Leuk raadsel (voor de afwisseling)

Pagina: 1
Acties:
  • 2.729 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1541

Topicstarter
twee treinen rijden naar elkaar toe, de ene met 70km/h en de andere met 50km/h, en op het startpunt staan ze 500km uit elkaar. Een vlieg zit op de bumper van de trein die 70 rijdt en op het startpunt vliegt ie met 80km/h naar de bumber van de andere trein en meteen weer terug enz..

Hoeveel km heeft de vlieg afgelegt op het moment dat de treinen botsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 16:31
Hehe, heel bekend vraagstukje die één of ander geniaal persoon uit de oudheid binnen een paar seconden/minuutjes (:?) oplosde.
M'n leraar wiskunde heeft hem ooit een voorgedaan hoe het moest, maar ben het weer vergeten |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hij is echt heel simpel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Niks geniaal persoon uit de oudheid; iedereen kan dit snel oplossen.

Het verhaal gaat dat een verslaggever von Neumann (beroemd wiskundige) dit probleem voorlegde en toen von Neumann zeer snel antwoordde, antwoorde de verslagever teleurgesteld: 'je kende hem al'. Daarop zei von Neumann: 'Hoe bedoel je?', waarop bleek dat hij het via de
(erg lastige) reeksoplossing opgelost had in die korte tijd. De verslaggever nam een slok koffie en vroeg: heb je rekening gehouding met een relativistische correctie? Waarop von Neumann antwoordde: 'Net, terwijl je die slok koffie nam'!

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12020

Ander leuk raadsel, wat er een beetje op lijkt, maar een stuk moeilijker is: twee ruimteschepen vliegen elk met 0,8 * lichtsnelheid. Ze vliegen recht op elkaar af en botsen. Met welke snelheid botsen ze op elkaar?
1,6 of 0,99..... keer de lichtsnelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nou zal ik dan de oplossing maar geven (ik moenst er in de coffeeshop zo'n 10 minuten over denken, want we zaten al een tijdje daar :)

die treinen gaan met

(50+70)=120km/h

op elkaar af, al ze bijelkaar 500km afgelegd hebben dan botsen ze. dusvoordat ze botsen zijn

(500km)/(120km/h)= 4,17 uur aan het rijden

Die vlieg gaat met 80 kmp/h en doet dat 4,17 uur lang, dus..

4.17uur *80km/h=333.6 km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 13:34

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Met welke snelheid botsen ze op elkaar?
0,99.... ? Zoveel negens? Dat geloof ik niet. FF checken.

vtot = v1 + v2 / (1 + v1*v2/c^2)

v1 = v2 = 0.8 * c

Dan heb je: vtot = 0.97.. * c, dus geen van beide antwoorden is goed. ;)

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36884

Die van die vlieg nu nog sneller: de treinen 500 km met een relatieve snelheid van 120 km/h. De vlieg ondertussen 80 km/h, dat is 2/3 van 120. Dus ook 2/3 van 500 km is 333,333.... km.

Heb ik wat gewonnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36884

Op maandag 05 november 2001 17:07 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

v1 = v2 = 0.8 * c

Dan heb je: vtot = 0.97.. * c, dus geen van beide antwoorden is goed. ;)
Haakjes vergeten, LD? Altijd lullig die formules!
De uitkomst is in ieder geval goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Haakjes vergeten, LD? Altijd lullig die formules!
Ja. :)

vtot = <font size=+3>(</font>v1 + v2<font size=+3>)</font> / (1 + v1*v2/c^2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salutem
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 12:40
Je staat in een huis en in elk raam waar je naar buiten kijkt, kijk je naar het noorden !

waar staat je huis ?

moeilijk he :P

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 06 november 2001 00:03 schreef salutem het volgende:
Je staat in een huis en in elk raam waar je naar buiten kijkt, kijk je naar het noorden !

waar staat je huis ?

moeilijk he :P
op de zuidpool :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimmer
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 12:00

Skimmer

Inter Arma Enim Silent Leges

we maken het huis iets moeilijker,

Een vierkant huis, in het midden van het huis brand een vuur.

