kan een HD starten zonder jumper?

Pagina: 1
Acties:

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:32
Heb een 486 zonder HD van een vriendin...nu heb ik nog een oude HD liggen die ik erin wil zetten....IDE kabel naar de geluidskaart (antiek!) en dan dus naar de cd rom drive en de harddisk...... voeding is ook ok en je hoort de HD draaien....... maar hij kan hem niet detecteren ook niet in de bios...... nu heb ik de ide kabel al eens alleen op de HD gezet maar dan doettie nog niks....... kan het er aan liggen dat er geen jumper op de harddisk zit??? en zo ja zijn die dingen los te koop?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05-2021
Ligt aan de hd :+

Sommige hd's zijn zonder jumper automatisch master... andere weer niet... kijk eens op de hd zelf... normaal gesproken staat er wat de instellingen zijn met jumpers.
Of ie dus kan starten zonder jumper ligt helemaal aan de hd zelf.

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

Verwijderd

je die zijn los te koop, en als het goed is moet je hd het zonder jumper en ander app. op de ide-kabel gewoon werken hoor.

• MP83
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 18:11
Jumper kost *bijna* niets. Vraag gewoon is bij je local shop

• miel
hij startte dus niet en detecteerde dus ook niet toen ik de pc aanzette...kwam alleen in de bios....dus misschien toch maar eens met jumper proberen...nog meer ideeen wat het anders kan zijn ?

• Elteor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-12-2021

Elteor

doet wat met computers ....

IDE schijfen kunnen op een aantal manieren gebruikt worden :

1. Cable select
2. Single
3. Master
4. Slave

Bij de eerste "kijkt" het systeem of de schijf als single, master of slave gebruikt moet worden. Dit werkt niet altijd goed, is o.a. afhankelijk van de gebruikte kabels en/of bios/ide-kaart mogelijkheden.
Bij 2 geef je aan dat de schijf als enige schijf in het systeem zit, bij 3 geef je aan dat de schijf als master aangesloten zit met een slave schijf/cd/etc erbij, bij 4 geef je aan dat de schijf als slave achter bijv. een andere schijf zit.
Meestal is er een stikker op de schijf waarop staat wat de fabrieks instellingen zijn en hoe de jumpertjes gezet moeten worden voor welke optie. Als dit er niet staat moet je even zoeken op de website van de fabrikant. Jumpertjes zijn te koop bij computerzaken, je kan ook kijken of er een niet gebruikt jumpertje op een ander moederbord/schijf etc. zit en die gebruiken.

Distributed Computing - TEB - Elteor-statspage

• miel
ok ok..dat snapte ik......... maar dit is een "enkele" jumper (dus 3 metalen pinnetjes naast elkaar) en kende tot nu toe alleen maar de dubbele die ook op cd rom spelers en zo zit

• Gardocki
  • Niet online
Je toch ook ook 2 pinnetjes met elkaar verbinden dmv een stukje ijzerdraad en kauwgom :?

:)

They made me do it.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Is het onzin als ik zeg dat een ide aansluiting op een geluidskaart alleen voor bijvoorbeeld een cdrom is en niet voor een harde schijf?? Bij mijn oude 486 werkte dat namelijk niet, zat een apart i/o kaartje bij voor hdds en cd-rom en daarbij komt dat er alleen "cdrom" stond naast de ide aansluiting op de geluidskaart.

Als dit niet waar is heb ik niets gezegd dus!!

(ik heb er pas nog mee gewerkt om in het netwerk te hangen als hdd server maar ik denk dat ie dood is)

PS. wat ga jij ermee doen? je kamer stofzuigen???

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Op dinsdag 06 november 2001 16:43 schreef Smoothy_ het volgende:
Je toch ook ook 2 pinnetjes met elkaar verbinden dmv een stukje ijzerdraad en kauwgom :?

:)
wat dacht je van een stukje aluminiumfolie McGuyver 8-)

edit:
volgens mij had ik aluminiumfolie verkeerd gespeld

• Gardocki
  • Niet online
Op dinsdag 06 november 2001 16:46 schreef Klauwhamers het volgende:

[..]

wat dacht je van een stukje alluminiumfolie McGuyver 8-)
kan ook :P

They made me do it.

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:43
de IDE-poort op een geluidskaart werkt volgens mij alleen als je bijbehorende software installeerd... en je drives worden zelfs dan nog niet door je BIOS gezien... Daarom kun je beter je harddiskt op je moederbord aansluiten en je CD-ROM op de geuidskaart... CD-ROM hoeft niet door je BIOS gezien te worden.. die heeft nl. z'n stuurprogramma's nodig om te werken

En dan heb ik het alleen over oude pc's he... uiteraard herkent een BIOS van een nieuwe pc tegenwoordig je CD-ROM zodat je ook vanaf een CD kunt booten

• miel
wordt een veredelde typmachine..;-)

de enige IDE connector die erin zit zit op de geluidskaart...zit wel een andere in die zou kunnen passen maar daar staan 2 pinnetjes schuin van..;-(

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Je kunt voor de jumpersettings van schijven waar het niet bovenopstaat (zoals een oude Seagate 400MB hier voor mij) gewoon naar de site van de fabrikant surfen, daar is genoeg info te vinden...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

may the force be with you en voorzichtig rechtbuigen dan maar!!

