Toon posts:

scsi, u-scsi, uw-scsi, u2w-scsi ???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Hoe zit het nu met SCSI? Ik wil een Plextor CD-speler, CD-writer en één of andere schijf (moet ik allemaal nog kopen) in mijn PC doen.

Ik heb een Tekram bord met een 440BX chipset en een PIII-450MHz proc.

In het boekje van mijn bord staat dat het moederbord al is voorbereid voor SCSI, en dat ik er dus een goedkoper kaartje in kan doen.

Kan iemand mij vertellen wat voor soort scsi ik hiervoor nodig heb? En wat voor controller ik dus moet kopen?

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

CD-spelers zitten altijd op SCSI2 (=U-SCSI).

SCSI1 (= SCSI, Fast-SCSI) zie je vrijwel nooit meer, da's wel heel oud.

UW SCSI (UltraWise) en U2W (Ultra2-Wide) worden/werden veel voor harddisks gebruikt maar beginnen nu ook aardig te verouderen (vooral UW-SCSI).

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Topicstarter
Maar kan ik dan naast die cd-spelers ook een scsi-schijf aan dezelfde controller hangen?

En wat voor controller raad jij mij aan?

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op maandag 05 november 2001 13:39 schreef casper21 het volgende:
Maar kan ik dan naast die cd-spelers ook een scsi-schijf aan dezelfde controller hangen?

En wat voor controller raad jij mij aan?
Ja, dat kan. Maar zorg er dan wel voor dat je HD's een lager ID hebben dan die lezer.

Mwah, voor alleen die CD zou je genoeg hebben aan een Adaptec 2904-kaartje van 100 piek. Wil je d'r nog een UW-disk aanhangen dan zou ik voor de 2940UW (440 piek) gaan, en als je er U2W-disks aan wil hangen zou ik voor de 2940U2W (ruim 600 piek) nemen.

Virussen? Scan ze hier!

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
gewoon een Adaptec 2940U (U=Ultra)

is hier wel goed voor want die plextor cdrom is ook ultra

maar dat je mainboard is voorbereid betekend dat die een symbios 8xx aankan dan zit namelijk de bios voor die kaart an in je standaard mainboard bios

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
Als je een Tekram moederbord hebt (Kwist niet dat ze die ook maakten) dan zou ik een Tekram controller nemen ;). Ik vind dat die de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben.

Meestal heb je op UW controllers een 50pins (USCSI/FSCSI) en een 68pins (UWSCSI/U2WSCSI/U160SCSI) aansluiting.

Bedenk wel dat als je deze beide gebruikt, je de externe aansluiting niet meer kan gebruiken. Dan moet je een Dual Channel Controller nemen. Deze maakt Tekram ook maar is wel ~1000piek...

Verwijderd

Er bestaan ook van die leuke kabels met een slot bracket met een willekeurige aansluiting ... dan hoef je dus geen dual channel controller te kopen ... of nog goedkoper alleen een slot bracket ala 40,- (narrow naar narrow extern) werken evengoed als een dual controller :P

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 05 november 2001 13:43 schreef Barracuda_1 het volgende:
gewoon een Adaptec 2940U (U=Ultra)

is hier wel goed voor want die plextor cdrom is ook ultra

maar dat je mainboard is voorbereid betekend dat die een symbios 8xx aankan dan zit namelijk de bios voor die kaart an in je standaard mainboard bios
Is de Tekram DC-315U zo'n 'aanvullend' kaartje? Of welke moet ik nemen?

Verwijderd

Topicstarter
Weet niemand welk type kaartje ik kan gebruiken als aanvulling op de scsi-bios die al in mijn mobo aanwezig is?

Verwijderd

iets met een symbios 53c860 chipset .... dit is de Ultra uitvoering... als je later nog schijven aan wil hangen dan zou ik zeker iets kiezen met wide (U2W of U160) en dan maakt het niet zoveel uit welke kaart omdat je dan toch het bios niet gebruikt van je mobo. Dit maakt je scsi kaart ook onafhankelijk van je mobo wat erg handig is bij het kopen van een nieuw mobo :)

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-04 08:39

bennierex

Pilot_Z

Waarom eigenlijk SCSI als ik vragen mag? Is het niet wat cheaper om er wat IDE rommel (ja, ik heb ook IDE :+) in te stoppen?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 05 november 2001 20:31 schreef bennierex het volgende:
Waarom eigenlijk SCSI als ik vragen mag? Is het niet wat cheaper om er wat IDE rommel (ja, ik heb ook IDE :+) in te stoppen?
Tja, ik heb die performance nodig. Omdat ik door mijn geluidskaart (Guillemot Maxi Studio ISIS, loopt alleen goed op een 440BX chipset) gebonden ben aan mijn 'oude' moederbord, wil ik wel zo veel mogelijk performance tijdens het sampelen van 8 sporen 16-bit 48KHz. En dat is dus een SCSI-schijf. En CD-tjes kopieren gaat ook lekkerder met SCSI, want dat heeft mijn vader ook.
Pagina: 1