Toon posts:

Red Hat 7.1 - ik wil helemaal geen grafische LILO

Pagina: 1
Acties:
  • 63 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik nu al de standaard win2k bootloader, en die bevalt mij prima.
LILO heb ik in de bootpartitie op de tweede disk geconfigureerd, waarvoor hij wel een waarschuwing geeft bij het uitvoeren van LILO, maar daar ben ik van op de hoogte.

Nu heb ik een MBR file op m'n eerste harde schijf gezet, en de win2k bootloader daarnaar verwezen. Dit alles is geen probleem, ik had eerder al een SuSE distro geinstalleerd op exact dezelfde manier, en dat gaf geen problemen.

Dit ook niet, op een schoonheidsfoutje na: Als ik in die bootloader kies voor Linux, gaat hij dus vervolgens naar LILO. Maar die LILO is grafisch, je krijgt een afschuwelijk lelijk scherm. Ik heb allen Linux in die LILO staan, en de timeout op 0 gezet, maar ik krijg nog steeds dat domme scherm.

Ook krijg ik geen andere resolutie met vga=extended, maar tot nu toe gok ik dat dat dezelfde oorzaak heeft.

Is er een manier om een 'gewone' LILO prompt te krijgen?

Verwijderd

Je lilo.conf aanpassen

man lilo.conf

oid

Verwijderd

vga=791
:)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:42

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je hebt op het moment waarschijnlijk een link (/boot/boot.b) die verwijst naar /boot/boot-menu.b. Deze link even laten verwijzen naar /boot/boot-text.b zou het moeten verhelpen. Even de optie 'install' in je lilo.conf veranderen werkt ook. Overigens staat dit ook in de (mijn) lilo.conf manpage.
Voor dat vga= probleem zou je kunnen proberen om vga=ask mee te geven en dan een beetje te spelen met de gegeven opties (ENTER voor een scan, kan geen kwaad en laat alle ondersteunde opties zien). Kijk of je een goede en ondersteunde resolutie ziet en laat hem gewoon daarop draaien.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
boot=/dev/hdc1
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
vga=791
timeout=0
linear
default=linux

image=/boot/vmlinuz-2.4.2-2
    label=linux
    read-only
    root=/dev/hdc1
    append="hdd=ide-scsi"
      vga=791

Dit is mijn lilo.conf nu, maar ik krijg nog steeds niet de juiste resolutie, en nog steeds dat afgrijselijke scherm.
Er staat nog wel een boob.1601 in /boot maar daar kannie weinig mee.

Waarin zit het hem nou dat ik dat Red Hat dingesscherm krijg?

vga=ext, vga=ask en vga=791 lijken totaal geen invloed te hebben.

Verwijderd

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
cat /etc/lilo.conf
boot=/dev/hda
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
default=linux

image=/boot/vmlinuz
      label=linux
      read-only
      root=/dev/hda1

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:42

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
odysseus@odysseus:~/perl/theater$ ls -al /boot/boot-*
-rw-r--r--    1 root     root      7708 Nov  4 13:25 /boot/boot-bmp.b
-rw-r--r--    1 root     root      5920 Nov  4 13:25 /boot/boot-compat.b
-rw-r--r--    1 root     root      7680 Nov  4 13:25 /boot/boot-menu.b
-rw-r--r--    1 root     root      5920 Nov  4 13:25 /boot/boot-text.b
odysseus@odysseus:~/perl/theater$ ls -al /boot/boot.b
lrwxrwxrwx    1 root     root        17 Jul 13 22:43 /boot/boot.b -> /boot/boot-menu.b
odysseus@odysseus:~/perl/theater$

In je /etc/lilo.conf heb je de optie 'install=/boot/boot.b' staan. Zoals je ziet is boot.b bij mij een link naar boot-menu.b, waarschijnlijk bij jou ook. Even laten verwijzen naar boot-text.b zou genoeg moeten zijn. Dan heb je gewoon alleen nog een tekst-bootscherm. Na lilo krijg je de resolutie in je console. Werkt vga=ask en dan [enter] voor scan ook niet? Een resolutie daar kiezen zou moeten werken...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:36

sus

is druk :+

sorry voor de kick, maar nieuw topic is ook onzin.

Ik heb dus inmiddels RH9 erop staan, en wil ook de normale text-lilo.

Ben op zoek gegaan, maar op heel mijn systeem staat geen boot-text.b

Wat nu??

Verwijderd

Een kick als deze is net zo zinloos als een nieuw topic hierover. Download de lilo source distributie en trek daar de boot-text.b vandaan. Heb je al find / -name "boot-text.b" -print gedaan? Op slot.

Zie ook de NOS policy - updated 01/04/03
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.