Toon posts:

Boot volgorde veranderen hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb mandrake 8.1 geinstalled en nu wil ik weer de standaard boot volgorde veranderen.

Nu boot ie vanzelf op na 5 seconden in Linux.
Totdat ik me beter thuis voel in Linux wil ik standaard toch naar winxp booten.

In Mandrake 8.0 kon ik dit wijzigen in het config scherm van mandrake bij de optie boot.
Echter in versie 8.1 sit deze optie er niet meer in, wel het config scherm en de boot optie maar niet meer de volgorde.
De default boot optie kun je dus niet meer wijzigen in het config scherm

Ben toen als user: root ingelogt en het in /etc de lilo.conf ge-edit en daar default op windows gezet.
Gereboot maar echter zonder succes.
Nog steeds default na 5 sec naar Linux.

Wat doe ik verkeerd?

Moet eerlijk zeggen dat Linux tot nu toe nog een rare indruk op me gemaakt heeft. Aan de ene kant positief maar aan de andere kant......

Iemand een nuttig advies hoe ik de optie kan wijzigen?

Bert

Verwijderd

Je kan LILO ook verwijderen en als je dan toch naar Linux wilt gebruik je ff een bootdisk.
Start ie standaard altijd Win. op.

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-08 21:14

lytjepole

Schier?

nadat je lilo.conf veranderd hebt, moet je nog wel even lilo draaien, meestal /sbin/lilo ofzo.

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Verwijderd

Topicstarter
Laden?

Doet ie dat niet vanzelf als je het gesaved hebt en je reboot daarna? Reboot echt ook pc uit gehad zelfs..

Dus als ik die file verander die in /ect/lilo.conf staat moet ik in een terminal intypen:
etc/lilo.conf ?
Raar systeem dat linux, d8 save en reboot dan laad ie het vanzelf.

Of is het niet goed hoe ik het omschrijf?

Verwijderd

Tja euh. Het zal toch in de MBR moeten komen he ;)

Ofwel je moet /sbin/lilo nog even draaien om je huidige config in de MBR te krijgen.

Dat jij heel linux maar vreemd vindt komt waarschijnlijk omdat je windows gewend bent.
Als je serieus met Linux aan de slag wil gaan, dan kan je zowat al je windows kennis overboord gooien.

• lytjepole

lytjepole

Schier?

Tuurlijk doet hij dat niet vanzelf, je editor weet toch niet dat je met een lilo-ding bezig bent (net als good-old dos-edit(de betere editor (vim dus) snapt dat btw wel ).

Je moet dus je lilo.conf opslaan en daarna /sbin/lilo runnen, en daarna rebooten, en of ie helemaal uit gaat of niet waar jij het over had, doet er niet toe

Verwijderd

Topicstarter
Toch raar.

Als je de file opent, verandert en saved dan is het toch klaar?

Vergelijking met dos zoals vermeld:
ALs je de autoexec.bat veranderd met een editor en je reboot laad msdos je autoexec.bat(die je verandert hebt) met de nieuwe settings/waardes.

Dus zoals ik begrijp is die LILO.CONF NIET de file dat ie laad? Extreem gezegd: als ik die file delete boot Linux gewoon nog op met dezelfde LILO als nu?

Ik zal hem laden, maar jullie schrijven: sbin/lilo.conf
Maar mijn file staat in etc/lilo.conf
Moet is dus nu toch de sbin ingeven of de etc

Idd is Linux vreemd voor mij, vandaar de vragen hier, wil het zoveel mogelijk en snel mogelijk een beetje snappen en het onder de knie zien te krijgen, je zult nog wel meer "rare" vragen krijgen denk ik van mij, ben echt een newbie met linux, pas 2 dagen bezig ermee.

Bert

Verwijderd

Op maandag 05 november 2001 01:58 schreef YoudontKnow het volgende:
Toch raar.

Als je de file opent, verandert en saved dan is het toch klaar?

Vergelijking met dos zoals vermeld:
ALs je de autoexec.bat veranderd met een editor en je reboot laad msdos je autoexec.bat(die je verandert hebt) met de nieuwe settings/waardes.

