Toon posts:

Peltier in suckhole

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand dit wel eens geprobeerd ofzo?
Ik zat zo na te denken, je ziet vaak van die mods, met zo`n intake suckhole voor in de case, als je hier achter, of voor de cooler in de suckhole nou eens een peltier hangt, (beetje mooi afwerken enzo) als het goed is wordt de lucht dan kouder, doordat het langs de peltier stroom.. en als het goed is wordt die dan ook gekoeld door de luchtstroom..
Volgens mij is een 80 watt of minder dan al genoeg, de kleinste kan je dan nemen lijkt mij, dan kan er een passieve cooling op, anders moet je gaan werken met een extra cooler in een suckhole, niet echt bevordelijk voor de airflow enzo..

\Afbeeldingslocatie: http://people.a2000.nl/mbierlee/got/PELTIER.jpg
ff snel gemaakt, maar het is wel duidelijk lijkt me :)

Waar ik dan ook aan zat te denken, om de hitte van de peltier met een kleine heat tunnel af te voeren naar de zijkant van je case, waar aan het uiteinde een kleine 60X60 mm cooler zit ofzo.. (niet meegtekend op tekening)

• Dennizz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07-2025

Dennizz

pc-70 mod in progress!

hoe bedoel je :? tekeningetjuh fzo ?

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 09:58

star-saber

Ryzen

een air cooler bedoelt ie gewoon

daarmee wordt het systeem gekoeld met lucht kouder dan de kamer temp.
een soort airco principe.

alleen moet je de warmte van de pelt weer afvoeren op de een of andere manier

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Ja dat kan, even zoeken weet niet meer waar maar toch.

Paar mensen gezien met een pelt (25 Watter o.i.d.) tussen twee grote heatsinks deze dan achter je intake gehangen. De koude kant dan in je lucht stroom zodat de lucht goed wordt gekoeld. De 'warme' gewoon in je kast (of eventueel naar buiten) voor normale afkoeling door de lucht. Een 80 Watter is iets overkill volgens mij, maar je kan het wel proberen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Verwijderd

Heeft geen zin. Het wordt alleen maar warmer door de warme kant.

Verwijderd

Ik dacht dat je een peltier wilde inbouwen in de genitaliën van een vrouw :D

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

http://www.hardwareoc.com/airchillerz.php

Zie de link voor wat jij eigenlijk bedoelt, denkik. Hmm toch een 112 Watt pelt gebruikt daar. Maar ok geeft wel een berg van ideen... :)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 05 november 2001 16:35 schreef _Dennizz_ het volgende:
hoe bedoel je :? tekeningetjuh fzo ?
Ik heb er nu even een plaatje voor gedaan, kan me best indenken dat velen niet begrepen wat ik nou precies bedoelde..

voor sommigen zeggen illustraties meer dan een lap tekst :)

Verwijderd

het lijkt me dat een peltier evenveel warmte afstaat als hij kou afgeeft

of zie ik dat verkeerd

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:47
Niet helemaal,over het algemeen produceert een peltier nog meer warmte dan hij VERPLAATST. Dus dit gaat helemaal niet werken. Wat de warmte die verplaatst en gegenereerd wordt, wordt regelrecht in de kast gedump wat dus betekend dat het er alleen warmer van wordt...

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
een peltier staat meer warmte af dan kou, waarom dat precies zo is weet ik niet maar het is zo.

Verwijderd

dat is lijkt me omdat het meer energie kost om kou te produceren dan warmte,

en er gaat evenveel energie in de 'koude' kant als in de 'warme' kant, maar omdat warmte creeeren inder energie kost maakt hij dus meer warmte

• Rappie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:45
zal niet lukken denk ik, kunt beter een flinke koeler pakken lijkt mij

Verwijderd

je moet een peltier tussen 2 koelelementen doen en de warme dan buiten je kast hangen

• Reptile-X
  • Laatst online: 01:25

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Will je echt koud luch maken met Peltiers?

Dan komt veel meer kijken dan alleen een heatsinkje en enkel peltier.

Voor zoiets, zou je een Radiator (zoals Interkoeler radiator van een auto) moeten gebruiken, tegen die radiator zou je dan peltiers moeten hangen en aan de warme kant van de peltiers bedeken met heatsink die net zo groot als de opervlakte van alle peltiers is, op deze heatsink heb je nog eens ventilators nodig om hem te koelen, met deze kombinatie onstaat koud lucht in de radiatortje, aan een kant van deze radiator heb je een blower ventialor nodig die koude lucht in de radiator uit perst naar de besteming die jij wil.
Aangezien dat interkoeler radiators gemaakt zijn om de luch koelen en daarvoor de geschikte aansluiting hebben zou dit goed moeten werken.

