Ik heb de search gebruikt en kom over dit onderwerp niets zinnigs tegen dus vraag ik het bij deze. Ik heb net een VW Golf gekocht van 1987 en ik wil daar de zojuist aangeschafte cdspeler inbouwen. Helaas heeft de auto nog niet de mooie 2 stekkers en zie ik niets dan draden. Is er ergens een website met een soort van "Hoe bouw ik een autoradio in" tutorial of kan iemand wat goede tips geven? De radio is duurder dan de auto... dus
Van afstand is daar niets zinnigs over te zeggen. Dat wordt de boekjes van de Golf II doorspitten en een spanningsmeter opzoeken...
Rood is constante+
Geel is contact+
Zwart is -
Blauw is voor de automatische antenne (als je die hebt)
Groen is voor de dashbord dim-verlichting (als die op een Golf II zit tenminste
) ==> Illuminator
Dan zijn er steeds 2 draadjes met dezelfde kleur, maar met een ander gekleurd streepje erop. Dat zijn de speakers (het aantal setjes van 2 draadjes met dezelfde kleur is natuurlijk afhankelijk van het aantal speakers). Wat Rechts/links/voor/achter is moet je even uitproberen
(kan in principe geen kwaad)
Hmm ... ik heb zo'n idee dat ik nog een draadje vergeet, maar zou zo niet weten welke.
Geel is contact+
Zwart is -
Blauw is voor de automatische antenne (als je die hebt)
Groen is voor de dashbord dim-verlichting (als die op een Golf II zit tenminste
Dan zijn er steeds 2 draadjes met dezelfde kleur, maar met een ander gekleurd streepje erop. Dat zijn de speakers (het aantal setjes van 2 draadjes met dezelfde kleur is natuurlijk afhankelijk van het aantal speakers). Wat Rechts/links/voor/achter is moet je even uitproberen
Hmm ... ik heb zo'n idee dat ik nog een draadje vergeet, maar zou zo niet weten welke.
Ik ben er nu wel achterwaarvoor de draden op de Cdspeler zijn, dat staat ook netjes beschreven in het boekje van het apparaat. Nu zitten er bij de auto dus geen mooie iso stekkertjes dus zal ik het anders moeten doen. Ik heb zojuist een lekstroomtester (6V-24V) gekocht en even gekeken welke draden ik allemaal heb. Nu ben ik tot de volgende draden gekomen:
1 Rode
1 Bruine
1 Blauw/Lichtblauw gestreept
De rest van de draden is voor de luidsprekers..
Nu heb ik een aantal tests gedaan met de lekstroommeter en dit is het resultaat
Rood met Blauw: TRUE
Rood met Bruin: TRUE
Bruin met Blauw: FALSE
TRUE = Lampje van lekstroommeter aan
FALSE = Lampje van lekstroommeter _niet_ aan
Nu hoop ik dat een van jullie electrotechies mij kan vertellen welke draden wat zijn. Is dit voldoende info?
1 Rode
1 Bruine
1 Blauw/Lichtblauw gestreept
De rest van de draden is voor de luidsprekers..
Nu heb ik een aantal tests gedaan met de lekstroommeter en dit is het resultaat
Rood met Blauw: TRUE
Rood met Bruin: TRUE
Bruin met Blauw: FALSE
TRUE = Lampje van lekstroommeter aan
FALSE = Lampje van lekstroommeter _niet_ aan
Nu hoop ik dat een van jullie electrotechies mij kan vertellen welke draden wat zijn. Is dit voldoende info?
Verwijderd
ik weet niet precies welke kleuren wat precies is, maar let hier op: je moet een constante voeding hebben voor het geheugen van de radio en een geschakelde voeding (er komt plus op als je de auto op het contact zet) voor het automatisch aan en uit schakelen van de radio. je kunt hiervoor eventueel ook de constante voeding gebruiken, maar het kan zijn als je een radio hebt met veel vermogen (zeg 4 x 40 watt) dat of de zekering knapt of het schermpje van dje radio met de bas gaat meeknipperen of aan en uit schakelen omdat de spanning te ver zakt. nu moet je nog een - hebben (wordt massa genoemd) deze zit waarschijnlijk bij de draden die je hebt aangegeven, maar meet ook een keer als je de velichting aan zet of er niets veranderd. Weet je het niet zeker dan kun je altijd voor de massa een draad legggen naar het chassis (als het maar ijzer is).
Ik hoop dat je er wat verder mee komt.
Succes.
Ik hoop dat je er wat verder mee komt.
