Een FTP server, een Novell server en ADSL

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
<voorverhaal>
deze post was ik begonnen in adv. networking, maar omdat het daar niet liep en m'n vraagstelling niet helemaal klopte post ik 'm nu hier.
</voorverhaal>

Het idee. We werken met een Novell server die op een intern netwerk zit (mede kennisnet maar dat boeit niet). Nu is het plan om leerlingen van thuis toegang te geven tot hun Home-map op de server. Dit (dachten wij) door middel van FTP. Alleen we weten echt niet waarmee en hoe.
De roadmap van acties die moeten gebeuren:

1. De gebruiker logt in op de 'server' waar de ADSL aan hangt.
2. De 'server' maakt verbinding met de Novell server voor controle username/password (dus geen eigen userdatabase!)
3. Indien username/password klopt krijgt de gebruiker via FTP toegang tot zijn/haar home-map op de Novell server .
4. Zo niet, dan krijgt ie een schop >:).

Iemand ideeen? Als dit gaat werken zou het heel tof zijn.

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:26

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Ik denk niet dat dit mogelijk is.. ik ken in elk geval geen ftp server die in staat is username/pass te checken in een andere database dan z'n eigen. Ik weet echter niet precies tot hoe ver de scripting mogelijkheden gaan, wie weet kan het wel.. dus ik zou even verschillende helpfiles van ftp server programma's bekijken :)

edit:
Anders kan het misschien met http/php ed. (en daar weet ik al helemáál niets vanaf ;))

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

• HunterPro
  • Niet online
Maar stel ik zou een userbase draaien op die FTP server, is er een server die met Novell shares overweg kan en dan ook nog eens precies in het goeie home-mappie uitkomt?

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Op maandag 05 november 2001 13:47 schreef xeninex het volgende:
Maar stel ik zou een userbase draaien op die FTP server, is er een server die met Novell shares overweg kan en dan ook nog eens precies in het goeie home-mappie uitkomt?
Dat moet niet zo'n probleem zijn lijkt me.. tenzij er iets heel bijzonders is aan novell shares. Ik werk er zelf niet mee.. waarin verschillen ze van normale shares?

• HunterPro
  • Niet online
hehe, niet? okee mijn vraag is beantwoord... maar dan zou ik dus op de Novell server een user moeten aanmaken die rechten heeft naar alle home mapjes en vervolgens deze als 'system user' op de FTP server gebruiken?

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Wat het zou worden is dat de ftp de username/pass checkt, en je direct doorstuurt naar de betreffende share (dit is dan de homedirectory van de betreffende user, dwz zo stel je het in in het ftp-programma).

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Maar is er een verschil tussen de werking (vooral met paden ed) van novell shares, en normale windows shares?

• HunterPro
  • Niet online
kan een ftp server inloggen op de Novell server met de logingegevens die de leerling hem heeft gegeven? Dan hoef je geen eigen DB te draaien en bij een foute login geeft de FTP server gewoon terug dat 'de user-map niet bestaat' en verbreekt de verbinding.

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Op maandag 05 november 2001 13:55 schreef xeninex het volgende:
kan een ftp server inloggen op de Novell server met de logingegevens die de leerling hem heeft gegeven? Dan hoef je geen eigen DB te draaien en bij een foute login geeft de FTP server gewoon terug dat 'de user-map niet bestaat' en verbreekt de verbinding.
Niet dat ik weet.. maar misschien is dit met speciale scripting binnen het ftp-programma wel mogelijk (al lijkt het me onwaarschijnlijk, aangezien de inlogprocedure waarschijnlijk niet aan te passen valt).

• HunterPro
  • Niet online
volgens mij is er geen verschil met 'gewone' windows shares, behalve dat je inlogt met een novell systeem. Je hebt dus wel de Novell (IPX) client nodig om verbinding te krijgen. Maar vervolgens kun je ook gewoon met \\server\share bladeren etc en ook gewoon in een dosbox met net view en net use \\server\share e: etc.

• JaKaLa435
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Maken jullie geen gebruik van een firewall: Bordermanager oid? Anders is het geheel best easy te hacken denk ik.
Denk trouwens ook niet dat je de home-dirs van de studenten op een ftp server zet, maar op een fileserver in het netwerk. Je zou dan bijna met een Terminal Server of Citrix omgeving moeten gaan werken, naar mijn idee...

Misschien ontdek ik hier binnen het bedrijf waar is afstudeer wel oplossingsmogelijkheden.

• HunterPro
  • Niet online
nee we maken geen gebruik van een firewall, nu is er gewoon geen toegang naar het internet behalve door Kennisnet (gefilterd, gerout, geNAT, en nog veeeeel meer zooi :( ). In principe zouden we toegang tot het lokale netwerk moeten kunnen krijgen dmv een 'Reverse Proxy' (whatever that may be) maar Kennisnet (aka NL.Tree) doet zeer geheimzinnig over dit systeem. Daarom kwamen we met het idee van iets van een ADSL lijntje of zo.

