Toon posts:

ADSL modem + twee hubs (ip routering)

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.companje.nl/images/tweakers/flatweb2.gif

Het 10 Mbit netwerk is via een ADSL modem gekoppeld aan het internet. De ADSL modem is getweaked en fungeert als router. Het subnetmasker staat standaard door de modem ingesteld op 255.0.0.0. Deze waarde wordt verder in het hele netwerk ook gebruikt.
Alle computers op het 10 Mbit netwerk hebben toegang tot internet. Ook de server heeft via de 10 Mbit netwerkkaart toegang tot internet. Op de server is Windows NT4 (server) geinstalleerd.
De computers op het 100 Mbit netwerk kunnen met elkaar communiceren en ook met de server via de 100 Mbit netwerkkaart.

Plobleem:
Het lukt niet om via het 100 Mbit netwerk contact te leggen met het 10 Mbit netwerk en andersom. En ook kunnen de computers uit het 100 Mbit netwerk niet op internet.
Heeft iemand een idee wat er fout is aan de bovenstaande opstelling?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
Het lijkt erop dat je router niet goed werkt of niet goed is ingesteld...... Het geheel zou in theorie gewoon moeten werken........wat gebeurt er als je de router vervangt voor een 10/100 hub???? werkt t dan wel???

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 06 november 2001 14:04 schreef kroegtijger het volgende:
Het lijkt erop dat je router niet goed werkt of niet goed is ingesteld...... Het geheel zou in theorie gewoon moeten werken........wat gebeurt er als je de router vervangt voor een 10/100 hub???? werkt t dan wel???
De router zit er tussen omdat de twee hubs niet aan elkaar gekoppeld kan worden omdat de 100 Mbit hub niet kan communiceren met alles wat zich 10 Mbit noemt...

Bedoel je dat ik ipv de router nog een extra hub tussen moet zetten die 10 en 100 Mbit aankan?

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:01

Arjan A

Cenosillicafoob

Hoe staat het subnetmasker op de machines en de router?
Heb je rules op de router richting het 10Mbit netwerk?
Hoe staan de routes?

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Is IP routing op de NT4 server geactiveerd? Vreemde is dat er niet echt iets hoeft te worden geroute als je in dezelfde IP-range werkt lijkt me. Kun je 100Mbit segment op andere IP-range zetten (10.0.1.x) en dan routering activeren?

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• robbertb
  • Niet online

robbertb

winter

Hoe krijgt de server internet? Werkt internet op de server? Wat voor programma gebruik je op de server om internet te delen.
Niks gerouteerd? Zijn wel 2 verschillende netwerkkaarten, waartussen het verkeer van de ene hub naar de andere moet gaan. maargoed, in deze situatie heb ik geen ervaring.

• kroegtijger
  • Laatst online: 21-07 14:56
Op dinsdag 06 november 2001 14:08 schreef companje het volgende:

[..]

De router zit er tussen omdat de twee hubs niet aan elkaar gekoppeld kan worden omdat de 100 Mbit hub niet kan communiceren met alles wat zich 10 Mbit noemt...

Bedoel je dat ik ipv de router nog een extra hub tussen moet zetten die 10 en 100 Mbit aankan?
juist....t zou dan denk ik wel moeten werken.....Als je een 10/100 mbit hub autosensing neemt lukt t denk ik wel...
Zou ook met een 10/100 mbit switch moeten kunnen.
maar met die server zou t ook moeten kunnen......schop er eens een FreeSCO-bootdisk in en kijk of je die wel werkend krijgt....t zit waarschijnlijk in je routering

iRacing Profiel

• BN

BN

Je kunt nog overwegen om met bv WinRoute NAT de verbinding te maken tussen je 10 en 100 segment.....
IP routing van NT4 heeft mij ook al heel wat hoofdbrekens gekost, heb het nooit goed draaiend gekregen. Connections leken snel te bevriezen etc.

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Dit kan toch veel eenvoudiger door ipv die Windows NT server een 10/100Mbit switch te plaatsen?

• BN

BN

Op dinsdag 06 november 2001 14:16 schreef x-wolf het volgende:
Dit kan toch veel eenvoudiger door ipv die Windows NT server een 10/100Mbit switch te plaatsen?
Ja uiteraard, maar het is toch de sport om het aan de praat te krijgen. Er lijkt me geen reden waarom dit niet zou kunnen......

