[VoIP] Voice over IP: Hype of Realiteit

Pagina: 1
Acties:

• Dr.Bob
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-05 21:37

Dr.Bob

Dr.Bob says: HEAL!

Topicstarter
Kwam deze titel tegen in een Google-search, maar article was 2 jaar oud dus lijkt me niet echt actueel meer. Maar goed ...

Vraag is de volgende: weet iemand hier in hoeverre VoIP het 'volwassen' stadium heeft bereikt en of het een goed (lees: betaalbaar/betrouwbaar) alternatief is voor traditionele telefooncentrales.

Ik orienteer mij momenteel voor ons bedrijf op een nieuwe centrale, en aangezien zo'n ding toch wel 5 jaar mee moet gaan m.i. wil ik ook een goed beeld hebben van deze next generation centrales.

Heb al wat van CISCO en 3COM op hun site gezien, le plus horny moet ik zeggen, ook fijn prijskaartje nog geloof ik, maar ik kan nog niet inschatten hoe reeel dit is om naar te kijken.

Graag wat meningen on the subject.
Thanx in Advance,
Dr.B

NERDCORE FOR LIFE

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-05 21:56

Pogostokje

* twiet *

Ik ben daar redelijk mee bezig om allerlei redenen. Mijn advies is om het nu nog NIET te doen.

Waarom niet?
Het is nog niet zo betrouwbaar als de traditionele techniek. Bedenk dat die techniek al tientallen jaren terug begon en VoIP nog maar net begint. De uptime is bij normale apparatuur >99% maar van VoIP hangt men nu pas rond de 95%. Lijkt veel, maar reken maar eens uit wat dat aan downtime is. :)
Verder is de schaalbaarheid nog niet echt fantastisch.

Maar, ook belangrijk, VoIP is momenteel nogal duur. Je hebt een QoS LAN nodig, diverse gateways (servers) en dan nog de clients. VoIP telefoons zijn duizenden guldens per stuk, wat software op de computer is goedkoper maar ja ... da's weer minder echt en niet iedere medewerker stelt dat op prijs.

Meer info? :)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-05 12:46

BIM

Nothing interesting

Wij zijn op de zaak ook bezig met dit vraagstuk.
Ook ons was verteld: nog niet doen.

Ik weet wel dat bijvoorbeeld de unix support bij shell over Voip gaat.
Die heb ik al vaak genoeg gebeld en daar heb ik nooit iets vreemds aan ontdekt.
Dus het kan iig wel goed... Alleen tegen welke prijs.
(kijkend naar het netwerk dat daar ligt :9~ )

• Cheese_man
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

dudes en dudettes.

VOIP is hartstikke goed! Bij Ballast Nedam (waar ik nu gedetacheerd ben) hebben ze in het nieuwe hoofdkantoor een VOIP systeem aangelegd.

Nu gebeurd het in fases, maar alles gaat tot nu toe prima..1000 gebruikers gaan er ongeveer mee werken. Natuurlijk waren er kleine probleempjes, maar alles werkt eigenlijk zoals het zou moeten!!!

Ik zou zeggen...DOEN. Het scheelt een hoop gekloot met kabels en toestanden! Het is al redelijk volwassen...anders zouden ze het hier niet doen!

reserveringshouder Tesla Model 3

• mr_daTA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

mr_daTA

Probeert student te zijn

Nog een negatief advies erbij. Onze Cisco Router ondersteund het ook, dus dachten wij bij de verhuizing over te stappen van een traditionele centrale op VoIP. Na extern advies ingewonnen te hebben, hebben we besloten het nog niet te doen. Het is prijzig en nog niet zo betrouwbaar als een goede centrale van Lucent bijv. En die draait nu nog mooi bij ons :)

Chance favors the prepared mind

Verwijderd

De beschikbaarheid van VoIP hoeft geen issue te zijn...door gebruik te maken van clustering kan een beschikbaarheid gehaald worden die gelijk of zelfs hoger is dan de traditionele telefooncentrales.

Wat wel een boeiende vraag met VoIP is, is wat biedt het je extra t.o.v. de traditionele oplossing: kostenvoordeel, extra functionaliteit etc.

