelukt dat alle nieuwe programma's nog 'oude' code zijn SSE dus. en daarmee gaat alles heeeeel vlot..
we zullen zien als OS en programma's volledig SSE2 worden
mijn p4 is er volgende week hoop ik.. met sis645 mobo.. cya
Een amiga 500 met 512 kb ram !
AMD is sneller in bijna alle programma maar er is nu zijn er ook programma's die speciaal gemaakt zijn voor intel en daar wint intel het met ruime voorsprong (hoe zou dit nou komen
nutteloos dus
? nutteloos?Op dinsdag 06 november 2001 23:26 schreef Leipo het volgende:
conclusie:
AMD is sneller in bijna alle programma maar er is nu ook een benchmark die speciaal gemaakt is voor intel en daar wint intel het met ruime voorsprong (hoe zou dit nou komen)
nutteloos dus
Dat is gewoon SSE2 instructions. alles gaat SSE2 worden. DUS alles gaat ook snel gaan op P4's. Der is nog niets SSE2 compiled. Dat is de sh*t.
cya
ps: hopelijk komt hier weer geen WAR van
nee het zijn bepaalde programma's die bijv. SSE2 gebruiken en die dus zwaar geoptimaliseerd zijn voor P4.Op dinsdag 06 november 2001 23:27 schreef Xof het volgende:
En die benchmark is het compilen?
Ik kan het zelf niet beter zeggen, ik hou het voorlopig gewoon bij men amd cpuOp dinsdag 06 november 2001 23:26 schreef Leipo het volgende:
conclusie:
AMD is sneller in bijna alle programma maar er is nu zijn er ook programma's die speciaal gemaakt zijn voor intel en daar wint intel het met ruime voorsprong (hoe zou dit nou komen)
nutteloos dus
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
tegen de tijd dat alles SSE2 optimized is dan bestaat de P4 al niet meer en heeft AMD al lang een opvolger die dit ook ondersteund.Op dinsdag 06 november 2001 23:28 schreef multipasser het volgende:
[..]
? nutteloos?
Dat is gewoon SSE2 instructions. alles gaat SSE2 worden. DUS alles gaat ook snel gaan op P4's. Der is nog niets SSE2 compiled. Dat is de sh*t.
cya
begrijp me niet verkeerd: ik wil geen flames richting intel gooien maar het is net als bij videokaarten: ze hebben veel functies maar welke ervan zie je in de hedendaagse spellen?? zo is het dus ook tegen de tijd dat SSE2 mainstream is.
zo heeft elke CPU zijn beste punten maar die worden alleen in uitzonderlijke gevallen gebruikt...
Dus om dit nu gelijk AMD's worst nightmare te noemen
PocketGear3025[MS2003] Acer Travelmate 234LC WindowsXP![ Systeem: AMD Athlon1.4][INTEL PIII 400 e.d][AMD Duron 800][AMDk6-300][Hp laptop voor de vrouw] en wifi in de house!!
Dit is allemaal VEEL te kort door de bocht. Als je zelf kon programmeren (ik vermoed van niet, excuses als ik het mis heb) dan zou je dat begrijpen.Op dinsdag 06 november 2001 23:25 schreef multipasser het volgende:
Compilers met SSE2 rulen gewoon.. da wist toch iedereen dat een van dees dagen de P4's gewoon de amd's wegvegen.
AMD heeft nu het gelukt dat alle nieuwe programma's nog 'oude' code zijn SSE dus. en daarmee gaat alles heeeeel vlot..
we zullen zien als OS en programma's volledig SSE2 worden)
Je kunt programma's met bepaalde instructies sterk optimaliseren, als er bewerkingen in zitten die veelvuldig worden uitgevoerd, en die voor een groot deel te vervangen zijn door speciale MMX/SSE/SSE2/3DNow instructies. Een relatief complexe bewerking kan dan door de CPU native uitgevoerd worden.
Het probleem is echter: een mens is nog altijd veel beter in het bedenken van creatieve oplossingen voor optimalisaties. Er zijn dus (nog) geen compilers die een programma maximaal kunnen optimaliseren voor instructies zoals in de SSE set. Het programma moet zodanig geschreven worden dat er zoveel mogelijk speciale instructies worden gebruikt die snel door de CPU (eventueel parallel) kunnen worden uitgevoerd.
En zo zijn er voor zowel de Athlon als de P4 heel veel optimalisaties te bedenken, dus beide CPU's kunnen een stuk sneller werken dan dat ze met gemiddelde software doen. Maar het optimaliseren blijft voorlopig mensenwerk, en vandaar dat er meestal maar voor 1 type geoptimaliseerd wordt. Voor drivers wordt vaak een uitzondering gemaakt omdat er aparte modules voor verschillende CPU's worden gebruikt.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Dat maakt niets uit voor de AMD cpu's (is overigens oud nieuws maar dat terzijde) maar wel zeer voordelig voor de architectuur van Intel die inderdaad veel vooruitstrevender is dan de Athlon technologie die eenvouding weg de laatste en beste vorm is van x86 architectuur en waar AMD inderdaad een excellente prestatie levert.
Het is overigens zeer simpel deze compilers toe te voegen, het is een gratis plugin voor C van Intel en is als zodanig in een minuut toe te voegen aan de programmeer tools.
There are two theories to arguing with women. Neither one works.
Verwijderd
Dit verhaal geldt niet voor Athlon XP, sterker nog, dit verhaal geldt voor geen enkele proc. Er wordt alleen maar gespeculeerd, en er wordt helemaal niet gesproken over de XP.
Tot die tijd draai ik nog lekker een athlon voor minder geld en meer performance
Verwijderd
Helemaal met je eensOp dinsdag 06 november 2001 23:32 schreef Rocky het volgende:
Dus om dit nu gelijk AMD's worst nightmare te noemen
Reality beats fiction by far!
Verwijderd
Maar wat maakt het uit, strax heb ik misschien weer een P4. Ik koop gewoon wat op dat moment het gunstigst is. En AMD is met de athlon op het moment sneller & goedkoper dus dan is de keuze snel gemaakt. Wel jammer dat ze zo heet worden en de core sneller kaputt gaat maar dat neem ik voor lief.
Verwijderd
Kan er nog steeds niet bij dat iemand een reden kan verzinnen om een P4 goed te praten. (ja 1: wat een boer niet kent, dan vreet ie niet)
Zelfs met video encoding is de AXP een P4 weer de baas.
Kom eens met een echt praktijkgeval. Werk je al met die software en maak je al gebruik van aangepaste compilers?
I ruik anders wel wat aangebrand hierOp dinsdag 06 november 2001 23:28 schreef multipasser het volgende:
[..]
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Verwijderd
No flame intended
Maar ik kan begrijpen dat een artikel als dit je een beter gevoel geeft over de aanschaf van je veel te dure processor.
Ik zeg niet dat Intel geen goede procs bouwt, AMD geeft je imo gewoon meer waar voor je geld.
disclaimer: niets van het bovenstaande is als flame bedoeld.
En dit is met de komst van de XP ook verleden tijd.Wel jammer dat ze zo heet worden en de core sneller kaputt gaat maar dat neem ik voor lief.
Terigbluk: maakte geen drol uit. Goede videokaart is veel belangrijker. De voodoo1 kwam in die tijd uit. Ik geloof niet dat iemand ooit wakker heeft gelegen omdat hij/zei geen mmx had. Behalve dan dat ene spel dat het nodig had...was speciaal gemaakt om de kracht van mmx te showen...
daarna sse, nu weer sse2. Het zal allemaal wel. Ik werk nu op een T-bird 1ghz en alles gaat prima met de huidige software......Ga niet nu iets kopen voor software over een jaar want dan hen ik toch al weer een andere cpu!
