Welke onderdelen haten overclocking?

Pagina: 1
Acties:

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 02:17

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Topicstarter
Hello,
Heel dit forum gaat over overclocking en tweaking.. Leuk.
Maar hoe zit het met de andere onderdelen in je PC?
Als je je fsb van 100 naar 133mhz trekt. En je systeem wordt onstabiel, kan dat toch aan elk onderdeel apart liggen.

Ik van van plan nieuw systeem te kopen en ook te overclocken. Niet in heel grote mate, maar toch. In mijn pc zullen, HD's, DVD/CDRW, VGA, NETWERKKAART, SOUNDCARD en misschien later FIREWIRE zitten.
Ik weet dat Netwerkkaarten niet goed tegen overclocking kunnen. Maar zijn er ook HD's die er niet tegen kunnen. Soundcards ect...

Hebben jullie info hierover. thanx

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Verwijderd

Controllers voor harde schijven hebben noch al eens moeite met hoge fsb's. Dus mischien dat ook fire-wire een probleem gaat opleveren, maar hier ken ik noch geen resultaten.

Verwijderd

Ik heb d'r geen problemen mee als ik mijn fsb op 133 zet ipv 100, want je pci enzo blijven dezelfde frequentie houden als eerst, boven de 133 tussne de 100 en 133 en onder de 100 verandert de frequentie van je pci wel.
Dus ik ben blij met mijn 100Mhz FSB processortje, loopt met no problemo op 133 :) ......150 ook wel, maar pas is me videokaart overleden en ik denk dat het door mijn hoge
FSB kwam, dus je videokaart is er ook redelijk gevoelig voor!! je merkt er eerst nix van maar ineens doet ie vaaag

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 09:28
Je Frontside bus kun je vaak wel wat overclocken, maar het ligt dan geheel aan je chipset.

Hou wel in de gaten, dat 100 of 133 Mhz FSB niets uit maakt voor je bus snelheid. Die blijft gelijk, omdat de klokverdeler zich daarop aan kan passen.
Alleen als je per Mhz overklokt, dan kan je klokverdeler het niet goed bijstellen. Waardoor je soms met 40 Mhz PCI bussen zit, ipv 33. En dat geeft vaak problemen. Omdat je kaarten daar niet voor gemaakt zijn.
Als je vanaf 100 Mhz werkt, moet je delen door 3 voor je PCI bussen en door 1,5 voor je AGP bus. Werk je met een 133 Mhz FSB, dan moet je je FSB delen voor 4 voor je PCI snelheid en delen door 2 voor je AGP snelheid.
Ofwel, 136 MHZ FSB geeft je een 34 Mhz PCI bus. Kan geen kwaad. 103 Mhz FSB geeft je dezelfde 34 MHZ PCI bus. Zo moet je het zien.

• Whuzz
  • Laatst online: 15-05 20:12

Whuzz

Dodgeball!

Probleem is vaker het geheugen. Als je een wat ouder systeem hebt met PC100 geheugen (zoals ik), dan wil dat geheugen niet altijd even hard als de rest. Mijn hele systeem, inclusief geheugen, draait nu op 133 Mhz en dat gaat prima. Hoger wil het echter niet, vermoedelijk door m'n geheugen

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• Alfa Novanta
  • Laatst online: 22:41

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Er was eens een 4 Gig Seagate HD ...

Deze Seagate had een érg nare eigenaar! Deze eigenaar liet hem ploeteren en zweten!
Hij had een PIII 500 en op een dag zette hij de FSB stoutmoedig op 120MHz >:)
Het bewuste moederbord was een ASUS P3B-f met een VASTE PCI:FSB factor van 1:3
De arme 4 Gig Seagate moest toen op maar liefst 40MHz ploeteren i.p.v. van de comfortabele 33MHz !! :'(

Toen de PC opstarte en de Seagate aan de slag moet, zag hij het allemaal niet meer zitten ... en van het één op het andere moment liet hij zijn kop(pen) hangen en raakten zijn bestanden helemaal F*CKED UP! :(

Gelukkig had de eigenaar een hele lieve broer met een mildere Cyrix200@233MHz ..
Na enig onderhandelen veruilde de Seagate van eigenaar en draait nu vrolijk zijn rondjes op een gematigde 38MHz >:)

En de eerste eigenaar !?

Deze draait zoals je hieronder kunt zien nog steeds "vrolijk" met de PIII500@600 MHz maar nu met een 13Gig IBM en een 40Gig Seagate .. welke dus WÉL vrolijk op 40MHz hun rondjes draaien :7

Moraal van het verhaal .. zie eerst dat je de boel stabiel overclocked .. en zet er dan belangrijke software op !!

Ow .. en de modernere schijven lijken dus wél 40MHz aan te kunnen ... maar klop niet bij mij aan als 't mislukt !! >:)

Suc6 !