Of VoIP interessant is, hangt dus sterk af van je organisatie, je infrastructuur (gebouwen, LAN, WAN) etc. Ik zou dus zeggen, please give more input!!

• Dr.Bob

Dr.Bob

Topicstarter
Hey Allen,
Thanx so far voor de goeie reacties!
We zijn een klein bedrijfje (10 man/vrouw, 15 toestellen) maar nieuwe dingen mogen wel wat kosten zogezegd :-) Als we voor een gewone centrale zeg maar 20 mille moeten lappen en voor een this-is-the-future-model 30, dan is dat een serieus alternatief (geen middenstand dus hahahaha no offense :) )

We doen veel met extern doorverbinden, eigen voicemail op toestellen, toestel forwarding, teleconference enzo, geen speciale dingen, maar WEL heeeeel erg gebrand op gebruiksvriendelijkheid. En wat dat betreft kan de huidige configuratie (KPN vox novo centrale met Novo supreme toestellen) de trash can in!

Voor puur software matige systemen zijn onze compu's te instabiel, niet qua gekke dingen erop, maar ik denk dat je in zo'n geval echt een dedicated verkoop-ondersteunend kaal systeem moet hebben ifyaknowwaddamean, niet ook office erop, en muziekies luisteren en avi's viewen en photoshoppen enzo!

Dr.B

NERDCORE FOR LIFE

Verwijderd

Ik denk niet dat VOIP een echte hype is... eerlijk gezegd denk ik op den duur zelfs de toekomst. Waarom zou je 10 verschillende netwerken (Telefoon, LAN, Kabel TV, etc.) aanleggen als het ook allemaal via hetzelfde netwerk kan?

Zeker, VOIP is nu nog relatief duur en veel producten zijn nog min of meer in "beta" stadium, maar de ontwikkeling staat niet stil en uiteindelijk zal voip zelfs goedkoper worden dan conventionele telefonie, daar ben ik van overtuigd ;).

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:16
Ik kan je vertellen dat dit sneller realiteit zal zijn dan de meesten denken, ik weet toevallig dat er wat grote projecten zijn gestart die rond 1-1-2002 rond moeten zijn.

Verwijderd

wij hebben tussen twee panden 8 voip lijnen die een stukje van onze 2mbit huurlijn opvreten. het idee is goed, 2mbit datalijn en als er tel. gesprekken gevoerd worden wat minder, minimaal 64k voor data dacht ik.

de aanschaf is idd nogal $$$ maar die valt wel terug te verdienen als er veel gebeld wordt, en dat wordt er. :)

Verwijderd

ik denk dat dat terug verdienen niet zo heel erg snel gaat, het enige voordeel wat je hebt bij VoIP is dat je nog maar een netwerk hoeft te beheren, en minder outlett's nodig hebt. je voordeel zit dus meer op het beheers niveau

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 18:30
voordeel zit 'm vooral in als je als bedrijf meerdere vestigingen heb met huurlijnen. interne telfoontjes gaan nu vaak via externe lijnen, dat wordt dan intern met voip.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• moeizaam
  • Laatst online: 27-04-2024
Mijn antwoord op jou vraag is,
Lucent (of Avaya) !!
Heb al divers installaties meegemaakt en kan eigelijk maar 1 ding zeggen. Het werkt gewoon goed.

Succes

Signature?

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 07:42
Het is in mijn ogen vooral hype. Dat wil niet zeggen dat het niet handig, nuttig of (on)wenselijk is. Het is zeker de moeite waard om er naar te kijken voor bv een nieuwe site, niet in de laatste plaats omdat ook de LAN apparatuur dan doorgaans ook nieuw aangeschaft moet worden.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Dr.Bob

Dr.Bob

Topicstarter
Maar waar ik verder nog aan dacht, er is ws. een groot verschil of je het hebt over alleen VoIP over je eigen LAN, of dat je ook daarbuiten IP wilt spreken.
Want dan zou ik nu alleen VoIP binnen de eigen tel.centrale willen spreken, van daaruit gaat ie gewoon als ISDN richting buitenwereld.

Xtracer, ligt eens toe, wat bedoel je met die grote projecten die je bedoelt? Van aanbieders of gebruikers?

Moeizaam: heb je een linkje naar de Lucent app. die je bedoelt? Of een naam ofzo?

