Toon posts:

DVD beeld wel zo perfect?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een dvd-film afspeel met mijn A-Open 12x40 zitten er bijna altijd wel een aantal glitches/artefacts in. Zelfs bij een gloednieuwe film (bv. Phantom Menace) zie ik ze zo nu en dan. Het zijn meestal maar kleine oneffenheidjes die zo weer verdwenen zijn, maar dit zou toch niet moeten op een dvd?
Wel altijd op dezelfde plaatsen. Zit het dan misschien gewoon zo op de dvd, of zou het aan mijn systeem kunnen liggen? (AMD Athlon 1400, 256 MB Ram, Diamond Viper 550)?
Ik heb al meerdere OS-en en monitors geprobeerd maar ook dan blijft het probleem optreden.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:18

JvS

Ik heb hem zelf ook

Probeer het eens met een hardware decoder. Dan gaat het vast beter.

Ik ben echt een enorme zeikerd, wat beeld aangaat (ben ook niet zo tevree met m'n 100Hz TV), maar als ik DVD kijk op een simpele 50Hz TV zie ik wel dat het bij de goede films gewoon een superstrak plaatje oplevert :).

Ligt dus eerder aan je decoder (software) dan aan DVD./

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat die software decoders toch ook vrij goed waren.
Ik gebruik trouwens powerdvd om mee af te spelen.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-03 07:29
kopieer eens met DeCSS ofzo een .vob-je naar je harddisk en speel het dan es af (kan dan gewoon met mediaplayer ofzo). Is het dan nog steeds zo?

Als het dan nog steeds zo is, ligt het iig niet aan je DVD-drive :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:33

EaS

Volgens mij is dat meer een kwestie van zoveel moeglijk op een DVD persen. Je weet wel, docu erbij, videoclip erbij etc. En als het net niet past, dan gooien we toch de bitrate omlaag !?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 06 november 2001 13:55 schreef EaS het volgende:
Volgens mij is dat meer een kwestie van zoveel moeglijk op een DVD persen. Je weet wel, docu erbij, videoclip erbij etc. En als het net niet past, dan gooien we toch de bitrate omlaag !?
Ik kan je garanderen dat dat niet zo is :).

Misschien bij een obscure maatschappij. Maar bij normale niet. Zo'n DVD wordt dan gewoon afgebrand op internet >:).

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 06 november 2001 13:53 schreef 0siris het volgende:
kopieer eens met DeCSS ofzo een .vob-je naar je harddisk en speel het dan es af (kan dan gewoon met mediaplayer ofzo). Is het dan nog steeds zo?

Als het dan nog steeds zo is, ligt het iig niet aan je DVD-drive :)
Dit heb ik al zovaak geprobeerd. Ik gebruik meestal Smart Ripper en dan heb ik het ook nog. Dat het aan mijn dvd-speler zelf ligt acht ik vrijwel uitgesloten, denk eerder aan de (softwarematige) dvd decoder of aan mijn videokaart (ik heb wel de nieuwste NVidia drivers geinstalleerd waarmee ik het nu heb maar met de oude had ik het ook).

• eymey
  • Laatst online: 22:13
Hmmm... ik ben het wel eens met de topic starter. Tuurlijk: DVD is gewoon goed en in ieder geval stukken beter dan VHS, al is het alleen al om het ontbreken van de bandruis en de 'bloedende kleuren'.

Maar toch zit het feit dat het om compressie gaat me niet lekker. Hetzelfde geldt voor de digitale schotel. Zelfs bij de mooist gecodeerde DVD of MPEG-2 stream heb je bij detailrijke scenes gewoon artefacten, in de vorm van blokjes of glitches.

Ik vind eigenlijk dat analoge TV uitzendingen, mits goed doorgegeven door de kabelboer, nog steeds het beste beeld geven (als ze tenminste ook niet zijn opgenomen met een lossy compressiemethode :)). Tot enkele jaren terug moesten we hier nog TV ontvangen via een antenne (alleen nederland 1, 2 en 3). Maar geen enkele VHS, schotel of DVD kon tegen dat beeld op :9 :9 :9

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Verwijderd

Op dinsdag 06 november 2001 14:12 schreef Eymey het volgende:
Maar toch zit het feit dat het om compressie gaat me niet lekker. Hetzelfde geldt voor de digitale schotel. Zelfs bij de mooist gecodeerde DVD of MPEG-2 stream heb je bij detailrijke scenes gewoon artefacten, in de vorm van blokjes of glitches.
MPEG-2 wordt ook gewoon gebruikt op televisie, als er storing is zie je dat er blokjes komen en dat komt door de compressie.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-03 07:29
Op dinsdag 06 november 2001 14:03 schreef Kerstmit het volgende:
Dit heb ik al zovaak geprobeerd. Ik gebruik meestal Smart Ripper en dan heb ik het ook nog.
Tja, had dit even vermeld, had weer mat meer inzicht in je probleem gegeven! Ken je niemand anders met een dvd speler / hardwarematige kaart? kun je daar es testen (of heb je dat OOK al gedaan, maar niet vermeld?)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Hyperbird
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op dinsdag 06 november 2001 14:12 schreef Eymey het volgende:
Hmmm... ik ben het wel eens met de topic starter. Tuurlijk: DVD is gewoon goed en in ieder geval stukken beter dan VHS, al is het alleen al om het ontbreken van de bandruis en de 'bloedende kleuren'.

