Toon posts:

De grote tv-out FAQ (niet meer in gebruik)

Pagina: 1
Acties:
  • 3.806 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van dit topic :
[topic=312243]

Heb ik besloten om hier een topic te openen waarin in jullie wat oplossingen voor dit probleem kunnen neerknallen en dingen waarvan jullie denken dat het echt in de FAQ moet komen te staan.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Signaal type (PAL S/G/B/M (ofzo iets) of NTSC) dit maakt verschil uit.

kabels (SCART, S-Video, Composite)het gaat vaak mis met Scart kabels.

De resolutie (tv kan meestal tot 800*600*16)

• m0nk
  • Laatst online: 21:32

m0nk

16-09-2003 15.15

ik heb dit dus ook gehad, en wat mijn out was.. ja STOM STOM STOM, ik heb op mijn sony tv verschillende kanalen voor me scart ingang nl EXT1 en EXT1(s) moest hem dus op die (s) zetten en toen was alles in kleur. beterz :P

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Verwijderd

Oke, even wat kernwoorden : twinview, tv-out, tvtool, ntsc, pal, s-video, svhs, zwart-wit, kabel, composiet, tv, scart, convertor, Y/C, coax, macrovision, mpeg, divx, dvd, secam, RGB

Dingen die ik bijvoorbeeld graag behandeld zou willen zien :

- Tv-out geeft zwart-wit beeld, wat nu ?
- Ik heb geen beeld bij tv-out.
- Welke kabel moet ik gebruiken ?
- Wat is de maximale lengte van de kabel die je kan gebruiken ?
- Waar kan ik zo'n adapterkabeltje kopen ?
- Welke kaart heeft een goede tv-out ?

Als de search het deed, kon ik wat makkelijker topics als voorbeeld posten :P, maar dat kan later ook nog wel.

Toevoegingen die nuttig kunnen zijn ter ondersteuning :

Terminologie

• Cinch : verbindingsstekker, ook wel tulp genoemd.
• NTSC : National Television Standaard Comite, de analoge Amerikaanse TV-standaard. Hier ook wel voor de gein 'Never The Same Color' genoemd.
• Macrovision : alle DVD-spelers zijn uitgerust met een kopieerbeveiliging volgens de Macrovision methode. Deze kopieerbeveiliging maakt het onmogelijk om bijvoorbeeld een film te kopiëren op een videorecorder. Net als sommige DVD's gemodificeerd zijn om alle regio's te kunnen spelen, is het ook mogelijk om de speler zo te modificeren om de Macrovision kopieerbeveiliging uit te schakelen. Daarnaast zijn er losse kastjes (videoverbeteraars genoemd in de elektronicawinkel) verkrijgbaar die de kopieerbeveiliging uitschakelen.
• MPEG : Deze afkorting staat voor Moving Pictures Experts Group, en heeft tot taak, een nieuwe norm vast te stellen voor digitale tv. Inmiddels is de voorlopige DVB-norm MPEG2, maar zal zodra er een goede verbetering is vervangen worden. Deze werkgroep is nu bezig met MPEG4, met als basis de Quicktimetechnologie.
• PAL : De in Europa gangbare norm (Phase Alternate Line) om de chrominantie (kleurinformatie) te verpakken in het TV-signaal. Het beeldformaat is 3:4 met 625 horizontale beeldlijnen, waarvan 575 zichtbaar, met 25 bld/sec.
• RGB : afkorting van Rood, Groen en Blauw. Standaard voor een videosignaal. De beste manier om signalen van de DVD-speler naar de televie te sturen. Dit kan alleen via de SCART-kabel.
• SCART : Een genormeerde koppeling tussen video- en monitorapparatuur. SCART kan video, S-Video en RGB-signalen transporteren, maar niet alle SCART-kabels zijn daarvoor geschikt. Bij de goedkopere kabels ontbreken sommige aders in de kabel.
• SECAM : Een andere manier om de chrominantie te verpakken dan PAL of NTSC. Wordt niet veel toegepast, slechts in enkele Europese landen.
• S-Video : Staat voor 'Seperate Video'. Standaard voor een videosignaal, staat ook wel bekend als Y/C. Bij dit videosignaal worden kleur en helderheid separaat verstuurd. S-Video is een betere manier om de DVD-speler of andere bron met de televisie te verbinden dan standaard 'video'. RGB is echter nog beter. S-Video wordt verstuurd via een speciale 4-pins kabel of via een daarvoor geschikte SCART-kabel.

