Toon posts:

Waterkoeling hoe zit dat nou in elkaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt dus een waterpomp, radiator , koelblok en een reservoir.

De waterpomp zet ik in de reservoir. De slangetje van de waterpomp gaat naar de radiator. De slangetje van de radiator gaat naar de koelblok en de slangetje van de koelblok gaat weer terug in de reservoir en vervolgens word het proces herhaald.

Klopt dit ?

En ik zou het tof vinden als ik een paar tips zou krijgen.

:)

Verwijderd

klopt! Als je effe wacht tot de "search" weer leeft kan je hier wetikoeveel topics over vinden

Verwijderd

u vraagt; wij zoeken..... |:(

er is hier echt meer dan GENOEG te vinden over waterkoelen.... het heet "search"

edit: oh de search is ff dood...

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 20:12

Whuzz

Dodgeball!

Yep, zoals jij zegt zit het globaal in elkaar. Reservoir kan nog weggelaten worden ook.
Check m'n sig voor een voorbeeldje.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Verwijderd

Topicstarter
Ok
Ik heb dus alvast een paar bestellingen gedaan uit de VS :7
Het gaat om de betreffende producten:

https://www.overclockershideout.com/Merchant2/graphics/00000001/CopperangleZ4.gif[/img]
Dit is de Z4 koelblok van overclockershideout.
Voor verdere informatie zie
http://www.overclockershideout.com/Merchant2/merchant.mv?Screen=PROD&Store_Code=o&Product_Code=ZAS&Category_Code=WB

[img][url="https://www.overclockershideout.com/Merchant2/graphics/00000001/Mvc-012303f.jpg"]https://www.overclockershideout.com/Merchant2/graphics/00000001/Mvc-012303f.jpg[/url][/img]
De FusionCool II radiator
Voor verdere informatie zie
http://www.overclockershideout.com/Merchant2/merchant.mv?Screen=PROD&Store_Code=o&Product_Code=FI&Category_Code=R

[img][url="https://www.overclockershideout.com/Merchant2/graphics/00000001/Eu145gp-1.gif"]https://www.overclockershideout.com/Merchant2/graphics/00000001/Eu145gp-1.gif[/url][/img]
Deze pompt ongeveer 550 liter per uur is dat genoeg ?

Graag jullie opmerkingen over deze aankopen..

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Tjezus, hoeveel geld wil je hier voor uittrekken??
Waarom zo'n kant en klare radiator? Op de sloop heb je er een voor 25 piek.

En 550 liter per uur is aan de lage kant hoor... mijn pomp doet 1300 liter per uur. Da's dan ook flink wat, ik zou toch minstens voor 600, liever 1000 gaan.

Verwijderd

Topicstarter
is 550 liter weinig ? :'(

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Op maandag 05 november 2001 08:47 schreef EvilSpirit het volgende:
is 550 liter weinig ? :'(
Ja, dat zeg ik toch :)
Die 550 liter per uur is bij een opvoerhoogte van 0 meter. In een PC zit je toch al gauw aan 30cm tot een halve meter en dan gaat dat getal van 550 nog eens drastisch omlaag.
En hoe hoger de waterverplaatsing, hoe beter de koeling.

Als ik dat pompje ook bekijk dan ziet het er wel érg klein uit vergeleken bij mijn Sicce en het andere veel gebruikte merk Eheim...

edit:

En dan nog even over je waterblok:
"Not all copper is the same: We use a "copper alloy" for the benefit of copper's heat absorbing properties while at the molecular level the integrated aluminum gives the heat off to the water flowing by at a much better rate than the surrounding copper molecules."

Volgens mij is dat bullshit. Geen metaal, behalve zilver, verplaatst en geeft warmte beter af dan koper. Dat er ook Alu wordt gebruikt is volgens mij alleen om de legering goedkoper te maken.

• Tubby
  • Laatst online: 16-05 22:20

Tubby

or not to be

Op maandag 05 november 2001 09:01 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Die 550 liter per uur is bij een opvoerhoogte van 0 meter. In een PC zit je toch al gauw aan 30cm tot een halve meter en dan gaat dat getal van 550 nog eens drastisch omlaag.

Als ik dat pompje ook bekijk dan ziet het er wel érg klein uit vergeleken bij mijn Sicce en het andere veel gebruikte merk Eheim...

edit:

"Not all copper is the same: We use a "copper alloy" for the benefit of copper's heat absorbing properties while at the molecular level the integrated aluminum gives the heat off to the water flowing by at a much better rate than the surrounding copper molecules."