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 06 november 2001 14:11 schreef BN het volgende:
Is IP routing op de NT4 server geactiveerd? Vreemde is dat er niet echt iets hoeft te worden geroute als je in dezelfde IP-range werkt lijkt me. Kun je 100Mbit segment op andere IP-range zetten (10.0.1.x) en dan routering activeren?
Werkt dat wanneer het subnetmasker overal 255.0.0.0 is?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 06 november 2001 14:13 schreef robbertb het volgende:
Hoe krijgt de server internet? Werkt internet op de server? Wat voor programma gebruik je op de server om internet te delen.
Niks gerouteerd? Zijn wel 2 verschillende netwerkkaarten, waartussen het verkeer van de ene hub naar de andere moet gaan. maargoed, in deze situatie heb ik geen ervaring.
Op de server heb ik alleen de RIP service van Microsoft geinstalleerd.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 06 november 2001 14:13 schreef robbertb het volgende:
De server krijgt internet rechtstreeks via de modem, omdat de modem ook een router is.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 06 november 2001 14:10 schreef Arjan_A het volgende:
Hoe staan de routes?
Die staan overal ingesteld op 255.0.0.0. Dat wordt namelijk door het modem bepaald.
Moet het hele netwerk hetzelfde subnetmasker hebben?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 06 november 2001 14:11 schreef BN het volgende:
Dat ga ik even proberen. Daar heb ik vaker iets over gehoord.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 06 november 2001 14:10 schreef Arjan_A het volgende:
Hoe staan de routes?
Uhm... Ik geloof dat ik de dynamische Routing van NT gebruik.
Hoe kan ik routes opvragen?

Verwijderd

Als je IP forwarding niet hebt aanstaan gaat het echt niet werken, kweet niet OF je die hebt aanstaan? Ik weet ook niet of NT4 wel in staat is om 10/100 te vetalen, nooit in verdiept. Maar begin toch eerst met IP forwarding, dat moet je in NT4 aanzetten om van kaart naar kaart / IP naar IP te gaan. Verder weet ik niet wat voor modem je hebt, maar de meeste (of alle?) modems zijn 10Mbit en accepteren geen 100Mbit.

Verwijderd

Op dinsdag 06 november 2001 14:25 schreef companje het volgende:

[..]

Uhm... Ik geloof dat ik de dynamische Routing van NT gebruik.
Hoe kan ik routes opvragen?
route print in CMD.

Maareh jij gebruikt een A klasse adres en dan is het wel gebruikeleijk dat je een subnetmasker van 255.0.0.0 gebruikt, is niet verplicht. Maar aangezien je modem dat ook gebruikt adviseer ik om het wel zo te laten. Anders zien de clients het modem niet meer.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 06 november 2001 14:16 schreef BN het volgende:
Je kunt nog overwegen om met bv WinRoute NAT de verbinding te maken tussen je 10 en 100 segment.....
IP routing van NT4 heeft mij ook al heel wat hoofdbrekens gekost, heb het nooit goed draaiend gekregen. Connections leken snel te bevriezen etc.
Ow... Ik kan idd misschien het internet delen via de server.
Als ik dat zou doen dan heb ik alleen internet gedeelt. Ik kan dan nog niet via netwerkomgeving bij de computers toch?

• Adze
  • Laatst online: 19-08 07:12

Adze

CCNP !

Logisch dat dit niet werkt: Je hebt namelijk twee gelijke netwerken. Tussen twee gelijke netwerken kan je ankel bridgen of NAT...

Het volgende raad ik je aan:

Kies twee netwerkranges, 1 voor iedere kant van de server. 10.1.0.0/16 en 10.2.0.0/16 bijvoorbeeld. Nu zal het wel mogelijk zijn om 100Mbit netwerk met 10Mbit netwerk te laten communiceren.

Het probleem dat zich dan nog voordoet is dat het netwerk achter je Server niet zal kunnen internetten. Dit omdat je kablerouter geen addressen transleert buiten zijn direct aangesloten netwerk. (PS als dit wel kan moet je dit activeren). Om dit op te lossen kun je een proxyserver installen op je server.

Klaar is kees....

