[newbie] UTP met maar 4 aders?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• roytanck
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-07 09:29
Hoi allemaal.

Ik ben een behorlijke newbie voor wat betreft netwerk-hardware. Om de computer van mijjn vriendin en die van mij aan elkaar te hangen heb ik 20 mtr utp kabel gekocht en door mijn huis getrokken. Vanavond wilde ik daar, met een geleende tang een crosskabel van maken, maar toen ik een stukje gestript had bleken er maar 4 aders in te zitten, i.p.v. de gebruikelijke acht.

Er zit oranje-wit, oranje, groen-wit en blauw in.

Weet iemand wat voor kabel dit is? Er staat wel cat.5 UTP op.

Tnx :)

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-08 11:28

IvoB

Prutst er rustig op los

het is ISDN bekabeling, Cat 3 is 6 aders, Cat is 8 aders, Correct me if wrong...

• roytanck
In een andere (oude) thread staat dat alle netwerk, zowel 10 als 100 mbit over 4 aders gaat. Als dat waar is, weet iemand dan hoe ik de rj45 plugjes er op moet zetten?

• Tielenaar
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-07 15:56
Dat is inderdaad en ISDN kabel.
Het is wel mogelijk om daar een netwerk kabel van te maken als het goed is.
Ik geloof dat je dan de draadjes in het 2e, 3e, 5e en 7e gaatje moet doen of zo. weet ik niet zeker.

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-08 11:28

IvoB

Prutst er rustig op los

Heb ze toevallig een keer zien liggen bij de Gamma. Cat 5 zegt alleen dat de draden van bepaalde dikte of kwaliteit zijn.

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op maandag 05 november 2001 19:08 schreef IvoB het volgende:
Heb ze toevallig een keer zien liggen bij de Gamma. Cat 5 zegt alleen dat de draden van bepaalde dikte of kwaliteit zijn.
Cat5 betekend dat ze "shielded" zijn, dwz dat een 230V kabel geen storing oplevert

Verwijderd

Je gebruikt de aders 1,2,3 en 6
Bij een crosscable kruis je 1-3 en 2-6

als je het plugje met opening op je toehoudt met de contactjes naar boven zit ader 1 links

ISDN gebruikt aders 3456

Verwijderd

1 aan 3
2 aan 6
3 aan 1
4 aan 4
5 aan 5
6 aan 2

probeer eens en laat het maar weten

• roytanck
Ik lees in die andere thread dat ik de volgende pinnen alsvolgt moet verbinden om een crosscable te maken:

1 -> 2
2 -> 1
3 -> 6
6 -> 3

Klopt dit? En vanaf welke kant moet ik beginnen met het tellen van de pinnetjes?

edit:

Rednasius, volgens jouw wordt het dus
1 -> 3
2 -> 6
3 -> 1
6 -> 2

Bedankt voor je uitleg, de volgorde is me nu 100% duidelijk!

Verwijderd

als je achter in het plugje kijkt dus waar het kabeltje in moet en het klipje naar beneden dan is links pen 1

• I
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-02 15:01

I

1, 2, 3 en 6 heb je alleen nodig en dan 1 en 6 cross en 2 en 3

Verwijderd

Mijn uitleg is de juiste,

1 op 3
2 op 6
3 op 1
6 op 2

100%

• roytanck
hee tnx, die gif is erg duidelijk. Ik ga ff krimpen. Ik post straks wel ff of het werkt :)

Verwijderd

Op maandag 05 november 2001 19:11 schreef stokkie het volgende:

[..]

Cat5 betekend dat ze "shielded" zijn, dwz dat een 230V kabel geen storing oplevert
Euhm niet dus he, shielded betekent dat er een shield in zit maar cat5 hoeft niet perse shielded te zijn(UTP-> Unshielded Twisted Pair)

Verwijderd

Op maandag 05 november 2001 19:20 schreef Rednasius het volgende:
Mijn uitleg is de juiste,

1 op 3
2 op 6
3 op 1
6 op 2

100%
idd Rednasius heeft het goed

• roytanck
Het werkt :) En goed ook! gewoon 100mbit en 1250-1300K/sec bij ICQ transfer (sorry had ff niks beters om mee te testen...)

Tnx allemaal voor jullie hulp. Weer wat geleerd! :)

• roytanck
tnx proost, die url = bookmark :)

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:37

Dreamer

Foutje

topic is nu al zo goed als voorbij maar in de faq staat gewoon hoe je die kabels moet aansluiten.

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

Verwijderd

Nieuwe CAT5 kabel is nu CAT 5e (± 20 Mhz. meer)

• roytanck
oeps dreamer... daar had ik niet eens aan ged8...

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Op maandag 05 november 2001 19:11 schreef stokkie het volgende:

[..]

Nee hoor, CAT 5 komt ook (zo niet meestal) voor als UTP (Unshielded Twisted Pair).
Het CAT-5 heeft te maken met de kwaliteit van de adertjes, en het aantal twists per meter (meer twists dan bij CAT-3).
Je hebt zowel CAT-3 als CAT-5 in UTP, STP (shielded TP) en FTP (foiled TP). Bij STP is de afscherming een mantel van gevlochten koperdraad, bij het goedkoper FTP is dat een mantel van metaal-folie.

En terwijl 230 V invloed kan hebben, is de shielding veel belangrijker tegen storingen met hogere frequenties. Vonkjes van electromotoren zijn berucht, maar ook naastliggende netwerk-kabels.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• weirdje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-11-2021

weirdje

WEiRD runs Unix

Op dinsdag 06 november 2001 22:33 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Nee hoor, CAT 5 komt ook (zo niet meestal) voor als UTP (Unshielded Twisted Pair).
Het CAT-5 heeft te maken met de kwaliteit van de adertjes, en het aantal twists per meter (meer twists dan bij CAT-3).
Je hebt zowel CAT-3 als CAT-5 in UTP, STP (shielded TP) en FTP (foiled TP). Bij STP is de afscherming een mantel van gevlochten koperdraad, bij het goedkoper FTP is dat een mantel van metaal-folie.

En terwijl 230 V invloed kan hebben, is de shielding veel belangrijker tegen storingen met hogere frequenties. Vonkjes van electromotoren zijn berucht, maar ook naastliggende netwerk-kabels.
A'k me niet vergis was STP secure van connector tot connector en was FTP enkel foiled om de aderparen (daar is dus de shielding van de aderparen niet aangesloten op de (geleidende) connectoren, zoals bij STP wel het geval is).

STP en FTP hebben overigens ook als voordeel dat moeilijker af te luisteren zijn (alhoewel je als je je daar zorgen om maakt beter gebruik kunt maken van fiber).

Running Unix with a reason : it runs and keeps running.

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-08 13:25
als je gaat upgraden naar gigabit heb je wel 8 aderige kabels nodig.
Hint: dus als de kabeltjes goed wilt weg werken zou ik ff nieuwe kabel halen, anders kan je het over 2 jaar weer doen!

Reality beats fiction by far!

• roytanck
Ik verwacht eigenlijk niet dat er voor dit lijntje voorlopig een hogere snelheid nodig is. Er loopt nu een aftakking van mijn 512k mxstream lijntje overheen (die zelfs maar sporadisch gebruikt wordt).

Waarschijnlijk moet de hele situatie binnen een paar jaar toch weer anders, en dan ga ik zeker iets beters leggen (glasvezel? ;))...
Pagina: 1