Elke buitenmuur van het huis heeft een raam, door welk raam je ook kijkt, je kijkt constant naar het zuiden.

Welke kleur heeft de beer??

In times of war the law falls silent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:26

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Op dinsdag 06 november 2001 00:40 schreef Skimmer het volgende:
we maken het huis iets moeilijker,

Een vierkant huis, in het midden van het huis brand een vuur.

Elke buitenmuur van het huis heeft een raam, door welk raam je ook kijkt, je kijkt constant naar het zuiden.

Welke kleur heeft de beer??
Dit is een aangepaste versie van een raadsel met een jager die achter een beer aanzit, een paar keer van richting veranderd, met uiteindelijk dezelfde vraag.

Antwoord: wit, het is immers een ijsbeer.

Ik zal even kijken of ik op dat oorpsronkelijke raadsel kan komen, die is iets leuker imho :)

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:26

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Zoiets was het volgens mij:

Een jager ziet een beer. Hij schrikt zich rot, en rent naar het oosten. Als hij omkijkt ziet hij dat de beer zich niet verroert heeft, en schiet hem neer door op het zuiden te richten. Vraag: welke kleur heeft de beer?

Volgens mij heb ik hem zo gehoord.. al past 'omkijken' er niet echt in, aangezien hij een rondtje rent op de noordpool. Het rennen heeft op zich ook niet veel nut zo, maar goed. Hè, nu begin ik het gevoel dat ie toch anders was! Nou ja, dit moet maar genoeg zijn. :)

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimmer
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 12:00

Skimmer

Inter Arma Enim Silent Leges

Op maandag 05 november 2001 16:17 schreef jona het volgende:
nou zal ik dan de oplossing maar geven (ik moenst er in de coffeeshop zo'n 10 minuten over denken, want we zaten al een tijdje daar :)

die treinen gaan met

(50+70)=120km/h

op elkaar af, al ze bijelkaar 500km afgelegd hebben dan botsen ze. dusvoordat ze botsen zijn

(500km)/(120km/h)= 4,17 uur aan het rijden

Die vlieg gaat met 80 kmp/h en doet dat 4,17 uur lang, dus..

4.17uur *80km/h=333.6 km
Mijn collega wees mij op het volgende;

een opbject dat met snelheid x beweegt, heeft een tijd y nodig om af te remmen naar 0 (nul), om te draaien en weer op snelheid x te komen.

Wie o wie heeft met dit gegeven rekening gehouden, of kan hier alsnog voor compenseren :7

In times of war the law falls silent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Een jager ziet een beer. Hij schrikt zich rot, en rent naar het oosten. Als hij omkijkt ziet hij dat de beer zich niet verroert heeft, en schiet hem neer door op het zuiden te richten. Vraag: welke kleur heeft de beer?
Volgens mij was 'ie anders. Een jager zit achter een beer aan; hij volgt deze eerst 10 kilometer naar het zuiden, dan 10 kilometer naar het oosten en uiteindelijk 10 kilometer naar het noorden - dan lukt 't 'm on de beer te schieten. Hij is nu weer op zijn oorspronkelijke plaats terug. Welke kleur heeft de beer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

Op dinsdag 06 november 2001 13:00 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

Volgens mij was 'ie anders. Een jager zit achter een beer aan; hij volgt deze eerst 10 kilometer naar het zuiden, dan 10 kilometer naar het oosten en uiteindelijk 10 kilometer naar het noorden - dan lukt 't 'm on de beer te schieten. Hij is nu weer op zijn oorspronkelijke plaats terug. Welke kleur heeft de beer?
Wit natuurlijk :)

Ik ga hem nog even niet uitleggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27642

Op dinsdag 06 november 2001 13:04 schreef Cheatah het volgende:

[..]

