Toon posts:

collisions als een gek!

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Linkpro 16-poorts switch en er zitten drie led-jes voor elke poort op:

FDX/COL: Lit-> Full Duplex Unlit-> Half Duplex Blink-> Collision

LINK/ACT: Lit-> Connected Flash-> Active

10/100: Lit-> 100 Unlit-> 10

Nu blinken de FDX-lichtjes als een gek. Met één NIC (10MB) haal ik 1000+ KB/s en een andere 10MB NIC haal ik maar 60KB/s.

Nu kan de tweede misschien een verrotte kabel hebben, maar als ik 1000+ KB/s haal, dan heb ik toch helemaal geen collisions?

Zou de handleiding (is nergens aan op te merken) ook voor een HUB zijn en is het knipperen helemaal geen collision?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Hmm.. Klinkt allemaal een beetje vreemd..

Als jij 1000Kb/sec haalt dan heb je in ieder geval niet veel last van collisions..

Maar die 60k is natuurlijk veel te weinig..

Overigens moet jij met een switch op links waar geen collision is niet veel last hebben van links waar wel collisions zijn omdat je gewoon een directe verbinding op zet! (tenzij ze naar elkaar linken natuurlijk!)

Collisions kunnen vaak ook veroorzaakt worden door rotte netwerkkaarten, dus kijk daar es effe naar!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op dinsdag 06 november 2001 15:35 schreef Twynn het volgende:
Collisions kunnen vaak ook veroorzaakt worden door rotte netwerkkaarten, dus kijk daar es effe naar!
Heb dat inderdaad eens meegemaakt met een brakke Realtek. Elke twee weken ging de switch over zijn nek. Bleek één groot collision-circus.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Verwijderd

Topicstarter
Ja, misschien toch de brakke netwerkkaart....of ik kan geen kabels maken....waar moet ik extra oppassen met kabels maken?

• mr_daTA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

mr_daTA

Probeert student te zijn

Probeer toch maar ff een andere netwerkkaart voordat je de kabels gaat testen. Bij mij is het bijna altijd een kaartje die brak is. Deze week 4x meegemaakt op verschillende netwerken. En hoewel Tweakers problemen heeft gehad met 3com kaartjes waren het deze week 4x realtek kaartjes

Chance favors the prepared mind

Verwijderd

Of je hebt de half/full duplex instellingen niet goed staan.

Verwijderd

Op dinsdag 06 november 2001 15:00 schreef carens het volgende:
Ik heb een Linkpro 16-poorts switch en er zitten drie led-jes voor elke poort op:

FDX/COL: Lit-> Full Duplex Unlit-> Half Duplex Blink-> Collision

LINK/ACT: Lit-> Connected Flash-> Active

10/100: Lit-> 100 Unlit-> 10

Nu blinken de FDX-lichtjes als een gek. Met één NIC (10MB) haal ik 1000+ KB/s en een andere 10MB NIC haal ik maar 60KB/s.

Nu kan de tweede misschien een verrotte kabel hebben, maar als ik 1000+ KB/s haal, dan heb ik toch helemaal geen collisions?

Zou de handleiding (is nergens aan op te merken) ook voor een HUB zijn en is het knipperen helemaal geen collision?
B.t.w. met een 10Mb kaartje haal je echt geen 1000KB!

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Op dinsdag 06 november 2001 16:18 schreef www.hadecom.nl het volgende:
B.t.w. met een 10Mb kaartje haal je echt geen 1000KB!
Waarom niet? Ding kan dat prima versturen.. je bus kan dat prima aan, je processor kan dat aan en je harde schijf eet uit z'n neus als dat het enige is wat je hem laat doen. Als je FD 10Mbit aan een switch hangt is dat geen probleem. Zo gauw er collissions komen.. dan wordt het wat lastiger ;)

Verwijderd

Topicstarter
- 1000 KB/s = 8 MBit/s, dus dat zou zelfs nog sneller kunnen

- De rest haalt de snelheid wel, maar nog wel veel collisions ge-blink

- Hoe zet je een NIC op full-duplex?

- Die collisions zijn alleen bij downloaden van een server die op een switch zitten waar de uplink naartoe gaat

Verwijderd

Op dinsdag 06 november 2001 16:33 schreef carens het volgende:
- 1000 KB/s = 8 MBit/s, dus dat zou zelfs nog sneller kunnen

- De rest haalt de snelheid wel, maar nog wel veel collisions ge-blink

- Hoe zet je een NIC op full-duplex?

