Win2k server als NAT router

Pagina: 1
Acties:

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hoi,
We willen hier eigenlijk in huis een servertje plaatsen, waar men van buitenaf gewoon dmv Terminal Service Client op kan inloggen. Echter dit moet natuurlijk niet te veel problemen voor onzelf opleveren. Nou zag ik dat je met NAT routers geen handmatige portfowarding etc meer toe hoeft te passen. Zit zoiets standaard in Win2k (adv.?) server, of kan ik er dan het beste Winroute opzetten?

Andere goede suggesties zijn meer dan welkom.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Je moet met NAT nog steeds handmatige portforwarding maken als je lokaal een server+client hebt en je wilt van buitenaf die client benaderen. NAT werkt in deze situatie wel maar het is meer voor de client die zaken "van buiten wil hebben" zegmaar...
Immers, stel dat je met een PC op school naar huis gaat FTP-en, maar er staat geen FTP server op de server maar wel op de client... hoe moet jouw school-PC dan weten dat FTP op de client draait (door NAT heeft je client hetzelfde IP als je server, tenminste, voor computers die vanaf het Internet naar jouw thuisnetwerk gaan) en niet op je server (die "direct" aan internet hangt)?

Juist! dan moet je alle requests op poort 21 (standaard FTP) doorsturen (forwarden) naar je client. Daar zal NAT niets aan veranderen omdat de PC op school de eerste is die iets probeert en dan niets terugkrijgt, NAT is juist voor jouw client die als hij iets probeert ook de juiste reactie terugontvangt (anders zou die reactie bij jouw server blijven hangen) ...

snap je het nog? fuck ik heb dit wel een beetje wazig ingetiept maar het klopt wel ongeveer :D

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Toevoeging op Liemoentjes verhaal.

NAT kan best met win2k en werkt zoals Liemoentje zegt met in ieder geval deze beperking: de pc die NAT moet draaien mag absoluut geen PDC (primary domain controller) zijn.
Heb ik helaas zelf ondervonden. NAT wilde absoluut niet, gezocht in microsoft Knowledge Base en dit als reden voor mijn probleem gevonden.

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
--> NT