Wie heeft hier een webdesign bedrijf(je)?

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39527

Topicstarter
... zoals je al aan de topictitel ziet heb ik een vraag:
Wie heeft hier een webdesign bedrijf(je)?
De reden waarom ik dat vraag is omdat ik met twee vrienden van mij er onlangs 1 begonnen ben (iig - serieuze plannen daarvoor).
We weten hoe we het moeten opstarten op het gebied van aanmelden KvK, belasting, en juridische regelingen.
Daar ligt het probleem niet echt.
Wat ik graag zou willen weten (van iemand die ervaring met het maken van websites voor geld), heb je nog enige tips?.
B.v. over hoe je het beste je product (website dus) in rekening moet brengen, hoe je het beste aan klanten komt, of je legale versies moet hebben van de programma's waarmee je de websites mee maakt (b.v. legale Windows XP, omdat je daar Dreamweaver 4.0 opdraait). Dat soort dingen dus.

Bij voorbaat dank :)

J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37260

Kheb eigen bedrijf, (met Seraph en nog iemand)

uhhmmm tips,,
Zorg ervoor dat je alles goed geregeld hebt, zoals algemene voorwaarden, contract tussen vennoten (als het vof is, word)

Verder zijn er goede boeken over hoe je meot faktureren en offertes moet opstellen, je kunt ook gewoon offertes en fakturen bekijken van andere bedrijfen.

Goed boek is: Handboek voor het opzetten van een ontwerppraktijk, van BIS publishers ISBN90 72007 54 9

succes iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12730

ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebill
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-04-2024
Op dinsdag 06 november 2001 19:56 schreef erikotten het volgende:
ik
dat was de vraag niet, lees voortaan eerst even het stukje wat iemand schrijft! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4620

Ken wel iemand die een eigenbedrijfje heeft (naast gewoon naar school gaan), in z'n uppie :) (prut zooi bedrijf btw). En heb daar dingen gezien, men o men....

tips:
Doe je niet groter voor dan je bent, probeer eerst eens de boel op orde te krijgen. En dat je in ieder geval je rekeningen kunt betalen (yup dual G4 Mac's zijn duur), en geen grote schulden maakt. 15.000 stuks briefpapier met je logo erop is dus onzin. Heb het allemaal zien gebeuren lol.

Denk altijd aan de driehoek:
Kwaliteit
Tijd
Kosten

Ga geen concessies doen die je niet waar kunt maken!

Kwaliteit over kwantiteit!
Kwaliteit is de beste reclame die je kunt bedenken toch? :)

En owja....
Deadline = deadline. Zal wel hehe :7

Heb geen zakelijke tips, ben niet zo'n economist of marketing persoon. Maar er zijn vast wel mensen op GoT die je daar van alles over kunnen vertellen.

Suukzes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluestorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08-2022
Op dinsdag 06 november 2001 20:51 schreef Spud het volgende:
En owja....
Deadline = deadline. Zal wel hehe :7
Ja dat is zeker iets om goed rekening mee te houden. Maak duidelijke afspraken met je klant over jouw deadline, maar ook over deadlines voor zaken die hun moeten regelen. Anders krijg je dat bijvoorbeeld het logo twee weken te laat wordt aangeleverd en dat jij dan de schuld krijgt als je het niet op tijd af hebt.

Daarnaast lopen projecten nooit helemaal zoals je wil dus plan altijd wat ruimer dan je denkt te kunnen.

Als laatste is natuurlijk altijd het belangrijkste het echt binnenkrijgen van opdrachten. Met alleen een website online kom je er niet. Marketing (of relaties) zijn erg belangrijk :)

Tenminste... dat [ denk / zie / weet ] ik... | Javascript obfuscator | foto's en video's uploaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12337

Nouja, op internet zijn in ieder geval genoeg voorbeelden te vinden hoe het NIET moet :+...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29926

damn.. see below :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Leuke topic,

well zelf heb ik geen tips voor jullie, maar ik zit zelf ook te denken aan een eigen bedrijfje. Ik vraag me alleen af of hier ook mensen rondlopen die een bedrijfie hebben maar daarnaast een universitair studie volgen, of dit allemaal wel kan in je tijd (deelstudie misschien :?)..

Verder, wat zijn jullie van plan. Gaan jullie later gewoon door met sites produceren of is dit slechts het begin van een bedrijf dat later ook andere stuff gaat doen?

Enne, hoeveel geld ga je eraan besteden? Ik denk dat je met ongeveer 15.000 wel op de goede weg bent.. offe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creative8500
  • Laatst online: 01-02 14:14

creative8500

freedom.

