Waar is een fan voor in de voeding

Pagina: 1
Acties:

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:20

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ok, topictitel klinkt als een newbie.
Het probleem is als volgt:

Ik heb een server met daarin een voeding (wie niet ;) ).
Echter als ik dat kreng aanzet, komen de buren bijna klagen om de herrie, bij wijze van spreken.
Nu dacht ik dat het de 80mm fan was die de 2 CPU's van koele lucht voorziet, echter blijkt het de dikke 80mm fan in de voeding te zijn.

Gelukkig is het een 'casemod' fan die er tegenaanzit geschroefd, dus vervangen zal niet zo moeilijk zijn.

Echter de vraag is, wat is het werkelijke nut van de fan in de voeding.
als dat vraagstuk beantwoord is, kun je namelijk veel beter te werk gaan.
Dus, is het puur en alleen om de ecltro zooi in de voeding zelf koel te houden, of ook nog om lucht via de voeding de kast in te blazen?
Er zitten namelijk ook openingen achter in de voeding, welke lijnrecht op de *intake* van de voeding staan.

Ik denk dat ik ook al een heel eind kom als ik de fingerguards eraf haal, maar een 60mm zal ook veel herrie schelen denk ik zo.

Iemand ideen, tips voor bovenstaande problematiek?
Een nieuwe voeding is GEEN oplossing, omdat het hier om een specifieke voeding voor dit mobo gaat, het is geen stanaard voeding.

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

uhhh koeling van de voeding meschien dat ding wordt ook best warm van binne dus die koeler zit er natuurlijk niet voor niks op anderes hadden ze hem er wel afgelaten he

beetje logische nadenken is ook zo moeilijk he

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:34

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

als ie zon herrie maakt vervang hem door een goeie, maar sloop hem er niet uit, en vooral niet als het een server is !

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:56

Keida

dr.

Dat is dus weer zo'n redenatie...... :P

Die spoel in de voeding wordt idd erg heet, het spul zou gewoon doorbranden/smelten, en of het ook je case kouder maakt weet ik niet, maar volgens mij is het primair alleen voor de voeding zelf,

IJsdikte op de Elfstedentocht

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Duh .. dat geef ik toch zelf al aan!
HEt gaat erom, dat als je weet wat er gaande is, je daar beter op kunt reageren.

Na nog ff wat leeswerk, bedacht ik me net dat het misschien ook wel wat is om 'm op 7 volt te zetten.

Echter, ik bedoelde , als het puur voor de koeling van de voeding zelf is, zou een 60 mm ook afdoende moeten zijn.
Is het naast koeling van de voeding ook voor airflow voor de kast .. tja dan dien je daa wel rekening mee te houden.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Op dinsdag 06 november 2001 10:29 schreef AtomicShockwave het volgende:
als ie zon herrie maakt vervang hem door een goeie, maar sloop hem er niet uit, en vooral niet als het een server is !
Hoe kan ik 'm nou vervangen zonder eruit te halen ;)
Ik denk dat ik eens ff ga kijken naar andere koelers, 7 volt uitproberen, en de fingerguard eraf.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:23

mvds

Totally awesome!

Als je last hebt van de herrie moet jij je 80mm juist niet door een 60mm vervangen, als je minder herrie wilt is het juist zo dat je een grotere fan moet plaatsen en die op een laag toerental laten draaien. Zelfde verplaatsing van lucht, minder geluid.

Zet een 92mm temp. geregelde fan ertegenaan. Werkt perfect.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
De fan in de voeding is voornamelijk voor de koeling van de actieve electro in de voeding.. (overigens niet echt voor de trafo, of de spoel zoals redkef hem noemt, maar voornamelijk voor de schakeltorren in de voeding).

Het ding werkt ook een beetje als intake, maar bedenk daarbij ook dat als het ding koude lucht aanzuigt, dat er warmere lucht de kast in wordt geblazen..

Als jij je voeding niet te zwaar belast kun je best een kleinere fan, en dan ook nog eens op 7V monteren..

Maar inderdaad wel even in de gaten houden wat de temperatuur in je kast doet.. (anders daar ook gewoon een fan op 7V monteren).

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:56

Keida

dr.

hmmm, van schakeltorren weet ik niet zo veel af, maar als die voor de trafo (idd, maar ik keek gewoon ff in een oude voeding en zag daar die spoel ;) ) zit kan ik me voorstellen dat die warmer worden.

Om hem naar zeven volt te krijgen? Daar is dus die trafo voor.... En mocht dat ding toch ook nog voor koelen van de kast zijn en je sloopt hem er uit, dan zet je toch een extra lownoise fan in je case?

IJsdikte op de Elfstedentocht

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 06 november 2001 10:31 schreef Koffie het volgende:
Echter, ik bedoelde , als het puur voor de koeling van de voeding zelf is, zou een 60 mm ook afdoende moeten zijn.
Dit is natuurlijk een hele kromme manier van redeneren. Als de fabrikant een grote fan in een voeding zet om dat ding goed koel te houden, waarom zou een kleine fan dan DUS ook voldoende moeten zijn? Integendeel!

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Dat is ook wel weer zo ja.
Met name de redenatie van een zelfde roter of lager voltage.
Ik ga daar eens ff mee aan degang, want deze herrie is absoluut niet om aan te horen (er draaien al genoeg fans in m'n serverhokje).

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-04 23:50

Greyfox

MSX rulez

Al eens gedacht aan waterkoeling? *D

MSX 2 rulez more

Verwijderd

Op dinsdag 06 november 2001 11:06 schreef Exirion het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk een hele kromme manier van redeneren. Als de fabrikant een grote fan in een voeding zet om dat ding goed koel te houden, waarom zou een kleine fan dan DUS ook voldoende moeten zijn? Integendeel!
och, als je een snelle 60mm neemt zal die er vast ook wel genoeg lucht doorheen trekken, maar dan moet je de grootte van de fan compenseren met een hoog toerental en een hoog toerental = lawaai en dat probeerden we nu dus juist te vermijden :P

Vervang die 80mm dus gewoon door een goed merk: papst, panaflo en haal de obstakels in de luchtstroom zoveel mogelijk weg (roostertjes, kabels). Of koop een nieuwe voeding zoals van Zalman of QuietPC bijvoorbeeld, die zijn gegarandeert stil. En die PSU fan is trouwes nodig om zowel de voeding wat te koelen als voor het uit de kast trekken van hete lucht, dus die is echt wel noodzakelijk en kun je niet verwijderen.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
- De fan *zuigt* luchtde koeling in
- As said, er kan geen andere voeding in

'k Zal eens gaan experimenteren met andere merken fans en obstakels uit de weg halen.

Pagina: 1