Welke versie van linux of iets anders.

Pagina: 1
Acties:

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-08 10:43

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Topicstarter
Heb hier een oude 486 DX2 50 Mhz met 8 mb intern en 2x 420 mb hdd. Welk besturingssysteem kan ik hier het beste opzetten. Wil hem als firewall / proxy gebruiken. Heb zelf nog geen verstand van andere besturingssystemen anders dan windows / dos. Heb linux wel eens geinstalleerd op mijn eigen systeem maar ik vind dit wat anders.

Heeft iemand dus ideeen van hoe en wat. Welke versie van linux?

Greetz
Hurrie

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 09:03
geen zin in veel werk -> freeSCO

Als newB kan je het beste voor Redhat/mandrake gaan als je toch wil beginnen met linux. Is het makkelijkst IMHO.

Er zijn veel distro's die op je pc kunnen draaien mits het zinder x windows is.....

Maar voor te beginnen is redhat perfect. Paar howto's lezen en hij werkt. Iets gevorderd -> debian, slackware enz...

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
FAQ! ;)

PSN: Houtvlot

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:36

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Met 8 MB RAM zou ik niet aan RH of iets dergelijks beginnen. Als je echt een volwaardige linux-distributie wilt, dan is Debian een goede keus. In jouw geval zou ik echter gaan op een van de minidistributies die speciaal voor dit soort doelen worden ontwikkeld. Kijk eens op http://lwn.net/Distributions/ , daar staat een hele lijst distributies met onder andere een deel over floppy-based distro's. Kijk eens rond op die pagina, lees de FAQ en duik eens in Google en je bent er waarschijnlijk op een uurtje uit ;)

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
8 MB en 2x 240 MB is niet veel maar wel te doen.

Ik zou zeggen: Pak FreeBSD of Slackware.

Harddisk 1: 120 MB root, 80 MB /home en 40 MB swap
Harddisk 2: 240 MB /usr

Ik zou zeggen FreeBSD, omdat deze wat beter met resources omspringt en in lowmemory situaties erg goed is. Bovendien heeft het een goed package systeem, want voor dingen handmatig compileren is er niet gezien schijfruimte.
OpenBSD kan ook, maar die is wel een stukje lastiger, niet echt voor newbies.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:28

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op maandag 05 november 2001 18:48 schreef svdmeer het volgende:
OpenBSD kan ook, maar die is wel een stukje lastiger, niet echt voor newbies.
Zelfde geldt voor Debian. Da's een perfect systeem voor kleine systeempjes omdat het geen grafische installatie heeft en de keuze wat je wilt installeren vanaf het begin volledig aan jou overlaat. Ook kan je het met drie floppies en een netwerkkaart vanaf ftp, http of nfs installeren voor als je geen cd-rom drive in dat bakkie hebt zitten.

Maar dat soort systemen zijn juist heel goed voor newbies, mits de newbie in kwestie niet te beroerd is man-files en HOWTOs te lezen. En in geval van Debian is er ook een zeer goed support systeem online: irc.debian.org #debian. Hang ik ook altijd rond, om anderen te helpen, en evt zelf hulp te vragen, wat ik na 3 jaar Debian gebruiken toch nog vrij regelmatig nodig heb...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1