- Die collisions zijn alleen bij downloaden van een server die op een switch zitten waar de uplink naartoe gaat
Klepel en klok verhaal dus weer.

KB=Kilo-Byte
Kb=Kilo-Bit,

1KB=8Kb. Dus een 10Mbit kaart haalt GEEN 1000KByte. Maximaal ongeveer 900KByte, en dat komt door de overhead.

Luister dan toch!

Full/half duplex instelling is afhankelijk van je NIC en je OS. Voor het gemak moet je maar eens naar de instelling van je NIC kijken bij je netwerkinstellingen. En dat had je zelf ook wel kunnen vinden!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij werkt het zo:

10 Mbit = 10*1024=10240 Kbit gedeeld door 8 is 1280 KB

Dus 1000 KB/s is helemaal niet zo gek. Trouwens, als mijn FTP zegt dat ie 10 MB in 10 seconden heeft binnengehaald dan is dat gewoon zo. Kun je zelf naast gaan staan met je stopwatch.

Ik heb nu een 100 Mbit netwerkkaart en die haalt keurig 10000+ KB/s.

Je hebt wel gelijk dat bij drukte die snelheid wel terugloopt naar 800/900 KB/s (geval 1) of maal 10 (geval 2). Maar hij haalt zeker de bovenstaande snelheden ook.

Inderdaad kon ik die full duplex instellingen vinden als mijn driver deze had weergegeven. Oftewel, je had kunnen bedenken dat ik deze instellingen bij kaart 1 niet had. Bij kaart 2 staan ze inderdaad netjes bij de netwerkinstellingen.

Verwijderd

Topicstarter
Dan voor de update van dit topic:

Bij 100 Mbit kaarten is alles netjes, het 10/100 lampje brandt om aan te geven dat er inderdaad een 100-kaart aan één kant hangt. Het active lampje knippert keurig in donkeroranje :) En het FDX-lampje blijft keurig geel zonder te knipperen.

Bij 10 Mbit kaarten echter knippert dat FDX-lampje, echter in dezelfde frequentie als het active-lampje. Het lijkt me inderdaad dat bij die kaarten iets mis gaat met de Duplex instellingen.

Maar ja, ze halen wel gewoon 1000 KB/s (òf 995 of misschien nog wel minder, wat je maar wil geloven :)). Dus als er geen oplossing wordt aangedragen is het gewoon: BOEIUH! 8-)

Verwijderd

Op dinsdag 06 november 2001 15:59 schreef carens het volgende:
Ja, misschien toch de brakke netwerkkaart....of ik kan geen kabels maken....waar moet ik extra oppassen met kabels maken?
jemig zeg,

voor een 1op1 kabel (dus voor in een hub, GEEN UPLINK)
1. licht oranje
2. oranje
3. licht groen
4. blauw
5. licht blauw
6. groen
7. licht bruin
8. bruin

voor een CROSSCABLE (dus voor in de UPLINK van een hub, of gewoon 2 pc's of <n> als je een extra netwerkkaart in die <n> nodes zet. Nee wiskunde is mijn zwakste punt! Heb het al over gedaan, daar zou ik wel hulp in kunnen gebruiken).

Bij een crosscable zijn pin 1 met 3 omgedraaid.
En als laatste pin 2 met 6.
Zou je een crosscable maken maak dan eerst een 1op1 en ga daarna pas zitten klieren (ik doe het niet, ja dat kabeltje wil ik wel voor je knijpen, dat andere niet).

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 20:32

JeroenT

hoi!

Op woensdag 07 november 2001 08:51 schreef www.hadecom.nl het volgende:

[..]

Klepel en klok verhaal dus weer.

KB=Kilo-Byte
Kb=Kilo-Bit,

1KB=8Kb. Dus een 10Mbit kaart haalt GEEN 1000KByte. Maximaal ongeveer 900KByte, en dat komt door de overhead.

Luister dan toch!

Full/half duplex instelling is afhankelijk van je NIC en je OS. Voor het gemak moet je maar eens naar de instelling van je NIC kijken bij je netwerkinstellingen. En dat had je zelf ook wel kunnen vinden!
euh? ik haal met een 10mbit kaart toch echt 1000kb/s hoor makkie zelfs..

als jij maar 900k haalt heb je daar iets niet goed zitten :z
Pagina: 1