Toon posts:

[webdesign] Copyright van boeken

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een goedemorgen allen.

Stel dat ik een site wil maken met daarop alleen maar gegevens uit 1 en het zelfde boek. Dus alle tekst en alle foto's/plaatjes die erin staan.
Dus eigenlijk een digitale versie van het boek.

Mag dat zomaar? Ik neem aan van niet. Maar als ik dan overal neerzet Copyright 'makervanboek' ?

Is het dan wel goed? Ik weet eigenlijk helemaal niet hoe dat soort dingen werken, vandaar deze vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:58
Kansloos.

Je zult de rechthebbende om toestemming moeten vragen, maar de kans dat je die toestemming krijgt is nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat mag dus ab-so-luut niet zomaar.

Je zult schriftelijke toestemming van de auteur+uitgever moeten vragen, en die gaan ze je hoogstwaarschijnlijk niet geven. Als je iets wilt publiceren zul je het zelf moeten schrijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-10 09:51
Waarschijnlijk staat er zoiets in het boek:
Niets uit deze uitgave mag gedupliceerd worden op welke wijze dan ook zonder schriftelijke toestemming van de uitgever.
Dus even contact opnemen zou ik zeggen.
Misschien valt er nog wel een slaatje uit te slaan ook :)

/edit
En anders was ik niet de enige.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hum. Dacht ik eigenlijk al. Is ook niet echt logisch dat het mag. Maaaarrr,

als ik dan overal Copyright Maker neerzet? Is dat niet voldoende? Want daarmee geef ik toch aan dat ik hetniet zelf heb gemaakt en dat iemand anders de eigenaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-10 09:51
Op dinsdag 06 november 2001 11:51 schreef ivy het volgende:

als ik dan overal Copyright Maker neerzet? Is dat niet voldoende? Want daarmee geef ik toch aan dat ik hetniet zelf heb gemaakt en dat iemand anders de eigenaar is?
Niet als je daar de auteur/uitgever niet van op de hoogte stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

rickmans

twittert

dat mag dus echt niet, en het is op zich dubel werk dus waarom :?, je zou het wel kunnen vragen aan de maker van het boek of je een website voor hem zou kunnen maken >:)

Don't mind Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 06 november 2001 11:51 schreef ivy het volgende:

En wat verdienen de auteur en uitgever aan hetgeen jij publiceert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:58
Precies.

Ik kan ook wel copietjes van Windows XP gaan draaien of ter download aanbieden en (c) MS vermelden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:14

Pelle

🚴‍♂️

* Pelle roept copyright-goeroe cutter erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens het Auteursrecht mag je zonder toestemming van de auteur c.q. maker niet kopieren (dan 1 voor eigen gebruik), verspreiden, distribueren op welke manier dan ook, tenzij je de uitdrukkelijke schriftelijke toestemming hebt van degene die het auteursrecht heeft.

Kortom: Nee, je mag zonder toestemming het boek niet op je site plaatsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrZed
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-11-2020

MrZed

aka Bumble

Volgens mij weet cutter dit soort zaken altijd :P

nog steeds een nickchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn conclusie tot dusver is dat ik contact op moet nemen met de maker/uitgever.

/me vindt dit overigens wel een interresante discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09 13:58

cutter

Wannabe i7 fanboy

Mag niet, alleen de rechthebbende op het boek (meestal schrijver of de uitgever) heeft het absolute recht om het boek op welke wijze dan ook te verveelvoudigen. Je mag wel citeren uit het boek, maar dan moet je er wel de bronvermelding bij zetten. Wil je het wel verveelvoudigen zul je idd toestemming moeten hebben.

Ga niet te veel aan dat Copyright tekentje hangen, dat boeit allemaal niet, auteursrecht heb je of heb je niet.

MaxNatic:
Van computerprogramma's mag je idd een reservecopie maken. Van boeken mag je voor privegebruik een klein deel uit het werk copieren. Lijkt mij een beetje zinloos om van een boek dat je al hebt een copie te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-10 13:38

dusty

Celebrate Life!

Ga niet te veel aan dat Copyright tekentje hangen, dat boeit allemaal niet, auteursrecht heb je of heb je niet.
Even ter aanvulling.

Als ik een heel "boek" zelf maak en ik zet het alleen online om mensen vrijelijk te lezen heb ik nog steeds de auteursrecht. OOK AL zet ik er geen Copyright teken bij. Als ik kan aantonen dat ik de de maker ervan ben ligt de copyright bij mij. En mag niemand zomaar dat werk verveelvoudigen en verspreiden, dus een uitgever kan dan niet zomaar mijn tekst gaan pakken en een echt boek uitgeven van mijn "boek" zonder mijn toestemming. Ook niet als hij erbij zet dat ik de maker was en een verwijzing naar mij erbij zet.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Pagina: 1