Eenrichtingsverkeer in netwerk??

Pagina: 1
Acties:

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:33

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Mijn PC en die van de buurman zijn middels een HUB met elkaar gekoppeld in een netwerk. Vanaf de HUB gaat er ook een kabel naar het kabelmodem (@home).

Kabelinternet werkt prima, maar het de rest van het netwerk niet :(. Op beide PC's staat de bestands- en printerdeling aan, maar mijn buurman krijgt helemaal niets te zien in zijn Netwerkomgeving (alleen 'Volledig Netwerk', dus ook zijn eigen PC niet).

Bij mij zie ik wel alle PC's. Wat ik echter vreemd vind, is dat als ik in Netwerkomgeving de PC van mijn buurman selecteer (de naam staat er wel), dat ik een foutmelding krijg: "kan computer- of sharenaam niet vinden". Als ik mijn eigen PC selecteer is er niets aan de hand.

Ik heb het vermoeden dat er iets niet klopt aan de instellingen van de PC van mijn buurman, maar ik weet alleen niet meer wat. Het gekke is dat het eerst wel heeft gewerkt, maar ik weet wat ik of hij veranderd zouden kunnen hebben. Kan iemand ons helpen?

O ja: beide PC's draaien Win98SE.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 09:38
heeft je buurman niet per ongeluk bestands en printerdeling er af gegooid?

Maak je eigen poll

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Nee, dat heb ik vanmiddag nog nagekeken: staat nog geïnstalleerd.

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 21:54

Metzie

Nyaano !

Wat als je zoekt over het netwerk? Netbios namen resolven kan kan nogal lang duren soms. Probeer anders eens bij je buurman een harde entry in z'n lmhosts file te maken.

Gewoon zoeken op lmhosts(.sam) (uitleg hoe deze te gebruiken staat in de file) en bewaren als lmhosts (zonder extentie)

Deze file mapt netbiosnamen naar ip adressen.

Dus gewoon een entry maken voor jou pc naam -> jou ip

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Heb dit ook een keer gehad... ben toen gaan monitoren met de network monitor onder nt, bleek dat als ik iets pingde, dat het ping pakketje wel heen ging, maar niet terug. (hoewel die bij bestemming wel werdt verstuurd.

Linklampje op de hub was goed, maar pas toen ik er een andere kabel tussen stopte was het probleem verholpen. Kan je wel pingen?

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
edit:
: In reactie op Metzie

Hmm.. ik denk niet dat dit gaat werken. We maken allebei gebruik van dynamische IP-adressen i.v.m. @home internet. Zo te zien gaat het hier om statische adressen... Correct me if I'm wrong.

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
In reactie op axis:

Het pingen lukt niet! :( (Timeout bij opdracht)

• dop
  • Laatst online: 17:18

dop

Windows needs to reboot now

vertel eens wat meer hoe verkrijgen jullie je ip adres ?

bijde van @home ? via dhcp ?

wat is in jou omschrijving een netwerk ?

als je een trace route doet naar je buurman hoe verloopt die dan ook mischien via @home

en is het dan mischien zo dat @home netbois verkeer tegen houd ?

is maar gokwerk maar aan wat je omschrijft lijkt me dit het geval

EPC Debian Gnu Linux

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 15:53

Super_ik

haklust!

je kunt toch maar met 1 pc op die @home kabel
er is dus maar 1 pc die een ip krijgt toegewezen

als jullie van @home 2 ips krijgen(zoals zou moeten in deze opstelling) kunnen jullie elkaar idd niet zien
er zit een beveiling in @home dat je niemand anders kunt zien in je zelfde subnet. juist om dit soort dingen te verkomen, ze hebben liever niet dat je bestand en printer deelt via @home

ik dacht dat je dat kon omzeilen door je netmast op 255.255.255.255

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Op maandag 05 november 2001 17:00 schreef dop het volgende:
vertel eens wat meer hoe verkrijgen jullie je ip adres ?

bijde van @home ? via dhcp ?
Ja, beide krijgen we een IP-adres toegewezen van @home
wat is in jou omschrijving een netwerk ?
Hoe bedoel je dit precies? Hoe de computers in ons geval verbonden zijn? Beide computers zijn met een UTP-kabel verbonden aan de HUB (poort 1 en 2); vanaf het kabelmodem loopt ook een kabel naarde HUB (poort 8)
als je een trace route doet naar je buurman hoe verloopt die dan ook mischien via @home
Ja

en is het dan mischien zo dat @home netbois verkeer tegen houd ?
Wie weet, heb geen idee :? Eerder werkte het wel en dat vind ik zo vreemd
is maar gokwerk maar aan wat je omschrijft lijkt me dit het geval