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Niet leuk:

- IDE
- 3Com/SMS ethernet kaartjes
- SCSI!!
- Sommige AGP kaarten (G400 in sommige gevallen)
- K*t geheugen :P
- K*t processor
- K*t moederbord

Njah.. verder weet niet.. tis wel es lastig.. tis ook wel es niet lastig, mooiste is bussen van alleen mem en cpu kan oc-en oid.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op maandag 05 november 2001 20:21 schreef ing._Buttje het volgende:
*KNIPSCHEURBREEK*
De arme 4 Gig Seagate moest toen op maar liefst 40MHz ploeteren i.p.v. van de comfortabele 33MHz !! :'(
*KNAKKNIP*
Moraal van het verhaal .. zie eerst dat je de boel stabiel overclocked .. en zet er dan belangrijke software op !!
*KRAKBREEK*
Ow .. en de modernere schijven schijnen lijken dus wél 40MHz aan te kunnen ... maar klop niet bij mij aan als 't mislukt !! >:)
Maxtor doet moelijk, Quantum ook (is ook Maxtor tegenwoordig :) ) .. Seagate en IBM is me ook gelukt idd :)

Good luck :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• Whuzz
  • Laatst online: 15-05 20:12

Whuzz

Dodgeball!

Heuh... ik heb dezelfde HD. En dezelfde CPU. EN hetzelfde mobo... en bij mij draait het allemaal rockstable op 133 Mhz...

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• DDan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-02 15:06

DDan

Team Leader of Team Gäöl

op 133Mhz draait duz weer alles in spec LOL (pci33Mhz agp66 etc)

Limburgs hoop in bange dagen: Team Gäöl @ Rosetta@Home

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

momentjuh .. DIT gaan we ff uitzoeken ... BRB!! >:)

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:10
matrox g400?
hehehe, ik draai nu op een fsb van 154 met mn matrox

EDIT: en mn Maxtor draait ook p'fect mee

• GreenPictures
  • Laatst online: 05-12-2021

GreenPictures

Feestgraaf

Mijn Seagate 8.6, Maxtor 40GB, 3com NIC, Asus v7100 GeForce2 vinden de PCI van 41.6MHz helemaal niet erg *D

Draait al 1.5 maand 24/7 XP en SETI zonder enige crash!

Thumbs up 4 XP :)

Canon EOS 50D & 5D mk2 - Flitslichtjes, Buisjes met glas en een Onderwaterhuis

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

OK .. Whuzz en ik zijn er uit !

't Ligt bij mij waarschijnlijk aan mijn standaard koeling op mijn PIII500 ... die wordt met 120MHz FSB wel érg heet .. ca. 60-65 graden !! :(

Hij heeft met waterkoeling no probs om op 667MHz te draaien .. en dat voor een Katmai !!! :9~

Stoere casemod trouwes Whuzz, mijn complimenten! 8-)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 15:59

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Mijn VIA KT133 chipsetje heeft een _GRUWELIJKE_ hekel aan hogere bussnelheden... maar da's ook buiten specificatie :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

HDD controlers inderdaat (in het bijzonder de HTP360 die onderandere op de ABit BE6-II zat) over het algemeen is het zo dat HDDs die problemen vertonen na overclock acties, het slachtoffer zijn geworden van brakke controlers.
en bepaalde netwerk kaarten (uit ervaring 3Com 10Mb kaartjes), nVidia kaarten hebben over het algemeen GEEN last van een hoge AGP bus, met uitzondering van de GF3, die bij mij wel weer wat problemen geeft (bij een AGP bus van 100+) maar de GF1 en GF2 konden allebij boven de 100 (105 is de max die ik heb mee gemaakt :) Asus V6800 Pure)

• chromeeh
  • Laatst online: 16:10

chromeeh

the Gnome

Grondig onderzoek wijst uit dat:

A. Je geen no-name shit moet gebruiken ;) (Want dat heeft punt B als gevolg >:))
B. Het slecht voor je portomonee kan zijn.
C. Het verslavend kan werken, trust me 8-)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 18:58

Deze Seagate had een érg nare eigenaar! Deze eigenaar liet hem ploeteren en zweten!
Hij had een PIII 500 en op een dag zette hij de FSB stoutmoedig op 120MHz >:)
Het bewuste moederbord was een ASUS P3B-f met een VASTE PCI:FSB factor van 1:3

CUT
Op mijn asus p3b-f zit anders een pci-devider van 1/4 :? Hij draait 933MHz p3 @ 1050 met 150mhz FSB, 38mhz pci, 100mhz AGP(agp 2x = 200mhz volgens sandra)

Alleen mn geheugen gaat soms over de zeik van de 150mhz, binnenkort maar goed cas2 mem inzetten

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Mjah idd .. die devider hebbik ook, maar op 133MHz startte me systeempje sowieso al niet meer op ..

Wellicht binnenkort, want ik heb nu een andere processor .. een PIII-800@920 .. Coppermine dus :)

Die 150FSB zou wel echt superkewl zijn .. .1064 MHz >:)

• Righteye
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-03 08:27

Righteye

Mijn rechteroog dus.....

TNT2 Ultra hier draait aleen op 133 FSB :(
Maar me Radeon 8500 is nog 1 weekje weg :)

Weblog van Righteye's gezinnetje - De grote grappige plaatjes website

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 22:10
Vergeet de koeling iig niet, als alles goed hard moet werken wil het nog wel eens warm worden.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 18:14
Op zondag 18 november 2001 11:29 schreef Righteye het volgende:
TNT2 Ultra hier draait aleen op 133 FSB :(
Maar me Radeon 8500 is nog 1 weekje weg :)
m'n viper770 draait hiero prima op een FSB van 150 hoor :)
Pagina: 1