The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.
En als ik het goedheb moet je ook NAL Explorer versie 3 hebben draaien op je clients (maar da't weet ik niet zeker)
Ohja, om het nog verwarrender te maken: hij heeft het wel 1x gedaan terwijl ik aan het testen was. Maar toen had ik zo veel dingen zitten aanpassen en opties aan/uitgeschakeld dat ik het niet meer kan reproduceren.
The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.
Ik heb het over de NAL-Service, die onderdeel is van de workstation manager.Op dinsdag 06 november 2001 16:08 schreef Boss het volgende:
Clients zijn de laatste versies. NAL wordt toch met de client mee geinstalleerd?
Ohja, om het nog verwarrender te maken: hij heeft het wel 1x gedaan terwijl ik aan het testen was. Maar toen had ik zo veel dingen zitten aanpassen en opties aan/uitgeschakeld dat ik het niet meer kan reproduceren.
Vraag 2: WAT gaat er mis ?
Gebeurd er echt niets, of toch misschien 'iets'
Wat er mis gaat is dat er niets gebeurd. Geen enkele vertraging, status of wat dan ook. Niets dat erop wijst dat er een poging wordt ondernomen om de printer te installeren.
Ik heb echt het idee dat de objecten onderling niet goed staan in de NDS.
We hebben 3 'hoofd' containers: gebruikers, printers, workstations. Ik denk dat het een rare indeling is, maar we hebben een soort school-computerzalen in deling. Iedereen kan overal inloggen, en moet afhankelijk van waar hij inlogt de beschikking krijgen over alle printers, met de dichtsbijzijnde (afhankelijk van in welke container z'n workstation staat) printer als standaard.
Dat moet toch mogelijk zijn? We hebben het wel met printer-policies voor W2K aan de praat gehad. Ik dacht alleen dat er een mooiere oplossing mogelijk zou moeten zijn. Anders moet ik voor iedere workstation-container een apart policy maken.
Printerobject, Gebruiker, Policy-waar-de-printer-aan-de-gebruiker(of werkstation)-hangt, en het werkstationobject uit m'n hoofd.
En kijk eens bij de details van een Containerobject (die van de gebruiker, en die van de werkstations) bij de Launcher configuration, naar de volgende setting:
Set application inheritance level (User) en
Set application inheritance level (Workstation)
Nou staat er wel Applications, maar het zou best kunnen dattie ook geldt voor andere 'geintjes'This option specifies how many parent Organization or Organizational Unit objects up the NDS tree Application Launcher or Application Explorer or Workstation Helper should search for applications.
Maarre: het moet toch ook zonder policy kunnen? Ik had altijd dat policy's voor de printer nog van voor het NDPS tijdperk waren, en dat je het nu in princiepe met de NDPS instellingen zou moeten kunnen doen ?
Bij het Creeëren van het PrinterObject moet je de juiste drivers aangeven. Daarna kun je in het laatste tabje een container aangeven waar de printer met driver op geinstalleerd wordt die je hebt aangegeven. M'n collega is daar niet verder meegegaan omdat dit waarschijnlijk wel wat tijd zou gaan kosten om goed uit te zoeken, en die hebben we momenteel niet
Helaas kan ik dit niet zelf uitproberen/troubleshooten, wegens tijdgebrek, en een NwAdmin32 die eruitknalt als ik met NDPS-properties bezig ben. Het is wel de bedoeling dat wij op termijn via NDPS (enzo) de printers gaan uitrollen, maar dat zal een kwestie van weken/maanden zijn eer we daar tijd voor hebben.
Helaasch dus
Verwijderd
Wil je de printers installeren via
1. ZEN Works of via
2. NDPS???
1. Via Zen.
- Importeer alle werkstations
- Maak een Workstation Policy Package en maak de desbetreffende Organizational Unit lid van deze Policy
- Creeër een Prinserver, Printer en Queue object.
- Hang de Queue aan de Policy in Zenworks en voeg een driver toe.
- Zodra de gebruiker inlogt wordt de printer geinstalleerd.(Workstation Policy's worden echter pas na 2 x inloggen gedistribueerd)
Deze methode via Zenworks zou ik niet adviseren om printers mee te gaan distribueren.
