TB 1,2 wil alleen op 900mhz werken...

Pagina: 1
Acties:

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik heb dus het probleem dat ik sinds ik een 80mm fan op mijn heatsink heb gezet dat mijn TB alleen nog maar normaal wil booten als hij op 900mhz draait.. zet ik hem op zijn echte snelheid dan krijg ik de error irql_not_less_or_equal
de temp op 900mhz is 48 graden (met een 37cfm fan) dus ik vind het raar dat hij het niet doet op 1,2 ghz. maar ik vind 48 graden eigenlijk ook wel veel

hij werkte wel goed toen ik er nog een 60mm fannetje op had maar sinds ik die fanadapter eropgezet heb loop het helemaal mis :'(

wat zou het probleem kunnen zijn? toch de temp? of iets anders?

overige specs:
asus a7v133 met bios 1005
MSI tnt2 pro
2* HD
DVD speler van pioneer 106s
terratec DMX xfire 1024
3com netwerkkaart

dit alles in een Aopen hx45 met 300watt voeding

Verwijderd

Misschien doordat je bij je mobo's CPU fan geen RPM meting meer hebt?

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

het kan zijn dat je met fanadapter veel minder luch door het koelblokje krijgt. De fan KAN meer leveren maar omadt de lucht wordt gecompressed met de fan veel meer druk kunnen leveren. In veel gevallen was het enige voordeel van zo'n adapter dat er minder herrie was

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• Leipo
  • Niet online
rpm meting heeft mijn mobo wel omdat ik de chipset koeler op die aansluiting heb zitten.

en over die fanadapter: zou heel goed kunnen.
ik ga vandaag me fanadapter eens ff afhalen en ik zet die oude fan er weer op (daar werkte hij wel goed mee), kijken wat hij dan doet.

PS. dit typ ik terwijl hij op 1200mhz loopt maar dat komt waarschijnlijk dus doordat dit de eerste keer is dat ik hem opstart vandaag (koude start), als hij warm is doet hij het niet meer...

ach ja misschien heb ik dan zo een fanadapter in de aanbieding :)

• Leipo
  • Niet online
en ja hoor :( als ik me oude 60mm fan erop zet kan hij wel gewoon op 1200mhz werken op 44 graden :(

heb ik dus voor niks een 80mm fan en een fanadapter gekocht.. ik had toch echt gehoopt dat ik met een fan die 2x zoveel lucht verplaatst ik toch echt wel een koelere proc zou krijgen :(

nou ja dan maar die extra 80mm fan als casefan gebruiken.. maar ik weet nog niet wat ik met die fanadapter doe ;)

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:32
Check of je cooler er echt wel goed op zit.
En heb je koelpasta gebruikt? Zo niet, doen! :)

Maar het lijkt me dat die 80mm fan niet sterk genoeg is.

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 13:21

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Op maandag 05 november 2001 12:21 schreef Leipo het volgende:
en ja hoor :( als ik me oude 60mm fan erop zet kan hij wel gewoon op 1200mhz werken op 44 graden :(

heb ik dus voor niks een 80mm fan en een fanadapter gekocht.. ik had toch echt gehoopt dat ik met een fan die 2x zoveel lucht verplaatst ik toch echt wel een koelere proc zou krijgen :(

nou ja dan maar die extra 80mm fan als casefan gebruiken.. maar ik weet nog niet wat ik met die fanadapter doe ;)
Je moet een fan met rpm meter nemen, of je mobo check daarop disabelen....anders denkt ie dat ie niet draait..

• Leipo
  • Niet online
Op maandag 05 november 2001 12:23 schreef Phreak het volgende:
Check of je cooler er echt wel goed op zit.
En heb je koelpasta gebruikt? Zo niet, doen! :)

Maar het lijkt me dat die 80mm fan niet sterk genoeg is.
ik heb die koeler 3 keer er opnieuw op gedaan met verschillende hoeveelheden koelpasta.

alhoewel ik me nu bedenk: ik heb nu meer koelpasta gebruikt dan bij die 80mm..
ik hoorde altijd dat je core er net doorheen moet schijnen maar nu heb ik er juist meer opgedaan zodat ik me hele core niet meer zie, en nu doet hij het wel... vaag..

ach ja dan heb ik weer wat te tweaken :)

zou het uitmaken als ik die fanadapter weer plaats alleen dan met die oude 60mm fan nog op mijn koelblok(wel uitgeschakeld)? ter verduidelijking:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 \________________/ <= fanadapapter
  |______________| <= 60mm fan (uitgeschakeld)
  |       |
  |       | <= koelblok
  |______________|

want die schroefgaten in mijn koelblok (alpha pal 6035) zijn een beetje gaar, in sommige zit zelfs geen schroefdraad meer :(

• Leipo
  • Niet online
Op maandag 05 november 2001 12:26 schreef likkie het volgende:

[..]

