Is er een manier in java om te rekenen met letters?
voorbeeld:
2a / 2 = a
a + a = 2a
Of weet iemand misschien een logaritme?
thnx!
voorbeeld:
2a / 2 = a
a + a = 2a
thnx!
Je bedoelt waarschijnlijk dat je wilt rekenen met vergelijkingen die variabelen kunnen bevatten (geen variabelen in Java dus). Hier zijn dus geen standaardvoorzieningen voor. Je kan wel vrij eenvoudig zelf iets schrijven om met vergelijkingen te werken.Zynth: Is er een manier in java om te rekenen met letters?
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
* Janoz en Tsjipmanz weten wel een logaritme!Op dinsdag 06 november 2001 12:33 schreef Zynth het volgende:
thnx!
1
| Math.log(double a); |
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
1
2
| int a = 1; int b = 2 * a; |
Laat dat maar niet aan de datacase-teamleider zien.Op dinsdag 06 november 2001 13:11 schreef Scorpion het volgende:
dus niet:
code:
1 2 int a = 1; int b = 2 * a;
of wel?
1
| Y = 2*X^2 + 4 X - 18 |
There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!
Met een boom is veel meer mogelijk hoorOp dinsdag 06 november 2001 13:42 schreef limoentje het volgende:
op zich is het best te doen, met een boom inderdaad. En dan ff er vanuitgaand dat je alleen + - * / en mogelijk haakjes wilt gebruiken ... maar ik zou eens op het web gaan neuzen want ik geef je een redelijke kans dat er zo'n algoritme rondzwerft (en misschien zelfs voor Java) ...
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Mwoahh, wel een beetje vies he! Het is nog altijd tot de macht 0 < n < 1Op dinsdag 06 november 2001 13:49 schreef Janoz het volgende:
[..]
Met een boom is veel meer mogelijk hoor.. Heb een tijdje terug hetzelfde gedaan, daarbij zat ook de ^ operator (dus ook wortel, want dat is gewoon tot de macht <1) nadat je die boom hebt is het ook niet zo heel moeilijk meer om de boel te differentieren (Integreren is al wat lastiger)
Alles wat ik zeg kan en zal tegen u gebruikt worden
Scream! Suffer! Panic! | Dark-future Dawnbringer | Unofficial Mordor community
janoz, beste maat van tsjipmanz, natuurlijk weet ik ook wel dat er veel meer mogelijk is met een boom, maar het kan relatief lang duren om ingewikkelder zaken dan ()+/-* te maken ... vandaar dat je je als newB beter eerst kunt concentreren op deze relatief eenvoudige bewerkingen en niet meteen proberen allerlei ingewikkelder expressies toe te voegen. Maar goed, dat geldt voor een heleboel programmeerklussenOp dinsdag 06 november 2001 13:49 schreef Janoz het volgende:
[..]
Met een boom is veel meer mogelijk hoor.. Heb een tijdje terug hetzelfde gedaan, daarbij zat ook de ^ operator (dus ook wortel, want dat is gewoon tot de macht <1) nadat je die boom hebt is het ook niet zo heel moeilijk meer om de boel te differentieren (Integreren is al wat lastiger)
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!
EN haakjes ()Op dinsdag 06 november 2001 13:59 schreef limoentje het volgende:
[..]
Anywayz om een lang verhaal kort te maken: ik bedoel dat het een goed plan is om eerst alleen de vier simpele operatoren te implementeren *+/-
There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -
okayy tsjipppOp dinsdag 06 november 2001 14:05 schreef Tsjipmanz het volgende:
[..]
EN haakjes ()
Die expressies moeten dan weer eerst geevalueerd worden en kunnen in hun geheel in een sub-boom worden gezet.
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
Je wilt dus eigenlijk gewoon matrices tot gereduceerde echelonvorm transformeren. Eerst naar echelonvorm van boven naar beneden (Gauss) en dan tot gereduceerde echelonvorm op de terugweg (Gauss-Jordan).Op dinsdag 06 november 2001 23:12 schreef Zynth het volgende:
Voor de wiskunde freakz
onze programmeerleraar heeft ons beloofd dat wij een voldoende zoden krijgen op wiskunde, als wij een java-programma zouden maken die matrices (evt. ook met letters) op canonieke rijvorm brengt, met het Gauss-Joradn principe;
vandaar
Verwijderd
JavaCC is inderdaad wel goed (oorspronkelijk ontwikkeld bij Sun, nu al een paar keer van eigenaar veranderd). JLex en CUP zijn echter de 'echte' tegenhangers van lexx en yacc denk ik.Yarvieh: JavaCC schijnt de/een java tegen hanger te zijn van lexx en yacc, wellicht een leuk begin?
ik hoop niet dat je hiermee bedoelt dat procedurele talen hier wel geschikt voor zijn (dan kan het met OO net zo goed), we doelen hier meer op FP ofzo, right??Op dinsdag 06 november 2001 23:39 schreef mbravenboer het volgende:
...
Helaas is Java (en geen enkele OO taal) echt geschikt om dergelijke zaken mooi te implementeren.
Nee hoor, wees niet banglimoentje: ik hoop niet dat je hiermee bedoelt dat procedurele talen hier wel geschikt voor zijn (dan kan het met OO net zo goed)
FP kan inderdaad ja. Er zijn echter ook speciale talen voor programma transformaties. Op het moment ben ik een liefde aan het ontwikkelen van Stratego. In deze taal kan je met behulp van een verzameling van eenvoudige term-herschrijf regels allerlei transformaties uitvoeren (en dus ook evalueren). Je kunt hier echt enorm makkelijk behoorlijk ingewikkelde dingen mee doen.we doelen hier meer op FP ofzo, right??
deze tool evalueert (herschrijft) de formule niet, het geeft alleen maar een grafische weergave van een formule die jij opgeeft...Op dinsdag 06 november 2001 23:45 schreef tomato het volgende:
Misschien kun je hier iets mee?