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 06 november 2001 14:16 schreef x-wolf het volgende:
Ja een switch zou een oplossing zijn, maar het moet toch kunnen werken op deze manier? De router moet tevens dienst doen als web/mail/etc. server

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 06 november 2001 14:26 schreef Jamez_Joint het volgende:
Als je IP forwarding niet hebt aanstaan gaat het echt niet werken, kweet niet OF je die hebt aanstaan? Ik weet ook niet of NT4 wel in staat is om 10/100 te vetalen, nooit in verdiept. Maar begin toch eerst met IP forwarding, dat moet je in NT4 aanzetten om van kaart naar kaart / IP naar IP te gaan. Verder weet ik niet wat voor modem je hebt, maar de meeste (of alle?) modems zijn 10Mbit en accepteren geen 100Mbit.
Volgens een boek wat ik hier heb over NT4 kun je kiezen tussen statische en dynamische IP routing. Bij statische moet je idd IP routing aanzetten. Maar dynamische moet je volgens mij de RIP service installeren.
Het modem is idd een 10Mbit en kan niet rechtstreeks gekoppeld worden aan de 100Mbit hub.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 06 november 2001 14:28 schreef Jamez_Joint het volgende:

[..]

route print in CMD.

Maareh jij gebruikt een A klasse adres en dan is het wel gebruikeleijk dat je een subnetmasker van 255.0.0.0 gebruikt, is niet verplicht. Maar aangezien je modem dat ook gebruikt adviseer ik om het wel zo te laten. Anders zien de clients het modem niet meer.
Waarschijnlijk kan ik het subnetmasker van de modem veranderen in 255.255.255.0. Zou dat helpen. Dan kan ik proberen de twee netwerken te scheiden door het 10 Mbit netwerk 10.0.0.x nummers te geven en de andere 10.0.1.x. Maar moet je dan ook DHCP relay gebruiken?

• Adze

Adze

CCNP !

Op dinsdag 06 november 2001 14:33 schreef companje het volgende:

[..]

Volgens een boek wat ik hier heb over NT4 kun je kiezen tussen statische en dynamische IP routing. Bij statische moet je idd IP routing aanzetten. Maar dynamische moet je volgens mij de RIP service installeren.
Het modem is idd een 10Mbit en kan niet rechtstreeks gekoppeld worden aan de 100Mbit hub.
Halllllooooooooo.... Wat zeg ik nou, je KAN NIET routeren tussen twee gelijke netwerken !!!!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 06 november 2001 14:30 schreef Adze15021979 het volgende:
Logisch dat dit niet werkt: Je hebt namelijk twee gelijke netwerken. Tussen twee gelijke netwerken kan je ankel bridgen of NAT...

Het volgende raad ik je aan:

Kies twee netwerkranges, 1 voor iedere kant van de server. 10.1.0.0/16 en 10.2.0.0/16 bijvoorbeeld. Nu zal het wel mogelijk zijn om 100Mbit netwerk met 10Mbit netwerk te laten communiceren.

Het probleem dat zich dan nog voordoet is dat het netwerk achter je Server niet zal kunnen internetten. Dit omdat je kablerouter geen addressen transleert buiten zijn direct aangesloten netwerk. (PS als dit wel kan moet je dit activeren). Om dit op te lossen kun je een proxyserver installen op je server.

Klaar is kees....
Moet ik dan ook m'n subnetmasker veranderen. Op dit moment gebruik ik dus 255.0.0.0. De twee ranges die je geeft, zitten die dan niet in hetzelfde subnet?

• Adze

Adze

CCNP !

Op dinsdag 06 november 2001 14:38 schreef companje het volgende:

[..]

Moet ik dan ook m'n subnetmasker veranderen. Op dit moment gebruik ik dus 255.0.0.0. De twee ranges die je geeft, zitten die dan niet in hetzelfde subnet?
Ja je moet je mask inderdaad veranderen. Kies bijvoorbeeld voor je netwerk aan de kabelrouter kant: 10.0.0.0 255.255.0.0 Kies bijvoorbeeld voor je netwerk aan de andere kant 10.2.0.0 255.255.0.0 Denk er aan dat je aan de "rechterkant" ip adressen uitdeelt in de range 10.0.0.1 - 10.0.255.254, en aan de "linkerkant" 10.2.0.1 - 10.2.255.254

Dynamisch routeren heb je niet nodig, omdat er maar 1 mogelijke weg naar het grote boze internet is. Dynamisch routeren heeft enkel zin voor redundant netwerk-paden.