Ik! Ik vindt het alleen wel belachelijk dat je XP in rekening wilt brengen.
Dreamweaver kun je ook niet totaal in rekening brengen, tenzij je dit ook echt hebt afgesproken. Maar ik denk niet dat je aan een legale versie van Dreamweaver hoeft te denken, omdat het niet bepaald sporen achterlaat in de sites.

Wat je volgens mij het beste kunt doen dat je in modules verkoopt. Bijv: Standaard site (niet zielig doen over een paar pagina's, gewoon standaard 8 - inclusief teller ed.) + flash intro + [per uur 5,- softwarekosten | of per prog 2,50 per uur]. Dan heb je programma's zo terugverdiend.

Je moet (ook al ben je een beginnen bedrijfje) niet alle opstartkosten fors in rekening brengen (bijvoorbeeld bij 1e bedrijf XP in rekening brengen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 06 november 2001 21:15 schreef cREATiVe8500 het volgende:
Ik! Ik vindt het alleen wel belachelijk dat je XP in rekening wilt brengen.
Dreamweaver kun je ook niet totaal in rekening brengen, tenzij je dit ook echt hebt afgesproken. Maar ik denk niet dat je aan een legale versie van Dreamweaver hoeft te denken, omdat het niet bepaald sporen achterlaat in de sites.
Je moet (ook al ben je een beginnen bedrijfje) niet alle opstartkosten fors in rekening brengen (bijvoorbeeld bij 1e bedrijf XP in rekening brengen).
Nee het laat geen sporen na in de sites, maar denk dat de bsa het leuk vind. Als je eigen bedrijf hebt zou ik toch met legale software proberen te werken, iig te programmas die je vaak gebruikt.
En je moet het wel in rekening brengen, niet alles bij de eerste opdracht, maar rekening houdend met de afschrijving van de software, (en andere spullen) wel meeberekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jaja deadline zeer zeer belangrijk idd, zo ook de briefing of bespreking. Wat verwachten we nou van elkaar, en wat moet er nou allemaal gebeuren. Desnoods spreken jullie tussenpresentaties/milestone's af (zeker bij grote projecten). Zodat jullie samen zeker weten en zien welke (goede) kant het geheel op gaat. Niet dat je na 3 maanden hard werken hoort: nee dat bedoelde ik niet zo, maar zo! :)

Mond tot mond reclame van je vorige klanten doen het zeer goed(daarom had ik het zo juist ook over kwaliteit). "Ja Kees, die mensen bij bedrijf xxxxx maken mooie website. De communicatie was perfect. Ze luisterde echt naar mijn wensen. Oww ja Piet, je website is zeer mooi. Ik wil er nou ook wel eentje bij bedrijf xxxxx laten maken." hihi ;)

Wat Bluestorm ook al zegt.
Probeer klanten binnen te krijgen die steeds elke maand update's ofzo nodig hebben. Of later nog miss een e-commerce site willen worden.

Verkoop
Onderhoudscontracten b.v of contentmanagementsystemen enz.

"Enne, hoeveel geld ga je eraan besteden? Ik denk dat je met ongeveer 15.000 wel op de goede weg bent.. offe?"
Vergeet de 25.000 bussinesskaartjes + cd'roms + folders niet! :) LMAO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 06 november 2001 21:21 schreef Spud het volgende:

"Enne, hoeveel geld ga je eraan besteden? Ik denk dat je met ongeveer 15.000 wel op de goede weg bent.. offe?"
Vergeet de 25.000 bussinesskaartjes + cd'roms + folders niet! :) LMAO
Je bedoelt dat 15.000 te weinig is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

14.500 te veel :+ hehe

En we gaan nu geen rekenspelletjes spelen Jaz, dat verlies ik toch wel >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 06 november 2001 21:30 schreef Spud het volgende:
14.500 te veel :+ hehe

En we gaan nu geen rekenspelletjes spelen Jaz, dat verlies ik toch wel >:)
Goed dat je dat zegt >:)

Nee mate, ik doel met m'n budget wel ff op een echt bedrijf, en niet een flut eenmans zakie.. dus bijvoorbeeld een paar mensen in dienst hebben, zorgen voor goede hosting, een beetje dealtjes maken met andere mensen om hoger op te komen, + legale software.. en als we er nog eens 10.000 erbij doen kunnen we ook nog een leuke pand huren voor het bedrijfie :)

(je verwacht toch niet van mij dat ik sites ga maken in frontpage 98 en een PC van leger des Heils :) )

En btw, als ik jou in dienst neem ben ik weer fl 250,- per uur kwijt, tja dan gaat het snel he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aha... GELD! Money in the pocket jah!