Succes.
even bij een inbouwcentrum een iso stekkertje gaan kopen
kost je 15 gulden ofzo en dat stekkertje monteer je dan aan de draadjes en daar duw je de stekker van je radio in.
(er zijn ook verloopjes voor diverse merken)
kost je 15 gulden ofzo en dat stekkertje monteer je dan aan de draadjes en daar duw je de stekker van je radio in.
ik ben niet gek ik ben een bakfiets :)
Ik heb een Polo van hetzelfde type, 12V en massadraden kun je echt overal achter je dashboard vandaan trekken.(aansteker bijv.) Contactdraad is iets lastiger te vinden, ik geloof dat die geel is, je kan beter gewoon een multimetertje gebruiken, die pennetjes kan je door de mantel van zo'n draad heenprikken. Verder heb je geen draden nodig. Die van het contact kun je ook niet doen, maar gewoon een 12V draad gebruiken, dan kun je tenminste ook luisteren als je auto niet op contact staat. (Wel uitkijken met accu leegtrekken dan).
Ik heb een 4x45 watt radio/cd (zijn de meesten volgens mij wel) en ik heb nog nooit problemen met zekeringen gehad.
Als je het toch niet vertrouwt, moet je eens je radio aanzetten, dan 1 voor 1 de zekeringen eruit trekken, dan weet je op welke hij zit, en dan een iets zwaardere erin terugdoen.
Succes!
Ik heb een 4x45 watt radio/cd (zijn de meesten volgens mij wel) en ik heb nog nooit problemen met zekeringen gehad.
Als je het toch niet vertrouwt, moet je eens je radio aanzetten, dan 1 voor 1 de zekeringen eruit trekken, dan weet je op welke hij zit, en dan een iets zwaardere erin terugdoen.
Succes!
Verwijderd
gewoon proberen kan vrij weinig fout gaan
naja even met een spanningmeter natuurlijk kijken waar de spanning op staat
ik heb laatst in one polo een radio+cd-wisselaar ingebouwd.. ging prima
naja even met een spanningmeter natuurlijk kijken waar de spanning op staat
ik heb laatst in one polo een radio+cd-wisselaar ingebouwd.. ging prima
Ten eerste iedereen bedankt voor de posts!
Ik denk inderdaad dat de vorige eigenaar van de auto heeft gekozen voor 2 constanten, want er is geen verschil met betrekking tot de waarden (fig 1.) die ik vind bij het op contact zetten van de auto
//fig 1.
>Rood met Blauw: TRUE
>Rood met Bruin: TRUE
>Bruin met Blauw: FALSE
Maar dan moeten de bovenstaande 3 draden dus 2 12V plussen en 1 aarde zijn, maar hoe weet ik welke de aarde is (gekeken naar de resultaten, want ik heb vanmiddag wel die 12V tester gekocht, maar die geeft alleen licht (of geen licht)). Ik bedoel, ik dacht dat hij altijd een + en een - nodig heeft om te branden. Hij brandt bij Rood en Blauw (mogelijk + en -), bij Rood en Bruin ( Mogelijk + en -) en _niet_ bij Bruin en Blauw (beiden + ???)....
Het lijkt mij gevoelsmatig zo onwaarschijnlijk dat de rode draad de - (massa) is. En daarbij komt ook dat het een redelijk stevige draad is in tegenstelling tot de Blauwe en de Bruine die beiden wat dunner zijn..
Ik denk inderdaad dat de vorige eigenaar van de auto heeft gekozen voor 2 constanten, want er is geen verschil met betrekking tot de waarden (fig 1.) die ik vind bij het op contact zetten van de auto
//fig 1.
>Rood met Blauw: TRUE
>Rood met Bruin: TRUE
>Bruin met Blauw: FALSE
Maar dan moeten de bovenstaande 3 draden dus 2 12V plussen en 1 aarde zijn, maar hoe weet ik welke de aarde is (gekeken naar de resultaten, want ik heb vanmiddag wel die 12V tester gekocht, maar die geeft alleen licht (of geen licht)). Ik bedoel, ik dacht dat hij altijd een + en een - nodig heeft om te branden. Hij brandt bij Rood en Blauw (mogelijk + en -), bij Rood en Bruin ( Mogelijk + en -) en _niet_ bij Bruin en Blauw (beiden + ???)....
Het lijkt mij gevoelsmatig zo onwaarschijnlijk dat de rode draad de - (massa) is. En daarbij komt ook dat het een redelijk stevige draad is in tegenstelling tot de Blauwe en de Bruine die beiden wat dunner zijn..
Weet echt niemand het antwoord?? Ik wil graag m'n nieuwe apparaatje aansluiten, maar dan wel correct
Rood is idd waarchijnlijk geen aarde, zal wel bruin zijn.
