Peltier wekt zelf spanning op?

Pagina: 1
Acties:
  • 295 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlKoholiK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-10 15:03

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
Heya,
Ik ben bezig met een natuurkunde-project. Daarbij maken we gebruik van een peltier-element. Alleen bij wat gidsexperimenten kwamen we erachter dat als je de peltier een tijdje aan laat staan(op 10 volt bijv.), dat de spanning en ook de stroomsterkte DAALT. We moeten met verschillende spanningen werken en daarbij een aantal berekeningen uitvoeren, maar hoe weten we nu welke spanning we moeten gebruiken :? Is dat de spanning die je meet als je de peltier net aanzet, of is dat de spanning die de peltier "aanneemt" na een tijdje draaien?(dus alsie een constante spanning heeft gekregen)

Ik heb al op vele internetsites gekeken, maar nergens kan ik iets over dit verschijnsel vinden.
Zijn er misschien natuurkunde-knobbels in de zaal die hier meer vanaf weten? :)

<VOOR MOD> Als dit in O&CM hoort, moet je hem maar verplaatsen

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Volgens mij hoort dit dan nog meer in W&L (Natuurkunde = wetenschap), maaruh.. heb je geen docent om dit aan te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10 04:55
Neem es effe een kijkje op de frontpage.. Daar staat een nieuw waterkoelings artikel van hielko. Hier staat ook een stukje over het door jou genoemde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
Op dinsdag 06 november 2001 15:12 schreef Twynn het volgende:
Neem es effe een kijkje op de frontpage.. Daar staat een nieuw waterkoelings artikel van hielko. Hier staat ook een stukje over het door jou genoemde effect.
Thankz man, das al een hele grote stap vooruit

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
Zodra er een temperatuur verschil ontstaat tussen de warme en koude kant komt het neefje van het peltier effect om de hoek kijken. Het seebeck effect beschrijft namelijk dat een peltier element ook een stroom kan produceren als er een temperatuur verschil aanwezig is. Deze stroom loopt in tegengestelde richting en zorgt er dus dat je een paar ampère minder door het element hoeft te sturen.
Dit staat er in het artikel. Alleen snap ik niet echt hoe het effect precies begrepen moet worden. Als ik nu 3A meet, is het dan in werkelijkheid hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:18
Als je spanning daalt, dan lijkt het mij meer dat je voeding het niet kan trekken. Als het peltier zelf stroom op zou gaan wekken, dan zou alleen maar het amperage van de voeding dalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
zodra je de voeding uitzet, zie je dat de peltier een spanning EN een stroom opwekt(dus op je volt- en amperemetertje). Dit duidt dus op een spanning die door het element zelf gegenereerd wordt en in tegengestelde richting loopt als de die van de voeding. De spanning daalt licht, de stroom vrij veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de Peltier van een kant zou opwarmen, en de andere kant afkoelt, wek je zelf elektriciteit op. Vrijwel alles in elekttriciteit is omkeerbaar.

Een wisselstroom motor wordt een generator als je hem draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Volgens mij gaat de peltier werken als een soort bimetaaltje. Zo'n ding dat een spanning genereert als hij heet wordt. Daarmee kijkt je geiser of de waakvlam nog aan is bijvoorbeeld.

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Laatst online: 22-10 19:40

Super_ik

haklust!

Op dinsdag 06 november 2001 18:33 schreef VROEM! het volgende:
Volgens mij gaat de peltier werken als een soort bimetaaltje. Zo'n ding dat een spanning genereert als hij heet wordt. Daarmee kijkt je geiser of de waakvlam nog aan is bijvoorbeeld.
van dit verhaal klopt dus echt geen hol.
een bimetaal wil zeggen 2 metaaltjes
die dan ieder met een verschilende groei per delta temp hebben en daarom krom gaat en zo een contact verbeekt als een soort schakelaar

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:38

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Move HA -> OCM

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloontje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-10 22:25

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Hoe meet jij in godsnaam de ampere?

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op woensdag 07 november 2001 15:43 schreef Cloontje het volgende:
Hoe meet jij in godsnaam de ampere?
Wat dacht je van een ampere meter? Die dingen zijn gewoon te koop hoor

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Laatst online: 17-10 04:55
Op dinsdag 06 november 2001 15:55 schreef AlKoholiK het volgende:
Dit staat er in het artikel. Alleen snap ik niet echt hoe het effect precies begrepen moet worden. Als ik nu 3A meet, is het dan in werkelijkheid hoger?
Nee, als jij 3A meet, dan is het ook 3A..

