Upgrade oud systeem

Pagina: 1
Acties:

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hi,

Ik denk dat dit topic in HA thuishoort zoniet move 'em maar. Mijn ouders hebben het volgende systeem (jaartje of 4 oud):

PI 166@166 (is die niet over te klokken?)
Soltek REV A4 mobo
80 MB ram (ik weet niet wat voor geheugen, waar zie ik dat bij Sisoft Sandra 2001?)
12x CDRom
2,1 Gb HD
standaard video- (S3 Virge)en geluidskaartje (ESS Audiodrive)
W98SE

Nou vinden ze hem te traag worden, en willen graag een upgrade. Maar het moet niet te duur worden, hij moet gewoon merkbaar sneller worden, zonder al te hoge kosten. Wat zouden jullie me aanraden om voor ze te doen. Ik kon nergens vinden of er ook PII's op dat mobo passen, weet iemand dat? Alvast bedankt.

BreadFan

edit:

typo

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

(jarig!)
P2 passen niet op dat mobo dus dat feest gaat niet door. Normaal zou ik ram roepen, maar dat is ook moeilijk voor zo'n systeem... Misschien een videokaart maar ja, het is PCI en geen AGP dus een moderne videokaart zit er niet in... Je zou de HD door een snellere kunnen vervangen maar verder kan je er qua upgraden niet heel veel mee... :{

Misschien aardig als servertje :)

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Eigenlijk is dit een beetje een kansloos geval om up te graden.. alle onderdelen zijn oud, en moeten eigenlijk allemaal vervangen worden :)
Wat willen ze eraan besteden? Misschien is een 2e hands systeempje wat voor hun, want hier valt weinig meer van te maken :)

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:49

Killjoy

Klingon lawn products

Als ik jou was zou ik een low budget systeem in elkaar zetten. Als ik tussen de regels doorlees hebben ze niet veel nodig; eigenlijk hetzelfde systeem maar dan sneller.

Het oude systeem is echt te verouderd om up te graden. Ik zou zeggen; koop de volgende onderdelen nieuw:

ATX behuizing
moederbord met onboard sound
AMD duron (goedkoopste die je kan vinden) + cooler
simpel 8 MB AGP videokaartje
128 MB of evt. 256 MB PC133 (alsjeblieft wel merkgeheugen)
eventueel een grotere HDD, maar dat is denk voor je ouders niet echt een must.

overige onderdelen overbouwen. Weer Win98Se erop; klaar.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

(jarig!)
Op maandag 05 november 2001 22:48 schreef superwhimpy het volgende:
128 MB of evt. 256 MB PC133 (alsjeblieft wel merkgeheugen)
Prijsverschil is zo klein dat ik voor 256 zou gaan :)

• BreadFan
  • Niet online
Zo'n gevoel had ik al. Ik zal het eens aan m'n ouders vragen wat ze er voor over hebben, liggen nu te :Z :z :Z.

Zou het trouwens kunnen dat niet al het geheugen (die 80MB dus) door het mobo ondersteund wordt? Zo'n melding kreeg ik van Sandra 2001. Lijkt me beetje wazig...

BreadFan

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 20:25
PCchips moederboardje met een celeron 533 en 256 mb, wel AT dus pas nog in de oude kast

Verwijderd

Goedkoop mobo + duron 900 300,--
sdram 128 mb 35,--
goedkope ATX kast 100,--

totaal 435,--

• QuestGamer
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 22:58

QuestGamer

Questje

Heb ff wat op Gistron in elkaar geflanst, helaas verkopen ze te weinig oude onderdelen (bijv. 16 MB minimaal videogeheugen)

ECS K7S5A + LAN ATX/Socket A/266FSB 189,00
AMD Duron 800 MHz Socket A 145,00
Midi-Tower ATX 787-F-MPFC 300W 99,00
Powercolor Vanta LT 16/AGP 79,00
256 MB SD-Ram PC-133 OEM 32x4 49,00

Totaal inclusief BTW: 561,00

Misschien nog een snellere HDD erbij, heb je voor ruim 600 piek een goed en snel zat systeem voor je ouders denk ik.
Te duur? *D
Dan 2e hands proberen ofzo...

Ik stream Poker, Retro Games & Good Vibes op Twitch.tv/Questje :-)

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Als het je niet gaat om spelletjes, en verder ook grafisch niet veel doet kun je die 80,- van hierboven ook in je zak houden, en ergens een 4/8 mb PCI videokaart tweedehands vandaan halen, kost je een geeltje ofzo. Ik heb hier nog een diamond stealth2 met 4 mb, mag je hebben voor twee tientjes, ik heb er toch niets aan (werkt niet onder XP, anders leuk voor 3e monitor >:) ).

It sounds like it could be either bad hardware or software

• GeBas
  • Laatst online: 30-06 21:56

GeBas

--

Upgraden is lastig.

CPU is socket 7

Ik zou gewoon een low budget syteempje in elkaar bouwen voor rond de f 1000,-

kun jij die 1666 mooi als servertje gaan gebruiken

MB -> MSI (geintergreerd geluid)
Duron CPU
simpel AGP kaartje
RAM
HD
CD ROM
Kast
klaar

| Apple iMac 27" 2012 | Apple McBook Pro 13" 2010 | qnap ts-112 |

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

mag je mij laten zien welke budget-mobo's van tegenwoordig geen onboard geluid hebben.

De ECS K7S5A lijkt mij een betere keus, voor die 184 guldentjes heb je geen MSI met gelijke prestaties...

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

alles nieuw upgread heeft geen zin naar mijn mening hd wel houden kan je mooi als 2 de hd houden als back up of zo

• BreadFan
  • Niet online
Thnx all!

ze zaten idd aan een bedrag van rond de 500 piek te denken. En mij is wel duidelijk geworden dat ik straks een goedkoop bakkie in mekaar mag Hobby-Bobben.

BreadFan
Pagina: 1