Met werknemers, en grote aanpak moet je idd weten wat je doet. PC's, pand, werknemers kosten handen vol geld pfff :)
Belastingen geez.... enz enz

En yep, G4 Mac's / PC's / Big Ass Monitoren kostten wel een paar organen uit je lijf

"En btw, als ik jou in dienst neem ben ik weer fl 250,- per uur kwijt, tja dan gaat het snel he"
Haha, een krat Dr Pepper + (Dental insurance voor al die Dr Pepper) + wat chips heb ik liever! Dan we praten nergens meer over k :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28596

1 gouden tip:

maak alstublijf duidelijke afspraken! met de klant maar ook met elkaar

je krijgt later echt heel veel spijt dat je hetzelfde werk nog een keer moet doen, maar dan net iets anders omdat je dacht dat de klant dat bedoelde, je werkt veel en veel meer maar je verdient hetzelfde, dat is niet leuk...geloof me :)

ik heb door slecht samengevatte gesprekken van mijn mede webdesigners wel 's dingen 4 keer opnieuw moeten doen... en je krijgt echt maar voor 1 keer betaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underscore
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-11-2017
- Zorg dat je een goede briefing krijgt van het bedrijf waarvoor je een opdracht gaat maken en dat je alle content in één keer binnenhaalt. Dat bespaart zeuren en tijd.
- Begin minimalistisch. Hergebruik bepaalde ideeën, maar zorg er wel voor dat je elke keer iets toevoegt aan het totaal.
- Denk goed na over je prijs. Hoge prijs == hoge verwachting. Lage prijs == minder verwachtingen == minder goodwill == misschien minder klanten. Kijk dus goed naar andere bedrijven en vraag desnoods offerte's aan om te kijken hoe de vork in de steel zit.
- Niet overmoedig worden.

Maar ach, wie ben ik...
;)

<edit>typo</edit>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tip:
Maak snelle/mooie schetsen van het bedachte concept/site na de eerste bespreking/briefing om te laten zien. Voordat je uren achter die compjoeter gaat zitten werken om iets te maken wat toch niet helemaal klopt en de bedoeling is.

Dit praat/overlegt altijd nog makkelijker met de klant, dan dat je het samen over hete lucht hebt. Nu kunnen ze zelf dingen erop schrijven/tekenen. Comminucatie is beter (persoonlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underscore
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-11-2017
Dat is het belangrijkste.
Tnx Spud.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yep Spud = Goed bezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

No thx, dit soort topics zijn zeer interessant toch? Valt heel veel van te leren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:22

paQ

Mag ik even invallen?

I don't want to burst your bubble... maar waarom met twee anderen samen? Let goed op het feit dat je nu met je waarschijnlijk goede vrienden ook zakenpartners wordt...

three is a crowd wordt er vaakl gezegd, maar aantallen is hier even niet belangrijk... d.w.z. het verschil tussen 1 en 1+...

Maar goed dat is jouw keuze. Denk er wel aan dat er dingen steeds overlegt zullen moeten worden...
voorbeeldjes:
- inleg voor apparatuur/kaartjes/hostingkosten etc.
- verdeling in werkzaamheden
- eventuele verdienste verdeling
etc etc etc

lijkt mij persoonlijk niet de ideale situatie.
Ben zelf in mijn eentje begonnen, en zijn nu met zijn drietjes, omdat ik niet alles meer zomaar kon aanpakken.

Uit mijn eigen ervaring kan ik je de tip meegeven dat je moet zorgen voor een juridisch waterdichte algemene voorwaarden en/of leveringsvoorwaarden. Zorg er daarbij goed voor dat je ALLE afspraken die je met een toekomstige klant maakt zwart op wit staan, en door beide partijen ondertekend zijn. Daar bedoel ik ook mee kosten voor een project wat op het laatste moment wordt afgeblazen. Wanneer jij er dan al 10 uur op hebt zitten, moet daar gewoon voor betaald worden...

Dat komt geregeld voorbij in het forum,.... de klant betaald niet... wat nu.....

een redelijke regeling hierbij is 30% vooraf van het GESCHATTE bedrag, de rest bij oplevering.

Probeer VOORAF een totaalprijs af te spreken, dat voorkomt ergernis achteraf.

Blijf zakelijk! durf te vragen voor wat je waard bent...