Links

Video Technology General information Page : http://www.epanorama.net/videogeneral.html

Ports and Connector Pin-Outs (diverse connectoren gedetailleerd) : http://docs.us.dell.com/docs/systems/plav/pinouts.htm

Informatie over Macrovision : http://people.a2000.nl/sjramki/macro.htm

/edit : sommige begrippen staan ook in http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/85720/1?limit=50, eventjes op letten. ;)

Verwijderd

- Welke drivers heb ik nodig om mijn tv-out te kunnen aansturen ?

- Waar moet ik allemaal aan denken alvorens mijn beeld op mijn tv te kunnen krijgen ? Welke volgorde moet ik hanteren ?

/offtopic : balen dat die search uitstaat >:)

Ik ga wel ff verder researchen.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Wat is twinview en welke kaarten ondersteunen dat?
Wat is Tv-out ?
Uitleggen dat sommige kaarten wel tv-out hebben maar dus geen twinview hebben (GTS bijv) dus dan krijg je of beeld op je pc of op je tv.

• Wizzing
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-01 11:00
Bij sommige kaarten is het zo dat de optie tv-out "grijs" blijft als je het volgende niet doet:

* resolutie maximaal 800 * 600
* 16 bit kleuren
* refreshrate monitor 60 Hz

Beste resolutie om Tv-out te gebruiken bij PAL: 768x576

speciale detenator versie hiervoor te downloaden bij:
http://home.wtal.de/electronic/2181xp.zip (ALLEEN Nvidia based kaarten!)
TVTOOLS website

If you want you can also do the necessary modification by yourself. With every nVidia reference driver there comes the file nv4_disp.inf. In this file there is a list of all resolutions to install. You just have to add a new line for each of the three color depth 8,16 and 32:

HKR,, NV15_Modes, %REG_SZ_APPEND%, "8 720 480 60 70 72 75 85 100 120 0"
HKR,, NV15_Modes, %REG_SZ_APPEND%, "8 768 576 60 70 72 75 85 100 120 0"

NV15 is an example here for GeForce2 cards. Which term your card has can be found at the very end of this file. After adding these lines and saving the file, reinstall the driver and thatŽs it. Attention: Be sure that really this driver is used for the re-installation. Sometimes Win2K use the files of the Windows folder instead!

Hint: The driver version 12.xx donŽt support this resolutions!
edit:

Wat ik nog graag zou willen zien zou iets zijn over Scanconverters, en hoe deze eventueel zelf te bouwen

• Floppie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:43
Hoe krijg ik vol beeld (dus zonder zwarte randen)op mijn TV?

Verwijderd

[topic=317594/1/25]
deze komt ook erg veel voor :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ram deze nog even omhoog, ga ik binnenkort aan de slag met er een verhaal van maken.

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-01 15:21
Voor gebruikers van NVidia kaarten die TV-OUT willen gebruiken:

Q:

Mijn TV-OUT doet het niet. Ik heb een NVidia kaart.