Als het werkstation de registratie verliest is de printer ook verdwenen!
Printers distribueren via Zen is een arbeidsintensief systeem.
2. Printen via NDPS.
- Allereerst maak je een Broker. Start de Broker op de server op met load Broker (context van broker object opgeven)
- Maak een Manager. Start de Manager op de server op met commando load NDPSM (+Context)
- Maak een NDPS printer en kies voor Create a new printer agent en zet een vinkje bij define additional properties
- Koppel de Manager aan het printer object en kies een gateway. (Als je printer aan een HP JetDirect kastje zit kies je voor HP gateway anders voor Novell Printer Gateway.
- Laat printer type on No Printer Type staan
- Geef het IP nummer van de printer in
- Selecteer de juiste driver. (als de juiste driver er niet tussen staat kies dan NONE deze kunnen we later toevoegen)
- Standaard geeft Novell nu een foutmelding druk op Ok en daarna Cancel
- Dubbelklik op het nieuwe NDPS object
- Ga naar Access Control en vervolgens Users. Geef de Users die van deze printer gebruik mogen maken de rechten.
- Moet deze NDPS printer ook nog oude Queues afhandelen ga dan naar het tabblad printer control en druk op het icoontje jobs v, vervolgens kies je spooling configuration en druk op ADD, nu kun je de Queue aan de printer koppelen.
Zorg ervoor dat de clients voorzien zijn van de NDPS Manager (is te controleren in netwerkomgeving) Is dit niet aanwezig installeer de Novell Client opnieuw en selecteer deze optie.
Indien niet de juiste drivers aanwezig zijn in de NDPS configuratie kun je deze ook toevoegen. Dit gaat alsvolgt;
- Dubbel klik op de Broker
- Klik op het tabblad RMS (Resource Management Services)
- Klik op ADD Resource
- Klik op het icoontje van het desbetreffende besturingsysteem waar de driver voor moet gelden.
- Klik op ADD als je gedownloade drivers hebt van een fabrikant of klik op extract from file als je Windows drivers wilt gebruiken.
Zijn de drivers toegevoegd sluit de broker en dubbelklik op de NDPS printer
- Klik op tabblad Configuration en dubbelklik vervolgens op de tekst Default Printer Configuration
- Kies tabblad Drivers, en zoals je ziet staat hier je driver weer tussen voor distributie.
- Kies de driver en sluit de configuratie.
Voor het distribueren naar gebruikers toe, ga je op de OU staan en kies de optie NDPS Remote Printer Management
Klik op ADD en verwijs naar je NDPS printer. Indien je op de knop Update Driver drukt wordt de printer de eerst volgende keer dat een lid van de OU inlogt geinstalleerd op de PC.
Suc6 met de installatie van de NDPS printers, ik hoop dat ik je met deze uitleg een beetje opweg heb geholpen!
(Bij Novell op de site is zeer mooie documentatie van dit te lezen met screenshots erbij).
- Dit is dus zeg maar waarom het volgens mij fout ging bij Boss. OU waar de users zitten moet NDPS Remote Printer Management gedefinieerd hebben, niet van de Workstations! Een beetje tegenstrijdig allemaal, wellicht maar goed.Op donderdag 08 november 2001 22:34 schreef RConsole het volgende:
Voor het distribueren naar gebruikers toe, ga je op de OU staan en kies de optie NDPS Remote Printer Management
- De client moet NDPS erbij geinstalleerd hebben. ff voor de duidelijkheid! Dit zit in ieder geval bij een typical C32 install van v3.30 en v4.80
- AFAIK ZEN of NAL is niet nodig voor NDPS remote printer management.
Suc6
* mr_a wist trouwens helemaal niet dat * Jaymz ook Noveller is
"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs
Ik denk dat het zeker gaat lukken zo.
[lui]
rconsole, heb je toevallig ergens die link bij de hand die je bedoelde? Novell heeft best veel manuals en andere texten op de site staan, en de goede is niet altijd meteen te vinden!
[/lui]