Sommige hd's zijn zonder jumper automatisch master... andere weer niet... kijk eens op de hd zelf... normaal gesproken staat er wat de instellingen zijn met jumpers.
Of ie dus kan starten zonder jumper ligt helemaal aan de hd zelf.
"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George
Verwijderd
1. Cable select
2. Single
3. Master
4. Slave
Bij de eerste "kijkt" het systeem of de schijf als single, master of slave gebruikt moet worden. Dit werkt niet altijd goed, is o.a. afhankelijk van de gebruikte kabels en/of bios/ide-kaart mogelijkheden.
Bij 2 geef je aan dat de schijf als enige schijf in het systeem zit, bij 3 geef je aan dat de schijf als master aangesloten zit met een slave schijf/cd/etc erbij, bij 4 geef je aan dat de schijf als slave achter bijv. een andere schijf zit.
Meestal is er een stikker op de schijf waarop staat wat de fabrieks instellingen zijn en hoe de jumpertjes gezet moeten worden voor welke optie. Als dit er niet staat moet je even zoeken op de website van de fabrikant. Jumpertjes zijn te koop bij computerzaken, je kan ook kijken of er een niet gebruikt jumpertje op een ander moederbord/schijf etc. zit en die gebruiken.
They made me do it.
Als dit niet waar is heb ik niets gezegd dus!!
(ik heb er pas nog mee gewerkt om in het netwerk te hangen als hdd server maar ik denk dat ie dood is)
PS. wat ga jij ermee doen? je kamer stofzuigen???
wat dacht je van een stukje aluminiumfolie McGuyverOp dinsdag 06 november 2001 16:43 schreef Smoothy_ het volgende:
Je toch ook ook 2 pinnetjes met elkaar verbinden dmv een stukje ijzerdraad en kauwgom![]()
volgens mij had ik aluminiumfolie verkeerd gespeld
kan ookOp dinsdag 06 november 2001 16:46 schreef Klauwhamers het volgende:
[..]
wat dacht je van een stukje alluminiumfolie McGuyver
They made me do it.
En dan heb ik het alleen over oude pc's he... uiteraard herkent een BIOS van een nieuwe pc tegenwoordig je CD-ROM zodat je ook vanaf een CD kunt booten
de enige IDE connector die erin zit zit op de geluidskaart...zit wel een andere in die zou kunnen passen maar daar staan 2 pinnetjes schuin van..;-(
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!
Verwijderd
volgns mij bn j aan n niuw totsnbord to ofzoOp dinsdag 06 november 2001 16:56 schreef bramed het volgende:
op sound kaart werk je hatdescijf niet allen cd rom speler ou je de pinnetjes eens rect moeten buigen
WOW !! En nu in het nederlandsOp dinsdag 06 november 2001 16:56 schreef bramed het volgende:
op sound kaart werk je hatdescijf niet allen cd rom speler ou je de pinnetjes eens rect moeten buigen
Maar inderdaad alleen je cd-rom gaat werken op je geluidskaart en daar heb je nog drivers voor nodig ook. Windows herkent hem trouwens automatisch bij mij, het punt is natuurlijk dat je hem werkend wil hebben voordat je windows er op hebt staan, zodat je er windows of een ander OS op kan zetten.
Weet iemand waar je de dos-drivers vandaan kan halen trouwens ??
ja inderdaad... gewoon de kabel er ooit verkeerd uitgetrokken..Op dinsdag 06 november 2001 16:57 schreef miel het volgende:
ok...hoe komen die dingen ooit zo krom dan?? slecht gebruik van de vorige eigenaar??
het zijn waarschijnlijk zelfs de buitenste pinnen aan een van de kanten.. dan heeft hij gewoon het snoer ergens beet gepakt en er een ruk aan gegeven
(heb ik zelf ook al vaak gedaan, heel wat floppydrives verkloot)
gewoon rechtbuigen met tangetje of nagel, misschien kan je de kabel er eerst op het schuine deel opzetten en dan langzaam sturen zodat je ze rechtbuigt terwijl je hem er op duwt.
(ze breken niet zo heel snel af... ook uit ervaring)
thanx allemaal!
hdd aansluiten en de bios handmatig instellen (oude schijven worden nog wel eens niet herkend in de bios)
dan zou t moeten werken denk ik (tenzij alles wel heel brak is)
Vergeet trouwens niet om de eventuele MIO die op het mainboard zit uit te schakelen (ik neem aan dat je die niet gebruikt omdat ie of defect is of er niet is......bij defect moet je em effe uit zetten)
Verwijderd
Heb ik ook al 80 keer gehad,Op dinsdag 06 november 2001 17:05 schreef miel het volgende:
zijn inderdaad de 2 buitenste pinnetjes...... nu nog ff een jumper regelen en dan mag ik haar nog eens opzoeken..:-)
thanx allemaal!
Gewoon het kabeltje er "schuin" opplaatsen en je duwt hem erop terwijl je de pinnnetjes rechttrekt
Leek het je niet wat eerst de andere postings te lezen? Er is namelijk al tig keer gezegd dat een HD op een geluidskaart niet werkt. En hij heeft al gezegd dat er een pinnetje verbogen wat van zijn originele ide controller.Op dinsdag 06 november 2001 17:16 schreef kroegtijger een verhaal wat al 3 keer voorbij is gekomen
Maar iig gaat hij het proberen... Laat je het ons nog wel horen??
hoop er het beste van! en bedankt allemaal!
AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch
I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve