Toon posts:

[c++] Hoe lees je mobo info in ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een mooi display ontworpen, en nu ben ik bezig met het maken van een progje om data zoals CPU temperatuur en snelheid op dat display te zetten. Maar hoe lees je die data uit bios/mobo ? Zijn er registers waar dit in staat ?

Verwijderd

Meestal heeft het besturingssysteem een zooi functies die je aan kan roepen om informatie over het systeem op te vragen.

Dus als je het in windows wil weten, ga je op MSDN op zoek naar zulk soort functietjes voor jouw windows versie.

Dit alles heeft overigens niet bar veel met C++ als taal te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 06 november 2001 15:59 schreef Sneech het volgende:
Meestal heeft het besturingssysteem een zooi functies die je aan kan roepen om informatie over het systeem op te vragen.

Dus als je het in windows wil weten, ga je op MSDN op zoek naar zulk soort functietjes voor jouw windows versie.
Tnx voor de tip. Zometeen daar eens kijken of er wat over te vinden is.
Dit alles heeft overigens niet bar veel met C++ als taal te maken.
Weet ik, maar het is de bedoeling het in c++ geschreven gaat worden, vandaar.

Verwijderd

Topicstarter
Na veel zoeken en lezen lijkt het me het makkelijkst te doen te zijn via de shared memory optie van motherboard monitor. Dus als er mensen zijn die hier nog tips voor hebben, graag. En anders kan dit topic snel naar onder verdwijnen :)

Verwijderd

Euh in de help van mbm staat volgens mij een sleur en pleur voorbeeld? daar hebben we weinig aan toe te voegen lijkt me.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Hmmz, als je het zelf wilt doen wordt het asm werk. Ik geloof dat Interrupt 0x10 interessant zou kunnen zijn voor je. Zoek eens op
www.programmersheaven.org naar de Interrupt list, (5 Meg ASCII :p), daar vindt je het vast en zeker in.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op dinsdag 06 november 2001 18:40 schreef XTerm89D het volgende:
Hmmz, als je het zelf wilt doen wordt het asm werk. Ik geloof dat Interrupt 0x10 interessant zou kunnen zijn voor je. Zoek eens op
www.programmersheaven.org naar de Interrupt list, (5 Meg ASCII :p), daar vindt je het vast en zeker in.
Daarmee vind je geen informatie over processoren e.d.
Het zijn voornamelijk oude, primitieve BIOS functies, die worden gebruikt door de boot-software en DOS.

Bovendien: Elk modern OS draait in de protected mode, en daarmee kun je geen BIOS-functies (op enkelen na die een protected mode handler hebben) aanroepen.

Verwijderd

En int 10h zijn voornamelijk video/character functies zover ik me kan herrineren..

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:46

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

code:
1
2
mov ax,13h
int 10h

Hmmz.. switchen naar 320x240 met 256 kleuren..zoiets toch? :)

Makkelijkste manier imho is om dat via mbm te doen.. temps uitlezen van proc's en mobo's verschilt weer per mobo enzo. Tenzij je dit allemaal erg graag zelf wilt gaan uitzoeken...

Hmz.. wist dat ik nog iets extra's moest inbouwen in LCDinf.. jawel.. mbm support...

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Just_a_Gamer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:17
Op dinsdag 06 november 2001 20:10 schreef Creepy het volgende:
code:
1
2
mov ax,13h
int 10h

Hmmz.. switchen naar 320x240 met 256 kleuren..zoiets toch? :)

Makkelijkste manier imho is om dat via mbm te doen.. temps uitlezen van proc's en mobo's verschilt weer per mobo enzo. Tenzij je dit allemaal erg graag zelf wilt gaan uitzoeken...

Hmz.. wist dat ik nog iets extra's moest inbouwen in LCDinf.. jawel.. mbm support...
Hehehehe ff Assembly taal leren over mobo info op te halen :D:D

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 06 november 2001 20:39 schreef Just_a_Gamer het volgende:
Hehehehe ff Assembly taal leren over mobo info op te halen :D:D
Waarom leren als het al kunt ;)
Pagina: 1