Alweer dooie Maxtor?

Pagina: 1
Acties:

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Ik heb dus na heeeeel lang zijken eindelijk een nieuwe hd teruggekregen voor m'n dooie 30gb. Deze keer een 40gb. Maar: hij spint op, d'r gaat aan de onderkant een groen ledje branden, maar de bios noch windhoos vinden hem! De IDE detection lijkt vast te lopen als je het met het handje doet. Ik heb hem in verschillende pc's geprobeerd, maar kan hem niet aan de gang krijgen. Het is een ATA100 schijf, maar ik heb hem op een ATA66 kabel geprikt. Kan dat het probleem zijn? Ik denk zelf eigenlijk van niet, omdat het toch downwards compatible is :?
Als het een doa is, is dat de tweede op rij, en dus het einde van maxtor voor mij.
Verdere specs:
p2 en p3
192 en 320 mb
verdere standaard shit als cdrom/vid.kaart/etc.
Ik heb het typenummer van de schijf niet zo bij de hand, maar zal straks thuis eens kijken (/me zit nu op school).
Iemand een zinnig ID :?

edit:

Ik wil wel zoeken, maar de neukende zoek staat nogsteeds uit :(

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

-Controleer eens of de jumpers wel goed staan.
-Sommige (ouderen) Bios'en konden geen HD's >32gb aan, probeer eens met de jumpers de HD op max. 32gb te zetten.

• bart1234
K, ik ben ondertussen thuis.

Op d'n disk staat:
Maxtor
D540X-4K

Op de sticker op de disk staat:
40.0 GB AT Maxtor D540X-4K

Hopelijk weten jullie nu meer :)

M'n p3 is nog geen jaar oud, en ik heb er al eens eerder een IBM hd 40gb in gehad om te testen. Die deed het als een zonnetje. Aan de bios ligt het dus sowieso niet. Nu nog maarens op de zeit van maxtor kijken of er soms 'known issues' zijn :)

Verwijderd

wederom een D540X... tis jammer dat de search het niet meer doet aangezien ik er een heel verhaal over heb geschreven toen de mijne kaputt ging. Ik was 1 van de allereerste mensen die 'm kocht en na 2 weekjes was hij alweer kapot. Ik vond het toch al een lawaaiig kreng wat loeiheet werd (heter dan een 7200rpm) en opeens hield hij er dus ook voor 100% mee op.

Na 5 weken!!! wachten eindelijk een nieuwe gekregen, en deze ziet er compleet anders uit! Compleet andere behuizing, andere jumperindeling (op 1e hd mistte ook een jumper), andere stickers en deze is wel redelijk stil en brand je je fikken tenminste niet aan. Maar ondanks alle verschillen wel hetzelfde typenummer. Vind het maar vaag eraan toegaan bij maxtor... En 5 weken wachten was ook een klotestreek. Die schijf is in de tussentijd dik 100 piek in waarde gedaald terwijl ik 'm niet kon gebruiken...

hmm, nu heb ik dat hele verhaal toch bijna weer uit zitten typen :(
wanneer doet die search het nou weer es!

Verwijderd

Een collega van mij heeft ook een ATA 100 Maxtor. En die doet het echt niet zonder een 80-aderig kabeltje op zijn mobo. Volgens hem moetie ook ATA 100 zijn. Misschien is dat het probleem.

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-04 22:02
Vreemd verhaal hoor, met die 540DX serie. Mijn huisgenoot heeft er ook een en vroeg mij om hem te installen. Op de schijf staat een diagrammetje hoe de jumpers in te stellen en dat komt gewoon niet overeen met de werkelijkheid!
Anyway, na enkele malen verschillende jumper settings geprobeerd te hebben is het uiteindelijk gelukt om hem op master te krijgen.

Er zat 1 jumper bijgeleverd, terwijl de site jumpersettings met 2 jumpers laat zien. MAAR, met de link die hierboven in deze thread staat krijg je wel de juiste instellingen!
|::: dus voor master, :|:: voor cable select en ::|: voor slave. Slecht hoor, van Maxtor...

Btw, zijn 540DX weigert dus samen te werken met een ouwe Philips 24x/5x DVD-Rom (ondersteunt alleen Pio4).

Omdat zijn HD in een removable rack zit (een oudje) kan 'ie alleen een normale (ultra33) IDE kable gebruiken. Dat werkt overigens prima, maar dus niet samen met die Philips DVD.

Weet iemand waarom en hoe dit op te lossen is?

Edit:

Ik bedoel dus de D540X, niet de 540DX. Lang leve de naamgeving.

https://www.strava.com/athletes/10490675

Verwijderd

Check hem op een andere PC, doe ff HD detection vanuit BIOS, sluit hem aan met ATA100 kabel (hoeft niet) zet jumpers op MASTER staat sticker op je HD. Zet de kabel op Primary Master Kanaal, sluit geen enkel apparaat ook op die kabel aan. desnoods ff alle andere apparaten eruit.

Doet die het weer niet, dan is die brak.

Weer terug garantie claimen. En test hem volgende keer gelijk op een werkende pc ipv jouw px eerst... mis. sloopt jouw pc die HD wel

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:32

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik heb hier nu een mooie Maxtor 40Gb draaien in een UDMA 33 en werkt goed hoor. geen problemen mee. :)

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-04 22:02
Ik las net op storage review forum:

Er is een Maxtor 540DX en een Maxtor D540X. :(
Dit zijn twee verschillende types, niet door elkaar halen!
Ik heb iig in mijn reply de verkeerde naam gebruikt...

https://www.strava.com/athletes/10490675

Verwijderd

Ik heb ook een Maxtor 40 Gb. Draait als een zonnetje... en niet eens erg warm! Bovendien... heb ik uberhaupt nog nooit problemen met welke schijf dan ook gehad...

Nou ja... een 250 Mb Conner-schijfje die t presteerde om ruim 2000 Giga aan data weg te kunnen schrijven... Maar dat lag ergens anders aan, dat kan niet meer met het huidige type controllers en hard-disken!

Verwijderd

Op maandag 05 november 2001 17:45 schreef GoldieLox het volgende:
Vreemd verhaal hoor, met die 540DX serie. Mijn huisgenoot heeft er ook een en vroeg mij om hem te installen. Op de schijf staat een diagrammetje hoe de jumpers in te stellen en dat komt gewoon niet overeen met de werkelijkheid!
Anyway, na enkele malen verschillende jumper settings geprobeerd te hebben is het uiteindelijk gelukt om hem op master te krijgen.

Er zat 1 jumper bijgeleverd, terwijl de site jumpersettings met 2 jumpers laat zien. MAAR, met de link die hierboven in deze thread staat krijg je wel de juiste instellingen!
|::: dus voor master, :|:: voor cable select en ::|: voor slave. Slecht hoor, van Maxtor...
Precies, ik had exact hetzelfde! Maar toen die schijf na twee weken kapot was en ik na 5 weken wachten eindelijk een nieuwe terug kreeg was het wel goed... en dat was dus ook niet het enigste verschil. Ze hebben hetzelfde modelnummer, maar dat lijkt ook haast de enige overeenkomst te zijn!

• bart1234
de 80 aderige kabel is onderweg, nu morgen eens zien of ie het doet... en zo niet, dan gaan we deze keer maar eens persoonlijk bij die gassies van Xenon langs :( Op staande voet een nieuwe deze keer aub :)
Pagina: 1