Toon posts:

Linux: 2 disks van 30gig, hoe best gebruiken ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
(de search doet het niet, so I couldn't UTFS :z)

Ik heb momenteel een Linux server met een 6gig disk. Ik kan daar nu 2 disks van 30gig bijhangen. Het moederbord heeft geen raid, alleen 2 ata33 controllers ('t is een Asus P2B) en nu vraag ik me af: hoe kan ik het beste die 2 disks gebruiken ?

Is er zonder hardware raid ook een mogelijkheid om die 2disks samen te gebruiken als 1 grote 60gig disk, liefst met wat snelheids winst. Ik wil er al zeker reiserfs op zetten, omdat ik van plan ben veel kleine files op die disks te dumpen, en daar is reiser dus ideaal voor.

Alle tips zijn welkom :)

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Afhankelijk van je distro kun je het heel simple tot wat moeilijk voor elkaar krijgen. Onder linux kun je ook software raid gebruiken. Als je die twee schijven in een raid 0 hangt dan is het voor linux 1 schijf van 60 GB. Daar kun je dan je mountpoints op aanmaken. Ik weet niet precies hoe het in een bestaande install moet, maar er zijn redelijk wat how-to's over.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Lijkt me niet fijn alleen zonder extra controllers .. dan zit je weer met master & slave waardoor de ene moet wachten op de andere! Maar je kan erg simpel die disken aan elkaar plakken .. met lvm ( logical volume manager volgens mij )

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op maandag 05 november 2001 13:19 schreef imdos het volgende:
Lijkt me niet fijn alleen zonder extra controllers .. dan zit je weer met master & slave waardoor de ene moet wachten op de andere! Maar je kan erg simpel die disken aan elkaar plakken .. met lvm ( logical volume manager volgens mij )
Als je de ene op je primary en de andere op secundary zet gaat het best goed.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 05 november 2001 13:19 schreef imdos het volgende:
Ik was al aan het denken om een ata66 kaartje te kopen, aangezien het ata66 disks zijn. Ff kijken welke door Linux ondersteund worden :)

Verwijderd

Topicstarter
[quote]
Op maandag 05 november 2001 13:17 schreef teigetjuh het volgende:
Afhankelijk van je distro kun je het heel simple tot wat moeilijk voor elkaar krijgen. Onder linux kun je ook software raid gebruiken. Als je die twee schijven in een raid 0 hangt dan is het voor linux 1 schijf van 60 GB. Daar kun je dan je mountpoints op aanmaken. Ik weet niet precies hoe het in een bestaande install moet, maar er zijn redelijk wat how-to's over.

edit:

Linkje: http://www.linuxdoc.org/HOWTO/Software-RAID-0.4x-HOWTO.html
[/quote]

Tnx, maar dat is een doc van 1998 zie ik. http://www.linuxdoc.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO.html is een nieuwere :)

Ik trouwens denk dat ik me een Promise Ultra 100 kaartje ga kopen, voor iets meer dan 100FL heb je 2 ata100 controller erbij voor max 128gig. Die worden wel goed ondersteund door Linux (op m'n Asus CUBX-E toch)

Verwijderd

Neem dan een ATA/100 RAID controller. Highpoint & promise worden in de laatste kernels ondersteund.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 05 november 2001 13:53 schreef janjanjansen het volgende:
Neem dan een ATA/100 RAID controller. Highpoint & promise worden in de laatste kernels ondersteund.
Wel, zo een IDE RAID controller staat momenteel 300FL en da's me toch wat teveel. Ik ga trouwens een RAID-1 setup draaien, ik ga liever voor betrouwbaarheid dan voor size en daarvoor is hardware raid niet echt nodig vind ik.

• Squee
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Bedenk je dan dus wel dat je maar een RAID array van 30 gig hebt he, als je RAID-1 doet met 2 30 gig HD's... :)

Please do not contact me telepathically.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 05 november 2001 14:09 schreef squee het volgende:
Bedenk je dan dus wel dat je maar een RAID array van 30 gig hebt he, als je RAID-1 doet met 2 30 gig HD's... :)
"...ik ga liever voor betrouwbaarheid dan voor size..."

:Z

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:20

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 05 november 2001 13:53 schreef janjanjansen het volgende:
Die Highpoint en Promise controllers doen geen echte hardware raid; beetje a la winmodems: gedeeltelijk in hardware, maar ook een groot gedeelte van de functionaliteit zit in de drivers. En het raid-gedeelte wilde hier in ieder geval niet in Linux (hpt366)... de kernel zag gewoon 2 HDs.

Maar uit verscheidene test is gebleken dat Linux software raid is efficienter dan de semi-hardware raid van die highpoint en promise controllertjes (ik heb het niet over de ECHTE hardware raid controllers van f1000 ofzo... hiervan zijn er toch niet veel voor IDE), dus ik zou niet voor zo'n controllertje gaan als je het verder nergens voor nodig hebt.
Pagina: 1