Verwijderd

Topicstarter
Bedoel je dat ik statisch ip routeren aan moet vinken en de RIP weg moet gooien?
Moet ik dan ook met route.exe de routelijst aanpassen?

Verwijderd

Op dinsdag 06 november 2001 14:38 schreef companje het volgende:

[..]

ja /16 staat voor subnetmasker 255.255.0.0

wil je niks op je router (subnetmask) veranderen neem dan voor je 2de segment 192.168.x.x /24 (255.255.255.0) of 172.22.x.x /16

Verwijderd

Op dinsdag 06 november 2001 15:16 schreef companje het volgende:
Bedoel je dat ik statisch ip routeren aan moet vinken en de RIP weg moet gooien?
Moet ik dan ook met route.exe de routelijst aanpassen?
rip heb je wel nodig... of statische routering...

adsl---nw1--router--nw2

als de adsl-router niet weet waar nw2 (netwerk2) zit stuurt die daar ook niks heen. en als nw2 niet weet waar internet zit stuur die daar niks heen>>>> routes zeer zeker nodig, (alleen geen routes nodig van nw1 naar nw2 omdat die direct aan 1 router zitten) het maakt echter niet uit of je dat met statische routering doet of met een dynamish routeringsprotocol (bijv rip)

Verwijderd

Op dinsdag 06 november 2001 14:44 schreef Adze15021979 het volgende:

[..]

Dynamisch routeren heb je niet nodig, omdat er maar 1 mogelijke weg naar het grote boze internet is. Dynamisch routeren heeft enkel zin voor redundant netwerk-paden.
uhmm nee... zeker niet. maar ik geef toe beter statisch routeren omdat je dan beter moet weten hoe je netwerk in elkaar zit maar niks op tegen om rip te gebruiken (dit protocol heeft trouwens ook weinig zin in redundant netwerken omdat het alleen hopcount telt... ospf is beter voor zo'n netwerk). als je veel aan het hobbyen bent met je netwerkje is rip wel makkelijk hoef je tenminste niet bij elke wijziging weer alle routers af....

• Adze

Adze

CCNP !

Statisch routeren is in dit geval zeker al genoeg. Zo gauw je routering aanvinkt op NT4 zal hij sowieso alle naar direct verbonden netwerken routeren. Dynamisch routeren is dus hier zeker nie nodig !

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Op dinsdag 06 november 2001 14:01 schreef companje het volgende:
[afbeelding]

Het 10 Mbit netwerk is via een ADSL modem gekoppeld aan het internet. De ADSL modem is getweaked en fungeert als router. Het subnetmasker staat standaard door de modem ingesteld op 255.0.0.0. Deze waarde wordt verder in het hele netwerk ook gebruikt.
Alle computers op het 10 Mbit netwerk hebben toegang tot internet. Ook de server heeft via de 10 Mbit netwerkkaart toegang tot internet. Op de server is Windows NT4 (server) geinstalleerd.
De computers op het 100 Mbit netwerk kunnen met elkaar communiceren en ook met de server via de 100 Mbit netwerkkaart.
Routeren doe je met subnetten, niet met losse IP's over het algemeen genomen. Routeren met losse hosts is klote, zeker onder NT.

Oplossing :

Linker PC's 10.0.1.x, rechter PC's 10.0.2.x, netmask 255.255.255.0

Server IP's : 10.0.1.1, 10.0.2.1
Hub : 10.0.2.30 oid

Linker PC's gateway : 10.0.1.1, rechter PC's gateway : 10.0.2.30

Routes :

Rechter net : route add -net 10.0.2.1/24 gw 10.0.2.1

dit zou moeten werken. Erg handig zijn hierbij tracert en een packet sniffer.

Verwijderd

Ik zou een switch kopen. Die kosten bijna nix meer en dan heb je ook geen last van trechtervorming op je hubs.

• defl8te
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09-2024

defl8te

weetikkût

Op dinsdag 06 november 2001 14:16 schreef BN het volgende:
ricky, volgens mij is dit idd gewoon de oplossing, zoals ik ook al tegen je zei :+

Chriet Titulaer is de man

Verwijderd

Ik gebruik gewoon overal proxy van www.analogx.com . Netmeeting werkt ook en dat is voor mij perfect ;)

Verwijderd

Ik zie aan de linkerkant staan: GEEN GATEWAY
Zal aan mij liggen, maar die moet toch echt ingesteld staan..
Pagina: 1