A:

1) Installeer de nieuwste NVidia drivers. Versie 21.83 ondersteunt TV-OUT.
2) Download TVTool en TVCC2000 van www.tvtool.de .
3) Sluit de TV-OUT kabel aan alvorens de computer aan te zetten.
4) Bekijk in TVTool of de aangesloten TV/VCR gedetecteerd wordt. Indien ja, ga naar stap 8. Indien Nee, ga naar stap 5.
5) Heb je de keuze tussen composiet en S-Video uitgang? Pak dan de S-Video uitgang als je TV of VCR dat ondersteunt. Krijg je zwart-wit beeld als je de S-Video uitgang gebruikt? Ga dan naar stap 7. Wil je per se composiet uitgang gebruiken? Ga dan naar stap 6.
6) Als je TV of VCR niet gedetecteerd worden aan de composiet uitgang, dan ligt dat waarschijnlijk aan je TV of VCR. Die moeten namelijk een ingangsimpedantie van 75 Ohm hebben. Koop een nieuwe TV, of gebruik je S-Video uitgang, zie stap 7
7) Als je TV of VCR alleen composiet ondersteunt terwijl je de S-Video uitgang wilt gebruiken, doe dat het volgende: Koop een S-Video->composiet kabel. Deze converteert de gescheiden informatie van S-Video naar de samengestelde informatie van composiet. Hierna moet het gewoon aan te sluiten zijn en werken, desnoods via een SCART blok.
8) Je TV/VCR wordt gedetecteerd en het signaal komt goed over. De instellingen moeten nu nog goed gezet worden. Je moet het uitgangssignaal op PAL50 (of PAL) zetten, NTSC geeft vaak zwartwit beelden. Dit kan met TVTool maar ook met de NVidia drivers. Verder kan je met TVTool de eventuele zwarte balken weghalen door overscan aan te zetten. Als alles werkt, post dat dan op GoT met een bedankje. :) Als na 10 min de TV-OUT ineens uitgaat, ga naar stap 9.
9) Je hebt de demoversie van TVTool. Hierbij kapt ie na 10 min. 'Koop' de volledige versie van TVTool.
10) Post tips die je hebt in dit topic.

Als Sinterklaas of andere figuren deze info willen gebruiken als onderdeel voor een complete FAQ, ga je gang. :) Maar doe wel aan bronvermelding he. Trouwens, als iemand weet hoe je een TV kan laten detecteren aan de composietuitgang (TNT2 M64) terwijl ie dat eerst niet doet, mail me dan ff, dat wil ik ook al een hele tijd weten!

Verwijderd

Topicstarter
• Hoe moet ik alles dan aansluiten?
De tv-out moet op de video-in van je tv aangesloten worden.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/sint/faq/uitgangen.jpg

Zo ziet de achterkant van mijn videokaart eruit, het kan zijn dat je alleen een composite of alleen een s-vhs aansluiting hebt. S-Vhs geeft wat mooier beeld over het algemeen. Prik in één van de twee uitgangen de goede kabel. Voor composite neem je de linkse.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/sint/faq/composite_stekker.jpg   Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/sint/faq/s-vhs_stekker.jpg
Als het goed is zit aan beide uiteinden van de kabel dezelfde stekker, de volgorde van aansluiten maakt niet uit.
Heb je S-Vhs/S-Video dan prik je een kabel zoals rechts ziet in je tv en videokaart.

Dan zijn we aan het andere uiteinde van je tv beland :

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/sint/faq/voorkant_tv_leeg.jpg

Van links naar rechts : koptelefoon, s-vhs, composite, links audio en rechts audio.