Ik vind eigenlijk dat analoge TV uitzendingen, mits goed doorgegeven door de kabelboer, nog steeds het beste beeld geven (als ze tenminste ook niet zijn opgenomen met een lossy compressiemethode :)). Tot enkele jaren terug moesten we hier nog TV ontvangen via een antenne (alleen nederland 1, 2 en 3). Maar geen enkele VHS, schotel of DVD kon tegen dat beeld op :9 :9 :9
Die "analoge" kabelbeelden worden gewoon in mpeg2 door gegeven naar de kabelboer, die decodeerd het en stuurt het analoog naar jou tvtje.

De decoder van casema is behoorlijk :r dus jij hebt waarschijnlijk geluk dat je kabelboer een zeer goede decoder heeft.
National geographic lijkt hier net een slechte divx, door alle glitches en artifacts |:(

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Op dinsdag 06 november 2001 13:57 schreef JvS het volgende:

[..]

Ik kan je garanderen dat dat niet zo is :).

Misschien bij een obscure maatschappij. Maar bij normale niet. Zo'n DVD wordt dan gewoon afgebrand op internet >:).
Ik kan je garanderen dat het wel zo is, ik weet niet precies wat het probleem is, maar dvd's hebben over het algemeen teveel extra's op de dvd zitten waardoor de bitrate idd omlaag gaat. Dit zie je vooral bij zwarte/bijna zwarte vlekken. Zelfs een dvd-speler van f10.000,- zal dat niet kunnen verhelpen.

Als je dit echt vervelend vindt, dan moet je een laserdisc speler kopen, ik geloof dat deze het probleem niet hebben. Een alternatief is een dvd kopen uit de superbit (geloof ik) serie kopen, daar hebben ze bijna alle special features er uit gesloopt en de bitrate behoorlijk verhoogd. Dat moet de kwaliteit dan weer ten goede komen.

(Als de topicstarter bedoelt dat sneller overgangen niet mooi worden weergegeven (zoals explosies), dan is waarschijnlijk zijn pc te langzaam of zo ...

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Inderdaad, normale TV is ook gewoon een digitaal signaal :o. Dus dat is niet echt een argument :P.

Mensen die in DVD glitches zien, zijn of nog kritischer dan ik (kan dat :?), of hebben gewoon een slechte decoder. Ik weet dat hakkie-takkie DVD spelers weleens wat blokkerig willen zijn, maar met een goeie DVD speler heb je daar IMHO geen last van\

Vince: jij mag mij vertellen welke DVD dat heeft en waar ik op internet jouw beweringen kan nakijken, want ik geloof het niet echt, zeg maar...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 06 november 2001 14:14 schreef 0siris het volgende:

[..]

Tja, had dit even vermeld, had weer mat meer inzicht in je probleem gegeven! Ken je niemand anders met een dvd speler / hardwarematige kaart? kun je daar es testen (of heb je dat OOK al gedaan, maar niet vermeld?)
Nee, ik heb een paar jaar terug zelf zo'n creative dvd-speler gehad met een dx2r kaartje erin. Toen is het me eigenlijk nooit opgevallen, maar het zou ook kunnen dat ik tegenwoordig kritischer kijk dan een paar jaar terug.
Hoe kritisch?
Check:
http://home.wanadoo.nl/bierzuuperd/image1.jpg
http://home.wanadoo.nl/bierzuuperd/image2.jpg
http://home.wanadoo.nl/bierzuuperd/image3.jpg

deze images zijn 3 achtereenvolgende frames van enemy of the state (PAL-DVD) en die zaten zowel in de vob's op mijn hd als wanneer ik de film van de dvd zelf afspeelde.

Als ik een film naar divx omzet heb ik het dus ook, maar als ik bv een divx-je download en die met virtual dub frame voor frame bekijk zie ik het ook, weliswaar een stuk minder, maar ook dan zijn ze er.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op dinsdag 06 november 2001 14:27 schreef ViNcE het volgende:
(Als de topicstarter bedoelt dat sneller overgangen niet mooi worden weergegeven (zoals explosies), dan is waarschijnlijk zijn pc te langzaam of zo ...
PC te langzaam, hijzegt dat het een 1400 is.