Maaaaar, ja daar is een maar want zoveel pelts en die radiator zou teveel kosten denk ik en daarom kan je better een mobile airco dingetje tweedehands kunnen kopen, dat geeft waarschijnlijk ook meer effect ;)

Verwijderd

Zou moeten werken. Maar zoals gezecht heb je een enorm goede cooling nodig voor de warme kant. En dan waarom dan aldie moeite als je het zakie ook direct op je cpu kan plakken.

Verwijderd

ik denk dat het enkel werkt door goed te bouwen warte van dat ding absoluut buiten je kast houden en de kou er in zien te krijgen maar ik denk dat een water koelinkje makelijker is maar uitvinders moeten er ook zijn

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 05 november 2001 17:09 schreef hielko het volgende:
Niet helemaal,over het algemeen produceert een peltier nog meer warmte dan hij VERPLAATST. Dus dit gaat helemaal niet werken. Wat de warmte die verplaatst en gegenereerd wordt, wordt regelrecht in de kast gedump wat dus betekend dat het er alleen warmer van wordt...
Dit is toch alleen als ie het moeilijk heeft?
als een 25 watt peltier bijvoorbeeld 25 watt warmte van de koude kant krijgt, dan verbruikt ie toch volgens mij 2 x zoveel stroom, dus warmte?
alhoewel bij 25 watt hitte van de proc, terwijl de peltier maar 25 watt is je rare effecten gaat zien, allebei de kanten worden warm.. SHHHT Fire in the hole..

WEET JE WAT.. DIt idee schrijf ik af..
doorgekrast op mn lijstje
hehehe :)

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:09
het oppervlak van dat ding is veelste klein om de lucht ook maar 1C omlaag te krijgen. het enige wat je ervan krijgt is een grote bult condens of ijs op de peltier, en uiteindelijk kortsluiting.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Uhm het lijkt me niet echt veel zin hebben. Wat je namelijk aan het doen bent is lucht koelen met een peltier die gekoeld wordt door lucht, om vervolgens met die koele lucht je componenten te koelen. Een totaal rendement van zo'n -243% lijkt me. Met een beetje pech bereik je alleen een temperatuurstijging: een peltier verplaats niet alleen warmte-energie, maar produceert het ook (geen 100% rendement). Daarom heb je ook je ook zo'n massive voeding nodig, die (jaja je raadt het al) OOK warmte produceert.

Een keigoed tegenargument is natuurlijk weer dat sommige koelboxen op peltiers werken. Maar volgens mij hebben deze geen intake en outtake: de koelbox is afgesloten, en binnenin is er een gesloten luchtcirculatie.

I reject your reality, and substitute my own.

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Op maandag 05 november 2001 23:31 schreef _sNaRs_ het volgende:
Een keigoed tegenargument is natuurlijk weer dat sommige koelboxen op peltiers werken. Maar volgens mij hebben deze geen intake en outtake: de koelbox is afgesloten, en binnenin is er een gesloten luchtcirculatie.
Eigenlijk ook weer geen goed argument, in koelboxen worden geen 'zware' peltiers gebruikt, alleen een paar hele lichte, deze kunnen een ruimte wel langzaam laten afkoelen wanneer daar verder geen warmte bron in zit die warmte uit stoot, zit deze er echter wel in dan heb je grote kans dat binnen de kortste keren je inhoud lekker opgewarmt is. Je computer stoot ontiegelijk veel warmte uit in vergelijking tot wat een koelbox kan afvoeren.

Maar gewoon zo'n idee is best leuk

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwareoc.com/airchillerzpics/on%20heatsink.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwareoc.com/airchillerzpics/thing3.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwareoc.com/airchillerzpics/thingy8.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwareoc.com/airchillerzpics/alltogether.JPG

Temperaturen aan de twee zijden
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwareoc.com/airchillerzpics/cold.JPG

Je kan zelf zo iets maken, pak een slot 1 / slot a (in iedergeval hele grote heatsink) een pelt er tussen (bv. 60 watter zodat gewoon op je pc voeding kan knutselen) een 'normale heatsink op de andere kant bouten. warme kant buiten de kast, koude kant in de kast in de buurt van de intake. En voila een goede kast koeler. (wel even letten op condens vorming in test opzetting, anders natuurlijk niet boven fragiele hardware hangen. En dan een bakje er onder plaatsen met afvoer naar buiten kast.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
Gaat inderdaad niet zo lukken.. Je trekt namelijk gewoon warme lucht de kast in..

Wat je wel ooit zou kunnen proberen is om een peltier de warme kant goed te koelen, en de koude kant via een omgekeerd waterblok water af te laten koelen.. Vervolgens hang je voor je blowhole een radiator, die dus met koud water gevuld wordt.. Via een fan kun je dan dus koude lucht je kast in blazen..

