Toon posts:

Help, led lampjes willen het niet doen.

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Eindelijk, na 1.5 maanden wachten had de electroshop eindelijk de blauwe ledlampjes binnen, duzz ik kom thuis en begin het toetsenbord open te maken en vervang de gele lampjes door 3 blauwe, helaas duw ik dus het toesenbord in de ps2 en de enige die het doet is de scroll lock.

Ik zit nu al 1.5 uur te solderen om of de num lock of de caps lock werkend te krijgen.

Maar helaas wat ik ook doe niks doet het, ik zelf zie ook niet wat ik fout heb gedaan, of beter gezegt wat kan / is er fout.

Hebben jullie een tip?
Of weet iemand wat er kan zijn?

Alvast bedankt.

Greetz.

• If8022n2IOk1Z8
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-01-2023
Weet je zeker dat je de plus en de min goed hebt gesoldeerd.
LED=Light Emitting Diode
Een diode laat maar stroom door via 1 richting, dus als je hem andersom aansluit werkt deze niet.
Als je dit al wist en hem goed had aangesloten kan het zijn dat je je soldeer bout te lang erop hebt gehouden en dat er een circuit is doorgebrand.

AsRock 690FX Deluxe3 - AMD X4 640, 4GB PC6400 DualChannel Kingston - 1x OCZ 60GB SSD - Samsung SpinPoint 1TB

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb hem goed aangesloten, ik hoop echt niet dat een cirquit doorgefikt is, kan ik dit op een of andere manier checken?

En kan ik dit fixen?

ik heb alweer iets anders geprobeert en het lukt niet.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Oude lampjes ff terugzetten en kijken of die wel werken?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Min goed aangesloten ?
korte pootje van led = de min

soldeerbout te lang erop gehouden ? ledje brand dan door ,door de hitte

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Heb je de oude ledjes nog? Duw die even parallel aan die blauwe. Dan kun je meteen zien of er spanning staat.

(Als je hem over die scroll lock doet, dan gaat die blauwe uit vanwege z'n hogere diodespanning)

• Snurp
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03-2025

Snurp

aka NICO

Zit er misschien een te lage spanning op?
Blauwe led's hebben ongeveer 3v nodig integenstelling van een 1,7v voor rode/groene/gele led's.

Veni,Vidi, Et carpe ceruesi. (Ik kwam, zag en pakt een biertje) nDus

• Keizer
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kijk ff of die blauwe leds niet kapot zijn door ze via een weerstand op een batterij (9 of 4.5 volt) te houden, of gebruik een multimeter.

Always outnumbered, never outgunned!

Verwijderd

Topicstarter
Eh even een vraagje, mocht er nu geen genoeg spanning op zitten he, hoe verhoog ik die?

ps: Ik kijk morgen even als ik die groene standaard led's erop duw of die het dan doet.

(moet die blauwe er even opnieuw op solderen. :) )

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:32
Verhogen van de spanning is niet nodig.
Ik heb ze ook gewoon vervangen en ze werkten gelijk.

Wel 3 mm LED's waren dat.

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-08 00:09
voor de zoveelste keer, LEDS ZIJN GEEN LAMPJES...

kijk ff naar de polariteit, daar ben ik 99% zeker van dat dat het is

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Je hoeft niet zo te schreeuwen... Wat is de definite van een lamp? Ik heb geen woordenboek bij de hand, maar het zal wel zoiets zijn in de trend van: 'Een object dat licht uitstraalt bij het aanbrengen van spanning' o.i.d.

Dus is een LED per definitie ook een lampje :) Ik bedoel, als jij vind dat een lamp een gloeidraad moet hebben, dan is een TL buis ook geen lamp, en Na-lampen in de straatlantaarns ook niet, en spaarlampen dan ook niet...

Maar het zou beter zijn om gewoon over LED's te praten, dat ben ik met je eens.
Pagina: 1