En...zoals al eerder gebleken... bouw alles stapje voor stapje op en wqerk niet met een officiele openingsdatum ofzo.... Daar bedoel ik mee... bergen geld uitgeven en vervolgens moet je nog beginnen met geld binnen laten stromn, laat staan verdienen.....

succes

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ja ook eigen bedrijf en afgelopen jaar absoluut niets mee gedaan, andere hobbies en werk.

Begin in elk geval 40,- te investeren in het boekje wat genoemd is in de W&G FAQ, hoe start ik een ontwerpbedrijf o.i.d. kost weinig en vol handige tips. www.bispublishers.nl

Verder wat Paq al aangeeft, met vrienden een bedrijf starten.. het is een keuze maar als je binnen het bedrijf niet zakelijk kan zijn tegen elkaar is de fun/bedrijf/vriendschap snel afgelopen.

Verder moet je je beseffen dat je wel wat in huis moet hebben wil je op dit moment een bedrijfje starten, zowiezo een slecht moment een bedrijf te starten.

Daaarnaast kun je alvast geld besparen door in elk geval geen G4 te kopen, niet zozeer overkill, wel overpriced. En since min 90% je site met een PC bekijkt uit practisch oogpunt ook wel zo slim een site met een PC te bouwen (dit heb ik aleens uitgebreider onderbouwd, duim maar even dat de search het weer gaat doen).

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 06 november 2001 22:19 schreef paQ het volgende:
Mag ik even invallen?

I don't want to burst your bubble... maar waarom met twee anderen samen? Let goed op het feit dat je nu met je waarschijnlijk goede vrienden ook zakenpartners wordt...

three is a crowd wordt er vaakl gezegd, maar aantallen is hier even niet belangrijk... d.w.z. het verschil tussen 1 en 1+...
Wij zijn ook met z'n drieen, we waren eerst ook vrienden :) , nu nog steeds maar er zijn wel duidelijke afspraken gemaakt binnen het bedrijf dmv een onderling contract. Anders krijg je ongetwijfeld problemen als het om geld gaat. In het begin boeit het allemaal niet zoveel, maar als de bedragen groter worden en de mensen ouder gaat het steeds moeilijker lopen.
Op dinsdag 06 november 2001 22:27 schreef OzBoz het volgende:
Begin in elk geval 40,- te investeren in het boekje wat genoemd is in de W&G FAQ, hoe start ik een ontwerpbedrijf o.i.d. kost weinig en vol handige tips. www.bispublishers.nl
Zie m'n bovenste post, dat boekje bedoel ik. Is goed boekje met veel praktische onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

"zowiezo een slecht moment een bedrijf te starten." Yep, maar hopelijk stabiliseert het zich een beetje volgend jaar.
Dipje dus :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05 15:34

RRX

@life-

Ik heb sinds januari dit jaar dus een eigen bedrijfje, een VOF. Ik ben 17 dus ik heb nog geen tekenbevoegdheid, dus mijn vader staat ook ingeschreven in de VOF.

Mij vader heeft ook al +/- 20 jaar een eigen bedrijf, dus hij helpt me met de belasting, BTW etc.

Ik heb in het begin heel weinig investeringen gedaan, ik had een kamer, een PC, en illegale software je kent het wel. Ondertussen krijg je meer klusjes etc. nou dan ga je bepaalde dingen kopen (ik heb nu Photoshop, Illustrator en Office legaal) ik kijk gewoon welk programma wat ik gewoon erg veel gebruik, en dan kun je het eventueel kopen.

Hoe ik aan klanten kom, eigenlijk alleen via-via, dan krijg ik weer iemand aan de telefoon "ik had gehoord van die en die dat je dit en dat deed" je weet wel hoe dat gaat.

Tips die ik heb, spreek van te voren altijd met goed een klant over wat hij nou precies wil, en wat hij er van verwacht (het is ook erg handig als je wat werk kunt laten zien) En maak ook goede afspraken over de prijs, vooral als het om grote bedragen gaat, laat dan bijv. een offerte onderteken dan heb je de afspraak op papier.

De prijzen die je kunt rekenen hangen natuurlijk van een paar dingen af;
  • Heb je al veel goed werk geleverd?
  • Hoeveel kosten heb je?
Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

/edit1

Nogwat, neem niet meer opdrachten aan dan dat je aankunt (in verband met school of zoiets) maar kies de goede eruit(als dat mogelijk is ;)).