Dus zoals ik begrijp is die LILO.CONF NIET de file dat ie laad? Extreem gezegd: als ik die file delete boot Linux gewoon nog op met dezelfde LILO als nu?

Ik zal hem laden, maar jullie schrijven: sbin/lilo.conf
Maar mijn file staat in etc/lilo.conf
Moet is dus nu toch de sbin ingeven of de etc

Idd is Linux vreemd voor mij, vandaar de vragen hier, wil het zoveel mogelijk en snel mogelijk een beetje snappen en het onder de knie zien te krijgen, je zult nog wel meer "rare" vragen krijgen denk ik van mij, ben echt een newbie met linux, pas 2 dagen bezig ermee.

Bert
Er is niet een lilo.conf in je /sbin dir. Daar staan alleen maar programma's. Lilo vertaalt de instellingen die je maakt in je /etc/lilo.conf naar een soort bootbestand. Als je dus je instellingen in lilo.conf verandert en niet /sbin/lilo (programma) runt, dan maakt lilo die vertaalslag niet en zal er niets veranderen in je opstartmenu. Dus wil je je bootmenu veranderen zal je eerst je /etc/lilo.conf moeten aanpassen en dan vervolgens /sbin/lilo moeten runnen.

De default bootoptie is de eerste bootoptie die genoemd wordt in /etc/lilo.conf bij mij.

Verwijderd

De MBR is een speciaal gedeelte op je harde schijf.

Als je dus veranderingen in je lilo.conf doorvoert, dan zul je dus ook dat speciale deel op je schijf daarvan op de hoogte moeten brengen (ongeacht het OS dat je gebruikt).
Als je inderdaad /etc/lilo.conf weghaalt dan zal je systeem nog steeds opstarten met de daarin staande config.

Let vooral op hoe je directories noemt:
"etc/lilo.conf" is niet "/etc/lilo.conf"
"sbin/lilo" is niet "/sbin/lilo"

Ze verwijzen alleen naar dezelfde locatie als je in de root van je systeem staat (= "/").

/etc is de plaats voor je config files.
/bin is de plaats voor binaries.
/sbin is de plaats voor system binaries.
(binaries zijn uitvoerbare bestanden).

Maar goed het is misschien een beetje voorbarig om te zeggen dat Linux raar is, als je nog niet echt erin thuis bent ;)

• lytjepole

lytjepole

Schier?

Je moet de lilo.conf ook niet helemaal vergelijken met de autoexec.bat, je zou het een beetje kunnen vergelijken met een eventueel config-bestand van fdisk ofzo, waarbij je eerst verteld wat ie allemaal moet doen, en daarna aan fdisk vertellen dat ie de dingen in die file moet doen.

Verwijderd

Op maandag 05 november 2001 02:05 schreef janjanjansen het volgende:
[knip]

De default bootoptie is de eerste bootoptie die genoemd wordt in /etc/lilo.conf bij mij.
Yepz, eventueel aan te passen door de optie
code:
1
Default=

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Raar? moa... tis trouwens niet raar van "linux", maar raar van lilo.

Lilo stopt zoveel mogelijk in de MBR, zodat als je linux verwijdert, je nog steeds lilo goed kan gebruiken.
Grub (ook een bootloader) doet dat niet.. die laat z'n config op de harddisk staan. Het nadeel is dan weer dat als je linux weggooit, GRUB dus niet meer wilt booten (tenzij je met de commandline van GRUB overweg kan).

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

volgens mij kun je gewoon de bootvolgorde aangeven in configuratiescherm. Weet even niet precies meer waar. Even zoeken. Je kunt er zelfs het aantal sec. aangeven dat het bootmenu wordt weergegeven

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op maandag 05 november 2001 09:36 schreef marcnolte het volgende:
volgens mij kun je gewoon de bootvolgorde aangeven in configuratiescherm. Weet even niet precies meer waar. Even zoeken. Je kunt er zelfs het aantal sec. aangeven dat het bootmenu wordt weergegeven
En dat heeft ie dus opgegeven in /etc/lilo.conf. Dat bestand zal jouw "configuratie scherm" (brr.. enge windows term :) ) ook bewerken.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1