Je moet een fan met rpm meter nemen, of je mobo check daarop disabelen....anders denkt ie dat ie niet draait..
als je een eerdere reply van mij leest: ik heb de chipset fan rpm meting op de aansluiting van mijn CPU rpm meting aangesloten. oftewel mijn mobo krijgt gewoon door dat die fan draait (anders start mijn pc helemaal niet eens op)

• Leipo
  • Niet online
wow ff een verschil tussen die 60mm en 80mm.
ik heb de koeler zelf niet van de proc gehaald dus de heoveelheid koelpasta is precies hetzelfde. ik heb het getest met die 80mm en toen had ik een stressed temp van 62 graden. toen liep mijn pc dus weer vast (doet hij eigenlijk altid als hij boven de 60 graden komt)

dus dan maar die 80mm eraf en dan maar weer gewoon die 60mm fan erop: stressed temp van 55 graden dus dit scheelt nogal.

dit alles met kast dicht.. kast open wordt hij iets kouder maar vanwege het geluid en stof heb ik liever mijn kast dicht.

maar ik vind het nog steeds raar dat die 80mm fan minder goed werkt dan die 60mm fan.

• altec
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

altec

Plop

dus een grotere fan betekend niet dat je meteen meer koelt? ik weet me god niet hoe groot mijn fan is.. zou ik eens moeten kijken.. maar ik heb een spire cooler TOT 1.8 GHZ.. en mijn tbirdje van 1.2 ghz draait die ook nie :( alleen op 900 MHZ misschien is dit een mobo fout? wie helpt me uit de brand? of dan toch een simpele 60 mm Fan kopen? wat kosten die dingen?

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

ik zou je jumpers ff op 133 zetten. Nu: 9x100=900, eigenlijk: 9x133=1200

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• altec

altec

Plop

jah maar dat kan ik ook allemaal in me bios regelen.. doe ik dat dan gaat die loeien.. maar welke jumpers moet ik verzeten dan? bij mijn dipswitch
? mijn frequentie is nu 9.0 ik kan tot 12.5 zetten :S

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
Leipo, volgens je tekening blijft de 60mm fan zitten als je de adapter er opzet? slecht idee

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
probeer die 80 fan is op een lager voltage.
;)

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-07 17:48

Cheetah

Try to live without WWW ;)

Op maandag 05 november 2001 17:55 schreef catfish het volgende:
Leipo, volgens je tekening blijft de 60mm fan zitten als je de adapter er opzet? slecht idee
De 60mm fan moet inderdaad van je heatsink af. De bladen van die fan houden namelijk de airflow van de 80mm fan grandioos tegen!

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

• altec

altec

Plop

Ik zal het proberen TNX!

• Leipo
  • Niet online
Op maandag 05 november 2001 17:55 schreef catfish het volgende:
ik had dit ff alleen voor de test gedaan.. eerst had ik hem natuurlijk weggelaten maar toen werd hij nog te heet.
:( (de schroefgaten van mijn heatsink zijn al bout dus ik wil zo minmogelijk die fan eraf halen) en ik denk niet dat dat bijna 10 graden verschil maakt.
dus of die 80mm fan is gewoon bout of die 60mm fan is gewoon beter :)

ik vind het raar want nu met die 60mm fan krijg ik hem ook op 1333 mhz terwijl met die 80mm fan ik al moeite had om de 900 te bereiken (zonder die 60mm fan ertussen dus)

• Leipo
  • Niet online
Op maandag 05 november 2001 18:01 schreef erikdeprik het volgende:
probeer die 80 fan is op een lager voltage.
;)
er zat al een schakeleertje tussen voor 7 volt en 12 volt maar op 7 volt was hij al helemaal bagger.. op 12 volt kon ik net de 900mhz stabiel halen...

• altec

altec

Plop

net mijn frequentie wat omhoog gegooid.. op 11,5 haal ik dus 1200 MHZ.. bus snelheid van 100 mhz :( kan geen 133 dan gaat die weer loeien :(

• Leipo
  • Niet online
Op maandag 05 november 2001 18:48 schreef altec het volgende:
net mijn frequentie wat omhoog gegooid.. op 11,5 haal ik dus 1200 MHZ.. bus snelheid van 100 mhz :( kan geen 133 dan gaat die weer loeien :(
je kn proberen je I/O voltage iets hoger te zetten (van 3,3 naar 3,45) schijnt dat sommige moederborden dan wel stabiel werken..je kan het altijd proberen

de mijne loopt nu gewoon superstabiel op 1333 mhz en ik heb geen problemen meer (tempo wordt max 55 graden) ik vind het alleen raar dat een grotere en sterkere fan niet meteen betekend dat hij beter koelt.

ik ga het trouwens nog wel een keer proberen met een andere 80mm fan omdat ik hem wel vorige week redelijk stabiel had met een andere 80mm fan maar dan moest wel me kast openblijven want anders werd hij nog te warm. (was een 80mm fan temp. gestuurd en gaf maar 27cfm op 25 graden)

• altec

altec

Plop

offtopic:
Tijd voor een casemod dus? misschien wat extra fans erin donderen of een betere airflow ziet te krijgen.. maar goed dat is van later belang

Moet ik mijn Vcore omhoog schroeven?

• altec

altec

Plop

kmerk het al.. mijn CPU... je zult het niet geloven is op 1200 MHZ STRESSED 59,5C < :( :'(

• Leipo
  • Niet online
Op maandag 05 november 2001 19:03 schreef altec het volgende:
kmerk het al.. mijn CPU... je zult het niet geloven is op 1200 MHZ STRESSED 59,5C < :( :'(
tja das wel erg veel.. op dat punt begint mijn CPU ook te flippen...
Pagina: 1