/edit2

Ik zit in de 2e klas van het MBO (ICT Niveau-4)

mijn T.net systeemspecspagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-01 16:09

xychix

FreeBSD Rules !

nee ik heb (nog) geen eigen bedrijf,

mijn tips (de meeeste zijn eerder genoemd)

durf te vragen, F250,- voor een website is te weinig al is het 1 pag in frontpage

Zorg dat je klanten tevreden kunt stellen.( ik "klus" ook als webdesigner, ik ben zeker niet de perfecte designer!! Maar ik heb een vlotte babbel, kan duidelijk afspraken maken, weet met bedrijven als ladot om te gaan etc..)

design is niet het enige dat telt !!! (zie vorige punt)

[offtopic]
ben ik dronken ??? wat een onsamenhangend verhaal!!!
[offtopic- -> ontopic]

BELANGRIJK: zorg dan je maakt wat de klant wil !!!

vragen stellen aan de klant en EXACT weten wat hij wil is het halve werk !! (Functioneel Onterp)

vervolgens eerste opzet maken en terugkoppelen samen met de klant (RAD= rapid application development)

als jij maakt wat de klant voor ogen heeft is hij blij !! ongeacht of jij nou wel of niet de PERFECTE webdesigner bent!!

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18050

Op dinsdag 06 november 2001 21:15 schreef JunkyJaz het volgende:
Leuke topic,

well zelf heb ik geen tips voor jullie, maar ik zit zelf ook te denken aan een eigen bedrijfje. Ik vraag me alleen af of hier ook mensen rondlopen die een bedrijfie hebben maar daarnaast een universitair studie volgen, of dit allemaal wel kan in je tijd (deelstudie misschien :?)..
Moi :)
Gewoon voltijd Technische Bedrijfskunde en een beetje bijklooien...

Inkomsten blijven onder de 10000 per jaar dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 06 november 2001 23:35 schreef Tizzwat het volgende:

[..]

Moi :)
Gewoon voltijd Technische Bedrijfskunde en een beetje bijklooien...

Inkomsten blijven onder de 10000 per jaar dus..
Das phat man, hoe zit het met je tijd ? Hoe lang doe je bijvoorbeeld over een site'tje?.. Ik doe er nu ongeveer 4 weken over, maar ik ben eigenlijk alleen in het weekend 'fulltime' ermee bezig, door de weeks heb ik het veels te druk met school, al probeer ik toch wat dingen te fixen door de weeks..

Enne bedrijfsinformatie volg je zeker in Twente? (gezien je huisje..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28289

Ik heb nog wel een handige link. Het is voor het opstellen van contracten. Nu past deze misschien meer in Webscripting en programeren maar er staan ook een hoop nuttige dingen in voor Webdesign en Grapics. Ik gebruik hem zelf altijd om een opdrachtsomschrijving cq contract op te stellen als checklist:

http://www.mitopics.nl/topic/IJM/checklist_automatiseringscontracten.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

- Zorg dat je een goede briefing krijgt van het bedrijf waarvoor je een opdracht gaat maken en dat je alle content in één keer binnenhaalt. Dat bespaart zeuren en tijd.
schreef UnderScore!

Briefing en debriefing zijn heel erg belangrijk.
Mijn eerste klant "had het helemaal in zijn hoofd zitten" en ik tuinde daar helemaal in. Wat er precies in zijn hoofd zat veranderde dus iedere dag zo'n beetje en steeds werden er grote veranderingen op mijn bureau gegooid...

Zo blijf je aan het werk en verdien je nix. Leg dus van tevoren duidelijk vast wat er gedaan wordt voor hoeveel geld binnen welke tijd...

Nu weet ik dus welke valkuilen er voor me liggen en gaat het stukken beter :)

Verder alles wat de wijze heren voor me vertelden :)

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28289

Op woensdag 07 november 2001 01:10 schreef VageGast het volgende:
Leg dus van tevoren duidelijk vast wat er gedaan wordt voor hoeveel geld binnen welke tijd...
Zelfde als je niet naar een autodealer gaat en zegt:"Doe maar een auto"... daarom is het ook het eerste mijlpaalproduct in je project!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 16:43

cutter

Wannabe i7 fanboy

Heb 1,5 jaar eigen bedrijf gehad met iemand anders. Jaar geleden mee gestopt omdat je met zijn tweeen toch niet echt de kwaliteit kunt leveren die je wilt en om nou personeel aan te nemen mwooaah, leek me in deze tijd nou niet echt een goed plan.