Maar dat verhaal van die voeding uitzetten zou ik niet teveel aandacht aan schenken.. Da's normaal namelijk voor een voeding.. In dat ding zitten elco's die de spanning nog even bufferen. Vandaar dat het nog even duurt voordat de voeding niks meer doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-10 13:40

AcouSE

Swedish Chef

OK we doen een poging: ik lees, extraheer, vat samen en concludeer:

Je sluit een peltier aan op een voeding. Op dat moment zijn beide kanten van de peltier even warm. Het beschreven Seebeck-effect is dus -nog- niet aanwezig.
Vervolgens wordt het temperatuurverschil groter en (omdat dat parameters van het seebeck effect zijn) begint de peltier zelf een stroom te genereren. Deze stroom is tegengesteld aan de sstroom uit de bron, waardoor de totale stroom die je meet daalt.
In een formule: Igemeten=Ibron-Iseebeck

So far so good, maar nu: Waarom daalt de spanning uit je bron? Als je van buitenaf naar de peltier kijkt en hem als een weerstand afbeeld, dan gaat de weerstand dus omhoog als het temperatuurverschil omhoog gaat. Dit veroorzaakt een stroomafname. Maar de bron (mits het een bron van enige kwaliteit is) blijft dezelfde spanning afgeven! Ik kan niet bevatten dat de spanning daalt! Heb je een weerstand opgenomen in je stroomkring? Of gebruik je zeer dunne kabels? En waar meet je de spanning, op de aansluitterminals van de voeding? Dit kan ik niet bevatten...

En nog ff over dat uitzetten v.d. voeding: Zet een weerstand van bijv. 100Ohm parallel aan de peltier. Vervolgens zet je niet je voeding uit, maar verbreek je het contact bij de + terminal van de voeding. tegelijkertijd meet je de stroom door de 100Ohm weerstand en meet je ook de spanning over deze. Als je stroom en spanning meet weet je dus dat deze door de peltier gegenereerd worden, en daarmee toon je imho aan dat het seebeck effect aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:31
Ik heb toevallig vandaag nog verschillende dingen gemeten aan het peltier effect, en de spanning blijft gewoon gelijk als de stroom daalt. Wat wel zo is dat er ook nog een spanning blijft bestaan als je de voeding uitzet wat te danken is aan het seebeck effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit zijn nog eens leuke onderwerpen op een fatsoenlijk niveau, keep on posting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 23-10 12:25
Op dinsdag 06 november 2001 18:33 schreef VROEM! het volgende:
Dat ding noemen ze een thermokoppel

BTW: de (klem)spanning van een voeding kan alleen dalen wanneer de stroom-opname van de schakeling groter wordt. Oftewel: in rust geeft een voeding een hogere spanning dan wanneer hij in een stroomkring wordt opgenomen.

Wanneer een peltier minder stroom gaat trekken (door dat seebeck-effect) zal de klemspanning wat gaan stijgen (richting de spanning in rust).

Voorbeeld:

Voeding (in rust) : 14V
Voeding (10A belasting) : 12 V
Voeding (8A belasting, wanneer temp is gestabiliseerd) : 13 V

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 14:33
Ik heb alles maar even over gelezen maar zoals ik het bekijk is die voeding gewoon niet goed. Net zoals Twyn hier boven heeft staan. En peltiers zijn hele rare dingen. Half geleiders, termokoppels, je kunt ze ook ompolen (halgeleider). enz. enz. En ook duur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-10 17:23

Demo

Probleemschietende Tovenaar

En de mods maar zeuren dat het forum niet die-hard is?
:D

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Op dinsdag 06 november 2001 15:05 schreef AlKoholiK het volgende:
Heya,
Ik ben bezig met een natuurkunde-project. Daarbij maken we gebruik van een peltier-element. Alleen bij wat gidsexperimenten kwamen we erachter dat als je de peltier een tijdje aan laat staan(op 10 volt bijv.), dat de spanning en ook de stroomsterkte DAALT. We moeten met verschillende spanningen werken en daarbij een aantal berekeningen uitvoeren, maar hoe weten we nu welke spanning we moeten gebruiken :? Is dat de spanning die je meet als je de peltier net aanzet, of is dat de spanning die de peltier "aanneemt" na een tijdje draaien?(dus alsie een constante spanning heeft gekregen)
Ik heb al op vele internetsites gekeken, maar nergens kan ik iets over dit verschijnsel vinden.
Zijn er misschien natuurkunde-knobbels in de zaal die hier meer vanaf weten? :)