Ik heb dus de Abit TH7II-Raid, en mijn cpu (P4 1.9 Ghz Socket478) is besteld.
Yep cobra idem hier.. Ik moet toegeven. Ik zit al weken zo niet maanden na te denken wat ik ga kopen. En er 1 ding wat me bugged, en dat is de STABILITEIT. Niemand kan mijn 100% stabiel AMD garanderen. Ze kunnen best stabiel te krijgen zijn, dat geloof ik, maar ook VEEL systemen zullen nooit stabiel zijn. Ligt het aan de XP of aan VIA/SIS/ALI/AMD. Niemand zal het wetenOp woensdag 07 november 2001 00:01 schreef CobraX het volgende:
Euhm niet iedereen koopt elk jaar een nieuwe cpu hé. Dus voor de mensen die om de 2 jaar (of meer) een nieuwe cpu kopen -> ge zijt beter af met ne P4 want in de toekomst gaat die beter en beter worden. Damn wat vind ik het spijtig dat Intel AMD een SSE2 licentie geeft voor de Hammer. BTW op die site staat ook een schoon artikel ivm de Itanium -> fuck man die cpu heeft raw FPU power, niet normaal. En euh dingen, die (voor de zoveelste keer dat ik dit zeg) belangrijk voor mij zijn -> stabiliteit, stilheid, minder fragiele cores, warmte-ontwikkeling.
Ik heb dus de Abit TH7II-Raid, en mijn cpu (P4 1.9 Ghz Socket478) is besteld.
Intel is trager (nu nog), duurder, maar stabieler imo. --->geen flamewar over stabiliteit beginnen. dit is puur imo
cya
Damn ben ik blij dat ik een AMD heb
en zo kennen we er nog wel een paar...
In de toekomst ben ik ook erg rijk en heb een Porsche en is de aarde kapotgeschoten door al die klootviolen die er hedendaags rondlopen.Op woensdag 07 november 2001 00:01 schreef CobraX het volgende:
Euhm niet iedereen koopt elk jaar een nieuwe cpu hé. Dus voor de mensen die om de 2 jaar (of meer) een nieuwe cpu kopen -> ge zijt beter af met ne P4 want in de toekomst gaat die beter en beter worden.
Bij PC's gaat het erom wat er nu te koop is en niet welke features er gaan komen. Dit verhaal hoor ik nu al zolang en ik heb werkelijk nog nooit iets revolutionairs meegemaakt in de PC wereld. Tenminste niet iets wat radicaal met de trend brak.
Zo, op dit moment is AMD gewoon het meeste en beste waar voor je geld en bij AMD zitten ze echt niet op hun gat naar tekenfilms te kijken
Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......
-terugtrekken 1.13ghz toen die voor het eerst uitkwam wegens stabiliteitsproblemen
-I820 chipset fiasco...
Daarnaast stoor ik me aan het feit dat Intel meer kijkt naar wat men zelf wil dan naar wat de klant wenst. Denk aan de rdram deal waar de rijk aan wilden worden....
Niks mis met Intel maar dit wilde ik even kwijt.
als ik een nieuwe cpu koop kijk ik wat er op dat moment de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft, niet of er wel instucties inzitten die *misschien* over een half jaar ofzo veel gebruikt worden. voordat iedereen die nieuwe compilers gebruikt in commerciele software zijn we iig maanden verder tegen die tijd koop ik dan wel een nieuwe als dat nodig is... maar volgens mij is die tijd nog lang niet aangebroken...Op woensdag 07 november 2001 00:18 schreef CobraX het volgende:
Ja velen zitten hier maar te zeggen van AMD is sneller nu -> De AXP wel ja, de Tbird niet. Maar ik heb daar het volgende antwoord op: de P4 vanaf 1.7 Ghz is meer dan snel genoeg voor de huidige software en mits met nieuwe compiler opnieuw gecompileerd moet em zeker niet onder doen voor een Athlon. Lees maar een keer in dat artikeltje -> dan zie je staan dat de Athlon in het begin ook maar 8% beter was dan een P3 in Floating point berekeningen. Na het gebruiken van een andere test, zag je dat hij in de 40% of zo sneller was. Wel dit geld nu ook voor de P4 -> gebruik hier dan ook maar een nieuwe compiler hé (daar gebruikten ze andere soft, maar 't gaat om een gelijkaardige redenering).
Verwijderd
Als je blij bent met je Intel, ga dan niet op GoT zitten posten over "AMD's worst nightmare"
Floating-Point Compiler Performance Analysis
By Johan De Gelas
Friday, June 29, 2001 2:18 AM EDT
Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn
Just in case...
Verder vind ik wel dat het een beetje makkelijk is om een proc te laten winnen op speciale instructiesets die een ander niet heeft. Dat is net zoals zeggen dat een Suzuki alto een betere auto is dan een Porsche 911 GT2 omdat hij wel tussen 2 paaltjes door kan die op 1,45 m van elkaar staan en die Porsche niet
Edit: Ik ben BTW over het algemeen pro intel
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Dus vanwaar die topic titel.
Geen inspiratie
Verwijderd
Intel heeft nu een itanium processor, die is niet te betalen en wordt eigenlijk alleen in de productie gebruikt. De processoren van AMD zijn niet gemaakt om dat te doen. Wanneer de IA-64 processors door de OEM markt gebruikt gaan worden, dan komt AMD met zo'n processor aan.
Ik denk ook dat AMD niet eens moet gaan proberen om op dit moment concurentie aan te gaan met een processor als de itanium, of al hetzelfde te gaan doen als de P4.
B.T.W Ik ook een pro intel tweaker zijn...
Forget your fears...
...and want to know more...
Op dit moment, zonder twijfel, is de AMD het aantrekkelijkst om te kopen, goede performance tegen een lage prijs. Enige nadeel wat ik zie is dat je met bijna elke nieuwe generatie Athlon een ander mainboard nodig hebt. Dit was met de P4 ook zo, totdat de 478 (ofzo) uit kwam. Ze hebben gezegt dat deze socket de standaard is voor de P4.
Voordeel is met een P4, software is er eigenlijk al voor geoptimaliseerd, maar dat is geen software die jullie hier veel gebruiken denk ik, zoals 3D Studio en dat soort progs.
EDIT : Reply op vorige poster :
Dat is op dit moment nog een groot probleem, programma's zijn nog niet AMD optimized.
Toch ben ik zelf hard aan het twijfelen over of ik nu een P4 2.0 of 2.2 moet kopen of een leuke DUAL XP, maar ja.. dat is een ander verhaal natuurlijk
Euhm, ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest, oftewel, kappen met flamen, iedereen heeft zo zijn voorkeuren, laat ze toch, ik wil intel, de ander wil AMD, maar om elkaar nu dom te noemen als je ergens voor kiest? Neuh
Je bent toch ook niet dom als je een mercedes koopt ipv een BMW, terwijl ik toch echt BMW fan ben. Dus allemaal niet zo zeiken
Op woensdag 07 november 2001 09:53 schreef XTracer het volgende:
Geezzz, ok, ik ben wel een beetje Intel minded enzo, maar ja, dit slaat alles. Topic-started : spoor jij wel?
*kuch*Op woensdag 07 november 2001 09:53 schreef XTracer het volgende:
Euhm, ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest, oftewel, kappen met flamen, iedereen heeft zo zijn voorkeuren, laat ze toch, ik wil intel, de ander wil AMD, maar om elkaar nu dom te noemen als je ergens voor kiest? Neuh
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
En in dit geval slaat de topic titel natuurlijk nergens op. Het is uitlokking van een flame. De topic had bijvoorbeeld ook kunnen zijn: "Goed nieuws voor P4 bezitters" of "P4 compiled erg snel C/C++ code" ofzo.
