RAID5 controllers ?

Pagina: 1
Acties:

• The Collector
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-03 12:59
Ik heb pas een beetje een nieuw systeem samengesteld. En wilde eerst RAID0+1 gaan gebruiken. Nu kwam ik er net achter dat je dan maar 50% van de ruimte over houdt ipv. 75% (zoals ik dus altijd dacht |:( )... Met 4 de zelfde drives dus.

Nou ja, ben ik eens gaan kijken naar een fatsoenlijke RAID5 controller want ik wil wel een beetje meer performance hebben maar ook wat meer veiligheid dan nu (RAID-0, 2disks).

ps. 't zal best dat het al ooit genoemd is, maar zonder search is er niet echt een beginnen aan (maar geprobeerd heb 't 'k ;) )....

Dus, kan iemand een fatsoenlijk geprijsde IDE raid controller noemen met 4 ide-poorten noemen die raid-5 aan kan? (of een andere oplossing met veiligheid/performance, 4 disks)?

Ik heb zelf de Promise SuperTrakSX 6000 gevonden maar die staat niet eens in de pricewatch, 'k durf de prijs niet eens te vragen...

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Beste Collector,

de Promise SX6000 is nog maar net uit (een maand ofzo) en is daarom nog niet veel te zien in Nederland, vandaar dat je em waarschijnlijk voorlopig niet zult vinden in de pricewatch. De kaart kost iets tussen 800 tot 1200 gulden (ben de bron kwijt maar heb zelf ook RAID5 onderzoek gedaan laatst).
Een andere optie zijn de kaarten van 3Ware (Escalade serie), maar dit bedrijf stopt met RAID kaarten dus die zou ik voor goede (driver) support niet nemen...

Verder heb je nog de Adaptec 2400 ATA RAID en die kost geloof ik zo'n 1200 a 1500 gulden...

Die Adaptec en de Promise hebben inderdaad 4 aparte kanalen (vier masters) voor 4 schijven ... goedkoper vindt je RAID5 denk ik niet, volgens mij kunnen die el-cheapo Promise en Highpoint kaartjes nl. maar 2 schijven aan in RAID0 of 4 in RAID0+1. Ze kunnen geen RAID5 omdat er geen i960RISC CPU op zit geloof ik (en softwarematig zou RAID5 veel te veel van je Pentiumpje trekken)...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Hmm je wil wel veel ... zonder eerst echt op raid gestudeerd te hebben.

Je idee van raid 5 is goed dat je dan meer ruimte hebt dan raid 1. Als je naar raid 5 gaat is het belangrijk om een controller te kiezen met een snelle parity engine en write-back cache (sneller schrijven). LET WEL voor write back moet je wel iets van een battery pack op je controller hebben of een ups om data verlies te voorkomen bij spanningsuitval.

Persoonlijk zou ik gewoon 2 schijven in raid 0 zetten en een goede backup methode bedenken voor echt belangrijke data ... bv goedkope 5400rpm schijf ofzo Dan win je snelheid en ruimte en je hebt een redelijk snel backupmedium wat iets veiliger is als een raid 5 omdat je op het moment 1 schijf stuk gaat deze moet vervangen door exact dezelfde en hem moet rebuilden .... dit duurt errug lang met ide :p

• The Collector
mmm, 'k had al zo'n vermoeden dat het niet goedkoop zou worden :(. Naja, het was dus eigenlijk mijn bedoeling om een goedkope oplossing te hebben en toch een beetje veiligheid. Dit is dus niet echt mogelijk automatisch (ok, goedkope hpt,promise...), we zullen dus maar eens gaan zoeken naar iets simpelers (idd zoiets als 5400rpmetjes via netwerk of zoiets...)

'k denk dat ik het dan toch maar bij een honderd gulden kaartje van Highpoint houd. Werk ik nu ook mee, alleen onboard. En dan maar wat meer cdrtjes kopen om die 60-70 gig te backuppen...
Tja, en als je dan gaat kijken of het rebuilden van een IDE-RAID5-array lang duurt... 'k denk 't niet ;)

Verwijderd

Koop toch gewoon zo'n mooie 160GB maxtor harddisk, en gebruik die als backup voor je raid0-setup, desnoods met Ghost of Drive Image backuppen.
(Theo, Drive Image 5.0 kan vanuit windows backups maken, zelfs incrementeel)

PS: en nou niet over me sig beginnen he?! k heb mn kt7 incl processor (amd1200) kortgesloten gehad op een of andere manier.

