Toon posts:

[delphi] DataBase

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn vele databases maar die kosten allemaal klauwen met geld weet er iemand een freeware database die ik kan gebruiken i.c.m. met delphi ?

Heb al op een aantal delphi sites gekeken maar dan vindt ik alleen maar componenten.

• DoubleTweak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 19:53
Je kan toch gewoon Paradox database formaat gebruiken of zo?
Daar hoef je volgens mij niks voor te betalen!

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Verwijderd

interbase
mysql
en er zijn er vast nog wel meer

Verwijderd

Topicstarter
Weet je waar ik meer informatie over paradox kan vinden ik heb standaard delphi geloof dat het alleen proffesional of hoger zit of is paradox los van delphi ?

• DoubleTweak
Ik heb zelf Delphi Enterprise Edition. Die heeft standaard volop mogelijkheden voor heel veel soorten databases.
Volgens mij kan je met de Standaard versie van Delphie weinig of niks met databases doen. Dan heb je inderdaad minimaal Professional nodig....maar ik kan het mis hebben.

Kijk maar hier: http://www.borland.com/delphi/del6/featurematrix/database.html

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:31
Op dinsdag 06 november 2001 21:05 schreef D32 het volgende:
Weet je waar ik meer informatie over paradox kan vinden ik heb standaard delphi geloof dat het alleen proffesional of hoger zit of is paradox los van delphi ?
[miereneukerij]
Ik zie Paradox toch eigenlijk nog altijd niet als een echte database hoor.
In Paradox is er voor iedere table minstens 1 file, terwijl bij een 'echte' database alle tables, indexes, ... in 1 bestand beschreven zijn. Zie bv Access, alles zit in een *.mdb file. Volgens mij is dit toch wel één van de eigenschappen van een database.

[/miereneukerij]

https://fgheysels.github.io/

• DoubleTweak
Op dinsdag 06 november 2001 21:13 schreef whoami het volgende:

[..]

[miereneukerij]
Ik zie Paradox toch eigenlijk nog altijd niet als een echte database hoor.
In Paradox is er voor iedere table minstens 1 file, terwijl bij een 'echte' database alle tables, indexes, ... in 1 bestand beschreven zijn. Zie bv Access, alles zit in een *.mdb file. Volgens mij is dit toch wel één van de eigenschappen van een database.

[/miereneukerij]
Is inderdaad zo, maar Paradox of een andere database werkt weer makkelijker als je geen Access op je pc hebt.

• whoami
Op dinsdag 06 november 2001 21:18 schreef DoubleTweak het volgende:

[..]

Is inderdaad zo, maar Paradox of een andere database werkt weer makkelijker als je geen Access op je pc hebt.
Als je gewoon de drivers meegeeft met uw pakket en tijdens de installatieprocedure een paar key's in de registry zet, heb je ook geen probleem, maar om even on-topic te gaan:

InterBase en MySQL zijn wel goeie keuzes. Ze zijn beiden gratis te downloaden.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt allemaal ga ik is kijken naar mySQL of Interbase

Verwijderd

Welke Delphi versie gebruik je?
De meeste database component libraries gebruiken o.a. TDataset als basis, en dan heb je wel een Delphi versie nodig waar de db unit is meegeleverd. En dat is bv. NIET het geval bij de Personal Edition van D6...

Zonder db unit kan 't ook wel, maar comfortabel is anders. Je kunt bv. wel de type library van MDAC importeren en op die manier ADO (of ODBC) gebruiken, maar da's een hoop moeite en het werkt een stuk omslachtiger dan met de ADO componenten die bij de professional versie en hoger zitten.

Heb je wel de db unit, maar wil je niet ADO of de BDE (zou ik zelf niet meer aan beginnen) gebruiken, dan zou je voor DBF bestanden (dBase, FoxPro, Clipper, etc.) kunnen kijken naar de drivers van Advantage. Gratis, en imho een stuk beter dan de niet-gratis drivers van Apollo of Halcyon...