Wit natuurlijk :)

Ik ga hem nog even niet uitleggen :)
antwoord is tijdje terug al gegeven.

ook nog ff een vraagstuk/raadsel geven maar ben er slecht in hoor :)

als ik een appel laat vallen en je moet rekening houden met alles welke kan valt hij dan op.
(dit heb ik eens een keer op connection gezien op discovery en tis niet echt een raadsel maarja ik zuig dus dat maakt niet uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 06 november 2001 04:02 schreef Skimmer het volgende:

[..]

Mijn collega wees mij op het volgende;

een opbject dat met snelheid x beweegt, heeft een tijd y nodig om af te remmen naar 0 (nul), om te draaien en weer op snelheid x te komen.

Wie o wie heeft met dit gegeven rekening gehouden, of kan hier alsnog voor compenseren :7
Het is natuurlijk een magische vlieg zonder massa :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 06 november 2001 14:18 schreef jona het volgende:

[..]

Wel rekening houden met de dikte van de vlieg, op het moment dat de treien 1 vlieg-dikte van elkaar afzijn kan de vlieg niet meer vliegen. dus de onderlinge afstand is eigenlijk 500km-4mm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Op dinsdag 06 november 2001 14:18 schreef jona het volgende:

[..]

Een magische vlieg zonder massa gaat met de lichtsnelheid. Das een snelle vlieg dus...

Dan is de afstand die hij aflegt ook erg groot...

Anyway, ik ben te lui om de oplossing van dit raadsel te bedenken, maar denk na over hoe lang de treinen erover doen om te botsen, en kijk wat voor afstand de vlieg kan afleggen in deze tijd met zijn snelheid.

Sim - pel

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Op dinsdag 06 november 2001 14:24 schreef jona het volgende:

[..]

Wel rekening houden met de dikte van de vlieg, op het moment dat de treien 1 vlieg-dikte van elkaar afzijn kan de vlieg niet meer vliegen. dus de onderlinge afstand is eigenlijk 500km-4mm :)
De vlieg is natuurlijk een puntmassa :)

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

+/- een minieme Heisenbergiaanse afwijking :+

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-12-2024

DrNo

100Mbit zuigt ;)

Op maandag 05 november 2001 16:06 schreef el_marcianito het volgende:
Ander leuk raadsel, wat er een beetje op lijkt, maar een stuk moeilijker is: twee ruimteschepen vliegen elk met 0,8 * lichtsnelheid. Ze vliegen recht op elkaar af en botsen. Met welke snelheid botsen ze op elkaar?
heel simpel :)
ze botsen tegen elkaar met de snelheid(c) die equivilant is als je een ruimteschip met 1.6*c tegen een stilstaand object laat knallen
dacht ik ;)
/edit
typo's
/edit

IDE just wastes loads of the computer's time with a stream of "just a mo, I'm nearly there ..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12020

v1 = v2 = 0.8 * c

Dan heb je: vtot = 0.97.. * c, dus geen van beide antwoorden is goed. :)
Sja, das het probleem van oud-klasgenoten die je in de trein tegenkomt (in licht slaperige toestand, as usual) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34259

Op dinsdag 06 november 2001 16:47 schreef el_marcianito het volgende:

[..]

Sja, das het probleem van oud-klasgenoten die je in de trein tegenkomt (in licht slaperige toestand, as usual) :)
Je kan je nu ook gaan afvragen of die treinen wel met een constante eenparige beweging voortbewogen. Als dit niet het geval is kan je niet zomaar uitgaan van de vergelijkingen van de speciale relativiteitstheorie. Je moet dan de theorie van de algemene relativiteitstheorie gaan gebruiken. Ikzelf ken ook alleen maar de speciale relativiteitstheorie vergelijlingen omdat de GR wat te ingewikkeld voor mij is met al die tensoren enzo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Volledig zinloze post verwijderd. 'T blijft wel W&L mensen. Onzin post je maar in de HK.

Pagina: 1