Volgens mij is dat bullshit. Geen metaal, behalve zilver, verplaatst en geeft warmte beter af dan koper. Dat er ook Alu wordt gebruikt is volgens mij alleen om de legering goedkoper te maken.
In een pc heb je een opvoerhoogte van 0cm omdat je in een gesloten circuit zit. De opvoerhoogte is bedoeld voor fonteintjes en watervalletjes (waar het water er boven uitgaat) bedoeld. En in een gesloten circuit geld de wet van communicerende vaten.

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Op maandag 05 november 2001 09:41 schreef Tubby het volgende:
In een pc heb je een opvoerhoogte van 0cm omdat je in een gesloten circuit zit. De opvoerhoogte is bedoeld voor fonteintjes en watervalletjes (waar het water er boven uitgaat) bedoeld. En in een gesloten circuit geld de wet van communicerende vaten.
ALS je een gesloten systeem gebruikt wel ja. Maar volgens mij is dat met een reservoir niet zo. In een gesloten systeem heb je aan de ene kant net zo veel overdruk als onderdruk aan de andere kant, maar met een reservoir is dat niet zo :?

En dan komt er zowiezo nog de weerstand van koelblok, slangen en radiateur bij. Anyway, de 550 l/u haal je niet.
En hoe je het ook wend of keert, het blijft een lage waarde voor een waterkoel-setup.

Verwijderd

Topicstarter
OK heb al zo een sicce besteld bij oc-shop. BTW maken die pompen (veel) geluid ?

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Op maandag 05 november 2001 09:01 schreef Whuzz het volgende:

[..]

edit:

Ik dacht altijd dat alumilium beter warmte afstond dan koper. Koper neemt wel de warmte beter op. De ideale combinatie was dacht ik een koperen onderkant en een aluminiumcontact met de lucht of water

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:25

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Op maandag 05 november 2001 08:03 schreef EvilSpirit het volgende:
Waterkoeling hoe zit dat nou in elkaar
Will je een uitgebreid verslag over waterkoeling, dan moet je zeker hier kijken.

http://www.overclockers.com/tips670/

7 volle en lange paginas over waterkoeling.

Nock your self out :P

• Tubby

Tubby

or not to be

Op maandag 05 november 2001 09:47 schreef Whuzz het volgende:

[..]

ALS je een gesloten systeem gebruikt wel ja. Maar volgens mij is dat met een reservoir niet zo. In een gesloten systeem heb je aan de ene kant net zo veel overdruk als onderdruk aan de andere kant, maar met een reservoir is dat niet zo :?

En dan komt er zowiezo nog de weerstand van koelblok, slangen en radiateur bij. Anyway, de 550 l/u haal je niet.
En hoe je het ook wend of keert, het blijft een lage waarde voor een waterkoel-setup.
Als je een resevoir gebruikt is de opvoerhoogte een paar cm, namelijk vanaf het punt waar het water in het resevoir valt/stroomt tot de waterspiegel.

Verwijderd

de opvierhoogte bij een pomp slaat echt niet op een fontein ofzo

hier wordt dus beweert dat als ik aan onze vijverpomp een slang van 5 meter maak en die vertikaal ophang dat er dan nog steeds een 5 meter hoge fontein uit komt? :P

• Tubby

Tubby

or not to be

Op maandag 05 november 2001 13:17 schreef clvy82 het volgende:
de opvierhoogte bij een pomp slaat echt niet op een fontein ofzo

hier wordt dus beweert dat als ik aan onze vijverpomp een slang van 5 meter maak en die vertikaal ophang dat er dan nog steeds een 5 meter hoge fontein uit komt? :P
Neej, want dat zou een opvoerhoogte van 10m betekenen (meer zelfs denk ik). Het betekend dat er water bovenuit de 5m slang komt.

Verwijderd

Op maandag 05 november 2001 13:38 schreef Tubby het volgende:

[..]

Neej, want dat zou een opvoerhoogte van 10m betekenen (meer zelfs denk ik). Het betekend dat er water bovenuit de 5m slang komt.
ja dat zeg ik dus het gaat om de totale hoogte dus incl leidingen etc |:(

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
It gaat erom dus dat de druk van een 1300 pomp groter is dan een 550. Met die 1300 pomp je ook echt geen 550 liter door je waterblok, veel te veel weerstand.