Maar dat zal niet snel gebeuren, want het blijft uiteindelijk een forum dat voor het overgrote deel uit pubers bestaat en dan besluit ik mijn betoog maar met: no flame intended
Ik had de titel juist niet veranderd omdat mensen zich niet moeten laten verleiden tot flamen door een titel. Ik laat 'm dus lekker staan, want opzich mag het niks uitmakenOp woensdag 07 november 2001 10:09 schreef Mr Edge het volgende:
Maar dat zal niet snel gebeuren, want het blijft uiteindelijk een forum dat voor het overgrote deel uit pubers bestaat en dan besluit ik mijn betoog maar met: no flame intended...
Verwijderd
Er is een nieuwe compiler die ALLES gaat veranderen... veeel sneller en mooier en het kost maar een minuut om die extensies te installeren....
Jaja, klinkt wel als een sprookje inderdaad. Ik programmeer al jaren (professioneel) in C, en heb deze uitspraken zien komen en gaan... Kijk b.v. naar DSP's... die zouden zooo snel zijn... ja tuurlijk zijn ze ook, maar alleen in specifieke gevallen... en dan nog volstaat het niet om "ff" een programma in C voor zo'n ding te schrijven (als er al een C compiler voor die chip bestond)... neej dan moet je echt in assembler aan de gang, alleen dan krijg je optimale code. De geschiedenis wijst uit dat je ALTIJD beter af bent als je je processor optimized voor STANDAARD code. Oftewel anayses maken van veelgebruikte instructie-combinaties in b.v. C en je processor ZO te optimisen dat hij die combi lekker kan executeren (door dit in zo min mogelijk klokpulsjes te doen
En hoeveel bedrijven hebben (nemen) de tijd om iets in pure assembly te maken?? Zeker in PC-land NIEMAND... ("dan koop je toch een snellere PC????")... time-to-market is alles.
Tuurlijk, sommige "kant-en klare" brokken in C (libraries dus) kunnen dan wat harder lopen als je ze spcifiek matched naar een CPU. Maar een dergelijke winst wordt pas weer interessant als je heel vele % van de CPU-tijd doet... oftewel als je iets flink looped... en maar weinig APPLICATIEsoftware doet dit. Ja je kunt er leuke benchmarks voor maken die een miljoen keer dat truckje doen, de "andere" CPU laat het dan natuurlijk zwaar afweten... Dergelijke tests voegen helaas weinig wezenlijks toe...
Net als toen de eerste 68000's met cache uitkwamen... (68010 enzo)... Benchmark progs uit die tijd lieten zien dat die CPU's zoveeel sneller waren... omdat de testlus geheel in de cache verdween dus... Maar in applicatieland was de winst veeeeeeel minder...
Ow bijna vergeten volgens goed gebruik "al het bovenstaande was niet bedoeld om te flamen"
Die soft bevat nog geen P4 optimalisaties. Ik zou zeggen kijk naar de Maya results met SSE2 en kijk naar de Lightwave results op tomshardware (tegenhanger van 3D Max, meer gebruikt in America, P4 2.0 Ghz ongeveer 43% sneller dan Athlon XP 1900+)Op woensdag 07 november 2001 09:11 schreef martijn12345 het volgende:
quote: The Netburst architecture is Intel's high-end, targeted at the workstation (Xeon) and high-end 3D-gaming desktop (desktop Pentium 4). But in our latest workstation review, a single Athlon MP 1200 MHz rendered scenes in 3D Studio Max 4 up to 45% faster than a 1.5 GHz Pentium 4.
Dus vanwaar die topic titel.
Allé dat AMD dan maar begint met ne compiler te bouwen hé. En die instructies worden op dit moment al veel meer gebruikt dan SSE2. En dat AMD dan maar begint met pushen van die instructies hé. Oei kunnen ze dat nieOp woensdag 07 november 2001 09:50 schreef Aetje het volgende:
*GAAP* En nu de zelfde test op een AMD met programma's die geoptimaliseerd zijn voor Extended 3DNow! en AMD MMX extentions? Als je echt CPU specifiek gaat doe het dan goed...
Oh dus ik ben een puber? Ik ben toevallig 21. En na al dat gezeik van Intel is te duur, neem AMD en die shit en AMD is de snelste vind ik dat het ook gezegd mag worden dat indien soft geoptimaliseerd is voor P4 dat de P4 de snelste is. Dit is gewoon mijn reactie op al die anti-P4 reacties in de vorige topics.Op woensdag 07 november 2001 10:09 schreef Mr Edge het volgende:
Jammer dat iedereen zich op dit forum zo snel aangevallen voelt. Het maakt niet uit of je pro-intel of pro-amd bent, als je ook maar iets zegt wat eventueel een flame zou kunnen uitlokken, dat weet je ook zeker dat ie er komt. Allemaal posts die eindigen met de standaard zin "No flame intended".
En in dit geval slaat de topic titel natuurlijk nergens op. Het is uitlokking van een flame. De topic had bijvoorbeeld ook kunnen zijn: "Goed nieuws voor P4 bezitters" of "P4 compiled erg snel C/C++ code" ofzo.
Maar dat zal niet snel gebeuren, want het blijft uiteindelijk een forum dat voor het overgrote deel uit pubers bestaat en dan besluit ik mijn betoog maar met: no flame intended...
oude code maakt niet noodzakelijkerwijs gebruik van SSE. Veel programma's maken zelfs nog helemaal geen bebruik van MMX laat staan SSE(2) ... Veel programma's draaien zelfs op je 486 of P54C nog perfect...Op dinsdag 06 november 2001 23:25 schreef multipasser het volgende:
...
...
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!
Dat zei ik dus niet. Lezen voordat je hapt.Op woensdag 07 november 2001 11:26 schreef CobraX het volgende:
[..]
Oh dus ik ben een puber?
Dat je 21 bent is vast geen toeval...Ik ben toevallig 21.
Maar als je jezelf nu volwassen vindt, gedraag je dan ook zo en doe niet wat bijna iedereen pleegt te doen. Je kunt ook op een normale manier zeggen dat intel gewoon beter scoort met een bepaalde compiler en dat zoiets gunstig kan zijn voor mensen die daar gebruik van maken.
Bijna iedereen hier weet het ondertussen: aan de processor ligt het iig niet.Op woensdag 07 november 2001 00:06 schreef multipasser het volgende:
[..]
Ligt het aan de XP of aan VIA/SIS/ALI/AMD. Niemand zal het weten
Feit is, dat windows standaard drivers heeft voor intel chipset mobo's en niet voor die andere. als je dus een mobo hebt met een non-intel chipset, moet je die dus apart installeren. En daarmee zijn zo ongeveer 99% van de instabiliteits-problemen opgelost. Het enige wat dan nog instabiel is, is windows zelf.
En dan las ik ergens anders nog iets over sockets:
Na de athlon classic (slot 1) heeft AMD nog steeds hetzelfde socket in gebruik: Socket A
werkt een duron op (oude en nieuwe), een TB, een XP...
kijken we naar intel:
voor de p4 heb je al 2 formaten, bij de p3 heb je geloof ik voor die tualatin weer iets anders nodig, je had eerst ook al slot processors enzo..
echt als iets niet kon bijhouden, was het wel het grote aantal sockets wat je had voor intel...
[no flame intended]
Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #8
kunnen we nou ff kappen met dit gezeik?
Beide processoren zijn snel genoeg tegenwoordig! Flamewars zijn echt niet meer nodig!