Maar op welke resolutie draai jij je scherm als je DVD afspeelt. Zet dit eens terug naar 800*600

Verwijderd

Ik zal ff uitleggen waarom het beeld niet honderd % perfect is.
Een monitor heeft namelijk te veel details (details die de film zelf niet heeft)
De details (lees beeldpuntjes) worden door de monitor (systeem?) zelf aangevuld.
Een TV scherm heeft minder details (pixels dus) en daarom is de film daarop WEL scherp

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 06 november 2001 15:35 schreef edg_kosy het volgende:
Ik zal ff uitleggen waarom het beeld niet honderd % perfect is.
Een monitor heeft namelijk te veel details (details die de film zelf niet heeft)
De details (lees beeldpuntjes) worden door de monitor (systeem?) zelf aangevuld.
Een TV scherm heeft minder details (pixels dus) en daarom is de film daarop WEL scherp
Weet je dit zeker? Dan zal ik m'n pc eens op een tv aansluiten en kijken wat dat voor invloedt heeft op mijn dvd's.
Overigens is mijn resolutie 1024x768 maar bij het bekijken van een dvd-film op full screen zet ik hem meestal terug naar 800x600. En divx-jes bekijk ik meestal op 640x480.
Als je de resolutie namelijk verlaagt hoeft de speler je film minder te 'stretchen' zodat het resultaat mooier is.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op dinsdag 06 november 2001 15:39 schreef Kerstmit het volgende:

[..]

Weet je dit zeker? Dan zal ik m'n pc eens op een tv aansluiten en kijken wat dat voor invloedt heeft op mijn dvd's.
Overigens is mijn resolutie 1024x768 maar bij het bekijken van een dvd-film op full screen zet ik hem meestal terug naar 800x600. En divx-jes bekijk ik meestal op 640x480.
Als je de resolutie namelijk verlaagt hoeft de speler je film minder te 'stretchen' zodat het resultaat mooier is.
En je refreshrate is hoger. 120Hz of 150Hz op een lage resolutie is wel erg :9~ om films te kijken (Divx of DVD)

Verwijderd

Topicstarter
Refresh rate staat standaard geloof ik op 75 Hz. Bij 60, 75 en 85 heb ik het getest en bij alle 3 had ik het probleem. 125 lijkt me veel te hoog.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net even Pearl Harbor op DVD gehuurd en ook daar zie ik af en toe glitches. Dus het zal denk ik of op de DVD zelf zitten of het komt gewoon door mijn decoder of monitor.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ff voor het gemak:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/bierzuuperd/image1.jpgAfbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/bierzuuperd/image2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/bierzuuperd/image3.jpg
<hr>

Dit is volgens mij eerder een fout ergens anders.. Dat is niet echt een mpeg fout ofzo :o.

Verwijderd

Topicstarter
Wel zo zien toch bijna al mijn dvd's eruit. Waar zou de fout dan in kunnen zitten?

• ThePriest
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01-2024

ThePriest

the one, the only

Kerstmit, ik heb hier ook Enemy of the State op dvd liggen, zeg mij effe wanneer in de film (ongeveer, aantal minuten) dit voorkomt, dan check ik dit direct voor je of ik het ook heb. *heb trouwens wel de regio1

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de dvd hier op dit moment niet liggen. Maar als je goed kijkt zie je dat het is op het moment dat Dean de taxi in moet van degene die hem helpt (weet ff zijn naam niet meer), en dat hij achterin moet gaan zitten.
Zal zo nog ff kijken of ik ergens een divx-versie heb.

• ThePriest

ThePriest

the one, the only

Kerstmit, laat ook maar (als je al gereageerd hebt, nevermind). Heb het stukje al gevonden ("a wild cab ride"), maar ik heb EXACT hetzelfde. Op hetzelfde moment. En ik kan je wel vertellen dat dit NIET aan je hardware ligt. Je bent misschien wat kritisch, maar zelfs als je in de bioscoop zit zie je dit vaak. Let maar goed op. En geen bullshit dat ik dan in de foute bios zit, want ik heb echt wel een heel aantal biossen van binnen gezien (Rembrandt Arnhem, Pathe Arena, Cinemec Ede om de beste te noemen) :). Kortom: live with it. Als je die scene verder bekijkt zie je meer van dit soort oneffenheden.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, dus dan zou het dus toch niet aan mij of mijn pc specs liggen. Maar aan het feit dat het dus WEL zo op de DVD staat. Terugkomend op de topicvraag zou je dan nee kunnen beantwoorden. Heb jij toevallig ook Phantom Menace op DVD? Daar heb ik namelijk ook 1 zo'n punt inzitten, als dat ook overeenkomt is DVD-beeld inderdaad niet zo zaligmakend ;)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 06 november 2001 19:24 schreef Kerstmit het volgende:
Heb jij toevallig ook Phantom Menace op DVD? Daar heb ik namelijk ook 1 zo'n punt inzitten, als dat ook overeenkomt is DVD-beeld inderdaad niet zo zaligmakend ;)
Correctie: Als dat ook overeenkomt, dan is Filmrol-beeld niet echt zaligmakend. Want daar komen die puntjes dan van. De DVD neemt die dan gewoon mee. Ik had eigenlijk wel verwacht dat ze voor het digitaal maken van de film een zo perfect mogelijke rol zouden gebruiken, en hier dan ook nog eens de sigaret-burns uit zouden halen :o.

