Er worden hier volgens mij een aantal dingen door elkaar gehaald. Het is idd een beetje een apart systeem, maar niet compleet van HP, het voldoet namelijk aan de IEEE 802.12 standaard. Dat die stroompjes op een vreemde manier door de kabel gaan, is helemaal onafhankelijk van het OS of protocol wat gebruikt wordt (CAT 3 zou volgens de beschrijving idd moeten werken, ik heb het zelf nooit geprobeerd). Voor dit soort netwerken heb je dus een 100vg hub nodig. En hier even een misverstandje weg werken: Het is een hub en geen switch. Omdat 100VG met priority switching ipv demand switching werkt, is het totaal onmogelijk dat er ergens een collision in het netwerk optreed. Dus iets als een switch heeft in dit soort netwerken geen betekenis. (Er bestaat een advancestack switch, maar die switched tussen 100vg en 100base/10base/AUI/enz). Ik heb het nooit geprobeerd, maar over na zitten denken, en ik vermoed dat je twee 100VG nic's niet direct met elkaar kan verbinden (laat staan met een andere kaart), er is dan namelijk niets wat het signaal ontvangt en een prioriteit bepaald. Met 100base werkt dit wel, omdat de data gewoon het netwerk op gesmeten wordt, zonder dat er iets is wat dit controleert. Grote voordeel van dit netwek: Ik haal 97,3 Mbit! Grote nadeel: als ik mijn netwerk nieuw had gekocht was ik (j2415a met 2414b en 3028a, j2410a, 16x j2585a, 2x j2573a en 1x J2585b (gekregen van HP, alle spullen hebben levenslange garantie)) een kleine $10.000 kwijt geweest, voor ja idd 19 pc's! En een bijkomend probleem met meerdere hubs is dat je ze goed moet instellen, anders ben je een heleboel snelheid kwijt. Voor iedereen die dit soort netwerken heeft zou ik aanraden om er zuinig mee te zijn en op internet uit te zoeken wat je precies hebt, want een sneller 100Mbit netwerk is nog nooit gemaakt, en ik denk dat het er ook niet zal komen!
Ik ben bezig een 100VG site te maken, maar dat duurt al een hele tijd en zal ook nog wel even duren. Mocht er iemand 100vg vragen hebben, dan ben ik te bereiken op chaffchiel@yahoo.com