B-) :( :+ |:( (8> ;(

Verwijderd

Op maandag 05 november 2001 22:59 schreef BBL the 2nd het volgende:
Koop toch gewoon zo'n mooie 160GB maxtor harddisk, en gebruik die als backup voor je raid0-setup, desnoods met Ghost of Drive Image backuppen.
Alleen jammer dat je op een ATA100 controller maar 137GB ziet van die 160GB... :(

Verwijderd

dr zit voorlopig ook nog ene interface-kaart bijgeleverd.
Kun je nagaan als je een Promise SX6000 raid kaart koopt en 6 van die 160GB harddisks voor een 800GB raid5-set.
ben je een aardig kapitaal armer en zit je met 6 controllers opgescheept die je niet kan/wilt gebruiken

In elk geval zou ik, ale je alleen meer snelheid wilt hebben, een Promise fasttrackTX4 halen (fl 450).
Dit is een kaart met 4 ide kanalen, maar op elk kanaal kan maar 1 enkele harddisk hangen. Allemaal master dus, en geen master/slave gedoe die de boel vertraagt.

Je bent dan toch nog wel voor een RAID0+1 array de helft van je capaciteit kwijt.
In elk geval zou het lezen van zo'n controller wel gigantisch veel sneller moeten gaan, aangezien je van alle 4 tegelijk kunt lezen.

Helaas nog geen review gelezen, wel van de TX2, welke een 64-bit variant is van de normale Fasttrack/Ultra100 kaarten.

• The Collector
Op dinsdag 06 november 2001 19:29 schreef BBL the 2nd het volgende:
...

In elk geval zou ik, ale je alleen meer snelheid wilt hebben, een Promise fasttrackTX4 halen (fl 450).
Dit is een kaart met 4 ide kanalen, maar op elk kanaal kan maar 1 enkele harddisk hangen. Allemaal master dus, en geen master/slave gedoe die de boel vertraagt.

...
Nou, RAID 0+1 vind ik te veel verslies van opslag capaciteit. Toen ik dit nog niet door had (zie 1e post), wilde ik inderdaad die Promise Fasttrak TX4 halen. 'Gelukkig' ben ik er nog achter gekomen dat het niet is wat ik zoek. Maar ja, een kaartje dat toch zo'n 600 guldentjes duurder is, is niet niks. En die 6 IDE kanalen zijn idd een beetje overdreven. 'k heb nu ook eventjes zitten rondkijken. maar ik denk dat de Adaptec ATA 2400A dan toch een betere keus is ?!?!

[p.s.]
Waar haal je de tijd toch vandaan BBL, je moet wel echt een doorgewinterde GOTter zijn met je 2000+ posts >:)
[/p.s.]

Verwijderd

Tja, waar haal ik de tijd vandaan...

1e jaars Fontys M&I is toch wat beter te doen als TUE.
Al 10 studiepunten nu, en op TUE 15sp/jaar gemiddeld in die 2 jaar die jij en ik daar verkloot hebben.

Bovendien ben ik nu al 3 jaar GoT member, en om 3 jaar 2000 posts te halen (minus BC3) is niet al te veel. Slechts 2 reacties per dag gemiddeld dan.

Succes.

Verwijderd

Op maandag 05 november 2001 22:59 schreef BBL the 2nd het volgende:

PS: en nou niet over me sig beginnen he?! k heb mn kt7 incl processor (amd1200) kortgesloten gehad op een of andere manier.

B-) :( :+ |:( (8> ;(
Dit is dus het typische voorbeeld van een die hard. :9
Zo'n systeem en toch nog de moeite nemen om dat p90 ding aan te slingeren om maar op GOT te kunnen komen! :)

Verwijderd

Op woensdag 07 november 2001 14:47 schreef XPlosion het volgende:

[..]

Dit is dus het typische voorbeeld van een die hard. :9
Zo'n systeem en toch nog de moeite nemen om dat p90 ding aan te slingeren om maar op GOT te kunnen komen! :)
8-)

t kabelinternet-abonnement gaat ook gewoon door...,
er moet huiswerk op gedaan kunnen worden,
kunnen klooien,
GoTten,
telebankieren (telefoonabo, huur),
emailen,
etc...

nu nog een plex 12x scsi writer

moet toch wat als je failliet bent...
Pagina: 1