Het feit dat er puntjes inzitten, ligt dus niet aan de compressie of aan DVD :).

DVD-beeld-verdediger-JvS heeft weer gesproken :7 ;).

• ThePriest

ThePriest

the one, the only

Sorry, die heb ik niet. :) Qua veelvoorkomende dvd's heb ik nog wel o.a. hier liggen:

Matrix (R1)
Alien 1,2,3,4 (R1)
Fugitive (R1)
Austin Powers 1 (R1)

Maaruh, als je het allemaal niet gelooft (ik ben 99% zeker) ;) is het misschien een idee om gewoon die dvd mee te nemen en naar een "betere hifizaak" (dus niet Megapool) te stappen en daar gewoon een test te vragen. Als je 't leuk brengt dat je interesse hebt een dikke Denon-set aan te schaffen mag je vast wel een dvd'tje testen...

• ThePriest

ThePriest

the one, the only

Op dinsdag 06 november 2001 19:28 schreef JvS het volgende:

[..]

Het feit dat er puntjes inzitten, ligt dus niet aan de compressie of aan DVD :).

DVD-beeld-verdediger-JvS heeft weer gesproken :7 ;).
Hehe... hij begint al bij te draaien! 8-) Maar serieus, kijk ook maar eens naar de verschillende dvd-review-sites op internet (dvdnews.nl is er zo een), daar wordt heel vaak in de beoordeling de artifacts/compressiefouten meegenomen. Alleen is dat puntje wat Kerstmis heeft "aangestipt" (wauw, wat een woordspeling) volgens mij geen compressiefout, maar gewoon een flaw in de originele filmrol.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 06 november 2001 19:31 schreef ThePriest het volgende:
Sorry, die heb ik niet. :) Qua veelvoorkomende dvd's heb ik nog wel o.a. hier liggen:

Matrix (R1)
Alien 1,2,3,4 (R1)
Fugitive (R1)
Austin Powers 1 (R1)

Maaruh, als je het allemaal niet gelooft (ik ben 99% zeker) ;) is het misschien een idee om gewoon die dvd mee te nemen en naar een "betere hifizaak" (dus niet Megapool) te stappen en daar gewoon een test te vragen. Als je 't leuk brengt dat je interesse hebt een dikke Denon-set aan te schaffen mag je vast wel een dvd'tje testen...
Zoveel DVD's heb ik niet, maar meestal bestel ik ze bij dividence.nl
En daar zitten ze nog nieuw in de verpakking (plastic), dus ik zou nog eens kunnen proberen om bijvoorbeeld op tv af te spelen, misschien zie je het dan niet.

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Op dinsdag 06 november 2001 14:29 schreef JvS het volgende:

Vince: jij mag mij vertellen welke DVD dat heeft en waar ik op internet jouw beweringen kan nakijken, want ik geloof het niet echt, zeg maar...
The Superbit (TM) titles utilize a special high bit rate digital transfer process which optimizes video quality while offering a choice of both DTS and 5.1 Dolby Digital audio. All Superbit (TM) DVDs start with High Definition masters. The Superbit (TM) Collection will set a new benchmark in high resolution DVD image and sound, creating the ultimate in home entertainment. How does it work? By reallocating data normally used for value-added content, Superbit (TM) DVDs can be encoded at double their normal bit rate while maintaining full compatibility with the DVD-Video format. The result is picture quality that provides outstanding detail. Superbit (TM) DVDs play on all DVD players. We have done everything in our power to insure that The Superbit (TM) Collection is the most advanced DVD product on the market. Currently DVDs are encoded to optimize space for the feature plus added value and audio streams. The SUPERBIT (TM) collection reallocates and converts the physical space ordinarily devoted to added value to higher bit rate video transfer and both Dolby Digital 5.1 & DTS audio. Standard DVD Superbit BIT RATE: 3.75 BIT RATE: 7.3
http://www.hometheaterinfo.com/dvdsound.htm

Een aantal superbit DVD's:
http://www.amazon.com/exec/obidos/search-handle-url/index=dvd&field-keywords=superbit&bq=1/102-4112014-9480164

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Verwijderd

Topicstarter
Software of hardwarematige (met decoder-kaart) dvd-rom zit geen verschil tussen beeldkwaliteit als je pc snel genoeg is?
Pagina: 1