De gemiddelde computergebruiker gebruikt zijn CPU maar voor zo'n 10% ongeveer!
Laat iedereen voor zichzelf bepalen oftie voor prijs/prestatie kiest of niet.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Verwijderd
misschien bekeken vanuit het standpunt dat iedereen zijn soft koopt (wat natuurlijk niet zo is, (me not dat stoepied) maar toch ook een punt dat me het overwegen waard lijkt -- en misschien meer to the point dan 'P4 is beter dan AXP of omgekeerd..nenenene blablabla'
1
| #include <antiflame.h> |
Dat zegt niemand, maar je gedraagt je toevallig welzoOp woensdag 07 november 2001 11:26 schreef CobraX het volgende:
Oh dus ik ben een puber? Ik ben toevallig 21.
Jongen, waar maak je je in vredesnaam zo druk over? Het gaat hier over een product dat je kan kopen. Je doet bij het eerste het beste kritische weerwoord alsof er een ontheiliging plaatsvindt.En na al dat gezeik van Intel is te duur, neem AMD en die shit en AMD is de snelste vind ik dat het ook gezegd mag worden dat indien soft geoptimaliseerd is voor P4 dat de P4 de snelste is. Dit is gewoon mijn reactie op al die anti-P4 reacties in de vorige topics.
Leuk voor je hoor, dat je een P4 gekocht heb, ben ervan overtuigd dat je er veel plezier aan zult beleven. Fijn ook dat in bepaalde tests die processor er sneller uitkomt; het is nou eenmaal geen beroerd ontwerp.
Misschien zou je ook eens kunnen proberen open te staan voor de rationele argumenten van mensen die er misschien meer verstand van hebben dan jij. Je staart jezelf blind op 1 of 2 benchmarks, big deal. Start een topic als dit niet als je niet wil dat er een serieuze discussie uit voortkomt maar alleen maar wil dat mensen 'ja en amen' roepen en op hun knieën op de grond vallen voor de nieuwste zoon van godheid Intel.
Nu kom je wat mij betreft bijzonder 'tunnel-visie-achtig' over
Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy
Zeer belangrijke informatie: Inventaris
Als hij geïnteresseerd was in een serieuze discussie, dan had hij deze link wel gepost in een van die tig andere topics waar hij wekelijks AMD probeert af te zeiken, ipv wéér een nieuwe te openen met een zo trollerig mogelijke titel.Op woensdag 07 november 2001 12:00 schreef ArthurS het volgende:
[..]
Start een topic als dit niet als je niet wil dat er een serieuze discussie uit voortkomt maar alleen maar wil dat mensen 'ja en amen' roepen en op hun knieën op de grond vallen voor de nieuwste zoon van godheid Intel.
Oh dus ik ben een puber? Ik ben toevallig 21
--------------------------------------------------------------------------------
Dat zegt niemand, maar je gedraagt je toevallig welzo
--------------------------------------------------------------------------------
Juist ja
Hier nog zo'n Post van die "puber" op een ander forum:
http://forum.shrimpwars.be/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=5&TID=30416&SID=128418
Het is prima als je je mening geeft, maar het gaat vooral om de manier waarop je het brengt. Ook al kom je met 'feiten' die nergens op slaan, dat zal me nog worst wezen als je je verhaal op een fatsoenlijke manier formuleert. Op deze manier ben je gewoon aan het trollen, of je nou wel of geen gelijk hebt.Op woensdag 07 november 2001 11:22 schreef CobraX het volgende:
Allé dat AMD dan maar begint met ne compiler te bouwen hé. En die instructies worden op dit moment al veel meer gebruikt dan SSE2. En dat AMD dan maar begint met pushen van die instructies hé. Oei kunnen ze dat nieBTW 3D Now is no match voor SSE2.
Het is door een aantal andere mensen al gezegd: Dat je 21 bent zegt helemaal niks als je je daar niet naar gedraagt. Ik kan wel lopen schreeuwen hoe oud ik ben, maar als ik me als een puber ga gedragen, dan denk ik niet dat het veel mensen zal interesseren hoe oud ik ben. Liever een puber die onderbouwd en fatsoenlijk post, dan iemand van 30 die overal tegenaan loopt te schoppen en loopt te trollen.
Je moet dit niet als een directe aanval tegen jou beschouwen, maar ik probeer even wat duidelijk te maken over gedrag en leeftijd.
Voorlopig zijn het nu nog maar 'enkele benchmarks', maar zodra de soft geoptimaliseerd gaat zijn voor P4, dan gaan het er veel zijn. Plus toevallig, zijn die dingen juist belangrijk voor mij. En ik wil ook stabiliteit out-of-the-box, nog een goede reden om voor een P4 te kiezen.Op woensdag 07 november 2001 12:00 schreef ArthurS het volgende:
[..]
[..]
Jongen, waar maak je je in vredesnaam zo druk over? Het gaat hier over een product dat je kan kopen. Je doet bij het eerste het beste kritische weerwoord alsof er een ontheiliging plaatsvindt.
Leuk voor je hoor, dat je een P4 gekocht heb, ben ervan overtuigd dat je er veel plezier aan zult beleven. Fijn ook dat in bepaalde tests die processor er sneller uitkomt; het is nou eenmaal geen beroerd ontwerp.
Misschien zou je ook eens kunnen proberen open te staan voor de rationele argumenten van mensen die er misschien meer verstand van hebben dan jij. Je staart jezelf blind op 1 of 2 benchmarks, big deal. Start een topic als dit niet als je niet wil dat er een serieuze discussie uit voortkomt maar alleen maar wil dat mensen 'ja en amen' roepen en op hun knieën op de grond vallen voor de nieuwste zoon van godheid Intel.
Hetgeen ik hier doe, is wat velen met de P4 gedaan hebben. Nu weet je ook eens hoe dat voelt als AMD lover.Op woensdag 07 november 2001 12:24 schreef Meister het volgende:
[..]
Als hij geïnteresseerd was in een serieuze discussie, dan had hij deze link wel gepost in een van die tig andere topics waar hij wekelijks AMD probeert af te zeiken, ipv wéér een nieuwe te openen met een zo trollerig mogelijke titel.
Hier hebben we de grootste puber. Hij kent maar 1 woord: AMD Pawah. Ik blijf erbij dat ik volwassen ben en mezelf ook zo gedraag, maar hetgeen ik hier doe is gewoon hetzelfde als wat anderen hier zeiden over de P4 (negatief -> het kreng is zijn geld niet waard enzo van die zaken) en de mensen die dat zeiden zijn dan geen pubers? Tiens zie ik hier enige vorm van partijdigheid? En ik vind dat ik wel degelijk goede argumenten heb gegeven.Op woensdag 07 november 2001 12:30 schreef The_wave het volgende:
Op woensdag 07 november 2001 11:26 schreef CobraX het volgende:
Oh dus ik ben een puber? Ik ben toevallig 21
Juist ja
Hier nog zo'n Post van die "puber" op een ander forum:
http://forum.shrimpwars.be/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=5&TID=30416&SID=128418
Verwijderd
CobraX, ff een vraagje :Op woensdag 07 november 2001 19:20 schreef CobraX het volgende:
[..]
Hier hebben we de grootste puber. Hij kent maar 1 woord: AMD Pawah. Ik blijf erbij dat ik volwassen ben en mezelf ook zo gedraag, maar hetgeen ik hier doe is gewoon hetzelfde als wat anderen hier zeiden over de P4 (negatief -> het kreng is zijn geld niet waard enzo van die zaken) en de mensen die dat zeiden zijn dan geen pubers? Tiens zie ik hier enige vorm van partijdigheid? En ik vind dat ik wel degelijk goede argumenten heb gegeven.