Als je een stekker erin prikt ziet het er zo uit :
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/sint/faq/voorkant_tv.jpg

Ja maar Sinterklaas, ik kreeg korting op mijn tv als ik die aansluitingen niet nam! Ook daar is een oplossing voor, voor ongeveer €7,5 kan je een scartblok kopen en dan heb je ook alle aansluitingen. Zo'n blokje is bij heel veel elektronicazaken en dozenschuivers die tv's verkopen te koop.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/sint/faq/scartblok_voor.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/sint/faq/scartblok_achter.jpg

Zorg dat het blokje op input staat, anders heb je nog geen beeld :)

• Ik heb alleen zwart/wit beeld.
Dat is een veel voorkomend probleem, kijk of je instellingen op PAL staan en niet op NTSC. Bij een GeForce 2 MX vind je het bij display properties, advanced, twinview, device settings, output device, change format. Bij andere drivers weet ik niet precies hoe het zit, maar erg moeilijk moet het niet te vinden zijn.
Werkt dit nog niet dan is het tijd om je televisie na te kijken, probeer eens van videokanaal te wisselen. Sony tv's hebben bijvoorbeeld vaak meerdere videokanalen, 1 voor composite en 1 voor s-vhs. Als je een s-vhs kabel gebruikt en je tv denkt dat hij op composite zit dan krijg je zwart/wit beeld.

• Ik krijg helemaal geen beeld :'(
- Zorg dat je tv aanstaat en je kabel is aangesloten als je je pc opstart, sommige tv-out chips kijken eerst of er wat is aangesloten op de connector voor ze gaan werken.
- Nieuwste drivers van je videokaart installeren (links staan in de V&B FAQ)
- Download TVTool en/of TVCC2000 van www.tvtool.de als je normale videokaartdrivers niet mee willen werken.
- Heb je je tv-out via s-vhs aangesloten probeer dan composite en als je compsite gebruikt even s-vhs testen.

• Hoe lang mag nou een tv-out kabel zijn?

Met dank aan Courage en Commander_Zulu voor wat informatie voor deze tv-out FAQ.

Verwijderd

ok, na uren proberen, zoeken en nog meer proberen heb ik alle PAL instellingen gehad, TV heeft maar 1 scart in, daarnaast heb ik ook alle formaten video uitvoer geprobeerd, 2 kabels, 2 TV's en 2 kaarten met S-VHS aansluiting.

ik heb nog steeds zwart / wit beeld

zijn er nog meer mogelijkheden? ik zit nu echt met de handen in het haar en begin zelfs kaal te worden :'( :'(

oldstock

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025
Heb je alleen S-video geprobeerd ? Of ook composite ? Sommige tv's hebben geen s-video uitgevoerd in de scart.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

ik heb geen idee wat het betekend maar dat las ik net ook al ergens, heb die zooi maar uitgeprint op mijn (zwart/wit) printertje en ga daar morgen maar eens mee terug naar de winkel voor een verloopje (ik neem aan dat dat van s-vhs naar composite een verloopje is)

thanx

• tbusquet
Op maandag 19 november 2001 20:21 schreef oldstock het volgende:
ik heb geen idee wat het betekend maar dat las ik net ook al ergens, heb die zooi maar uitgeprint op mijn (zwart/wit) printertje en ga daar morgen maar eens mee terug naar de winkel voor een verloopje (ik neem aan dat dat van s-vhs naar composite een verloopje is)

thanx
nee dat is geen verloopje.. je kunt als het goed is gewoon direct composite uit je tv-kaart gaan..
(is 1 tulpje.. geel..)

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

en die heb ik er niet op zitten, aleen monitor en s-vhs

dus dan hoop ik maar dat er een verloopje van s-vhs naar tulp is :?

Verwijderd

Topicstarter
Dit kreeg ik op mijn icq van iemand
Je tv moet wel Y/C ondersteunen. Aangezien S-Video (Y/C) uit 2 componenten bestaat.. de Y = luminantie=zwart-wit=helderheids niveau=syncsignaal van composite. en de C=chroma=kleur.

Als je TV dus geen Y/C input ondersteunt (iedere tv kan het inprincipe omdat alle signalen binnen in de tv weer gesplit worden naar Y/C, maar sommige fabrikanten zijn te lui om er een input geschikt voor te maken).

Dus als je TV GEEN YC ondersteunt krijg je dus ook zwart wit beeld.

