We wonen in een studentenhuis en 2 van de 4 computers zijn er al aan gegaan. Er staat te veel stroom op ons net, met het gevolg dat in de 2 bakken de voeding lekt. Oftewel de hele kast staat onder stroom. Heel bagger en alles, maar ik ben blij dat ik er eindelijk uit ben, heb al teveel lopen kloten zonder een oplossing te hebben gevonden. Nou mijn vraag: Welke protectors kun je hier het beste voor gebruiken, en hoe kan ik erachter komen hoeveel er daadwerkelijk op het net staat? (zijn er ook protectors die aangeven hoeveel op het net staat?) Nog een laatste vraag, hoe heet die onlinewinkel die ook dit soort dingetjes verkoopt? (ben naam ff kwijt) Alvast bedankt!!
Zou beginnen met het aarden van die PC...
Meten van de stroom op het net: een multimeter in het stopcontact prikken en je weet het!
Maareh... kan er niet iets anders aan de hand zijn, want als er iets mis is met de stroom zou je dat ook wel aan andere apparaten moeten merken...
Tot slot: ik zou geen protector kopen, maar het energiebedrijf bellen... Als er iets mis is, moeten zij dat oplossen...
Maareh... kan er niet iets anders aan de hand zijn, want als er iets mis is met de stroom zou je dat ook wel aan andere apparaten moeten merken...
Tot slot: ik zou geen protector kopen, maar het energiebedrijf bellen... Als er iets mis is, moeten zij dat oplossen...
eens zoeken op surge protectors??
ik weet dat in de muziekwereld geregeld zo'n protectors gebruikt worden om bv. apparaten in een rack te beschermen, gitaar versterkers te beschermen en tevens bijgeluiden weg te werken, ...
ik ken eigenlijk alleen maar het materiaal van http://www.furmansound.com/ , maar misschien vind je daar wel iets??
ik weet dat in de muziekwereld geregeld zo'n protectors gebruikt worden om bv. apparaten in een rack te beschermen, gitaar versterkers te beschermen en tevens bijgeluiden weg te werken, ...
ik ken eigenlijk alleen maar het materiaal van http://www.furmansound.com/ , maar misschien vind je daar wel iets??
Aarden van pc is niet mogelijk. Alleen de keuken heeft geaarde stopcontacten (serieus, heel irritant). En de 4 andere kamers dus niet, we moeten dus een lokale oplossing vinden. Daarnaast ligt het niet aan het energie bedrijf, want we wonen in een flat, die waarschijnlijk teveel of te weinig aftakkingen heeft (hoewel essent dit natuurlijk wil in zijn beheer heeft, ok essent zal iig gebeld worden
)
Maar protectors??? Heeft iemand raad?
Maar protectors??? Heeft iemand raad?
Verwijderd
ehh spanning.. denk ik dat je bedoeld...
Maar meet eens wat je binnen krijgt.
Het is vrij ongebruikelijk dat je 230 binnen krijgt meestal is het minder...
Check de aarding! leg je pc desnoods aan je verwarming of waterleiding.
Weet je heel zeker dat het je netspanning is? Niet toevallig een versterker aan je pc zitten?
Monitor! rotte kabel er aan zitten?
Ik hoor het graag wat er uitkomt
Maar meet eens wat je binnen krijgt.
Het is vrij ongebruikelijk dat je 230 binnen krijgt meestal is het minder...
Check de aarding! leg je pc desnoods aan je verwarming of waterleiding.
Weet je heel zeker dat het je netspanning is? Niet toevallig een versterker aan je pc zitten?
Monitor! rotte kabel er aan zitten?
Ik hoor het graag wat er uitkomt
Er staat altijd een spanningsverschil tussen massa en computerkast als deze niet op massa is aangesloten. Dit kan geen kwaad. Het is wel 115V.
Alleen als je er een versterker of iets dergelijks op aansluit die wel op massa is aangesloten krijg je problemen. Dan gaat die 115V door je kleine audiokabeltje en die kunnen daar misschien niet tegen.
Je kunt alles aan de kachelpijp vastleggen als je zeker weet dat deze geaard is.
Alleen als je er een versterker of iets dergelijks op aansluit die wel op massa is aangesloten krijg je problemen. Dan gaat die 115V door je kleine audiokabeltje en die kunnen daar misschien niet tegen.
Je kunt alles aan de kachelpijp vastleggen als je zeker weet dat deze geaard is.
Verwijderd
Dat voelde ik dus laatst.. wel weer wakker... Duurder kabeltje tussen versterker en pc deed hier wonderen.
Of natuurlijk een eigen aardpen slaan! (niet de bliksem afleiding gebruiken!, is een zeer goede aarding alleen onder sommige weersomstandigheden niet echt bevordelijk voor je pc)
Of natuurlijk een eigen aardpen slaan! (niet de bliksem afleiding gebruiken!, is een zeer goede aarding alleen onder sommige weersomstandigheden niet echt bevordelijk voor je pc)
Kachel pijp vind ik wel een goed en goedkoop idee, maar moet ik wel zeker weten dat het werkt, wat zoals ik al zei, een huisgenoot had net een nieuwe amd 1.2 met alles erop en eraan, en die is na 2 maanden helemaal naar zijn grootje. Wordt een garantie kwestie. Maar aansluiten op de kachel: draadje van je aarding van je pc netsnoer, naar je kachel ofzo? En hoe weet ik zeker dat ie geaard is? (ben een elektriciteits n00b)
Verwijderd
Draadje tussen de kast (wel een metatalen deel opzoeken) en je Verwarmings / waterleiding, ventilatie pijpen en metalen rookgasafvoeren zijn ongeschikt, deze worden niet geaard in de praktijk
en met betrekking of het wel of niet de netspanning is, niet alleen mijn kamer met mijn pc heeft het, maar de andere 3 dus ook. Mijn pc heeft gelukkig een betere voeding (blijkbaar) anders was ie ook al het bokje geweest. We zijn hier trouwens achter gekomen door een losse voeding aan te sluiten op het net, en kijken of de behuizing ook "lekt". in alle 4 de kamers was dit het geval.
