Toon posts:

Artificial Intelligence: goed boek of bron

Pagina: 1
Acties:
  • 431 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil mij gaan verdiepen in artificial intelligence, maar ik zoek een mooie bron om mee te beginnen.
Weet iemand een goed boek of misschien wel een URL waar er op de materie wat dieper wordt ingegaa. Ik wil dingen waten zoals de theorie erachter, diverse methodes en ook formules of programma code.
Wie helpt?

Bedankt!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Je moet veel, heel veel wiskunde kennen, analytische meetkunde, algebra en logisch kunnen nadenken.

Een goede oefening om te beginnen is Mastermind in C te maken. (C/C++ leent eich het best voor AI programmoing vind ik).
Daarna een kaartspelletje, en als dat vlot lukt maak dan pacman eens.

• CRCerror
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-01 15:02
Niet aan beginnen ;)

Ik heb dat vak op school gehad, en het is drie keer zwaar $##$^&*&$.

Dus niet doen.

Het is trouwens een slecht idee om apparaten verstand te geven, De mens maakt er al zo'n zooitje van !.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Volgens mijn docent is:
"Artificial Intelligence, a modern approach" van Stuart Russel & Peter Norvig een goed boek, kost wel iets van 150-200 piek.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op dinsdag 06 november 2001 16:54 schreef XTerm89D het volgende:
Je moet veel, heel veel wiskunde kennen, analytische meetkunde, algebra en logisch kunnen nadenken.
Mja, nadeel is dat onze variant van "logica" en "algebra" (logisch denken dus deels ook wel) helemaal geen goede afspiegeling hoeft te zijn van "Hoe we iets doen".

• XTerm
Op dinsdag 06 november 2001 16:58 schreef ACM het volgende:

[..]

Mja, nadeel is dat onze variant van "logica" en "algebra" (logisch denken dus deels ook wel) helemaal geen goede afspiegeling hoeft te zijn van "Hoe we iets doen".
Klopt. Maar, als je dat goed kan is de stap naar programmeer-AI denken veel minder groot.
Ik heb ooit een het bekende 8 Queens probleem door een C++ programma laten oplossen, mijn redelijk goede kennis van de wiskunde die ik al op school had gehad heeft daar wel goed bij geholpen. (Zat in het 4de middelbaar toen).

Verwijderd

Op dinsdag 06 november 2001 16:54 schreef ACM het volgende:
Volgens mijn docent is:
"Artificial Intelligence, a modern approach" van Stuart Russel & Peter Norvig een goed boek, kost wel iets van 150-200 piek.
Je docent is een kei :) Hier een lijstje van belangrijke boeken mbt. AI.

(En als ik de gebruikte talen bekijk is het toch vooral lisp, scheme en prolog; c(++) is bijna nergens te bekennen.)

• XTerm
Op dinsdag 06 november 2001 17:18 schreef mietje het volgende:

[..]

(En als ik de gebruikte talen bekijk is het toch vooral lisp, scheme en prolog; c(++) is bijna nergens te bekennen.)
Daarom schrijf ik ook "ik vind.. bla bla"
Dus persoonlijke mening, waarschijnlijk omdat ik geen lisp enz ken...

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 23:17

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Voor de colleges bij ons op de uni (Kunstmatige Intelligentie) gebruiken we "Breinmakers en breinbrekers" door Petra Hendriks, Nielst Taatgen en Tjeerd Andringa.

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Op de VU gebruiken we hier : "Artificial Intelligence" 'Structures and strategies for Complex Problem Solving' van George F Luger & William A Stubblefield.

Aardig boek, gaat overal lekker diep op in, zoals bijv Heuristieken en de orde van grootheid van de berekeningen >:)

JayGTeam (213177)

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
ACM: Volgens mijn docent is:
Dat is inderdaad een uitermate goed boek. Het wordt als op dit moment als het standaard werk beschouwd. Het is eigenlijk de enige goede keuze die je kunt maken. Er wordt op heel veel plekken naar dit boek verwezen.

Ik heb hier nog een dubbele staan, waar woon/studeer je?

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op dinsdag 06 november 2001 19:30 schreef mbravenboer het volgende:
Ik heb hier nog een dubbele staan, waar woon/studeer je?
Humm, ik moet hem zelf ook nog steeds kopen ;)
Maar was hier uitverkocht oid

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
ACM: Humm, ik moet hem zelf ook nog steeds kopen ;)
Veiling ;) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

ik ben zaterdag op de opendag bij de VU geweest naar AI en dat lijkt me echt een hele leuke studie.
maar het is juist toch helemaal niet zoveel wiskunde???
die man zei dat ik alleen wiskunde A1 en A2 nodig had of alleen B2
zit er in de studie dan wel veel wiskunde???

Verwijderd

Op dinsdag 06 november 2001 19:21 schreef Zef het volgende:
Voor de colleges bij ons op de uni (Kunstmatige Intelligentie) gebruiken we "Breinmakers en breinbrekers" door Petra Hendriks, Nielst Taatgen en Tjeerd Andringa.
75 gulden, ondertitel 'Inleiding cognitiewetenschap'
Geeft best een redelijk overzicht, maar gaat niet echt heel diep (voor zover ik het kan beoordelen natuurlijk, tentamen moet nog komen ;) ). Geen programmacode en zo, wel veel uitleg over theorieën. Al met al best een redelijk boek, maar eerder om te lenen dan om te hebben.

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:16
Op dinsdag 06 november 2001 17:18 schreef mietje het volgende:

[.. AI: A Modern Approach ...]

Je docent is een kei :) Hier een lijstje van belangrijke boeken mbt. AI.

Dit boek wordt ook op de UT gebruikt bij een paar vakken. Maar of het goed is of niet kan ik niet beoordelen, ik heb geen andere boeken over AI gelezen.

Maar die URL is wel een beetje twijfelachtig: "For the "top ten" books (unofficially, according to our own perceptions of popularity, and in no particular order)" op een website van een auteur, tsja, wel een beetje 'toevallig' dat precies zijn boek er het beste uitkomt he? :)

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

"I love the smell of fuzzy logic in the morning." - dUSTY

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:46

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op dinsdag 06 november 2001 19:44 schreef firstwollie het volgende:
ik ben zaterdag op de opendag bij de VU geweest naar AI en dat lijkt me echt een hele leuke studie.
maar het is juist toch helemaal niet zoveel wiskunde???
die man zei dat ik alleen wiskunde A1 en A2 nodig had of alleen B2
zit er in de studie dan wel veel wiskunde???
Waarschijnlijk niet al te veel wiskunde, maar wel heel veel logica (ok.. dat zou je als onderdeel van wiskunde kunnen zien :) )

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1