Erg effectief lijkt het me overigens niet, en ik denk dat je ook met een redelijk zware pelt-setup moet aankomen om het te merken...

Verwijderd

beetje nutteloos project je krijgt die lucht nooit snel genoeg gekoeld zodat het systeen daar iets aan heeft plus dat het alleen maar weer een hoop power trekt

Verwijderd

Hmmm, ik weet niet, maar als een 60watter al een heat-sink naar 1,2graden weet te brengen, hoeveel koelt een 170watter dan???

En dan is het enkel zaak die intakelucht 'door' de koude heat-sink te trekken en de warme lucht van de warme heat-sink naar buiten te blazen (uiteraard niet vlak bove je intake... dùhe |:( )... zou het dan niet werken :?

• DaManiac
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-05 12:08
Op dinsdag 06 november 2001 09:41 schreef RIKZ het volgende:

[..]

Eigenlijk ook weer geen goed argument, in koelboxen worden geen 'zware' peltiers gebruikt, alleen een paar hele lichte, deze kunnen een ruimte wel langzaam laten afkoelen wanneer daar verder geen warmte bron in zit die warmte uit stoot, zit deze er echter wel in dan heb je grote kans dat binnen de kortste keren je inhoud lekker opgewarmt is. Je computer stoot ontiegelijk veel warmte uit in vergelijking tot wat een koelbox kan afvoeren.

Maar gewoon zo'n idee is best leuk

[afbeelding]
[/afbeelding]

Je kan zelf zo iets maken, pak een slot 1 / slot a (in iedergeval hele grote heatsink) een pelt er tussen (bv. 60 watter zodat gewoon op je pc voeding kan knutselen) een 'normale heatsink op de andere kant bouten. warme kant buiten de kast, koude kant in de kast in de buurt van de intake. En voila een goede kast koeler. (wel even letten op condens vorming in test opzetting, anders natuurlijk niet boven fragiele hardware hangen. En dan een bakje er onder plaatsen met afvoer naar buiten kast.
werkt idd goed.

Gat in je case dremelen, daar de pelt inhangen.
heatsinks aan beide kanten en gaan met die banaan.
(case temp van 5 graden... HELL YEAH! >:) )

(wel opletten dat je de goede kant van de pelt binnen hebt :)

edit:

typo

Verwijderd

RIKZ: wat kost die opstelling die jij daar heb liggen ???

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:19
Een peltier als element om lucht te koelen is ZEER inefficient.
Een pelt is bedoelt als warmtepomp, niet als koeler.
Als je de lucht die je kast binnenkomt wil koelen, zoek dan naar een andere manier.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Niet van mij maar op http://www.hardwareoc.com/airchillerz.php

Lijstje:

1 x 112 Watt pelt

2 x OZC Monster 3 heatsinks (even uit mijn geheugen dingetje)

alleen de rest staat dus in dat artikel vermeld, maar nu ik daar naar toe surf is der een MySQL foutje aan hun kant, dus even wachten totdat dat is opgelost en dan kan je daar gewoon kijken hoe hij/zij dat heeft aangepakt.

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-01 17:28

mr_obb

Lakse Perfectionist

Dit is redelijk moeilijk uit te werken.

Eerst even iets over Peltiers:

Lees het volgende artikel even. Dan begrijp je hoe die dingen werken:
http://www.electronics-cooling.com/Resources/EC_Articles/SEP96/sep96_04.htm

Verder:
Je moet dus de warmte van je Peltier buiten je kast krijgen om zo je kast koeler te krijgen. De enige manier die ik hier voor zie is de opstelling an hardwareoc, waarbij je warme koelblok buiten je PC hangt, dus naast je mooie window, en je koude blok binnen je PC, waarna je een fan over het koude koelblok laat blazen om de koele lucht te laten circuleren.

Ik denk niet dat dit echt veel zal helpen.

Verwijderd

rekenvoorbeeldje:
Stel 70 W peltier die effectief 50 W koeling(!) geeft.
Als je luchtstroming langs het koelelement 30 CFM is dan komt er 0.014 m^3/s lucht langs. Met een dichtheid van 1.2 kg/m^3 geeft dat 0.017 kg/s lucht.

Voor droge lucht ben je ongeveer 1005 J/kg kwijt om de lucht 1 graad te koelen (of verwarmen).

Je peltier levert 50 W = 50 J/s

0.017 kg/s *1005 J/(kg K) = 17 J/Ks

50/17 = 3.0 graden verschil tussen voor en na het koelelement. Niet echt efficient dus.... maar wel leuk om mee te knutselen :Y)
Pagina: 1