Verwijderd

hmmm, en daar doe je nix aan :? :? :'(

• tbusquet
Op maandag 19 november 2001 20:29 schreef Sinterklaas 82 tm het volgende:
Dit kreeg ik op mijn icq van iemand
[..]
En dat was IK >:)

en nee.. daar doe je helaas helemaal niets aan :(

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-01 15:21
Daar doe je wel iets aan, namelijk een S-Video naar composiet kabeltje kopen.

Deze voegt de Y/C samen tot een signaal, probleem opgelost. Alleen weet ik niet waar je zo'n kabel kan kopen. tvtool.de zegt in de cable FAQ:

http://www.tvtool.de/english/cablefaq_e.htm

Afbeeldingslocatie: http://www.tvtool.de/jpgs/cableguide/svhs_adr_ch700x.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Zo'n ding krijg je bij een Pinnacle tv-kaart geloof ik :)

Bij Comptechworld hadden ze het erover dat je dat gewoon bij Gamma kon kopen :)

• tbusquet
Op maandag 19 november 2001 22:58 schreef Commander_Zulu het volgende:
Daar doe je wel iets aan, namelijk een S-Video naar composiet kabeltje kopen.

Deze voegt de Y/C samen tot een signaal, probleem opgelost. Alleen weet ik niet waar je zo'n kabel kan kopen. tvtool.de zegt in de cable FAQ:

http://www.tvtool.de/english/cablefaq_e.htm

[afbeelding]
Dat bedoelde ik dus NIET... Als je televisie niet voorbereid is om YC over de scart weer tegeven kan je dus geen YC je TV insturen. Dat bedoelde ik. En als het goed is heb je geen verloop kabeltje nodig. Je moet gewoon S-video aansluiten. En de uitgang van de VGA kaart op composite zetten, en niet op S-video. Kan dmv tv-tool bv.

• Orcie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 16:09
Heel belangrijk voor win2k icm detonators de nvidia refresh rate fix uit zetten op 800*600. Heeft mij ook een heel weekend gekost dat te ontdekken

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 20 november 2001 07:57 schreef Orcie het volgende:
Heel belangrijk voor win2k icm detonators de nvidia refresh rate fix uit zetten op 800*600. Heeft mij ook een heel weekend gekost dat te ontdekken
Ah dat verklaart dat gezeik wat ik een hele tijd had :)

Dit komt dus ook in de FAQ, bedankt voor de tip.

• Copyman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-01 18:04

Copyman

Dode muis

Okee ik heb het nu als volgt:

De aansluiting achter op de TV ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mauricesnip/got/tvachter.bmp

Nu heb ik in de bovenste scart aansluiting dat scartblokje zitten met input/output, deze staat uiteraard op INPUT. Nu hadden wij zelf thuis nog 10 meter kabel liggen van 3.5mm JACK naar 2x TULP aansluiting, dus het enige wat ik nu hoef te doen om films op TV te kijken is de jack kabel van mijn speakers te vervangen met de jack die naar de TV gaat, en TVCC2000 opstarten. (TVTOOL 5.0 ondersteunde de tvout chip op mijn vidkaart niet, TVTOOL 5.5.2 wel, maar is nog geen crack voor)

TVCC2000 kan je ook downloaden op http://www.tvtool.de ;)

SUC6!

Zeer belangrijke informatie: Inventaris

• Xsion
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-01 09:47
handige faq

bij mij werkte het allemaal niet, moest ander blokjes halen maarja.

bij de viper v550 werkt het perfect bij de andere niet helaas.

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
DAt blokje is dus hetzelfde als een SCART-aansluiting die ik al had ... en dit zorgt nog steeds voor zwart/wit beeld bij mij :(

Ik moet dus een stekkertje hebben van s-video naar composite ... eens kijken of ze dat hier in Venlo hebben ...