Daarom hier de tips van flip uit de praktijk:
1. Maak ALTIJD een schriftelijke afspraak met elke klant.
2. Doe geen 'vrienden' prijsjes.
3. Spreek heel duidelijk van te voren af wat jullie van elkaar verwachten (klant en jij).
4. Hou een hele goede boekhouding bij.
5. Tuurlijk kun je ernaast studeren, maar 1 van de twee zal er van tijd tot tijd onder gaan leiden.
6. Als je minderjarig bent heb je toestemming nodig van je ouders om een bedrijf uit te oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38018

Bel ook es met de KvK in jou regio, die hebben alleen maar tips over het starten van een bedrijf.Je moet je daar immersook inschrijven voordat je ook maar iets kan doen.
Verder kan de belastingdienst je ook helpen (lees-geld afhandig maken)die hebben een gratis boek over een ondernemijg starten.Maar dat weet de KvK wel.

Zorg dat je alles volgens de regels doet en dus ook voor de juiste licenties zorgt. Een bezoekje van een ambtenaar die ontdekt dat de licenties niet in orde zijn en .........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy
  • Laatst online: 08-05 13:30

Murphy

(2B||!2B)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34298

ok, ik heb een eigen bedrijfje en m'n 2e opdracht liep de soep in door geen duidelijke schriftelijke afspraken te maken met de klant. We hadden alles al besproken, er was een concept door mij ontwikkeld, de eerste schetsen waren al gemaakt... en meneer ging naar iemand anders toe die het voor niks deed! Deze klant was ook nog eens een kennis dus dat was allemaal erg leuk.... (not!) Ik heb er wel een bedrag als "afkoopsom" wegens ontwikkelingskosten voor gekregen, maar ik had veel liever de opdracht gehad (was erg cool, een videotheek)

in elk geval: duidelijk dingen op papier zetten/vastleggen, zo snel mogelijk na de eerste gesprekken en als is uitgesproken dat de klant het ziet zitten met jou. Ook zou ik gewoon lekker minstens 50 piek per uur vragen anders kom je toch over als een "zolderkamer-hobbyist" :)Oh, en schema's maken van hoe de site er uit komt te zien helpt produktieverhogend.

qua software: ga op zoek naar alternatieven voor de grote merken dev-ware: Swish 2.0 i.p.v. Flash 5, Paint Shop Pro i.p.v. Photoshop en uiteraard doe je al je code in NOTEPAD! >:) (of een gratis editor...) je bent dan in elk geval een beetje ingedekt tegen de BSA software politie (hoop ik...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy
  • Laatst online: 08-05 13:30

Murphy

(2B||!2B)?

Op woensdag 07 november 2001 09:53 schreef klmurphy het volgende:
SPAM :Z
Excusez-moi |:(
Ik bedoel dus in het kort dat ik ook een eigen webdesign-en-meer-bedrijf run samen met mijn pa en klik op de eerste link van mijn sig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Op woensdag 07 november 2001 10:55 schreef lombdude het volgende:
...Ook zou ik gewoon lekker minstens 50 piek per uur vragen anders kom je toch over als een "zolderkamer-hobbyist"...
Met zulke prijzen niet veel anders hoor >:) ;)
...en uiteraard doe je al je code in NOTEPAD! >:)...
kvoel een quote van RM -rf opkomen ;)

"You're only as good, as what you did last week."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zei ik piek? ik bedoelde natuurlijk die f@#% ing euro >:)

en ach, een zolderkamer-hobbyist zal ik toch wel blijven, ik woon 2 hoog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluestorm
qua software: ga op zoek naar alternatieven voor de grote merken dev-ware: Swish 2.0 i.p.v. Flash 5, Paint Shop Pro i.p.v. Photoshop en uiteraard doe je al je code in NOTEPAD! >:) (of een gratis editor...) je bent dan in elk geval een beetje ingedekt tegen de BSA software politie (hoop ik...).
Als je jezelf een beetje serieus neemt doe je dat toch niet? Als je zelfs op je belangrijkste hulpmiddelen al moet gaan besparen heb je weinig vertrouwen in je zelf.
Als jij denkt dat je die investering van een paar duizend gulden al niet terug kan verdienen kun je ook gewoon niet beginnen.

Tenminste... dat [ denk / zie / weet ] ik... | Javascript obfuscator | foto's en video's uploaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

Op woensdag 07 november 2001 14:18 schreef Bluestorm het volgende:

[..]

