Zelf bouw kast aarden...

Pagina: 1
Acties:
  • 309 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-08 21:25

Qwerty-273

Meukposter

Topicstarter
Ik ben nu bezig om een eigen kast te verzinnen, die ik dan na een tijdje van goed nadenken (wat best nog lastig is) om zelf in elkaar te gaan knutselen. Nu ben ik van plan om een metalen kastje te maken (gewoon staal of alu). Nu zit ik er mee, hoe is dit het beste te aarden. Aangezien een normale kast geaard is in de voeding en deze door contact met de kast de hele kast aard.

Maar nu zit ik een beetje te denken, stel dat er nou op je aarde in huis (dus uit de muur zeg maar) door een bloot contactje er spanning op je aarde komt te staan, houdt je voeding hier dan rekening mee, door diode (als ik electro nog goed herinner) of is daar geen rekening mee gehouden. Anders komt natuurlijk je kast onder spanning te staan (wat ik me kan indenken niet al te best is voor je spullen.

En stel dat er een kortsluiting ontstaat in je kast dus dat de aarde wordt gebruikt, zal hierdoor een aardige spanning/stroom op je kast komen of zal dat mee vallen? Anders is het misschien zaak om je kast te isoleren van de inhoud. Al wordt dat gelijk wel een stuk meer denk en knutsel werk. En op sommige punten wat minder fraai aangezien je dan een klein beetje rubber gebruikt ter isolering.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Uhm...volgens mij zeg je nu een heleboek dingen die absoluut niet kunnen :) Mijn kennis van elektro is uiterst beperkt, maar ik zal een poging wagen. Een aarde is juist bedoeld om te zorgen dat de kast van je computer niet 'onder stroom' kan komen te staan (m.a.w. dat je geen stroomschok kan krijgen van de buitenkant). Stel dat je geen aarde zou hebben, en de kastwand maakt per ongeluk contact met een elektrisch component IN de kast, dan zou, wanneer je de buitenkant aanraakt, de spanning via je lichaam naar de aarde lopen. Met andere woorden: je staat onder spanning (haren omhoog, rook uit je oren you get the picture). Als de kastwand WEL geaard is, kiest de stroom de makkelijkste weg en vloeit netjes via de voeding naar de aarde ipv via je lichaam. En spanning op de aarde in je huis...tjah...ik betwijfel of het mogelijk is. Gewoon niet aan beginnen :)

Dus, als je het aan mij vraagt: gewoon de buitenkant van je zelfbouwkast netjes aarden, dan komt alles goed. Mocht van dit verhaal echt geen f*ck kloppen, dan weet je de reden dat ik een 6 had voor natuurkunde :)

I reject your reality, and substitute my own.

• chromeeh
  • Laatst online: 10:30

chromeeh

the Gnome

Je kunt toch altijd een aarddraad van een stopcontact pakken of 'm bijv. aarden aan de verwarming :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Verwijderd

Aangezien ik ook bezig ben/bijna klaar met eigen kastje,
maar dan helemaal van dikker plexiglass,heb ik een draadje
aan pc-voeding vast gemaakt,moet ik dit draadje nu aan is van verwarming ofzo hangen denken jullie?

Ook omdat geluid uit SB-kaartje (ISA) een brom uit komt,moet dit ook komen doordat aarde geval of niet?

Bedankt!
Warezhelp

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
De kast van je voeding is geaard. als je die vastschroeft aan je computerkast, is die dus ook geaard. Als je vervolgens je pc in een geaard stopcontact plugt, is alles geaard. En dit lost ook vaak brom in geluid op.

Geen geaard stopcontact? Stopcontact openschroeven, een geaard stopcontact erin stoppen (fl 10,- bij de doe-het-zelf winkel) en indien nodig een aardedraad van dit nieuwe stopcontact vastmaken (liefst solderen) aan je verwarming. Afwerkstripje over deze draad, en klaar is kees.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 12-08 21:25

Qwerty-273

Meukposter

Topicstarter
Stroom zal wel grotendeels voor de makkelijkste weg kiezen maar er zijn altijd wel een aantal eigenwijsjes die een wat moeilijker weg pakken (niet veel maar toch).

edit:

Anders zou je namelijk geen parrallel schakelingen hebben, toch???

Maar het voorbeeld van de spanning op de aarde is even een theoretische kwestie die bij mij boven kwam drijven. Je gaat bv naar een LAN daar heeft iemand lopen knutselen om een groot aantal groepen op 1 plek te krijgen en perongelijk 1 aardedraad verkeerd aangesloten. Is een standaard voeding zo igesteld dat deze dan de spanning/stroom blokkeerd met diode (???) of zal deze zeggen ik merk een fout en ga maar even uit mijn neus peuteren tot dat jij het hebt opgelost.

Aarden van app is wel belangrijk trouwens, een pc prive pc met isdn, kon bellen met isdn (gewoon spraak) maar wanneer proberen te bellen met data dan liep dit spaak, pc daarna geaard en probleem is opgelost. Beetje vreemd maar komt wel voor.

Op je verwarming kan ook, maar stel dat er dan spanning op je aarde komt (door lekje in je kast) dan staat dit gelijk wel op je leidingen in je huis (metaal dus dat gelijdt goed) Ook een keer mee gemaakt denk je goh ik pak even wat water, krijg je een ontiegelijke opdonder. Tja er was bleek later een aarde aangesloten op de leiding. Met apparaatje er aan wat niet goed was.

edit:

Water leiding liep langs verwarmingsleiding en maakte op een of ander punt contact met elkaar via bevestigings clips.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• axis
Ieder huis wat vanaf 197x is gebouwd ofzo heeft een aardlekschakelaar, die aanspringt als er meer van een paar volt op de aarde komt in je huis..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• brainball
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2023
ook het solderen aan de verwarming is niet helemaal nodig als je een plaatsje op dat ding vindt zonder verf gewoon daan tegenaan leggen.
Gaat erom dat het geleidt.

• axis
Klopt... ik heb nu een oude coax netwerkkabel met een t'stukje over mijn verwarming hangen, en de andere hangt in mijn kast op de plek waar de isa sloten naar buiten komen. Maar geef toe, het is niet de meest stabiele long-term solution ;)

Verwijderd

vaag ik heb speciaal voor de pc een aarde kabel naar boven getrokken rechtstreeks vanaf de aardepen die bij ons de grond in is gemept

maaaar nu je antwoord:

als er door kortsluiting in je huis stroom op je aarde komt te staan

dan vloeit alle stroom snel weg de aarde in (het woorde zegt het al :P ) en er al geen stroom richting pc gaan, en ook al gebeurt dan dan slaat je aardlekschakelaar om voor er iets kan stuk gaan

ennuh -> ikke 9 op nat :P
Pagina: 1