Check mijn sig eens ;)

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Juist roedie. Boeit die opvoerhoogte nou. Gaat er om dat 550 erg weinig is.

Over koper en aluminium:
Het kan niet zo zijn dat een materiaal goed warmte opneemt en slecht afstaat. Het doet het OF allebei goed, OF allebei slecht. Het gaat in beide eigenschappen namelijk om dezelfde eigenschap van het materiaal.

Koper geleid beter warmte dan aluminium. Een volledig koperen blok geleid dus ook beter dan een blok met aluminium er in. Het is alleen wel een stuk duurder.

Verwijderd

Op maandag 05 november 2001 14:08 schreef Whuzz het volgende:
Juist roedie. Boeit die opvoerhoogte nou. Gaat er om dat 550 erg weinig is.

Over koper en aluminium:
Het kan niet zo zijn dat een materiaal goed warmte opneemt en slecht afstaat. Het doet het OF allebei goed, OF allebei slecht. Het gaat in beide eigenschappen namelijk om dezelfde eigenschap van het materiaal.

Koper geleid beter warmte dan aluminium. Een volledig koperen blok geleid dus ook beter dan een blok met aluminium er in. Het is alleen wel een stuk duurder.
dat kan dus wel

• Tubby

Tubby

or not to be

Op maandag 05 november 2001 13:42 schreef clvy82 het volgende:

[..]

ja dat zeg ik dus het gaat om de totale hoogte dus incl leidingen etc |:(
Het gaat erom dat de opvoerhoogte met een slang die aan de bovenkant open is dus 5m is, _maar_ loopt het water door diezelfde slang weer naar beneden naar de pomp zal de opvoerhoogte 0 zijn.

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op maandag 05 november 2001 14:13 schreef clvy82 het volgende:

[..]

dat kan dus wel
Leg me dat nou es uit....want dan leer je me echt iets nieuws :) Warmte opnemen is toch _precies_ hetzelfde als warmte afstaan? Het ligt er maar aan naar welke kant de energie stroomt.

I reject your reality, and substitute my own.

Verwijderd

er zijn stoffen die warmte sneller opnemen dan dat ze warmte afstaan

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:23

mvds

Totally awesome!

[url="htt://www.waterkoeling.nl"]htt://www.waterkoeling.nl[/url]

Doe de groeten maar aan Herman. :)

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Op dinsdag 06 november 2001 12:06 schreef clvy82 het volgende:
er zijn stoffen die warmte sneller opnemen dan dat ze warmte afstaan
Volgens mij is dat ten eerste onzin en ALS het al zo is dan horen aluminium en koper daar in ieder geval niet bij.

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
Ooit gehoord van Q=m.c.delta T?
Als een stof een lagere soortelijke weerstand word ie uiteraart sneller warm, maar ie neemt niet meer op.

En verder maakt het uit wat de cohesie is van de stof. Als die laag is is er meer contact met koper/alu.

En over die pompen hou a.u.b. op met die onzin. Als je grote doorgang hebt heb je aan een kleinere pomp sneller genoeg als aan een grote. Als je extreem veel hitte produceert is meer flow gewenst. De hoogte heeft een nihil invloed op de flow tegen over de weerstand.

En de groeten doen op fora is meestal verboden ;).

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Op dinsdag 06 november 2001 13:54 schreef roedie het volgende:
Ooit gehoord van Q=m.c.delta T?
Als een stof een lagere soortelijke weerstand word ie uiteraart sneller warm, maar ie neemt niet meer op.
Juist, daar zeg je precies het goede. Maar hij HOEFT ook niet meer op te nemen. Hij hoeft het alleen maar weer af te staan. Dat is het enige wat het koelblok namelijk doet. Aan de ene kant warmte opnemen en aan de andere kant afstaan.
Als het materiaal een lagere soortelijke weerstand heeft zal het beter warmte geleiden. Het zal het sneller opnemen, maar ook sneller weer afstaan. Een koelblok met een lagere soortelijke weerstand wordt dus NIET warmer of kouder dan een blok met een hogere SW. Het blok zal namelijk evenveel warmte afstaan (mits er genoeg flow is) als het opneemt en dat zal net zo snel gebeuren. Bij het formuletje Q=mcdT hoort namelijk ook: Qop=Qaf. Oftewel, de opgenomen energie is gelijk aan de afgestane energie.

Pagina: 1