kan soms
schoevendraaier eronder (chip dan he)
schoevendraaier eronder (chip dan he)
Met een hamer en beitelOp dinsdag 06 november 2001 16:37 schreef rienstr het volgende:
hoe kan je je bios van je moederbord krijgen?
Verwijderd
gewoon met je handen, alleen wel voorzichtig doen, als een kant loskomt dan de andere kant iets meer liften anders gaan je pinnetjes buigen
Gewoon chip-puller AFAIKOp dinsdag 06 november 2001 16:40 schreef Whoppa het volgende:
met een chiptrekker (kweenie wat de officiele benaming is)
moet ik me hele moederbord dan uit me computer halen of kan ik hem ook laten zitten. Volgens mij zit ie muur vast
Verwijderd
Gewoon je mobo laten zitten en de bios chip er met duim en wijsvinger uittrekken.
Het enigste probleem is dat dit redelijk veel kracht kost terwijl je toch subtiel moet blijven.
Als de pinnetjes een beetje buigen is het gen probleem, je krijgt ze zo weer recht.
Het enigste probleem is dat dit redelijk veel kracht kost terwijl je toch subtiel moet blijven.
Als de pinnetjes een beetje buigen is het gen probleem, je krijgt ze zo weer recht.
Verwijderd
Oh trouwens wel een antistatisch poslbandje ofiets dergelijks aan doen en in ieder geval de spanning van je kast halen, maar dat is wel duidelijk dacht ik.
maar heel vaak kan het niet want dan zit ie er gewoon in gesoldeerd.... dat kun je met huistuin&keuken apparatuur nooit weer goed voormekaar krijgen (btw je zou ook je mobo en je bios flink kunnen beschadigen) ...
Ik noem als voorbeeld Intel (en dus Dell en ... en ...) met Intel flashbios chips...
Ik noem als voorbeeld Intel (en dus Dell en ... en ...) met Intel flashbios chips...
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!
Verwijderd
gewoon je figuur zaag pakken. 
wie wil nou zijn bios chip van zijn mammaplank af hebben ??
hoop geklojo etc.
hoop geklojo etc.
Verwijderd
Gaat dat bij alle bordjes met je handen?? Ik wil jou wel eens een BIOS-chip uit een MSI bord zien halen. Het kan wel met je handen, maar NIET met alle chips. En daarbij komt nog het risico dat je de pinnetjes verbuigt, ook niet de bedoeling.Op dinsdag 06 november 2001 17:08 schreef funksngrooves het volgende:
gewoon met je handen, alleen wel voorzichtig doen, als een kant loskomt dan de andere kant iets meer liften anders gaan je pinnetjes buigen
En ja, je kan ze terugbuigen, maar wat doet een metaal dat verbogen is?? .....verstevigen. Met als resultaat na het terugbuigen..... breuk.
En als je gaat hot-flashen? Lullig als ie scheef zit, met een beetje pech is je BIOS chip weggefikt.
Verwijderd
Zomaar een paar hersenspinsels:Op dinsdag 06 november 2001 17:20 schreef Niekoh het volgende:
gewoon je figuur zaag pakken.
hoop geklojo etc.
Misschien als ie doodgeflashed is en z'n bord wil hot-flashen, of als ie een nieuwe chip heeft gehad van de farikant (kan je namelijk bestellen voor een paar dollar)
een grote krijg je er nog wel makkelijk af, maar met die kleine heb ik altijd wat meer problemen zonder officieel gereedschap.
wat WD40 (kruipolie) met twee verbogen paperclip uiteinden in de hoekjes en dan forceren!
wat WD40 (kruipolie) met twee verbogen paperclip uiteinden in de hoekjes en dan forceren!
Verwijderd
Toevallig heb ik die bios chip er al bij een aantal MSI bordjes afgetrokken, waaronder mijn oude p3-500 bord (ben de msi naam kwijt) nooit geen probelemen mee gehad.Op dinsdag 06 november 2001 17:21 schreef Whoppa het volgende:
[..]
Gaat dat bij alle bordjes met je handen?? Ik wil jou wel eens een BIOS-chip uit een MSI bord zien halen. Het kan wel met je handen, maar NIET met alle chips. En daarbij komt nog het risico dat je de pinnetjes verbuigt, ook niet de bedoeling.
En ja, je kan ze terugbuigen, maar wat doet een metaal dat verbogen is?? .....verstevigen. Met als resultaat na het terugbuigen..... breuk.
En als je gaat hot-flashen? Lullig als ie scheef zit, met een beetje pech is je BIOS chip weggefikt.
Msi adviseerde het mij zelf zo te doen destijds.
Oh en trouwens dankzij de ptt (want ik moest mijn BIOS chip naar msi sturen zodat hun hem voor mij konden flashen, dit was misgegegaan door een crash tijdens flash) waren er twee pinnetjes helemaal omgebogen echt helemaal!
Gewoon voorzichtig rechtgebogen en teruggedouwd en niks aan de hand.
Als je dus gewoon voorzichtig met je handjes trekt is er gewoon niks aan de hand. Tja of het moet gesoldeerd zijn ofzo, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Verwijderd
En dan moet jij maar eens op je k7t pro 2 kijken, want daar zit volgens mij een bios chip op die ik bedoelde!Op dinsdag 06 november 2001 18:05 schreef funksngrooves het volgende:
[..]
Toevallig heb ik die bios chip er al bij een aantal MSI bordjes afgetrokken, waaronder mijn oude p3-500 bord (ben de msi naam kwijt) nooit geen probelemen mee gehad.
Msi adviseerde het mij zelf zo te doen destijds.
Oh en trouwens dankzij de ptt (want ik moest mijn BIOS chip naar msi sturen zodat hun hem voor mij konden flashen, dit was misgegegaan door een crash tijdens flash) waren er twee pinnetjes helemaal omgebogen echt helemaal!
Gewoon voorzichtig rechtgebogen en teruggedouwd en niks aan de hand.
Als je dus gewoon voorzichtig met je handjes trekt is er gewoon niks aan de hand. Tja of het moet gesoldeerd zijn ofzo, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Pagina: 1