• DaRace
  • Laatst online: 03-10-2023
ik weet niets van NOVELL, maar kun je de userdb van Novell beschikbaar maken als ODBC database? Dan zijn er nl wel ftp-servers die daarop kunnen draaien

• JaKaLa435

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

:? de NWFTPD.NLM maakt gewoon gebruik van NDS voor username/pass hoor.
Dus als je zorgt dat de NW server en W2K dezelfde NDS delen.

En toch snap ik nog steeds weinig van je vraag.
Wat wil je nu precies :?

Je hebt een lijn naar inet.
Daar knoop je een NW server aan vast, en wil je op de een of andere manier (secure) bestanden kunnen laten plaatsen op een voor iedereen afgeschermd gedeelte ?

Zo ja, wat doet de W2K er dan nog bij (of doettie inmiddels niet meer mee ??).

En ik zou zekers BM ertussen gooien ja.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• HunterPro
  • Niet online
Hmm darace dank je goed ID :D ik zal kijken.

<offtopic>
damn m'n posts schieten omhoog! HK here I come! :D
</offtopic>

• JaKaLa435
Ik heb nergens iets over win2k gelezen... :z

• HunterPro
  • Niet online
Je hebt een lijn naar inet.
idd.
Daar knoop je een NW server aan vast, en wil je op de een of andere manier (secure) bestanden kunnen laten plaatsen op een voor iedereen afgeschermd gedeelte ?

Zo ja, wat doet de W2K er dan nog bij (of doettie inmiddels niet meer mee ??).
Leerlingen moeten dus gewoon via een systeem (liefst FTP) in hun homemap kunnen komen. Hoe dit gebeurt zal me aan m'n uuhm *server kunnen roesten, maar het is dus de bedoeling dat ze dus vanaf thuis hun homemap kunnen benaderen. Ik ben alleen een beetje huiverig om die Novell (overigens 4.2) server direct aan het internet te hangen dus zat ik te denken aan een tussen-server die dus ook in een keer als firewall fungeert.

Clear :?

edit:

Die w2k server (die komt uit het auwe topic Jakala :D) zat ik aan te denken omdat ik al vaker met w2k heb gewerkt en omdat daar een FTP server inzit. Maar al wordt het een bak met de russische Red-Hat linux distributie, dan zou het me nog niet schelen ;).

• HunterPro
  • Niet online
Op maandag 05 november 2001 14:15 schreef Koffie het volgende:
... de NWFTPD.NLM maakt gewoon gebruik...
Netware FTP :? zit dat in 4.2?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Clear .. yep

Knoop de NW direct aan internet.
Install en config daar BM op
Config de FTP server van NW (deze maakt dus voor username/pass gebruik van de NDS).
Ik meenb zelfs dat je als homemap van een user dezelfde kan nemen als van http://servernaam/~username

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Op maandag 05 november 2001 14:24 schreef xeninex het volgende:

[..]

Netware FTP :? zit dat in 4.2?
ogenblik geduld ...

Braaikamer - Smoke&BBQ

• JaKaLa435
Ik denk dat je een keer het Administrator Handbook van Bordermanager moet door lezen daar staan naar mijn idee wel handige tips in... FTP proxy caching, VPN e.d.

Verwijderd

Bordermanager lijkt mij inderdaad de beste oplossing... :)

suc6

• HunterPro
  • Niet online
owkee ik weet nu dus wat een reverse proxy is, het is dus niet wat ik dacht, namelijk een toegang via internet tot een intranet, maar een beveiligde layer op een proxyserver, waarbij niet de client maar de server zelf de pull uitvoert. Daar hebben we dus nix aan, dank U kennisnet. :(

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Klik .PDF
Ik denk dat de NWFTPD.NLM van NW5 wel draaiende te krijgen is op NW4.
Kijk anders ff op http://www.novellshareware.com

Braaikamer - Smoke&BBQ

• HunterPro
  • Niet online
maar is dat echt veilig, een server direct aan Internet, met een vast IP :? tis nog wel een schoolserver he >:)

edit:

<offtopic>
wh000 de 2e pagina binnen een uur!
</offtopic>

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Helemaal mee eens, ik zou sowieso nooit een server aan inet hangen :?
Er zal toch ooit 1 server moeten zijn die aan inet hangt.
Als dat een NW server icm BM is, zie ik er geen bezwaren in (mits je hem goed afconfigged!!!).

Braaikamer - Smoke&BBQ

• JaKaLa435
Niet als je bordermanager op die server installeert... Is gewoon de softwarematige firewall van Novell... Net als Cisco IOS en Microsoft ISA...