- welke programma's gebruik jij gemiddeld?
- Programmeer je zelf?
Het eerste mag je zelf antwoorden, het tweede weet ik zowiezo al.
Verder heb ik je tot nu toe ook maar één zinnig argument zien aanbrengen, namelijk dat de core niet zo kwetsbaar is als die van een TB, geef ik je volkomen gelijk in.
Wat de stabiliteit betreft; kijk, van welke site is dit forum deel?
Idd, Tweakers, en tot wat is een _goede_ tweaker in staat? Juist ja, elk systeem stabiel krijgen, dus OOK een AMD systeem.
Als je het mij vraagt snap jij gewoon de ballen niet van tweaken/configureren en gooi je maar gewoon je geld over 't balkon omdat je anders evt. je kop zou moeten breken.
En uiteraard, no flame intended
mij maakt AMD/Intel trouwens niets uit, whatever het meeste performance voor 't minste geld biedt komt er bij mij, voor de stabiliteit zorg ik zelf wel (zou je echt is moeten proberen Cobra, is voldoenend)
maar microsofts nieuwste compiler VC7.0 die er standaart inzit zorgt ook voor grote performance verbetering voor de athlon dus intel presteerd dan ietje beter.
Dus als je naar maya 4 SSE optimalisatie kijkt val het reuse mee en is het mooi meegenomen voor intel maar ook AMD.
De topic starter heeft het artikel niet goed gelezen want de FPU van de athlon wordt nu ook nog niet ten volle benut.
intel is afhankelijk van migratie van software ontwikkelaars naar hun compiler plugin.
AMD is afhankelijk van migratie naar naar de standaart MS VC 7,0/6.0SP4 compiler
MAW photoschop heeft weer de kans om intel zeer goed te laten lijken en om AMD te kloten door AMD op intels niet-SSE2 te laten compilen die oude type code genereerd ipv athlon code. Zie citaat:
/me kijkt uit naar 'n bench van P4 2.0 intel5.0Compiler vs AXP 1900+ MSVC 7,0 compiler dus 'n programme optimized voor bijde CPU'sThe "non SSE-2 generic" program path, which allows the executable to be run on non-SSE-2 CPUs as well, has a serious impact on the Athlon's performance in some areas compared to the VC6, VC7, and Intel C++ (/O2 /G7) versions. We have yet to figure out what is causing this, but we hope that developers will not use this generic path for non-SSE-2 CPUs when generating superb SSE-2 code for the Pentium 4. One possible explanation is that the generic path generates Pentium III code, which does not take in account the store to load forwarding issues. These restrictions (rules) are important for the Athlon and Pentium 4, but matter much less for the Pentium III.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
1) Welke programma's gebruik ik gemiddeld? Ja als ik de programma's opnoem die ik nu gebruik, wel dan ben je daar niks mee want nu zit ik nog op mijn PII 450.Op woensdag 07 november 2001 19:51 schreef SM-DoubleD het volgende:
[..]
CobraX, ff een vraagje :
- welke programma's gebruik jij gemiddeld?
- Programmeer je zelf?
Het eerste mag je zelf antwoorden, het tweede weet ik zowiezo al.
Verder heb ik je tot nu toe ook maar één zinnig argument zien aanbrengen, namelijk dat de core niet zo kwetsbaar is als die van een TB, geef ik je volkomen gelijk in.
Wat de stabiliteit betreft; kijk, van welke site is dit forum deel?
Idd, Tweakers, en tot wat is een _goede_ tweaker in staat? Juist ja, elk systeem stabiel krijgen, dus OOK een AMD systeem.
Als je het mij vraagt snap jij gewoon de ballen niet van tweaken/configureren en gooi je maar gewoon je geld over 't balkon omdat je anders evt. je kop zou moeten breken.
En uiteraard, no flame intended![]()
edit:
mij maakt AMD/Intel trouwens niets uit, whatever het meeste performance voor 't minste geld biedt komt er bij mij, voor de stabiliteit zorg ik zelf wel (zou je echt is moeten proberen Cobra, is voldoenend)
2) Ik volg Toegepaste Informatica (heb al C, Java, Cobol en zo van die shit gehad, programmeren is namelijk niet het fijnste wat er is).
Het is simpel: ik wil stabiliteit out-of-the-box. Ik kan u wel zeggen dat ik nog nooit een systeem ineen gestoken heb, maar ik ga dit proberen bij die P4. Het kan goed zijn dat ik door te prullen een goede tweaker kan worden, maar ik wil niet lang moeten tweaken vooraleer alles stabiel loopt. Time is money, dus ik wil geen tijd weggooien aan het stabiel krijgen van m'n systeem. Om een schoon vb te geven -> Ik ken The_wave van op de chat en de eerste 2 dagen zat em maar te klagen over zijne cpu (AMD Tbird 1.33). Hij heeft em nu wel stabiel gekregen, maar zoveel geduld zou ik niet hebben.
Verwijderd
Ik wist gewoon dat ik gelijk hadOp woensdag 07 november 2001 20:01 schreef CobraX het volgende:
[..]
1) Welke programma's gebruik ik gemiddeld? Ja als ik de programma's opnoem die ik nu gebruik, wel dan ben je daar niks mee want nu zit ik nog op mijn PII 450.
2) Ik volg Toegepaste Informatica (heb al C, Java, Cobol en zo van die shit gehad, programmeren is namelijk niet het fijnste wat er is).
Het is simpel: ik wil stabiliteit out-of-the-box. Ik kan u wel zeggen dat ik nog nooit een systeem ineen gestoken heb, maar ik ga dit proberen bij die P4. Het kan goed zijn dat ik door te prullen een goede tweaker kan worden, maar ik wil niet lang moeten tweaken vooraleer alles stabiel loopt. Time is money, dus ik wil geen tijd weggooien aan het stabiel krijgen van m'n systeem. Om een schoon vb te geven -> Ik ken The_wave van op de chat en de eerste 2 dagen zat em maar te klagen over zijne cpu (AMD Tbird 1.33). Hij heeft em nu wel stabiel gekregen, maar zoveel geduld zou ik niet hebben.
Tja, als je stability-out-of-the-box wilt ben je idd best met Intel, kunnen er maar weinigen tegenspreken denk ik...
Toch, stel dat je nu twee dagen (2x 8u) nodig hebt om je (AMD)systeem volledig stabiel te krijgen, dan heb je een PC die even goed draait als de P4 die je wil én je hebt er ook nog eens een goede 500FL op bespaard.
Ik weet niet hoe jij er over denkt, maar voor 500FL ben ik meer dan bereid om 2 dagen lang te liggen klooien alvorens m'n systeem stabiel is (meestal duurt het maar een half uur, is redelijk routine geworden ondertussen
Enneuh,
proggen is 't leukste dat er is op de PC, hoe durf je zoiets te zeggen? Dat noem ik pas een flame!!heb al C, Java, Cobol en zo van die shit gehad, programmeren is namelijk niet het fijnste wat er is
Lol noem je dat een flameOp woensdag 07 november 2001 20:07 schreef SM-DoubleD het volgende:
[..]
Ik wist gewoon dat ik gelijk had
Tja, als je stability-out-of-the-box wilt ben je idd best met Intel, kunnen er maar weinigen tegenspreken denk ik...
Toch, stel dat je nu twee dagen (2x 8u) nodig hebt om je (AMD)systeem volledig stabiel te krijgen, dan heb je een PC die even goed draait als de P4 die je wil én je hebt er ook nog eens een goede 500FL op bespaard.