Heb je geen multimetertje, kan je al voor fl 15,- of fl 20,- kopen, dan kun je meten met de weerstandmeter tussen de draadjes en een metalen carrosseriedeel of het aarde is en met de gelijkspanningsmeter of er tussen de carrosserie en je rode draadje 12V staat. Dat 12v testapparaat van jou ken ik niet.
Heb je geen multimetertje, kan je al voor fl 15,- of fl 20,- kopen, dan kun je meten met de weerstandmeter tussen de draadjes en een metalen carrosseriedeel of het aarde is en met de gelijkspanningsmeter of er tussen de carrosserie en je rode draadje 12V staat. Dat 12v testapparaat van jou ken ik niet.
Dan denk ik dat er niks anders opzit dan ff zo'n multimeter aanschaffen. In ieder geval bedankt..
BTW dat testertje van mij is in principe niets dan een 12V lampje en zo kan je testen of er een circuitje is, zeg ik dat goed? Jullie begrijpen wat ik bedoel
BTW dat testertje van mij is in principe niets dan een 12V lampje en zo kan je testen of er een circuitje is, zeg ik dat goed? Jullie begrijpen wat ik bedoel
Een auto heeft geen aarde, wel massa ... en eigenlijk is de massa-draad altijd zwart. Die licht/donkerblauwe draad zou van de automatische antenne moeten zijn ... maar zit dat in een Golf II?? Of beschrijf je nu de draden die aan de radio zittenOp woensdag 07 november 2001 17:28 schreef TheLemon het volgende:
Rood is idd waarchijnlijk geen aarde, zal wel bruin zijn.
Voor 20 piek heb je overigens al een goeie (voldoende) multimeter.
Good Luck
Geen aarde maar massa, duh! Miereneukerij, ik zie het nut van jouw reactie niet echt, beetje dubbelpost.
Sorry hoor ... was echt niet rot bedoeldOp donderdag 08 november 2001 10:24 schreef TheLemon het volgende:
Geen aarde maar massa, duh! Miereneukerij, ik zie het nut van jouw reactie niet echt, beetje dubbelpost.
K, no hard feelings.
OK, Ik moet zeggen dat het allemaal al een stuk duidelijker is geworden en ik heb dan ook nog maar 1 vraagjeContactdraad is iets lastiger te vinden, ik geloof dat die geel is, je kan beter gewoon een multimetertje gebruiken, die pennetjes kan je door de mantel van zo'n draad heenprikken. Verder heb je geen draden nodig. Die van het contact kun je ook niet doen, maar gewoon een 12V draad gebruiken, dan kun je tenminste ook luisteren als je auto niet op contact staat. (Wel uitkijken met accu leegtrekken dan).
Verwijderd
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| _____________
| radio |
|_____________|
| |
+| |contact+ radio
| |
| |
\/ (gewoon bij mekaar aansluiten)
|
|constante+ auto
| |
Ik neem aan dat je met "splitsen" van de constante+ van de autoradio dit bedoeld? Je kunt de contact+ en de constante+ van de autoradio dus gewoon bij mekaar aansluiten (splitsen is een beetje overbodige moeite
Je radio heeft overigens (vrijwel) 100% zeker een contact+ en een constante+
Bedankt voor de uitleg over de "niet-splitsen" maar "samenbinden" methode 
Nog even dit verward me toch nog:
Wat ik nogsteeds heb is een 6V-24V tester, dat is niet dan ee klemmetje en soort pennetje aan de andere kant met een lampje erin, en ik heb het klemmetje op de carroserie geklemd en toen ben ik de draadjes afgegaan die ik los zag liggen en die de vorige eigenaar dus, naar aller waarschijnlijkheid, heeft gebruikt. Nu ben ik dus de draadjes langgegaan en heb ik er 1 gevonden waarbij het lampje gaat branden. Is dit nu de + of de - ? Bij de andere 2 geeft hij overigens geen licht..Als zwart en rood een stroomkring maken dan geeft de multimeter even een uitslag (dit is vergelijkbaar met die weerstand-methode hierboven). Zet één van de pennetjes van de multimeter op een blank deel aan de carroserie (gelakt heeft uiteraard geen zin ), of aan een bout ... en ga met het andere pinnetje de draadjes langs. Wanneer de meter een uitslag geeft heb je de massa-draad gevonden .
