• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-01 09:34

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
Ik had hier net een hele discussie over ( o.a. met mede-gotters disjfa en bultoog btw )..

De stelling : Bij sommige vakgebieden komt het volledig aan op de praktijk en heb je geen theorie nodig of is in elk geval theorie ondergeschikt.

Voorbeeld hierbij was bv sociaal werk. Elke groep is weer anders en elke achtergrond ( van elke nationaliteit ) is anders, dus je kan nooit verglijken . Conclusie is dus dat je eigenlijk op school voor sociaal werker geen theorie hoeft te kennen als je de praktijk maar goed kent .

Ik ( informatica ) ben het er dus niet mee eens. Niet alleen op wat ik doe ( als je geen OO principes kan, ken je ook geen Java of C++ ), maar ook op alle andere gebieden .

Als je geen bep achtergrond heb ( bv sociologie of psychologie voor sociaal werk ) , dan heb je ook geen houvast om ergens mee te verglijken en kan je dus minder snel tot een inzicht komen van de situatie.

Ik wil ook niet zeggen dat alleen theorie anders is, maar dat je altijd een combinatie van beide nodig hebt. En als je beide hebt dat je dan veel waardevoller bent voor je werk.

Wat zijn jullie gedachtes? Brand maar los :)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:19

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Je zegt het zelf al een beetje, het hangt af van de achtergornd

Verwijderd

Ik kan maar aan 1 woord denken: relativeren.

Ik ben bijna klaar met m'n studie en ik heb (kuch) best wat praktijkervaring in een vakgebied wat zo z'n raakvlakken heeft met mijn studie. Tijdens mijn studie heb ik behoorlijk de theorie weten te relativeren omdat ik altijd een soort van vergelijking had met de praktijk. Maar andersom is het net zo.
Praktijk: "Alles loopt in 't 100! Alles gaat fout!"
Theorie: Bottleneckcapaciteit te klein.. knopje omzetten.. en ineens gaat alles goed... ;)

Die sociaal werker heeft behoorlijk wat relativeringsvermogen nodig om al die verschillende groepen "in het gareel" te kunnen houden. Theoretische kennis op wat voor niveau dan ook is daarbij gewoon essentieel. Theorie helpt dan bij het relativeren en dus de juiste beslissingen te nemen.

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 15:33

FCA

In mijn vakgebied (wiskunde/natuurkunde) lijkt het voor buitenstaanders of er een groot gat tussen theorie en praktijk zit.

Dat is niet waar. Natuurkunde pretendeert de werkelijkheid te beschrijven, dan zullen ze toch echt wel moeten weten wat die werkelijkheid doet.
Wiskunde idem. Je kunt praktijktoepassingen bedenken voor de meest abstracte dingen (beste bolstapeling in 20 dimensies... Wordt gebruikt bij data-transport over kabels)
terwijl bijvoorbeeld kijken naar het weer een hele nieuwe tak van de wiskunde heeft opgeleverd.

Bij elk vakgebied (nou ja, misschien niet bij Theologie ;) ) is er een sterke interactie tussen theorie en praktijk, als het goed is versterken ze elkaar.

Verandert z'n sig te weinig.

• bultoog
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05-2021

bultoog

dat deed pijn!!!

mijn mening is dat je in praktijk van de sociale sector bepaalde gebeurtenissen niet kan na zoeken in een boek of het internet. maar je zult toch een klein beetje theorie nodig hebben.

in tegenstelling tot de programeer sector. als je iets niet lukt dan kan je een boek er bij pakken of hiet op GoT na vragen hoe het kan. hier bij heb je toch wel een hele boel theorie nodig. maar omdat ik geen programeur ben weet ik niet of je de achtergrond principes echt nodig hebt van een programeertaal:?

voorbeeld:
er is een groep allochtonen jongeren binnen in een jongeren honk die gedragen zich op een bepaalde manier(is verschillend per groep) er is een ruzie tussen die groep. dan kan je geen boek pakken en kijken hoe de groep zal gaan reageren op elkaar.
in tegenstelling tot een programeur bijvoorbeeld. als die een scriptje schijft en er lukt heb iets niet dan kan hij hij opzoeken in een boek of op het internet. is dus theoretisch nazoekbaar of na vraagbaar bij mensen die het zelfde probleem een keer eerder hebben gehad.
in de sociale sector kan je alleen wat dingen uit wissellen hoe je ooit iets heb aangepakt. wat bij de ene doelgroep wel werkt en bij de andere doelgroep niet

hmm..interresant...dat ga ik ook proberen. | ik tuxs veilig!
iedereen weet het, maar niemand komt op de gedachte - blooming
mama ik ben mOrPhie kwijt geraakt, krijg ik nu een nieuwe :P
wees je zelf!

Verwijderd

Voor (bijna) alles wat je doet zul je theorie en praktijk nodig moeten hebben. Het is wel leuk om te weten dat in de praktijk gedrag a reactie b tot gevolg heeft, maar om het goed te begrijpen moet je weten waarom de reactie komt. En het waarom dat is de theorie.
Pagina: 1