Ik weet niet hoe jij er over denkt, maar voor 500FL ben ik meer dan bereid om 2 dagen lang te liggen klooien alvorens m'n systeem stabiel is (meestal duurt het maar een half uur, is redelijk routine geworden ondertussen)
Enneuh,
[..]
proggen is 't leukste dat er is op de PC, hoe durf je zoiets te zeggen? Dat noem ik pas een flame!!![]()
Verwijderd
Dus je geeft eilijk toe dat je keuze gewoon op je onhandigheid gebaseerd is en wij daarom deze 3 pagina's lange, mensen-op-hun-paard-zettende onzin moeten slikken?Op woensdag 07 november 2001 20:15 schreef CobraX het volgende:
[..]
Lol noem je dat een flameTja ik ga later toch niet constant programmere, want dan mogen ze me na 1 jaar naar het zottegesticht doen
Nu ja ik spaar wel geen 500 gulden uit hé, 't is wel iets minder eh. En voor dat geld moet ik ook niet zo oppassen met die cooler erop te plaatsen eh, bij AMD schijnt het dat je veel voorzichtiger moet zijn en vermits ik niet de meest handige Harry ben ...
SLOTJEEEEEEEEEEEEEUHHH!
Lol nee. Die url die ik gegeven heb, vind ik nog altijd zeer belangrijk omdat de P4 voor elke huidige soft meer dan snel genoeg isOp woensdag 07 november 2001 20:17 schreef SM-DoubleD het volgende:
[..]
Dus je geeft eilijk toe dat je keuze gewoon op je onhandigheid gebaseerd is en wij daarom deze 3 pagina's lange, mensen-op-hun-paard-zettende onzin moeten slikken?
SLOTJEEEEEEEEEEEEEUHHH!
PS 'n AMD systeem kan je ook kant en klaar stabiel kopen.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Verwijderd
[off-topic modus]Op woensdag 07 november 2001 20:51 schreef GKLQuake het volgende:
ik zou willen dat ik een p4 had...
LOL
Ik ook, want dan zou ik 'm meteen verkopen en met het geld 2 nieuwe AMD systemen kopen
[/off-topic modus]
Ik kon het niet laten, want het was wel een inkoppertje
LOLOp woensdag 07 november 2001 20:55 schreef Nebuchadnezzar het volgende:
[..]
[off-topic modus]
LOLIk ook, want dan zou ik 'm meteen verkopen en 2 nieuwe AMD systemen kopen
[/off-topic modus]
Ik kon het niet laten, want het was wel een inkoppertje![]()
you read my mindOp woensdag 07 november 2001 20:55 schreef Nebuchadnezzar het volgende:
[..]
[off-topic modus]
LOLIk ook, want dan zou ik 'm meteen verkopen en 2 nieuwe AMD systemen kopen
[/off-topic modus]
Ik kon het niet laten, want het was wel een inkoppertje![]()
ik zou er een GF3 en XP'tje voor halen btw
Maya 4 (met SSE2) loopt nog steed rete goed op 'n palomino en die loopt niet op 1,2 maar 1600Mhz
Dat is 400Mhz extra voor AMD High IPC vs intels 500Mhz extra, low IPC Mhz
Wordt es tijd dat de P4 2,0 en de AXP 1900+ met Maya 4 wordt gebenched
Verwijderd
Verwijderd
Lekker naief weer - Hmm 3DNow! is gepositioneerd voor gamers en 3D rendering ... Noem mij maf maar compilen.. ( voel je hem? )Op woensdag 07 november 2001 11:22 schreef CobraX het volgende:
Allé dat AMD dan maar begint met ne compiler te bouwen hé. En die instructies worden op dit moment al veel meer gebruikt dan SSE2. En dat AMD dan maar begint met pushen van die instructies hé. Oei kunnen ze dat nieBTW 3D Now is no match voor SSE2.
Ik wil wel eens zien hoe snel beide CPU's zijn met hetzelfde programma - die ook allebei COMPLEET ondersteunt ( 3DNow! 3DNow! 2, SSE, etc. voor AMD ) ( SSE / SSE2 etc voor P4 )
Hmm *sniff sniff* je blaat als een schaap..
Dat 3DNow! meer wordt gebruikt in programma's > dat is waar
Wil je het vergelijken met games? OOPS - daar verliest SSE met MIJLEN, 3DNow! is daar enorm ondersteunt - Denk aan Quake2 ( 3DNow! OpenGL, Unreal en UT ( opvolgers ook ) etc. )
Natuurlijk wordt SSE ook wel her en der ondersteunt, maar daarin verliest de P4 / P3 gewoon dik in..
Dit mede door het feit dat AMD de benodigde informatie om voor hun 3DNow! set te optimaliseren gewoon vrijgeeft - waarin tegen Intel nog niet eens een scheet laat als je geen developper bent EN registreert.
Om nu te blaten - INTEL RULEZZZ
Nee, ik vind dat beide processors hun voor en nadelen hebben en dus ook zo behandeld moeten worden.
Heb je weinig verstand van computers / draai je veel compilesoftware / Wil je een redelijk stille PC
Dan kies je Intel ( PS: dat weinig verstand is EEN optie - niet een VEREISTE - so no flame intended ppl!
Ben je niet bang om met je computer te rommelen / overclock je graag / ben je budget gebonden of iets dergelijks ?
Dan kies je AMD
Intel en AMD hebben beide punten van voor- en nadelen. Beide kunnen in mijn ogen best bestaan en best rulen..
PS:
Nog steeds niks boven Monopoly
Verwijderd
( sorry voor de twee replies mensen !!Op woensdag 07 november 2001 20:35 schreef CobraX het volgende:
[..]
Lol nee. Die url die ik gegeven heb, vind ik nog altijd zeer belangrijk omdat de P4 voor elke huidige soft meer dan snel genoeg isDat van die minder fragiele core is gewoon een extra voordeel
Hmm even over die fragiele core;
Op het moment heb je gelijk ja. Maar als je een beetje Anandtech leest,- en hun artikel gelezen hebt over BBUL dan weet je dat we mischien over een tijd niet eens meer met cores die kunnen afbreken te maken hebben aangezien dan de core in de CPUcontainer ( geloof dat dat de naam is- excuseer heb net vanaf 8 's-morgens tot 9 's-avonds gewerkt ) verzonken wordt.
Alhoewel Intel hier mee bezig is, verwacht ik dat dit soort oplossingen ook van de kant van AMD gaan komen - aangezien die natuurlijk ook wel het afbreken van cores zat zijn ( alhoewel het 9 van de 10 keer gewoon kwam door een "stuntelige" actie
Met dat in je achterhoofd vind ik het toch wel knap wat VIA doet. Ok hun cpu's zijn qua performance
Kijk maar eens naar een Intel P4 moederbord als de koeler erop zit - staat bijna compleet krom door de druk van de koeler! Hetzelfde bij AMD; dit is gewoon de laatste tijd onvermijdelijk bij beide cpu-fabrikanten.
Ik vind dat performance telt ja, maar innovatie is zeer welkom heren!
En dan niet in weer meer extensie's snellere FPU's , backwards compatible 64bits CPU's etc. maar echt concrete innovatie in de trend van SIGNIFICANTE vermindering in temperatuur - voltage.
Dat gezegd zijn er al wel enorme verbeteringen in de afgelopen jaren gemaakt. Maar ja - ik ga nu zwaar offtopic
<zucht> Dus Intel en AMD - nogmaals - hebben alle twee problemen en voordelen..
Judge not, unless thee be judgeth
Verwijderd
AMD heeft met de XP ook een soort SSE2 maar dat moet dan anders heten, dus is net zo snel in die berekeningen als de PIV!!!
