Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)
yepsOp dinsdag 06 november 2001 17:14 schreef TRON het volgende:
Ik wil graag m'n ledjes gaan vervangen op m'n toetsenbord, kan elk ledje daarop?
ledjes zijn in principe standaard
of je moet wel iets heel geks treffen
er zijn geen problemen * veldmuis overslaat *Vraag 2 (als er wel problemen zijn met de eerste vraag):
Als je een 12v batterij hebt en een lampje van 5v hoe moet je dan berekenen hoe 'groot' de weerstand moet zijn, die er tussen moet komen om 5 volt door het lampje te laten gaan?
ja doe dattxia!
Bedankt voor je antwoord, maar met de 2e vraag bedoel ik eigenlijk iets anders. Neem deze situatie:
Batterij --> 12 v
Lampje --> 5 v
Weerstand --> ?? (berekening????)
Batterij --> 12 v
Lampje --> 5 v
Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)
je moet dan het wattage van het lampje hebben, niet het voltageOp dinsdag 06 november 2001 17:26 schreef TRON het volgende:
Bedankt voor je antwoord, maar met de 2e vraag bedoel ik eigenlijk iets anders. Neem deze situatie:
Batterij --> 12 v
Lampje --> 5 v
Okay, maar hoe verder te gaan??Op dinsdag 06 november 2001 17:27 schreef ikbenveldmuis het volgende:
je moet dan het wattage van het lampje hebben, niet het voltage
je kan dat niet berekenen voor zover ik weet, je moet weten hoeveel watt dat lampje is, en ook hoeveel volt dusOp dinsdag 06 november 2001 17:29 schreef TRON het volgende:
[..]
Okay, maar hoe verder te gaan??
dan reken je uit van
code:
1
| aantal watt / aantal volt = ampere |
en dan de wet van meneer ohm, en die ken ik niet meer
ja, die formule die je gaf kon ik al ja, maar de wet van Ohm ben ik dus ook vergeten
thanx!
Ff uitleg welke weerstand je nodig hebt.
Je hebt een spanningsbron van 12 Volt. Het lampje is 5 volt. Er moet dus (12-5=7)volt op de weerstand komen.
R=U/I = 7 / 0,09 = 77.9 Ohm weerstand. Dus een 80 Ohm weerstandje zou genoeg moeten zijn
Je hebt een spanningsbron van 12 Volt. Het lampje is 5 volt. Er moet dus (12-5=7)volt op de weerstand komen.
R=U/I = 7 / 0,09 = 77.9 Ohm weerstand. Dus een 80 Ohm weerstandje zou genoeg moeten zijn
Okay bedankt voor de informatie allbei! 'k Kan weer verder
Verwijderd
90 mA ? ik weet niet wat voor leds jij gebruikt, maar das wel heel erg veelOp dinsdag 06 november 2001 17:37 schreef RooT het volgende:
Ff uitleg welke weerstand je nodig hebt.
Rode 6 mm leds. De Transformator voeding gaf dat tenminste aan bij een spanning van 3,5 volt (waar leds op horen te branden).Op dinsdag 06 november 2001 18:34 schreef Zotty het volgende:
[..]
90 mA ? ik weet niet wat voor leds jij gebruikt, maar das wel heel erg veel
Standaard LED = maximaal 50mA.
Een LED licht ook op bij lagere stroomsterkte, zij het met minder lichtintensiteit.
Rode LED maximale spanning = 1,5V
Groene LED max. spanning = 1,8V
Gele LED maximale spanning = 2,2 V
FF verder met de wet van Ohm.
12V voeding - 1,5V (van LED) = 10,5V moet over weerstand weggewerkt worden bij een stroomsterkte van 50mA (0,05A)
U=voltage (V) - I=stroom (A) - R=weerstand (Ohm)
U=IxR (R=U/I of I=U/R) oftewel R= 10,5V/0,05A = 210 Ohm
210 Ohm is geen standaardwaarde in de E96 reeks. 220 Ohm is dit wel en kan dus gebruikt worden.
Door een grotere weerstand bv 240 of 270 Ohm zal het stroomverbruik afnemen en de LED nog voldoende oplichten.
Vermogen van de weerstand P=I2xR of P=UxI
10,5x0,05= 0,525 Watt
Bij een lampje van 6V en bv 50mA =fietsachterlicht
(12-6)/0,05 = 120 Ohm weerstand van minimaal 0,3 Watt
Een LED licht ook op bij lagere stroomsterkte, zij het met minder lichtintensiteit.
Rode LED maximale spanning = 1,5V
Groene LED max. spanning = 1,8V
Gele LED maximale spanning = 2,2 V
FF verder met de wet van Ohm.
12V voeding - 1,5V (van LED) = 10,5V moet over weerstand weggewerkt worden bij een stroomsterkte van 50mA (0,05A)
U=voltage (V) - I=stroom (A) - R=weerstand (Ohm)
U=IxR (R=U/I of I=U/R) oftewel R= 10,5V/0,05A = 210 Ohm
210 Ohm is geen standaardwaarde in de E96 reeks. 220 Ohm is dit wel en kan dus gebruikt worden.
Door een grotere weerstand bv 240 of 270 Ohm zal het stroomverbruik afnemen en de LED nog voldoende oplichten.
Vermogen van de weerstand P=I2xR of P=UxI
10,5x0,05= 0,525 Watt
Bij een lampje van 6V en bv 50mA =fietsachterlicht
(12-6)/0,05 = 120 Ohm weerstand van minimaal 0,3 Watt
? weet jij wat.
Verwijderd
Zelf gooi ik het altijd op 20 mA. Maargoed, het maakt in de praktijk weinig verschil.Op dinsdag 06 november 2001 19:08 schreef triple--6 het volgende:
een standaard ledje is maar 10mA hoor en de wet van ohm is koekie
U=IxR
R=U:I
I=U:R
of tussenin hehe; 15 mA
TransformatorOp dinsdag 06 november 2001 19:03 schreef RooT het volgende:
Rode 6 mm leds. De Transformator voeding gaf dat tenminste aan bij een spanning van 3,5 volt (waar leds op horen te branden).
Voor een RODE standaard 5mm LED van max 50mA dus net te hoog, vandaar die 90mA stroomverbruik.
? weet jij wat.
Verwijderd
als je onnozel doet, doe het dan goed.Op dinsdag 06 november 2001 19:14 schreef De_Michiel het volgende:
je kan hem ook aansturen met een drie fase motor
formule: P = U x I x wortel 3 X cos phi
Als hem met 3 fase wil aansturen gebruik je eengenerator of een 3 fase net (waarom een motor dan gaat die rondjes draaien
en die formule is ook fout nl:
P = U(nominaal) X I(nominaal)X wortel3 X rendement X cosphi
Pagina: 1