Verwijderd

op sound kaart werk je hatdescijf niet allen cd rom speler ou je de pinnetjes eens rect moeten buigen :)

• miel
ok...hoe komen die dingen ooit zo krom dan?? slecht gebruik van de vorige eigenaar??

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Op dinsdag 06 november 2001 16:56 schreef bramed het volgende:
op sound kaart werk je hatdescijf niet allen cd rom speler ou je de pinnetjes eens rect moeten buigen :)
volgns mij bn j aan n niuw totsnbord to ofzo *D

• de-don
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-04 15:56
Op dinsdag 06 november 2001 16:56 schreef bramed het volgende:
WOW !! En nu in het nederlands ;)

Maar inderdaad alleen je cd-rom gaat werken op je geluidskaart en daar heb je nog drivers voor nodig ook. Windows herkent hem trouwens automatisch bij mij, het punt is natuurlijk dat je hem werkend wil hebben voordat je windows er op hebt staan, zodat je er windows of een ander OS op kan zetten.
Weet iemand waar je de dos-drivers vandaan kan halen trouwens ??

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Op dinsdag 06 november 2001 16:57 schreef miel het volgende:
ok...hoe komen die dingen ooit zo krom dan?? slecht gebruik van de vorige eigenaar??
ja inderdaad... gewoon de kabel er ooit verkeerd uitgetrokken..

het zijn waarschijnlijk zelfs de buitenste pinnen aan een van de kanten.. dan heeft hij gewoon het snoer ergens beet gepakt en er een ruk aan gegeven

(heb ik zelf ook al vaak gedaan, heel wat floppydrives verkloot) :)

gewoon rechtbuigen met tangetje of nagel, misschien kan je de kabel er eerst op het schuine deel opzetten en dan langzaam sturen zodat je ze rechtbuigt terwijl je hem er op duwt.

(ze breken niet zo heel snel af... ook uit ervaring) :D

• miel
zijn inderdaad de 2 buitenste pinnetjes...... nu nog ff een jumper regelen en dan mag ik haar nog eens opzoeken..:-)
thanx allemaal!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
T is vrij simpel...dit gaat gewoonweg nooit werken....De bios scant niet de ide-interface op de geluidskaart.....Je moet er een Multi-IO kaartje in steken (zit er waarschijnlijk al op...waarom gebruik je die dan niet???) weet niet wat voor bus je hebt...PCI, ISA of ook nog VESA Local Bus.....Als je nog een VLB-slot hebt moet je daar de MIO in steken (wel een VLB-MIO natuurlijk)
hdd aansluiten en de bios handmatig instellen (oude schijven worden nog wel eens niet herkend in de bios)
dan zou t moeten werken denk ik (tenzij alles wel heel brak is)
Vergeet trouwens niet om de eventuele MIO die op het mainboard zit uit te schakelen (ik neem aan dat je die niet gebruikt omdat ie of defect is of er niet is......bij defect moet je em effe uit zetten)

iRacing Profiel

Verwijderd

Op dinsdag 06 november 2001 17:05 schreef miel het volgende:
zijn inderdaad de 2 buitenste pinnetjes...... nu nog ff een jumper regelen en dan mag ik haar nog eens opzoeken..:-)
thanx allemaal!
Heb ik ook al 80 keer gehad,
Gewoon het kabeltje er "schuin" opplaatsen en je duwt hem erop terwijl je de pinnnetjes rechttrekt :Y)...

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:31
Op dinsdag 06 november 2001 17:16 schreef kroegtijger een verhaal wat al 3 keer voorbij is gekomen
Leek het je niet wat eerst de andere postings te lezen? Er is namelijk al tig keer gezegd dat een HD op een geluidskaart niet werkt. En hij heeft al gezegd dat er een pinnetje verbogen wat van zijn originele ide controller.

Maar iig gaat hij het proberen... Laat je het ons nog wel horen??

• miel
yep ik zal haar weer een bezoekje doen en het dan eens proberen..:-)

hoop er het beste van! en bedankt allemaal!

Verwijderd

Jumpers kun je bij alle goede computerzaakjes gratis meekrijgen.

• hives
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-04-2023
Zonder jumper wordt hij meest al slave.

AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 13:39

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Move HA -> OM

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Pagina: 1