Helemaal waar... behalve de prijs dan van zo'n stekkertjeOp dinsdag 06 november 2001 21:48 schreef digifiel het volgende:
even bij een inbouwcentrum een iso stekkertje gaan kopen
F50,= + komt eerst.... ik heb zelfs F70,= moeten neerleggen voor zo'n ding ... maar da's dan wel knapper dan allemaal kroonsteentjes of andere meuk
als het lampje gaat branden is het + .Bij VW is bruin -( Rijd zelf al jaren golf en ben fervent inbouwer).
iso heb je weinig aan zonder speciaal gereedschap. kunt beter kroonsteentjes als je geen AMP tang hebt. ziet er wel niet profi uit maar je weet wel zeker dat het vast zit.
he he eindelik een topic waar ik verstand van heb
iso heb je weinig aan zonder speciaal gereedschap. kunt beter kroonsteentjes als je geen AMP tang hebt. ziet er wel niet profi uit maar je weet wel zeker dat het vast zit.
he he eindelik een topic waar ik verstand van heb
there's no substitute for cubic inches : 472 cu cadillac
Verwijderd
Tja ... electrische antenne. Maar op 'n GolfIIOp zondag 11 november 2001 13:32 schreef Blizz¿ het volgende:
Mesothelioom weet jij als VW Pro dan ook wat de blauw/lichtblauwe is?
Verwijderd
Als je de ene op de carosserie hebt dan is de draad waar het lampje gaat branden een + (bij die tester tenminste). Bij de multimeter met de geleidings-functie werkt 't natuurlijk anders. Waarschijnlijk verwar je die een beetje met mekaar.Op zondag 11 november 2001 13:06 schreef Blizz¿ het volgende:
Bedankt voor de uitleg over de "niet-splitsen" maar "samenbinden" methode
[..]
Is dit nu de + of de - ? Bij de andere 2 geeft hij overigens geen licht..
edit: Ohw, is al geantwoord zie ik ... mjah, voor de duidelijkheid dan nog maar eens
Electrische antenne lijkt me inderdaad wat overdreven in dit ouwe bakkie
Nee ik zie die kleur wel vaken voorbij komen als ik achter het dashboard kijk dus het is niet de antenne..
Verwijderd
Maar ja ... achter het dashbord worden zoveel kleuren gebruikt hè. Misschien is het perongeluk helemaal geen draad die in de inbouwruimte aanwezig hoort te zijn (was 't niet toevallig de contact+ ??). Ohw ja ... en als je alles hebt aangesloten en er blijft toch een draadje over in de inbouwruimte, dan isoleer je die even en laat je 'm lekker zitten. Je hoeft niet altijd alle draden die in de inbouwruimte aanwezig zijn te benutten (ligt maar net aan je autoradio).Op zondag 11 november 2001 14:01 schreef Blizz¿ het volgende:
Electrische antenne lijkt me inderdaad wat overdreven in dit ouwe bakkieNee ik zie die kleur wel vaken voorbij komen als ik achter het dashboard kijk dus het is niet de antenne..
Kun je je dashbord verlichting dimmen
Kan maar is niet de electriesche antenne maar voor de antenneversterker (als er een "gti antenne" opzit, dwz antenne achter op het dak. Dacht zelf ook even aan de dimmer van de verlichting maar dat zit idd alleen op de GTI serie. Als speakerdraad zou ik 'm niet gebruiken (als ik de goede voor me heb) dan isie nogal dun (0.75 mm²) Maar ik zal eens kijken als het licht isOp zondag 11 november 2001 13:58 schreef Spor het volgende:
[..]
Tja ... electrische antenne. Maar op 'n GolfII... is 't niet één van de speaker-draden
Waarom haal je niet een boek in de bieb?
Van P. Olving heb je van bijna alle auto's (zeker de Golf II) een "vraagbaak", daar zit ook een elektrisch schema in met alle kleurcodes van de draadjes, is wel even pluizen.
Van P. Olving heb je van bijna alle auto's (zeker de Golf II) een "vraagbaak", daar zit ook een elektrisch schema in met alle kleurcodes van de draadjes, is wel even pluizen.
Dat boek heb ik nou voor me liggen maar daar staat nix over een blauwe/lichtblauwe draad inOp zondag 11 november 2001 22:13 schreef TheLemon het volgende:
Waarom haal je niet een boek in de bieb?
Ik heb net een heerlijk rondje gereden met een prachtig CD-tje in m'n nieuwe audio setje. Ik wil iedereen bedanken voor de informatieve reacties ! !
Verwijderd
Graag gedaanOp zondag 11 november 2001 22:32 schreef Blizz¿ het volgende:
Ik heb net een heerlijk rondje gereden met een prachtig CD-tje in m'n nieuwe audio setje. Ik wil iedereen bedanken voor de informatieve reacties ! !
Pagina: 1