Voor de rest heb ik nog het probleem met de resoluties met m'n radeon, heel lastig dat ik de desktop ook op 800x600 moet zetten voor een beetje fatsoenlijk tv-out beeld ( anders gaat ie scrollen op de tv , hij laat dan nog maar 800x600 pixels tegelijk zien)

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-01 14:52
Dit http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/vga2tv/vga_to_tv_techniques.html blijft ook een erg handige site. Hier wordt duidelijk beschreven hoe je uit een normaal vga-signaal een tvout kan maken en er staan veel handige links in

• Copyman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-01 18:04

Copyman

Dode muis

Op dinsdag 20 november 2001 19:57 schreef speed24 het volgende:
DAt blokje is dus hetzelfde als een SCART-aansluiting die ik al had ... en dit zorgt nog steeds voor zwart/wit beeld bij mij :(

Ik moet dus een stekkertje hebben van s-video naar composite ... eens kijken of ze dat hier in Venlo hebben ...

Voor de rest heb ik nog het probleem met de resoluties met m'n radeon, heel lastig dat ik de desktop ook op 800x600 moet zetten voor een beetje fatsoenlijk tv-out beeld ( anders gaat ie scrollen op de tv , hij laat dan nog maar 800x600 pixels tegelijk zien)
Toen ik TVTOOL 5 gebruikt had ik ook alleen maar zwart wit beeld. Maar nu heb ik TVCC2000 en deze had ik eerst op PAL staan, maar ik had nog zwart wit beeld. :?
Maar wij hebben onze TV in duitsland gekocgt, want daar is het stukken goedkoper... Dus toen dacht ik, laat ik hem eens op NTSC zetten, en nu had ik wel kleur!! :D

Zeer belangrijke informatie: Inventaris

Verwijderd

Hallo...
ik heb gister me 2e pc opgehaald en hij werkt als een trein heb er een kyro 2 in gedaan omdat ik dat wel puik kaartje vond maar goed andere zullen andere mening hebben doet er ff nie toe

Nou heb ik hem op me tv aangesloten (een samsung ) met scart aansluiting heb er een scart tussen gekocht waar s-video opzit en daar tussen kabbel van kyro naar dat kastje nou krijg ik wel beeld op me tv maar geen kleur alleen zwart wit maar wel mooi zwart wit (jaja vremd i nkow) Weet iemand wat dit kan zijn ?

Draai Windows Xp Home Edition (heb ook pro op andere pc maaargoed kan maar 1 keer installen en kreeg het er bij dus vind wel best) en verder P4 2Ghz en nog wat dingen

Please help me

Hades-Hodur

Verwijderd

offtopic:
Leuk topic geworden dit sint ;)

Hades-Hodur: dat ligt waarschijnlijk aan je tv, deze zal geen S-video signaal kunnen weergeven. Wat je moet doen is in eerste instantie dit topic even gaan lezen ;) en dan zul je tot de conclusie komen dat je waarschijnlijk een converter S-video naar composiet-signaal moet gaan kopen, en die kan je dan in de gele aansluiting op je SCART-blok plaatsen. Succes ! :)

Verwijderd

Heb zoals persoon hierboven me al zei nog maar keer door gelezen en ik kom inderdaad tot de conclusie dat het waarschijnlijk gweono me tv is ..

Me playstation 1 (pal en ntsc hij is omgebouwd) doen het namelijk wel met compesite dus jah dan moet ik amar ffn een stekkertje kopen die het op zet ..

waar kan je die het beste halen en hoeveel kosten die dingen ongeveer ? :)

Bijvoorbaat dank

Leuke topic dit .. vind wel intressant allemaal

Verwijderd

Topicstarter
Deze gaat op slot, mensen lezen het toch niet ofzo, ze posten alleen hun probleem erin en dat was niet de bedoeling.