Van mij mag je er ook een hardwarematige firewall tussen zetten... kost je alleen 50.000 piek (Cisco PIX of Checkpoint Firewall-1) :P

• HunterPro
  • Niet online
okee... ik ga denk ik eerst maar weer eens een paar kilometers lezen en vervolgens de sysop imponeren met mijn kn0wledge >:) en waarschijnlijk gaat het ook nog lukken als hij wil meewerken. Tot nu toe vond hij het een goed plan en ik krijg er nog SLU's en studiepunten voor ook en als het allemaal prima gaat ook gewoon uurloon voor wat ik er aan tijd in heb gestoken (a 145 per uur, standaard professional)

edit:

maar voorlopig mag ik nu eerst een uur nablijven :'( en niet in de mediatheek...

• JaKaLa435
En op welke school zit je? Zoveel krijg je niet met afstuderen... :z

• HunterPro
  • Niet online
lol :) dit was me geboden als ik het goed en snel afhandel en vooral veilig ;) maar moet nog maar zien dat ze het betalen... was beetje erg mondelinge overeenkomst in de trant van 'als jij dat ken regele dan hebbe we daar wel wat voor over'

edit:

ik ga nu gezellig een uurtje nix zitten doen, ik check deze topic vanavond wel weer, keep it alive!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Mijn post was dus ook enigzinssarcastisch bedoelt ;) vond een |:( alleen te ver gaan.

Anyway: http://www.novellshareware.com/nlms.shtml#306 voor een FTP servertje.
Weet alleen niet of 'ie van de NDS gebruik maakt.

EDIT
Beetje laat op VERSTUUR geklikt.
Was dus een reactie op JaKaLa ;)

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Tot nu toe vond hij het een goed plan en ik krijg er nog SLU's en studiepunten voor ook en als het allemaal prima gaat ook gewoon uurloon voor wat ik er aan tijd in heb gestoken (a 145 per uur, standaard professional)
Eerlijk gezegd wordt ik altijd een beetje huiverig van dit soort posts, no offence hoor, maar heb je enig idee waar je mee bezig bent ??? Het is natuurlijk altijd leuk om van je stageplek te gaan met _en_ een tevreden stagebegeleider _en_ een zak poen. Maar nog leuker is het een solide maar vooral veilig systeem achter te laten.

NDS accounts, mits speciaal voor FTP access bedoeld en gemaakt, over FTP beschikbaar maken is waanzin. Verder hoop ik dat je op de hoogte bent van de procedure die bestaat voor het open gooien van poorten van inet -> kennisnet/locatie school ( gemiddelde doorlooptijd procedure 6-9 maanden, mits goedgekeurd door OC&W ). Verder durf je _wel_ een W2k server aan het inet te hangen, maar geen NW4.2 server :? Besef goed dat je in een productieomgeving bezig bent, waar je verantwoordelijk bent voor de data van niet alleen jezelf maar vooral van anderen. De opzet en configuratie van dit soort projecten wordt dan vaak ook door pro's gedaan die fl 145.- of meer kosten... ;)

Nogmaals, no offence, sterker nog veel succes en misschien helpen deze oplossingen van Novell je om jou idee uitvoerbaar te maken :

http://www.novell.com/documentation/lg/ifolder/index.html

http://www.novell.com/documentation/lg/nps11/index.html

Dit alles is te koop bij www.slim.nl ( er van uitgaande dat de school een slim licentie heeft ) voor een appel en een ei.

Verwijderd

Kijk daar maar mee uit, op de KUB werkt het niet zo heel geweldig...

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Rosink, 1 kleine opmerking.
Door de mededeling dater niet wéér een userDB gemaakt mostworden, ging ik er juist vanuit dat FTP wél met de NDS geintregeerd moest worden.

Verder .... ik durf nog eerder een ongepatchde NW server zónder BM en alle filters open aan inet te hangen, dan een Windows (nt/2000) met IIS en filesharing aan.
Blijft uiteraard het feit dat je verdomd goed moet weten wat je doet en hoe het werkt ;)

Braaikamer - Smoke&BBQ

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Als je een FTP server op die Novell server draaiend kan krijgen, dan neem je toch een pc'tje met smoothwall of "vul hier iedere andere simpele secure linux router in" die je aan je ADSL lijntje hangt en dan map je gewoon poort 20 en 21 door naar de Novell server. Als je FTP dan secure is is alles secure.

En dan nog iets:
Als ALLE data van school op die server staat zou ik hem eigenlijk nooit aan internet hangen. Als het een beetje grote school is loop je toch het risico dat er dingen fout gaan, cijfer verandert worden in het ergste geval, je weet maar nooit. Als het gewoon puur de data van de leerlingen is op die server, mwoh, als je dan regelmatig backupt moet het wel kunnen.

• Elroyv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-01-2023

Elroyv

Novell Rulezzzz

Is IFolder niet een idee voor je?

Gaan we lopen rotzooien of gaan we met novell aan de slag?

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 14:36

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Novell Netware heeft een hele fijn eigen FTP server. Met de nieuwste versie (Netware 5.1 SP4 vergeet niet de nieuwste TCP/IP update te installeren) kun je daar fijn je NDS usertjes mee toegang geven.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Pagina: 1