Als je jezelf een beetje serieus neemt doe je dat toch niet? Als je zelfs op je belangrijkste hulpmiddelen al moet gaan besparen heb je weinig vertrouwen in je zelf.
Als jij denkt dat je die investering van een paar duizend gulden al niet terug kan verdienen kun je ook gewoon niet beginnen.
simpel rekensommetje:

Licentie Windows 2000: 400 piek
Licentie Adobe Photoshop: 2600 piek
Licentie Adobe Illustrator: 1700 piek
Licentie Macromedia Dreamweaver 4: 900 piek
Licentie Macromedia Flash 5: 1100 piek

dan zit ik toch zo aan de 6700 piek, en dan heb ik echt het minimale aan software om te beginnen ( office, ACDSEE, CuteFTP, etc etc etc) en daar bovenop komt nog mijn hardware, kleine dingetjes zoals hosting website, businesscards, telefoon, belasting, kvk, etc etc...dat tikt aardig aan. Al met al zit je dan toch zo aan de 10.000 piek. En niet iedereen heeft dat om te besteden, dus het alternatief is of warez, of gewoon keihard werken met de middelen die je hebt al is dat een wat beperkte programma.

tja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Ik heb eigen webbedrijfje maar hou me niet echt meer bezig met design, ben meer bezig met ontwikkeling van producten. Op dit moment niet zo heel actief omdat op dit moment mijn dagelijkse werk voorrang heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MP83
  • Laatst online: 02-02 11:53
* Anoniem: 17328 is er ook al een jaartje mee bezig, check link in sig...

Heb eigenlijk weinig toe te voegen aan het geheel. Ik doe veelal netwerken aanleggen en pik af en toe een site mee, ongeveer 1 per maand ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluestorm
Op woensdag 07 november 2001 14:30 schreef oh,when? het volgende:

[..]

simpel rekensommetje:

Licentie Windows 2000: 400 piek
Licentie Adobe Photoshop: 2600 piek
Licentie Adobe Illustrator: 1700 piek
Licentie Macromedia Dreamweaver 4: 900 piek
Licentie Macromedia Flash 5: 1100 piek

dan zit ik toch zo aan de 6700 piek, en dan heb ik echt het minimale aan software om te beginnen ( office, ACDSEE, CuteFTP, etc etc etc)
Dan ga je wel uit van de prijs inclusief BTW en dan nog voor de NL versie van de Adobe producten. Adobe Photoshop+Illustrator+Indesign+Acrobat EN versie is samen 2750,- ex btw...
Persoonlijk reken ik trouwens alleen Windows, Photoshop en Office tot de programma's die ik nodig heb. (en wat freeware tools voor ssh, ftp, editten etc...)
Want tussen wat jij minimaal noemt en PSP en Swish nemen om geld te besparen zit natuurlijk een hele reeks met mogelijkheden.

Natuurlijk blijft het wel een aardige investering, maar ik denk ook dat je niet alles direct nodig hebt. Visitekaartjes kunnen best wachten tot je een opdrachtje gehad hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39527

Topicstarter
Wow! Iedereen die een 'tip' heeft gepost - 1000maal dank!
Ik zal ze nog even wat gedetailleerder nagaan en de goeie aanwijzingen, adviezen, tips, enz. voorleggen aan m'n 2 mede VoF-genoten :)

Nogmaals, bedankt !

J.

Ps: * Anoniem: 39527 wist wel dat het goed om me speciaal bij GoT aan te melden om dit bericht te kunnen posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bluestorm, wat ik bedoel is dat je die software als swish en psp kunt aanschaffen uit het oogpunt van ehm, hoe zeg ik dat diplomatiek...Nou, je kunt in elk geval naar bijvoorbeeld de BSA verantwoorden hoe je er in slaagt om een flash-site te maken zonder dat je een licensie hebt voor Macromedia Flash 5. :)

rekensommetje: Swish = 100 piek, Flash = 1100 piek. Photoshop= 2600 piek, Pain Shop Pro = 250 piek....

of je ook swish en PSP gebruikt om die flash site te bouwen...tja...;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

Op woensdag 07 november 2001 15:30 schreef Bluestorm het volgende:

[..]

Dan ga je wel uit van de prijs inclusief BTW en dan nog voor de NL versie van de Adobe producten. Adobe Photoshop+Illustrator+Indesign+Acrobat EN versie is samen 2750,- ex btw...
Voorlopig betaal jij als kleine zelfstandige wel de volle mep, want pas aan het einde van het belastingjaar mag jij je handje ophouden en de BTW aftrekken over je totaal belastbaar inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland
  • Laatst online: 12-06 09:27

Roland

Schnitt!