Verwijderd

Topicstarter
-Help! Mijn beeld is wazig op de tv

Dat klopt, een tv is ook niet gemaakt om scherp beeld te geven. Je tv 'blurt' als het ware je scherm. Ik noem het vaak gratis FSAA.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kreeg vandaag via mail deze tip over Ati's Dual Display/tv-out :

Dual display

Dual monitor:
Het is alleen mogelijk dual monitor te gebruiken als de monitor die op de DVI poort is aangesloten een plug 'n' play monitor is (DDC compatible). Een DDC compatbile monitor ontvangt niet alleen een signaal van de videokaart, maar stuurt er ook eentje terug.

Tijdens het booten staan allebei de poorten aan (ongeacht of er een monitor in zit) Daarom zie je bij het opstarten altijd gewoon een cloned image op je 2e monitor. Als deze monitor dus geen DDC compatible monitor is 'ziet' de kaart hem niet en wordt de DVI poort uitgeschakeld.

Ik heb wat heen en weer gemaild met ATi en de mensen van Powerstrip (bij entech). Ze lieten mij weten dat er geen registry hack is of whatever mogelijkheid om de DVI poort handmatig aan te zetten.

Het probleem staat bovenaan de buglist van ATi want ze zien dit probleem als een (quote) : "Showstopper".

Wat betreft de TV out.

Het is niet mogelijk om de 2e monitor uitgang EN de tv-out tegelijkertijd te gebruiken. ATi heeft ook niet te kennen gegeven hier iets aan te willen doen.

Ik las hierboven dat je door middel van verschillende display profielen kan zorgen dat je niet hoeft te rebooten als je af en toe wilt switchen tussen dual monitor/monitor+TV.

Belangerijk:

Bij het booten kijkt de radeon welke poorten allemaal aangesloten zijn (waar dus een DDC compatible device danwel TV aan vast zit). Aan de hand hiervan stelt hij de optie om het scherm aan te zetten beschikbaar bij het displays tabje.

Het beste is dus om je pc te rebooten zodra de schermen aangesloten/ingesteld zijn. (vooral als je problemen met de kleuren hebt)

met dank aan Selachii voor de tip.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 07 december 2001 14:48 schreef Darkvater het volgende:
aangezien de faq dicht is heb ik hier nog een toevoeging voor de ati gedeelte.

Op de Radeon (vast ook voor de Radeon II), kijkt ie elke keer dat je properties->settings->advanced opent of tv-out aangesloten is of niet.

Dus gewoon windows(2000) opstarten, kabel erin, prop.... tv is groen. ESC drukken, kabel eruit, prop... tv grijs.

Helemaal geen restart nodig. Misschien handig voor de mensen hier.

Verwijderd

Topicstarter
• Waarom gaat het beeld op mijn monitor uit als ik de tv-out aanzet :?
Je videokaart moet het wel ondersteunen, anders zul je het niet voor elkaar krijgen (heel misschien met tv-tool).
Hoe kan je zien of je videokaart het ondersteund?
Als er iets met DualHead, Hydravision of Twinview op je kaart zit dan kan je het beeld 'clonen'.
DualHead is te vinden op Matroxkaarten.
Hydravision zit op de nieuwe Radeons van Ati.
Twinview is ingebakken in de GeForce 2 MX (100/200/400 + Go serie) van nVidia.

Verwijderd

Topicstarter
[topic=389221/1/50]

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Waarom staat hier nou niet in wat ik zoek?

Ati Radeon AIW: Ziet TV niet, maakt niet uit wat ik doe, hij ziet hem niet. TV staat aan, PC ook |:(
TV uit en aan gezet: helpt niet.
PC rebooten, helpt niet.
Kabel er in en er uit: doh!

Laatste drivers van de ATI site gerukt, alle DVD, mediazut en de hele troep opnieuw geinstalleerd op mijn winXP bak. Het werkt gewoon niet, klaar.

Ik zie allerlei mensen over composiet en s-video: Ik kan dat niet eens instellen!

Bericht hierboven

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.