"n P4 op 1Ghz of 'n AXP op 733Mhz is ook zuinig of je pakt de huidige snelheden met 'n productie proces van 0,06 micron dan zijn ze ook zuinig maar zo ver zijn ze nog niet.Op woensdag 07 november 2001 21:12 schreef TheTrueAprazeth het volgende:
[..]
( sorry voor de twee replies mensen !!)
Hmm even over die fragiele core;
Op het moment heb je gelijk ja. Maar als je een beetje Anandtech leest,- en hun artikel gelezen hebt over BBUL dan weet je dat we mischien over een tijd niet eens meer met cores die kunnen afbreken te maken hebben aangezien dan de core in de CPUcontainer ( geloof dat dat de naam is- excuseer heb net vanaf 8 's-morgens tot 9 's-avonds gewerkt ) verzonken wordt.
Alhoewel Intel hier mee bezig is, verwacht ik dat dit soort oplossingen ook van de kant van AMD gaan komen - aangezien die natuurlijk ook wel het afbreken van cores zat zijn ( alhoewel het 9 van de 10 keer gewoon kwam door een "stuntelige" actie)
Met dat in je achterhoofd vind ik het toch wel knap wat VIA doet. Ok hun cpu's zijn qua performancemaar ze draaien WEL ZONDER KOELING! Als Intel OF AMD daar nu eens hun energie in gingen steken - dus naar lagere temperaturen ( AMD probeert dit al door het organische verpakkingsmateriaal - Athlon XP - en door "voltagetweaking" Intel doet dit door een heatspreader. ) Beide manieren zijn effectief - maar simpelweg nog niet genoeg voor toekomstige acties.
Kijk maar eens naar een Intel P4 moederbord als de koeler erop zit - staat bijna compleet krom door de druk van de koeler! Hetzelfde bij AMD; dit is gewoon de laatste tijd onvermijdelijk bij beide cpu-fabrikanten.
Ik vind dat performance telt ja, maar innovatie is zeer welkom heren!
En dan niet in weer meer extensie's snellere FPU's , backwards compatible 64bits CPU's etc. maar echt concrete innovatie in de trend van SIGNIFICANTE vermindering in temperatuur - voltage.
Dat gezegd zijn er al wel enorme verbeteringen in de afgelopen jaren gemaakt. Maar ja - ik ga nu zwaar offtopic
<zucht> Dus Intel en AMD - nogmaals - hebben alle twee problemen en voordelen..
Judge not, unless thee be judgeth
zuinig zijn beteken vermogen terug brengen dat krijg je door zuinige hardware implementaties die slecht performanen(brakke FPU één pipe vs Drié pipes) want daar zijn extra transistoren voor nodig
of clock terug draaien en core voltge verlagen dus op de mobile toer.
Wil je performance dan zul je moeten stoken wil je zuinig zal je genoegen nemen met veel minder performance of zuinigere produktie processen.
Het is het een of het ander.
Verwijderd
AMD XP heeft SSE1, P4 SSE2, AMD Hammer heeft (zal hebben) SSE2Op woensdag 07 november 2001 21:20 schreef CB het volgende:
Dat ene spel waar je MMX voor nodig had was Podracerwat een kutspel zeg
Draaide trouwens ook prima op een K5 maar dat terzijde...
AMD heeft met de XP ook een soort SSE2 maar dat moet dan anders heten, dus is net zo snel in die berekeningen als de PIV!!!
AMD's SSE heet 3Dknow proffesional is hun implementatie die compatible is met die van intel.Op woensdag 07 november 2001 21:20 schreef CB het volgende:
Dat ene spel waar je MMX voor nodig had was Podracerwat een kutspel zeg
Draaide trouwens ook prima op een K5 maar dat terzijde...
AMD's SSE-2 naam zijn ze nog aan het bedenken ergen dicht bij release van de hammer's
Verwijderd
Dat is dus mijn punt - ik zou graag zien dat ze DAT oplossen ;Op woensdag 07 november 2001 21:20 schreef SuperG het volgende:
[..]
"n P4 op 1Ghz of 'n AXP op 733Mhz is ook zuinig of je pakt de huidige snelheden met 'n productie proces van 0,06 micron dan zijn ze ook zuinig maar zo ver zijn ze nog niet.
zuinig zijn beteken vermogen terug brengen dat krijg je door zuinige hardware implementaties die slecht performanen(brakke FPU één pipe vs Drié pipes) want daar zijn extra transistoren voor nodig
of clock terug draaien en core voltge verlagen dus op de mobile toer.
Wil je performance dan zul je moeten stoken wil je zuinig zal je genoegen nemen met veel minder performance of zuinigere produktie processen.
Het is het een of het ander.
Verminderd voltage en/of lagere temperaturen.
Indien we in dit tempo doorgaan zitten we over niet al te lange tijd met waterkoeling STANDAARD al te kijken...
dat is opt elossen doorOp woensdag 07 november 2001 21:59 schreef TheTrueAprazeth het volgende:
[..]
Dat is dus mijn punt - ik zou graag zien dat ze DAT oplossen ;
Verminderd voltage en/of lagere temperaturen.
Indien we in dit tempo doorgaan zitten we over niet al te lange tijd met waterkoeling STANDAARD al te kijken...
lagere performance: door lagere clock voor lagere Vcore moet je de clock ook mede verlagen
'n 1333Mhz verstook minder dan 'n 1600 AXP laat staan 'n 800Mhz en dan op lagere Vcore
OF
Produktie procses verkleinen 0,18 naar 0,13 naar 0,11 0,09 etc dat maakt het ook zuiniger mits ze geen transistoren toevoegen of cache.
Zolang voor 'n grote markt segment Performance preoriteit heeft is vermogen verbruik 'n implementatie detail of ze moeten met mobile CPU op alle andere segmenten loslaten en performance verbieden ivm milieu
Als je bang bent voor hoge elec rekeningen pak je 'n transmeta of Via C3 wil je performance dan kom je er niet onderuit om veel meer transistoren op hoge clocken stroom te laten verbruiken want men zit nu vast aan de 0,18 en 0,13 productie procses
Verwijderd
Je snapt me nietOp woensdag 07 november 2001 22:31 schreef SuperG het volgende:
[..]
dat is opt elossen door
lagere performance: door lagere clock voor lagere Vcore moet je de clock ook mede verlagen
'n 1333Mhz verstook minder dan 'n 1600 AXP laat staan 'n 800Mhz en dan op lagere Vcore
OF
Produktie procses verkleinen 0,18 naar 0,13 naar 0,11 0,09 etc dat maakt het ook zuiniger mits ze geen transistoren toevoegen of cache.
Zolang voor 'n grote markt segment Performance preoriteit heeft is vermogen verbruik 'n implementatie detail of ze moeten met mobile CPU op alle andere segmenten loslaten en performance verbieden ivm milieu
Als je bang bent voor hoge elec rekeningen pak je 'n transmeta of Via C3 wil je performance dan kom je er niet onderuit om veel meer transistoren op hoge clocken stroom te laten verbruiken want men zit nu vast aan de 0,18 en 0,13 productie procses
- de huidige transistors zijn nog enorm inefficient met hitte en energie
Nu kun je ze wel kleiner maken etc. maar dat helpt niet op de lange termijn ;- Ik bedoel dus een COMPLEET NIEUWE AANPAK VAN TRANSISTORS en niet gewoon de snelheid te verlagen
.. laat maar ..
Tis moeilijk uit te leggen, daarom
Verwijderd
Hier bij mij;Op woensdag 07 november 2001 20:01 schreef CobraX het volgende:
[..]