Verwijderd
heb je geen multimeter bij de hand? en zit er wel of geen audio apparaat aan? want Meten is Weten!
audioapparaat? Hmmmm, ja die zit er wel aan, heb via een miniplug en 2 tulp-stekkertjes mijn denon eraan gesloten. Maar das dus alleen op mijn pc, het probleem komt voor (en is destructief voor mijn huisgenoot hun pctjes). En een multimeter, nee helaas niet. Maar ik wil even samenvatten. Wat ik nu hoor is eigenlijk dat aarden een stuk beter is dan een surgeprotector o.i.d. Nu moet ik geaard materiaal vinden in mn kamer, en daar een draadje aan vast maken die ook aan mn pc vast zit? (dit hoeft niet aan de voeding o.i.d?)
Verwijderd
Je kunt 'm volgens mij toch het beste aan de cv hangen. ff stukkie blank schuren op je radiator, klemmetje erop, draaitje erin en draadje naar je geaarde stopcontact en klaar ....
Ik zou dus ook even een erkende installateur raadplegen of ze even de binnenkomende stroom/spanning voor je kunnen meten en dit zwart op wit willen zetten, dan heb je tenminste een poot om op te staan voor je garantie en zo ,en of eventuele claims.
Nog even over dat "lekken", zij jullie ook in het bezit van een aardlekschakelaar in de meterkast?
Zo ja ,dan moet deze er dus constant uitvliegen,als dat zo is dan is die voeding een beetje brak.
Nog even over dat "lekken", zij jullie ook in het bezit van een aardlekschakelaar in de meterkast?
Zo ja ,dan moet deze er dus constant uitvliegen,als dat zo is dan is die voeding een beetje brak.
Aardlek schakelaar? Hmm, geen idee. We hebben geen stoppen, maar van die kleine groenedingetjes die je kunt omswitchen. Maar waarom zouden ze eruit klappen? Als er meer spanning op staat dan normaal waardoor de voeding van de pc lekt, en we meten dit met een voltmeter schroevendraaier, dan hoort ie er toch niet uit te klappen?
Mbt tot een erkende installatie verhaal, goed idee...kan met garantie enzo zeker wel handig zijn.
Mbt tot een erkende installatie verhaal, goed idee...kan met garantie enzo zeker wel handig zijn.
Die groene dingetjes zijn dus installatie automaten (normaal 16A).Die vliegen er alleen uit bij overbalasting, en die registreren geen "lekkage" van stroom.(met zo'n gevaarlijke spanningzoeker bereik je ook niks want die brandt ook bij hogere of lagere voltages) je kan dus alleen zien dat er iets op staat.
Dus even kijken als via de meterkast door de fase draad 230v naar jouw voeding gaat , door de trafo loop en dan via de nul weer naar de meterkast, dan kan er nooit spanning op jouw kast staan tenzij die voeding kapot is.
Dus even kijken als via de meterkast door de fase draad 230v naar jouw voeding gaat , door de trafo loop en dan via de nul weer naar de meterkast, dan kan er nooit spanning op jouw kast staan tenzij die voeding kapot is.
Pc's lekken ALTIJD niet alleen als er teveel stroom op zou staanOp dinsdag 06 november 2001 00:02 schreef mdusink het volgende:
Aardlek schakelaar? Hmm, geen idee. We hebben geen stoppen, maar van die kleine groenedingetjes die je kunt omswitchen. Maar waarom zouden ze eruit klappen? Als er meer spanning op staat dan normaal waardoor de voeding van de pc lekt, en we meten dit met een voltmeter schroevendraaier, dan hoort ie er toch niet uit te klappen?
Aarden die hap anders zou het je best nog wel eens meer hardware kunnen kosten
een UPS er tussen hangen goedkope kan ook werken ezelf de meest cheap ups heeft een netspanning filter en geeft dus netjes schone stroom door
Sommige mensen....
Vandaag de elektricien langs gekomen om de heleboel door te meten. Ben nu ook een stuk beter geinformeerd omtrent elektronica. De situatie is nu alsvolgt. De stopkontakten waar de pc's op hingen die vern**kt zijn, stond wel netjes 225 volt op, maar de hoeveelheid hz varieerde van 50 naar 57 hz. Hierdoor onstond een overspanning waar de voedingen niks mee konden, waardoor de pc's dus uiteindelijk ook geen raad meer mee konden. 2 andere kamers/ met bij behorende stopkontakten (en dus ook mijn kamer
) hebben dit niet. Terwijl ze gewoon op dezelfde groep hangen. Al met al heel vreemd en hij snapte er ook niks van. De woningbouw vereniging (SSH-Groningen) wordt nu ingeschakeld. Kijken wat er gebeurd, in de tussentijd, aarde maken met de waterafvoerpijp en hopen da het goed gaat tot die tijd. Iedereen bedankt die heeft gereageerd!!!!
Pagina: 1