redhat7.2 & grub?

Pagina: 1
Acties:

• GiLuX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-11-2025
hiyall,

leuk,
net redhat 7.2 installed met kde,
iemand die bij me op bezoek was dacht dat het (kde) de nieuwe windows XP was :D

anyway,
er zit nu zo'n verdomd leuk boot loadertje bij genaamd: "grub".
had ik nog nooit van gehoord.

punt is dat ik dat best wil gebruiken om vanaf mijn hdb win2000 te kunnen booten.
maar voordat ik die schijf er daadwerkelijk bij ga hangen wil ik toch best graag wat infos over grub want ik zou het best vervelend vinden om in een klap 2 instals kwijt te zijn.

ik heb al uitgevonden dat ik dan /boot/grub/menu.lst moet wezen.

ik heb de manual gelezen maar durf het niet aan.

als iemand mij een voorbeeldje kan geven wat ik aan die file moet toe voegen om vanaf HDB1 win2000 te kunnen booten ben ik bestwel dankbaar :)

dit is wat ik nu heb:
# grub.conf generated by anaconda
#
# Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file
# NOTICE: You do not have a /boot partition. This means that
# all kernel and initrd paths are relative to /, eg.
# root (hd0,0)
# kernel /boot/vmlinuz-version ro root=/dev/hda1
# initrd /boot/initrd-version.img
#boot=/dev/hda
default=0
timeout=10
splashimage=(hd0,0)/boot/grub/splash.xpm.gz
password --md5 $1$ñ3ÄÍlÅËP$304TPJ3t4fQfeymTqv.Z91
title Red Hat Linux (2.4.7-10)
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.4.7-10 ro root=/dev/hda1
initrd /boot/initrd-2.4.7-10.img

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

Verwijderd

Kickstart configureren.

• GiLuX
kickstart?
waarom?

is grub zo ontzettend nieuw dat nog niemand hier ervaring mee heeft?

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

het eerste is niet waar, maar het tweede zou heel goed kunnen kloppen. Grub is al vrij oud, maar ik hoor er helemaal niemand over. Dus dat zou de reden kunnen zijn dat niemand er ervaring mee heeft.

Ik zou je ook niet meer kunnen vertellen dan dat er op internet te vinden is over GRUB. Ik heb ook nog nooit ramp scenarios gehoord met GRUb, dus volgens mij is het allemaal vrij veilig te gebruiken

Signature van nature

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

Ik ben geen redhat fan, maar heeeeerlijk dat er iemand is die grub promoot.. ik gebruik em al harstikke lang (natuurlijk met gepatchte splash-image).

Maar goed:

win2000 an sich is niet zo moeilijk (ik heb hier geen ervaring mee, maar even vanuitgaande dat het hetzelfde werkt als win95,98,NT etc etc):

Je maakt een nieuwe titel aan in je menu.lst:
code:
1
2
3
title w2k 
rootnoverify (hd1,0)
chainloader +1

Title spreekt voor zich (hoop ik)
rootnoverify (hd1,0) wil zeggen dat hij hardisk 2, partitie 1 gebruikt als root (basis). de noverify wil zeggen dat hij deze partitie niet probeert te mounten (je hebt in grub de zogenaamde 1.5-stage die een partitie kan mounten zodat je als het ware doorheen kunt lopen).

Chainloader +1:
laad een file in alszijnde bootsector. Dit kan een file zijn, maar +1 betekend dat hij de eerste sector (van root, die je vantevoren hebt aangegeven) boot. Dit is de win2000 bootloader (neem ik aan).

Het *kan* zijn dat je je disks moet swappen, aangezien windows (vroeger) niet om kon gaan met het booten vanaf een 2e drive. Hiervoor heb je het map-commando:
code:
1
2
3
4
5
title Windows 2000
map (hd0) (hd1)
map (hd1) (hd0) 
rootnoverify (hd1,0)
chainloader +1

Dit zou voldoende moeten zijn. Eventueel kun je nog partities hiden, maar dat zou in jouw geval niet nodig hoeven te zijn.

Nog een voorbeeldje:
code:
1
2
3
title Boot vanaf floppy (A:)
rootnoverify (fd0)
chainloader +1

Een floppy heeft geen partities, dus geen (fd0,0) :-)

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

Op donderdag 08 november 2001 13:51 schreef Sircuri het volgende:
het eerste is niet waar, maar het tweede zou heel goed kunnen kloppen. Grub is al vrij oud, maar ik hoor er helemaal niemand over. Dus dat zou de reden kunnen zijn dat niemand er ervaring mee heeft.
Grub wordt niet zo vaak gebruikt bij linux-distro's puur omdat iedereen bekend is met lilo. Het is dus een moedige stap van redhat om over te stappen naar een andere bootloader maar hopelijk doen het er meer.. Grub is en blijft een van de betere loaders.

Ik vergelijk grub meestal met de bootprompt van oa alpha stations (ds20, 1000a etc). Je kunt hier een hoop instellingen veranderen voordat je boot zonder zorgen te maken of je systeem daarna nog wel daadwerkelijk opstart.

Als iemand trouwens nog gave splashscreens nodig heeft, ik heb er nog een flink aantal (gave) liggen, en je kunt ze heel makkelijk zelf maken met bijvoorbeeld GIMP. Wel zorgen dat je je image saved als XPM op 640x480 formaat met 14(!) kleuren. Daarbij zit nog een transparante kleur en een achtergrondkleur geloof ik, zodat je in totaal op 16 kleuren uitkomt. De XPM gzippen en in je grub-dir zetten. Hou hier in ieder geval een floppy met grub bij de hand, want als de XPM niet goed is, dan kan het zijn dat het systeem zich vanzelf reset (en reset, en reset, en reset).
Ik zou je ook niet meer kunnen vertellen dan dat er op internet te vinden is over GRUB. Ik heb ook nog nooit ramp scenarios gehoord met GRUb, dus volgens mij is het allemaal vrij veilig te gebruiken
Op de XPM-ellende na is het vrij veilig. Het grootste probleem onstaat wanneer je grub op je MBR of bootsector wilt gaan installeren. Maar documentatie doorlezen doet wonderen..

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

• GiLuX
ghee wizzz!

tnx man! :)

dat is pas een uitleg,
helaas kan ik het vanvond niet uitproberen vanwege het enorme alcohol percentage dat zich door mijn aderen gaat rondvloeien maar morgen middag met een paar asperines in mijn mik en dikke bak koffie ga ik dit eens even uitproberen.

Pagina: 1