Het is simpel: ik wil stabiliteit out-of-the-box. Ik kan u wel zeggen dat ik nog nooit een systeem ineen gestoken heb, maar ik ga dit proberen bij die P4. Het kan goed zijn dat ik door te prullen een goede tweaker kan worden, maar ik wil niet lang moeten tweaken vooraleer alles stabiel loopt. Time is money, dus ik wil geen tijd weggooien aan het stabiel krijgen van m'n systeem.
AMD 650@900 op Abit KT7 > 10min na install. stabiel.
AMD 1000@1400 op Asus A7V133 > 15 min na install. stabiel.
Het kost echt niet veel tijd hoor
Verwijderd
<oftopic>Op dinsdag 06 november 2001 23:58 schreef Jaspov het volgende:
Weet nog dat mmx kwam...moest je hebben anders was multimedia niet goed te doen....
Ik geloof niet dat iemand ooit wakker heeft gelegen omdat hij/zei geen mmx had. Behalve dan dat ene spel dat het nodig had...was speciaal gemaakt om de kracht van mmx te showen...
Volgens mij heette dat ding POD een gaar racespel, nou dat was erg indrukwekkend
</offtopic>
Waarom zijn de AMD'ers niet gewoon blij, dat een P4 bezitter straks 'gratis' meer kan persen uit zijn dure cpu? Al dat geneuzel brengt erg weinig, al zitten er informatieve postjes tussen.
Gefeliciteerd, P4 bezitters. Als AMD nou ook met een dergelijke handige compiler komt....
Zoals koperen interconnects, SOI, puur Silicon helpt ook al aardig.Op vrijdag 09 november 2001 01:19 schreef TheTrueAprazeth het volgende:
[..]
Je snapt me niet
- de huidige transistors zijn nog enorm inefficient met hitte en energie
Nu kun je ze wel kleiner maken etc. maar dat helpt niet op de lange termijn ;- Ik bedoel dus een COMPLEET NIEUWE AANPAK VAN TRANSISTORS en niet gewoon de snelheid te verlagen
.. laat maar ..
Tis moeilijk uit te leggen, daarom
Maar jij snapt een ding niet het gaat in één groot deel van de CPU markt om PERFORMANCE dat deze 77watt produceren is een bijzaak en ergen zit er 'n fysieke grens ivm koeler kosten.
In een anderdeel geld zuinigheid boven performance bv de mobile markt.
Als ze 'n nieuwe transistor technologie toe passen die twee maal zo zuinig is en mogelijk maakt om de clock te verhogen (performance)waardoor het gewonnen zuinigheid te niet gedaan wordt zit je weer bij het zelfde vermogen.
Bijvoorbeeld TB1400 verstookt veel grens bereikt van 70Watt
na optimalisatie de AXP 1400(1600+) 55Watt leuk zuiniger
kan nu ook weer harder AXP 1666Mhz (2000+) 70Watt grens weer berijkt.
Athlon 4 1Ghz die is zuinig maar door Clock/performance/Vcore beperking. Hij mag niet harder omdat die zuinig moet zijn.
Denk niet dat ze in de desktop naar 3Watt CPU streven het is alleen mooi megenomen maar om de concurentie bij te benen moeten ze hun achitekturen krachtiger maken zodat de CPU vaak bij di-srinks meer transistoren krijgen voor performance zolang het vermogen binnen de perken blijft onder de +/-70watt anders ga je richting waterkoeling/vapochil en dat makt de kosten onnodig hoog voor de OEM markt dus dat zal niet zo vlug gebeuren.
AMD heeft software nodig die door de standaart MSVC 6.0/7.0 gecompileerd is en NIET door intels SSE2 plugin of oudere compilersOp zaterdag 10 november 2001 14:41 schreef Wekkel het volgende:
Voorlopig is het weer hetzelfde verhaal als altijd.
Waarom zijn de AMD'ers niet gewoon blij, dat een P4 bezitter straks 'gratis' meer kan persen uit zijn dure cpu? Al dat geneuzel brengt erg weinig, al zitten er informatieve postjes tussen.
Gefeliciteerd, P4 bezitters. Als AMD nou ook met een dergelijke handige compiler komt....
Software diend dus voor beide TYPEN appart te worden gecompileerd omdat se SSE2 intelC 5.0 plugin oude type code genereerd PII en ouder voor niet SSE2 enablede CPU. AMD dus
Maja als de hammer d'r is kan die die plugin van intel ook goed gebruiken heeft ook SSE2(volgens berichten).
Verwijderd
Even BUITEN de markt om - we kunnen nog steeds niet EFFECTIEF het hitteproductie reduceren SOI etc. helpen wel ja, maar niet veel.Op zaterdag 10 november 2001 20:06 schreef SuperG het volgende:
[..]
Zoals koperen interconnects, SOI, puur Silicon helpt ook al aardig.
Maar jij snapt een ding niet het gaat in één groot deel van de CPU markt om PERFORMANCE dat deze 77watt produceren is een bijzaak en ergen zit er 'n fysieke grens ivm koeler kosten.
In een anderdeel geld zuinigheid boven performance bv de mobile markt.
Als ze 'n nieuwe transistor technologie toe passen die twee maal zo zuinig is en mogelijk maakt om de clock te verhogen (performance)waardoor het gewonnen zuinigheid te niet gedaan wordt zit je weer bij het zelfde vermogen.
Bijvoorbeeld TB1400 verstookt veel grens bereikt van 70Watt
na optimalisatie de AXP 1400(1600+) 55Watt leuk zuiniger
kan nu ook weer harder AXP 1666Mhz (2000+) 70Watt grens weer berijkt.
Athlon 4 1Ghz die is zuinig maar door Clock/performance/Vcore beperking. Hij mag niet harder omdat die zuinig moet zijn.
Denk niet dat ze in de desktop naar 3Watt CPU streven het is alleen mooi megenomen maar om de concurentie bij te benen moeten ze hun achitekturen krachtiger maken zodat de CPU vaak bij di-srinks meer transistoren krijgen voor performance zolang het vermogen binnen de perken blijft onder de +/-70watt anders ga je richting waterkoeling/vapochil en dat makt de kosten onnodig hoog voor de OEM markt dus dat zal niet zo vlug gebeuren.
Wat mijn bedoeling is - IPV de "oude" technologien alles eens opnieuw benaderen - alles COMPLEET opnieuw doen.
Ik spreek dus THEORETISCHE mogelijkheden hier. Ik roep niet dat het MOET maar vaak wordt door dit soort denken en converseren enorme ideeen bovengebracht.
Nog steeds is het feitelijke probleem het warmte-migratie van de individuele componenten. Waarom zouden we niet eens gaan kijken naar een NON-CONDUCTIVE - HEATABSORBING "silicium" waarin we de connects leggen?
Dus een feitelijke koelblok METEEN OM DE CONNECTS en PATHWAYS etc. Als we dat zouden kunnen doen, trek je dus METEEN de hitte weg van de CPU - en kun je hem - meer jouw interesse
Ik weet dat de huidige technologie al redelijk wat hitte afvoert van de core af, maar nog niet denderend veel. Veel van deze warmte blijft achter in de CPU om maar langzaam door de complete cpu te gaan - totdat de afgetrokken warmte gelijk staat aan de gegenereerde warmte.
Op "mijn" manier zou je dus METEEN de warmte afvoeren ipv het rond te laten trekken; dus in "theorie" net zo effectief, als niet effectiever dan een koud/heet element ( ben ff naam ervan kwijt )
Iemand ?
Greetz van
KRAFT GRUNDAMNE
Van Zeeland dan misschien ??