Iemand ervaring met de BCM van Nortel Networks?

Dr.B

NERDCORE FOR LIFE

Verwijderd

Op dinsdag 06 november 2001 17:18 schreef Dr.Bob het volgende:
Hey Allen,
Thanx so far voor de goeie reacties!
We zijn een klein bedrijfje (10 man/vrouw, 15 toestellen) maar nieuwe dingen mogen wel wat kosten zogezegd :-) Als we voor een gewone centrale zeg maar 20 mille moeten lappen en voor een this-is-the-future-model 30, dan is dat een serieus alternatief (geen middenstand dus hahahaha no offense :) )

We doen veel met extern doorverbinden, eigen voicemail op toestellen, toestel forwarding, teleconference enzo, geen speciale dingen, maar WEL heeeeel erg gebrand op gebruiksvriendelijkheid. En wat dat betreft kan de huidige configuratie (KPN vox novo centrale met Novo supreme toestellen) de trash can in!
Geef mij die NOVO maar dan.......
BTW wat is er mis mee dan,
De Vox Supreme NOVO is ook al geschikt voor VOIP hoor. Vanaf software release 4.0 met een IP LAN kaart. Bijkomend voordeel is dat je je toestel dmv een IP enabler (add on module) ombouwt tot IP Phone.
Als je er meer info over wilt hoor ik het wel....

Of anders de NOVO ACCES info van alcatel hierover http://www.alcatel.com/enterprise/smb/omnipcxoffice/htm/library/pdf/OPCXOfficArchitecture.pdf

• Dr.Bob

Dr.Bob

Topicstarter
CheS,
vind de toestellen van de NOVO erg ONgebruiksvriendelijk, met name dat je niet _eenvoudig_ persoonlijke sneltoesten kan definieren.

Verder is de offerte die ik van KPN kreeg tijdje terug errug hoog voor software-upgrade + uitbreiding.

En heb 't ook heeeeelemaal gehad - op alle fronten - met KPN dus het jeukt naar vernieuwing bij me!

Dr.B

NERDCORE FOR LIFE

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-05 02:00
Ons Avaya netwerk is ook geschikt voor VoIP echter de QoS kan nog niet gegarandeerd worden. (De verkopers hebben andere verhalen) echter de software schijnt nog niet lekker te werken. De hardware is er geschikt voor.

Het is een mooie investering echter willen veel bedrijven de telecom (fac. dienst) en de IT nog altijd als 2 gescheiden onderwerpen zien.

Verwijderd

Op zondag 18 november 2001 23:47 schreef Dr.Bob het volgende:
CheS,
vind de toestellen van de NOVO erg ONgebruiksvriendelijk, met name dat je niet _eenvoudig_ persoonlijke sneltoesten kan definieren.

Verder is de offerte die ik van KPN kreeg tijdje terug errug hoog voor software-upgrade + uitbreiding.

En heb 't ook heeeeelemaal gehad - op alle fronten - met KPN dus het jeukt naar vernieuwing bij me!

Dr.B
De persoonlijke sneltoetsen ed kunnen met behulp van een beheertooltje PCMMC heel makkelijk gemaakt/gewijzigd worden.
Hiermee kan je de hele Novo programeren.( behalve install base)
Verder kan je ze ook wijzigen via het bedieningstoestel, maar dit zuigt een beetje.

welke software release zit er in dan ??? Er bestaan namelijk verschillende upgrade paketten..

Kan me soms voorstellen dat je wat negatief bent over KPN..
Mischien kan ik het nog een beetje goedmaken ;)

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 07:42
Op maandag 19 november 2001 14:37 schreef om3ega het volgende:
Ons Avaya netwerk is ook geschikt voor VoIP echter de QoS kan nog niet gegarandeerd worden. (De verkopers hebben andere verhalen) echter de software schijnt nog niet lekker te werken. De hardware is er geschikt voor.
Wat mij opviel bij de Cajun 330 lijn is dat de port prio hele rare effecten kan geven. Zo was het niet mogelijk met normale prio een full load op de poort te zetten, en met een hoge prio wel. Let wel, dit bij een switch met slechts 2 hosts...

Daarnaast inderdaad diverse andere bugs in de software.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Pagina: 1