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Op maandag 05 november 2001 17:04 schreef Super_ik het volgende:
je kunt toch maar met 1 pc op die @home kabel
er is dus maar 1 pc die een ip krijgt toegewezen

als jullie van @home 2 ips krijgen(zoals zou moeten in deze opstelling) kunnen jullie elkaar idd niet zien
er zit een beveiling in @home dat je niemand anders kunt zien in je zelfde subnet. juist om dit soort dingen te verkomen, ze hebben liever niet dat je bestand en printer deelt via @home

Heej, dit ga ik eens proberen. Moet dat subnetmasker op beide pc's op 255.255.255.255 zette of alleen op een van beide?

• dop

dop

ok maken we het simpel ga naar https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2en doe daar eesn kijken of je netbois poort open is
(probe my ports kiezen)

verder noem je wat jij daar heb niet echt een netwerkje maar gewoon een verzameling kabels

ook betwijfel ik of @home dit echt leuk vind op deze manier

aangezien je 2 ip nummers bezet met 1 acount

EPC Debian Gnu Linux

• dop

dop

Op maandag 05 november 2001 17:04 schreef Super_ik het volgende:

dat vreet windows 98 niet als netmask

EPC Debian Gnu Linux

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Op maandag 05 november 2001 17:12 schreef dop het volgende:

Zucht... Je mag met @home tot maximaal 3 pc's aansluiten... Allemaal met een eigen DHCP ip van @home... Kost je 10,- in de maand per extra ip...

Maar, dit kan idd niet, omdat @home idd geen verbindingen binnen het subnet toestaat... Moet je een route maken bij je buurman naar jou ip, en bij jezelf naar zijn ip... Dan ga je om de @home server heen direct naar je buurman... Dan werkt het wel....

Routes onder windows instellen? Hoe dat moet? Weet ik niet... Gebruik linux... >:)

Met een linux servertje heb je vdit probleem niet, omdat je dan gewoon lokaal een eigen lan kunt maken...

• dop

dop

Routes onder windows instellen? Hoe dat moet? Weet ik niet... Gebruik linux...
route add "ip nummer" mask "netmask"

maar zonder ip nummers is er niets te beginnen en een trace zou ook wel makkelijk zijn

EPC Debian Gnu Linux

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Ik wil ooit nog wel een keer overstappen op Linux, maar daar heb ik nog amper kaas van gegeten, laat staan dat ik een server(tje) kan inrichten. Bovendien heb ik geen PC over. Hierover graag geen discussies in dit topic, dank u.

Nu weer on-topic. Ik heb nu meerdere keren gelezen dat ik routes aan moet maken tussen onze PC's, maar hoe moet ik dit doen als we allebei dynamische (edit: foutje) IP-adressen hebben. Elke keer opnieuw een route aanmaken :? Lijkt me niet handig :P

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Op maandag 05 november 2001 17:12 schreef dop het volgende:
ok maken we het simpel ga naar https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2en doe daar eesn kijken of je netbois poort open is
(probe my ports kiezen)
Linkt werkt niet :(
verder noem je wat jij daar heb niet echt een netwerkje maar gewoon een verzameling kabels
OK! 'k ben dan ook geen netwerk expert. Toch omschrijf ik het als een netwerk, omdat het voor mij (en vele anderen met mij) waarschijnlijk duidelijker is. Bovendien, in welk forum zou ik moeten posten als het geen netwerk was :P

Zie onderstaande quote:
Zucht... Je mag met @home tot maximaal 3 pc's aansluiten... Allemaal met een eigen DHCP ip van @home... Kost je 10,- in de maand per extra ip...
Precies! Waarom illegaal doen als het ook legaal kan? :P Zeker voor dat bedrag ( 10,- per maand extra)

• dop

dop

Op maandag 05 november 2001 17:30 schreef wokmaster het volgende:

Nu weer on-topic. Ik heb nu meerdere keren gelezen dat ik routes aan moet maken tussen onze PC's, maar hoe moet ik dit doen als we allebei statische IP-adressen hebben. Elke keer opnieuw een route aanmaken :? Lijkt me niet handig :P
jullie hebben bijde een dynamisch ip
en daar is niks aan te doen mogelijk dat je op hardware adres wat kan doen maar daar ben ik zelf niet in thuis

EPC Debian Gnu Linux

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Op maandag 05 november 2001 17:36 schreef dop het volgende:

[..]

jullie hebben bijde een dynamisch ip
en daar is niks aan te doen mogelijk dat je op hardware adres wat kan doen maar daar ben ik zelf niet in thuis
Iemand anders wel? :?