:P Ik werk al een paar jaar met deze met deze elementen
En ik kan je vertellen dat ik er al 250 in het bezit heb.
daar haal ik nu al mijn stroom uit die ik nodig heb voor
het hele huis, zelfs de energie maatschappij is al aan de deur geweest om tot een overeenkomst te komen tot levering
van stroom op het NET. Daar ik dit niet zie zitten om andere app. in mijn huis te halen zie ik daar vanaf.
Ik denk er zelfs over om er nog 100 bij te kopen, het is in de winter lekker behagelijk in huis en zomers lekker koel
en dat alles zonder blowers. Oh ja je hoeft geen natuurkunde knobbel te hebben, gewoon zelf ontdekken.
ik werk met 24v en dat is de officieele werk spanning.
Deze staan om de twee in serie geschakeld de thermo-elek. modules gaan ook zeer lang mee. ( 5 1/2 Jaar ) doen ze het al. Het eneige probleem was de spanning die ik over hield waar moest ik die laten, de oplossing was simpel autosloperij daar een paar vrachtwagen accu`s gehaald en dit probleem is weer opgelost, het moest wel aangesloten worden met 6 kwadraad kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey, ik ben de "proefpartner" van de beginner van deze thread, en ik wil graag nog even terugkomen op het onderwerp alhier.
Bij onze laatste proeven met het peltier element is steeds naar voren gekomen dat de spanning over de peltier iets stijgt wanneer de peltier een tijdje aan staat, terwijl de stroom iets daalt.
De daling van de stroom kan verklaard worden met het seebeck-effect, dat dus veroorzaakt dat bij een temperatuurverschl tussen beide kanten van de peltier er een stroom wordt opgewekt, tegengesteld aan die van de bron.
Echter, de stijging van de spanning snap ik nog niet helemaal, immers U = IR, en I daalt. Kan het zijn dat de weerstand van de peltier die wordt opgewekt door interne warmteproductie, zo groot is dat ondanks de kleine daling in stroomsterkte de spanning toch stijgt?

kan iemand zeggen of het klopt wat ik zeg, of dat er iets anders aan de hand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voeding trekt et gewoon niet lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 22:31
Op vrijdag 30 november 2001 22:20 schreef ToMmEtJuH het volgende:
hey, ik ben de partner van de beginner van deze thread, en ik wil graag nog even terugkomen op het onderwerp alhier.
Bij onze laatste proeven met het peltier element is steeds naar voren gekomen dat de spanning over de peltier iets stijgt wanneer de peltier een tijdje aan staat, terwijl de stroom iets daalt.
De daling van de stroom kan verklaard worden met het seebeck-effect, dat dus veroorzaakt dat bij een temperatuurverschl tussen beide kanten van de peltier er een stroom wordt opgewekt, tegengesteld aan die van de bron.
Echter, de stijging van de spanning snap ik nog niet helemaal, immers U = IR, en I daalt. Kan het zijn dat de weerstand van de peltier die wordt opgewekt door interne warmteproductie, zo groot is dat ondanks de kleine daling in stroomsterkte de spanning toch stijgt?

kan iemand zeggen of het klopt wat ik zeg, of dat er iets anders aan de hand is?
Het enige correcte antwoord op deze vraag is: de voeding is niet goed. Goedkope voedingen (zoals veel scholen gebruiken) hebben een slecht geregeld voltage wat veranderd als de gevraagde stroom kleiner/groter wordt of als de temperatuur stijgt/daalt. Daarnaast kunnen voltage sowieso wat ronddriften als er geen Vsense aanwezig.

Een perfecte voeding houdt een voltage in alle omstandigheden constant, ook als er tegenspanningen worden gegenereerd. Dus een verandering van het voltage heeft te maken met slechte appaatuur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok thanx, de voeding die we gebruikten is er inderdaad een die niet zelf het voltage constant kan houden, dus dan zal dat waarschijnlijk inderdaad de verklaring zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou voor de grap de temp. vand de voeding ergens van binnen moeten kunnen meten. Ik denk dat je dan ondekt dat die voeding gewoon veel te warm wordt. En dat die daarom minder efficient gaat werken en dus minder energie kan gaan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Als die stroom die de peltier opwekt, de tegensgestelde richting op gaat.
Is het dan mogelijk die stroom met een diode tegen te houden?
En heeft dat dan ook zin?

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Pagina: 1