Mijn broer(tje) (Zorg)

En ik moet wel zeggen ik heb bewondering voor hem hoor!
(Trouwens netjes als je op jonge leeftijd een bedrijf start! Dus niet alleen Zorg)

Alleen gaat het bij houden van zijn administratie nog niet helemaal okay. Zorg dus dat je dat goed voorelkaar krijgt :)
En jij dus ook Zorg :p

Ayo

...Make every cut count, even if it is one frame...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 07 november 2001 16:08 schreef oh,when? het volgende:
Voorlopig betaal jij als kleine zelfstandige wel de volle mep, want pas aan het einde van het belastingjaar mag jij je handje ophouden en de BTW aftrekken over je totaal belastbaar inkomen.
Of niet, en val je nog in de kleine ondernemings regeling, kun je helemaal geen btw aftrekken, maar hoef je het ook niet te betalen. Is dus gunstig als je meer ontvangt als moet betalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluestorm
Op woensdag 07 november 2001 15:57 schreef lombdude het volgende:
rekensommetje: Swish = 100 piek, Flash = 1100 piek. Photoshop= 2600 piek, Pain Shop Pro = 250 piek....

of je ook swish en PSP gebruikt om die flash site te bouwen...tja...;)
Ik denk dat als de BSA langskomt dat ze niet echt kijken of je illegale software gebruikt maar of je het bezit.
Ik kan dit niet echt een nuttig advies vinden... PSP gebruiken is nog tot daar aan toe... maar PSP kopen om je illegale photoshop legaler te laten lijken vind ik echt onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05 15:34

RRX

@life-

Op woensdag 07 november 2001 16:16 schreef Bluestorm het volgende:

[..]

Ik denk dat als de BSA langskomt dat ze niet echt kijken of je illegale software gebruikt maar of je het bezit.
Ik kan dit niet echt een nuttig advies vinden... PSP gebruiken is nog tot daar aan toe... maar PSP kopen om je illegale photoshop legaler te laten lijken vind ik echt onzin.
hmmm, als dat laatse waar is moet ik een boel ceedee's weggooien :) maar heeft iemand er ervaring mee?

mijn T.net systeemspecspagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:09

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

je hoeft helemaal niet een boel cd's weg te gooien, huur een kluis bij een bank ofzo. zonder huiszoekingsbevel zijn ze niets :)

Maar verder:
ik probeer ook mn eigen webdesignbedrijfje te runnen, maar ben meer een zolderkamer hobbyist.
tips (misschien al vaker genoemd maar zie t als een samenvatting dan...)
-- goede afspraken
-- goed contract
-- deel betaling vooraf
-- DEADLINE = DEADLINE ; maak daar afspraken over
-- geef ook aan wanneer je klant data moet leveren, en hoe die aangeleverd worden. Geef ook aan dat jij niet verder kan als de info niet geleverd wordt, en zet dat in je contract!!! net meegemaakt; hoop gezeik, omdat de info niet kwam en ik de site toch op moest leveren :?
-- Wees eerlijk! ook over bijhouden van de site. Als de klant het zelf wil doen, reken je gewoon een tarief om hem dat uit te leggen, 90% komt weer terug omdat ze het toch niet kunnen :)
-- geef gespecificeerde rekeningen voor werkzaamheden
-- je hebt geen macG4 nodig, een 800 mhz werkt ook; investeer in software en niet in de hardware als het niet hard nodig is. De klant ziet niet op wat voor pc het gemaakt is, maar ziet wel t resultaat

voor meer tips of vragen, mn mailadres staat in mn userdetails :7
enne... np

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mac is gewoon persoonlijk, als jij liever op een Mac VOOR graphics/design/video(Final Cut Pro en stuff) alleen werkt tja... Ik schreeuwde ook maar wat aan het begin van dit topic, geezes ;)

[hier dat webdeveloper/coding moet op pc voor browsers
verhaal enz]

* Anoniem: 4620 is 100% compatible met beide dus... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:09

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Op woensdag 07 november 2001 20:35 schreef Spud het volgende:
Mac is gewoon persoonlijk, als jij liever op een Mac VOOR graphics/design/video(Final Cut Pro en stuff) alleen werkt tja... Ik schreeuwde ook maar wat aan het begin van dit topic, geezes ;)
jeez dude no offense naar een mac toe... :Y) idd sommige mensen vinden t prettiger werken...
Ik zeg alleen dat t niet moet, maar wel mag... tuurlijk is t beter voor graphics, maar dat vind je portemonnee niet... >:)
en ik kan geen mac betalen zelf, geen geldboom in mn tuin weet je, geen vruchtbare grond hier (olie enz) :+
dus moet ik me behelpen met windhoos, wat ook goed gaat hoor :)
Pagina: 1