• dop

dop

http://grc.com/default.htm

daar shields up

ik snap het verhaal inmiddels wel maar aangezien je zij dat jullie via het netwerk een ip verkregen ging ik er van uit dat er een server kon zijn en dat er een echt netwerkje is
integenstelling tot de meeste kabel aanbieders geeft @home je dus wel de mogelijk heid meerdere pc's aan te sluiten
daar was ik me niet van bewust
ook dat was niet uit je verhaal op te maken
als je gelijk had vermeld dat jullie bijde van @home een ip krijgen was het al eerder duidelijk
nu kan het haast niet anders als dat @home poort 139 verkeer blokeerd

EPC Debian Gnu Linux

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Bij deze dan mijn excususes dat ik in dat opzicht niet helemaal duidelijk was met mijn verhaal.

Ik heb even die link van je gevolgd en het progje uitgevoerd. Het blijkt dat al mijn poorten in 'stealth' modus draaien (met dank aan ZoneAlarm).

En nu? Moet ik soms NetBios uitschakelen zodat Windows op een andere manier contact probeert te zoeken met de andere PC of zit ik nu te raaskallen :?

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Heren, dames,

Ik ben verheugd u mede te kunnen delen dat het probleem is opgelost. Bedankt dop voor je link naar Shields Up! Dit programma heeft uitgewezen dat NetBIOS poort 139 op slot zat. Deze poort open zetten voor de Trusted Area heeft onze netwerkverbinding weer hersteld. Nogmaals dank!

Ook dank aan de anderen met hun replies! Ik weet nu waar ik problemen kan oplossen bij eventuele 'future problems'.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 23:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Weet je trouwens wel zeker dat je dit wilt?? Als je op deze manier ene netwerk met je buurman hebt, kan in principe iedereen binnen hetzelfde subnet (of mischien wel verder) ook hetzelfde doen... maw .. niet raar op kijken als er straks allemaal zwarte pagina's uit de printer komen rollen......

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Op maandag 05 november 2001 22:47 schreef Janoz het volgende:
Weet je trouwens wel zeker dat je dit wilt?? Als je op deze manier ene netwerk met je buurman hebt, kan in principe iedereen binnen hetzelfde subnet (of mischien wel verder) ook hetzelfde doen... maw .. niet raar op kijken als er straks allemaal zwarte pagina's uit de printer komen rollen......
Daar zeg je wat. Maar aan de andere kant... Mijn printer staat (bijna) nooit aan.

Even serieus: ik weet dat ik nu een zeker risico loop, maar voorlopig durf ik dit risico te nemen. Aan de andere kant denk ik dat ik niet zo'n heel erg groot risico loop, omdat in de Local Zone alleen het IP-nummer van mijn buurman genoemd wordt.

Het is inderdaad waar dat ook het subnet hier genoemd wordt, maar omdat ook expliciet het IP-nummer genoemd wordt, ga ik ervan uit dat het risico niet al te groot is.

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-08 12:43

Boy

www.byoscoop.nl

Ik heb hetzelfde probleem als Wokmaster (PC met Millennium ziet m'n PC met XP wel, maar andersom niet)

Dit is wat bij mij staat bij probe ports (Millennium PC):

port: 139
service: Net BIOS
status: Stealth!
Security Implications: There is NO EVIDENCE WHATSOEVER that a port (or even any computer) exists at this IP address!

De rest heeft alles 'closed'. Wokmaster heeft 'm geopend, maar ik zou niet weten hoe ik dat moet doen. Is er misschien een andere manier?

:?:?:?

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Draai je een Firewall en zo ja welke? Ik heb ZoneAlarm.

In ZoneAlarm moet je dan naar de Security instellingen gaan en dan op Configure drukken. Ga vervolgens naar het tabblad Local Zone Custom Settings.

Loop alle opties na en kijk of de NetBIOS ports zijn vrijgegeven of niet (Block in-/outgoing NetBIOS ports 137-9). Als je dit opheft, werkt het netwerk (weer). Let wel: dit geldt dus voor ZoneAlarm. Hoe het met andere FireWalls zit weet ik niet.

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Zag hierover net iets voorbijkomen in een ander topic. In de FAQ van Network Troubleshooting staat dit probleem opgenomen, al gaat het dan over een netwerkje tussen een Win9x (95, 98, 98SE, ME) based PC en een WinNT (Win2000, XP) based pjoetertje.

Het schijnt dat je dan in Win2000 OF het Guest-account aan moet zetten OF voor elke share een gebruiker aan moet maken met identiek gebruikersnaam en wachtwoord als op de 9x machine.

Pagina: 1