Verwijderd

Op dinsdag 06 november 2001 21:13 schreef whoami het volgende:
Zie bv Access, alles zit in een *.mdb file. Volgens mij is dit toch wel één van de eigenschappen van een database.
Leg 's uit???
Wat is functioneel het verschil tussen een database die in 1 file staat en eentje die per tabel 1 of meer bestanden in een directory gebruikt? Behalve dat wanneer er een keer een bestand corrupt raakt je in het eerste geval veel verder van huis bent?
Ook wanneer je 1 database-file hebt, zal er intern moeten worden bijgehouden waar welke tabel staat, etc. Bij een directory gebaseerd systeem doet het filesysteem van het OS dat voor je, niks mis mee.

• whoami
Op dinsdag 06 november 2001 21:33 schreef Afterlife het volgende:

[..]

Leg 's uit???
Wat is functioneel het verschil tussen een database die in 1 file staat en eentje die per tabel 1 of meer bestanden in een directory gebruikt? Behalve dat wanneer er een keer een bestand corrupt raakt je in het eerste geval veel verder van huis bent?
Ook wanneer je 1 database-file hebt, zal er intern moeten worden bijgehouden waar welke tabel staat, etc. Bij een directory gebaseerd systeem doet het filesysteem van het OS dat voor je, niks mis mee.
Een database is een zichzelf beschrijvende verzameling van geintegreerde records.
De database beschrijft zichzelf dus, de data dictionnary houdt gegevens bij over de structuur van de database. Als al uw tabellen enzo verspreid staan over verschillende files, dan is het voor de DB quasi onmogelijk om daar gegevens van bij te houden.
Mijn insziens houd paradox nergens iets bij over de structuur van de database tabellen of ben ik hier verkeerd?

Verwijderd

Op dinsdag 06 november 2001 21:42 schreef whoami het volgende:
Mijn insziens houd paradox nergens iets bij over de structuur van de database tabellen of ben ik hier verkeerd?
Nee, hier ben je niet verkeerd: bij Paradox, DBF, etc. wordt het bijhouden van de referenties (foreign keys), etc. overgelaten aan de client. Maar dat heeft niks met 1 of meerdere files te maken.
MySQL kent bv. (nog) geen foreign keys, maar slaat z'n database wel in 1 bestand op. En InterBase, MSSQL, Sybase, Oracle, Informix, etc. kunnen op verzoek hun databases splitsen over meerdere bestanden, met behoud van referentiele integriteit.

Access is een beetje een vreemde eend in de bijt, omdat 'ie zowel server als client speelt, maar geen echt client/server systeem is...

Verwijderd

Opzich is MySQL handig als je ook aan web-koppelingen gaat denken....

• Tom-my
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 09:25

Tom-my

w03iz0rz

Ik ga toch voor de midas toepassingen :P...

Iemand overigens wel is met sybase sql anywhere oid gewerkt?

"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."

Verwijderd

Bedenk wel dat Midas licenties nogal prijzig zijn wanneer je 't echt wilt deployen...
De ClientDataset mag je wel kostenloos gebruiken, maar zo gauw je remote connections gebruikt, wil Borland graag geld zien.

SQL Anywhere is een prima database voor middelgrote toepassingen. De meegeleverde tools zijn m.i. wel ietsje minder gelikt dan bv. de Enterprise Manager van neefje MSSQL, maar prima bruikbaar, en de database zelf kan gewoon veel en is nog aardig snel ook.
En als je uit z'n jasje groeit (grote database, veel transacties), kun je pijnloos overstappen op Adaptive Server Enterprise, z'n grote broer. :)

Nadeel van de Sybase database servers (en ook van MSSQL, for that matter) vind ik het feit dat hun SQL nogal afwijkt van de ANSI standaards. Merk je niks van bij gewone queries (select, insert, update), maar vooral in triggers en stored procedures. Porten van bv. Interbase of Oracle stored procs naar Sybase komt meestal neer op herschrijven.
Maar wanneer je alleen maar Sybase ondersteunt is dat geen enkel probleem, en heb je 't voordeel dat hun stored proc taal zo hier en daar een stuk krachtiger is dan ANSI SQL. :)
Pagina: 1