Toon posts:

PC start niet op, waar ligt het aan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oke het volgende,

Mijn computertje wil dus niet meer starten. Ik zette hem aan, hij ging een memory check doen en die was ok. Daarna alleen nog een zwart scherm met 1 knipperend streepje. Ik kon niet meer in mijn bios komen, hoe hard ik ook op mijn delete knop drukte.

Ik heb een asus p3b
pIII 500
2x 128 mb dane elec geheugen waarvan er nu nog maar 1 inzit.

Verder heb ik alles uit mijn kast geschroeft behalve mijn videokaart, harde schijf en floppy disk.
Booten met een opstartdiskette gaat ook niet.
Ik heb twee puntjes geconnect op mijn moederbord, zoals in mijn boekje staat, om mijn bios te resetten. Dit mocht ook niet baten.
Vanmiddag heb ik mijn batterijtje even uit mijn mobo gehad, nu doet ie nog minder :+ Hij piept nu alleen nog maar (1 lange en 3 korte) en geeft geen beeld meer.

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat mijn bios naar de klote is en er een nieuwe op mijn mobo gezet moet worden. Of zie ik iets over het hoofd (dat kan heel goed natuurlijk :) )

Graag tips..

Verwijderd

Topicstarter
p.s. Ik heb niks overgeclocked

• Righteye
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-03 08:27

Righteye

Mijn rechteroog dus.....

Hier mijn probleem oplossing gidsje..hoop dat je er wat aan hebt.

Goed...de handleiding van voor af aan
Wat heb je nodig voor stap 1
Moederbord + CPU + cooling + geheugen + speakertje + voeding
(uiteraard niet gelijk al je geheugen, maar 1 voor 1 er bij stoppen zolang het goed gaat)
Controleer eerst of alle jumpers op je moederbord goed staan met behulp van de handleiding van het mobo.

-> Doe je PC aan (fans gaan draaien, lampjes gaan branden)

-> geen piepjes ? er van uitgaande dat je alles goed hebt aangesloten (voornamelijk het speakertje en de CPU/mobo/cooling en uiteraard het CMOS jumpertje (wissel ook eens het batterijtje)) is of je CPU of je MOBO kapot of je speakertje (evt. dan onderdelen vervangen door onderdelen uit andere PC, bijv. speakertje (die je ook weer kan testen in ander systeem).

CMOS:
Is vaak een jumper het dichtst in de buurt van de batterij. Heeft 3 pinnen (of 2 o.a. bij een aantal ASUS borden. De "instellingen" van je moederbord staan erin.

CMOS RESETTEN (ofwel weer op standaard fabrieksinstellingen zetten)
. = een pin
-- = is de jumper

CMOS: ...
Die jumper staat waarschijnlijk zo: .--
Zet die eens --. en wacht een paar seconde.
Zet de jumper weer zo: .--

Dit alles zonder de pc aan gehad te hebben. Je CMOS is nu gereset.
Op deze manier kan je niks slopen en heb je mazzel als het ineens werkt.

->Als je dat voor elkaar hebt hoor je nu piepjes, (meestal 4 (--x-x-x-) piepjes -> Vi-Di-Jo-Kaart).

Sluit je videokaart aan en je monitor.

-> Als het goed is heb je beeld op je monitor
zo niet, dan videokaart of monitor omwisselen/testen op ander systeem. Bij mij helpt het vaak om ipv. een AGP-kaart een reserve-videokaart te gebruiken . Een PCI of liever nog een ISA-videokaart (gewoon kopen voor weinig als je er geen reserve hebt liggen) in je PC te doen, hierdoor kun je vaak weer in je bios komen en kijken wat er aan de hand is.

Na elke stap de toegevoegde hardware bij niet werken testen/verwisselen met ander hardware.
Het kan ook zijn dat je alsnog ontdekt dat er iets mis is aan je moederbord (bijv. hd en
kabels ergens anders getest en werkend, in jouw pc niet -> IDE-controller op het Moederbord
kapot -> terug naar winkel)

-> Zo ja, Floppydrive aansluiten en opstarten met een bootdisk (win98 ofzo).

-> Dit werkt ? Dan een harde schijf eraan, hij start nog steeds op ?
Dan de cd-rom spelers/branders/rest, maar 1 voor 1.

-> Als dit dan allemaal werkt kun je beginnen met instaleren en zien we
je wel weer terug in Software / Windows Operating systems of een soortgelijke topic.

Weblog van Righteye's gezinnetje - De grote grappige plaatjes website

Verwijderd

1 lange piep met 3 korte is een teken dat je video kaart brak is of niet goed in zijn slot zit.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik zonder iest erin, dus alleen mobo/processor/cooler/geheugen opstart, geeft hij vier piepjes. Als ik daarna mijn videokaart erin prop, doet hij weer hetzelfde als eerst. Een zwart scherm met een knipperend streepje dus.

Ik kan dus niet anders bedenken dan dat het aan me mobo ligt, maar die doet het nog wel. Ik kom dan nog trouwens niet mijn bios in.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog wat zinnigs te melden misschien? :?

Verwijderd

De meeste moederborden willen volgens mij niet starten zonder VidKaart, dus dat zegt nog niet zo veel. Weet niet of je aan vervangent spul kan komen. Eens een keer andere videokaart proberen ofzo?

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:47
Ik kon niet meer in mijn bios komen, hoe hard ik ook op mijn delete knop drukte.
Heb je je oetsenbord wel aangesloten ? :+

Nu ff serieus.
Ehm. Denk toch een moederbord problmeem. Heb je nog garantie?

Verwijderd

Topicstarter
Ik vermoede ook al dat het aan mijn mobo ligt. En dan vooral aan mijn bios denk ik. Maar ik dacht misschien zie ik iets over het hoofd.

Ik kan niet meer in mijn bios komen, ik heb al volgens de handleiding 2 puntjes om mijn mobo met elkaar verbonden en het batterijtje er al 2x uitgehad.
Ik vrees dus dat het een nieuwe moet worden :'(

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 15:50
Ik zou toch even kijken of hij met ander geheugen sim niet beter werkt. Anders is waarschijnlijk je mobo defect.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Topicstarter
Dat is juist vaag. De memory check ik wel OK. Daarna hangt het hele hapje.
Mijn geheugen is iig goed, het moet dus wel aan me mobo liggen. Ik snap er alleen de ballen van. Breng hem wel weg...

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Check je IDE kabels. Virus?

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

1 lange beep, 3 korte betekent Keyboard error, zolas iemand hierboven al juist opmerkte. Vreemde biepjes lijst
Hoeft niet eens aan je mobo te liggen, kan heel eenvoudig een kapot toetsenbord zijn. Als je eerst eens een ander toetsenbord probeert, voordat je een nieuwe mobo aanschaft?

Jord.
Pagina: 1