wat zit er in een Zwart gat

Pagina: 1
Acties:
  • 302 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wat is er achter een zwart gat in de ruimte. Kom je dan in hyperspace of hyperdimension ofzo ( van star trek :o ) Ga je dan supersnel en word je door ee soort tijdpotaal naar een andere dimensie gezogen of is het in een zwart gat het gewoon helemaal zwart? :?

( theorie:
In een zwart gat is het er helemaal zwart, zoals de Griekse mythologie ons verteld dat de wereld eerst helemaal zwart was, er was helemaal niks, een totale leegte van eindeloze zwartheid waar chaos eerst heersde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor zover ik het kan beoordelen is een zwart gat een opeenhopig van anti-materie, wat dus zou betekenen dat alles wat daar in terecht komt, opgeheven wordt (materie + anti-materie = niets).

Of (mogelijkheid nr. 2) het is een samentrekking van twee delen van het universum waardoor je dus van het ene naar het andere punt kan reizen, over een afstand van wellicht miljoenen lichtjaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:41

FCA

Een zwart gat is een zo sterke concentratie van energie dat er niets aan kan ontsnappen.
Volgens de Algemene Relatitiveitstheorie zit er volgens mij een oneindigheid aan ruimte in (misschien niet met Hawking straling e.d., maar goed)

Verandert z'n sig te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hij vraagt wat er ACHTER een zwart gat is...

dus
code:
1
2
3
4
5
6
                     /\
                    /  \
                   /    \
Achter zwart gat         \    /  Zwart gat
                    \  /
                     \/

Gelukkig geen hamer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Kyori schreef:
Voor zover ik het kan beoordelen is een zwart gat een opeenhopig van anti-materie, wat dus zou betekenen dat alles wat daar in terecht komt, opgeheven wordt (materie + anti-materie = niets).
Het is onaanvaardbaar aan te nemen dat zwarte gaten uit anti-materie bestaan. Daarvoor is niet voldoende asymmetrie tussen materie en anti-materie. In het beste geval zijn de helft van de zwarte gaten materie en is de andere helft anti-materie. Echter, omdat het heelal uit materie bestaat en we weten hoe zwarte gaten ontstaan, weten we ook dat alle zwarte gaten die na korte rijd na de oerknal zijn ontstaan allen uit materie moeten bestaan.
Of (mogelijkheid nr. 2) het is een samentrekking van twee delen van het universum waardoor je dus van het ene naar het andere punt kan reizen, over een afstand van wellicht miljoenen lichtjaren.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat een zwart gat op twee punten in de ruimte-tijd bestaat. Bovendien zou je er nooit meer uit kunnen komen, dus zou het als vervoersmiddel waardeloos zijn. Een wormhole is altijd nog iets anders dan een zwart gat en wormholes zijn nog nooit aangetoond.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 05 november 2001 01:16 schreef Fused het volgende:

[..]

Het is onaanvaardbaar aan te nemen dat zwarte gaten uit anti-materie bestaan. Daarvoor is niet voldoende asymmetrie tussen materie en anti-materie. In het beste geval zijn de helft van de zwarte gaten materie en is de andere helft anti-materie. Echter, omdat het heelal uit materie bestaat en we weten hoe zwarte gaten ontstaan, weten we ook dat alle zwarte gaten die na korte rijd na de oerknal zijn ontstaan allen uit materie moeten bestaan.
[..]

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat een zwart gat op twee punten in de ruimte-tijd bestaat. Bovendien zou je er nooit meer uit kunnen komen, dus zou het als vervoersmiddel waardeloos zijn. Een wormhole is altijd nog iets anders dan een zwart gat en wormholes zijn nog nooit aangetoond.
En wat denk jij waar een zwart gat uit bestaat en/of wat er achter of in te vinden is. Jij graaft snel een gat maar geeft niet een antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[DISCLAIMER: Ik ben geen authoriteit op het gebied van de astrofysica]

Een zwart gat is een hoeveelheid massa die is samengeperst tot een materiaal van een dusdanige dichtheid dat niets (ook geen licht) meer kan ontsnappen aan de zwaartekracht die dit object uitoefent. Stel je een ster, 10 keer groter als de zon voor en pers die samen tot een bolletje van 3 km doorsnee. Behoorlijk heftig samengeperst! De materie breekt dan uiteen in de meest elementaire deeltjes (quarks?).
Een zwart gat is gewoon een object dat zich in de ruimte bevindt. Voor zover mij bekend is het niet zo dat er een wormgat kan onstaan in een zwart gat.

Hyperruimte is een heel ander verhaal en heeft an sich niets met zwarte gaten te maken. Misschien is het mogelijk om met behulp van rotatie rond een zwart gat ("slingshot-effect") een ontsnappingssnelheid te bereiken die het mogelijk maakt om de hyperruimte te bereiken, maar verder zie ik geen verband tussen zwarte gaten en hyperruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom is er sprake van "achter" een zwart gat. De naam "gat" suggereert dat het iets is waar je doorheen kunt ofzo, om dan ergens anders uit te komen. Maar zoals gezegd is een zwart gat toch (waarschijnlijk) gewoon een hele hoop samengeklonterde stuff die zo zwaar is dat enz..

"Achter" een zwart gat is dus iets onzinnigs, volgens mij. Er is alleen iets "in" een zwart gat, en dat is een hele hoop op elkaar geperste quantums, photons en meer van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

NewAgePerformance schreef:
En wat denk jij waar een zwart gat uit bestaat en/of wat er achter of in te vinden is.
Er is niets achter een zwart gat. Dat is net als vragen: wat zit er onder een kuil. In alle ruimtelijke richtingen weg van het zwarte gat is er gewoon ruimte-tijd. Een zwart is een singulariteit: een knikkerpotje waarin alle knikkers verdwijnen, zonder dat ze eronder, in de aarde, terechtkomen. Afgezien van het feit dat we het niet kunnen beschrijven, is er geen enkel bezwaar tegen aannemen dat materie zich kan ophopen op een plek in de ruimte. Ik heb helemaal geen moeite met een singulariteit en ga ook niet vragen wat er achter, over of in zit, omdat dat betekenisloos is. Het is gewoon een punt in de ruimtetijd waar zich zoveel materie gevormd heeft dat de ruimtetijd vervormt raakt en materie naar zich toe blijft trekken. Dat wij in onze wereld geen situaties kennen waarin je aan een plek maar materie blijft toevoeren, betekent dat we het raar vinden, maar betekent niet dat het niet kan.
Jij graaft snel een gat maar geeft niet een antwoord.
Zelfs als ik het goede antwoord niet weet betekent dat niet dat ik niet een fout antwoord kan herkennen en als zodanig aanduiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De term "gat" is op twee manieren te interpreteren:

Ten eerste is een zwart gat onzichtbaar, de dichtheid is immers zo groot dat ook fotonen niet kunnen ontsnappen aan de aantrekkingskracht. Een zwart gat ziet er dus uit als een "gat" in de omgeving, een gat waar alles (zelfs licht) in "valt"....

Tweede: een zwart gat is fysisch/geometrisch gezien een oneindige kromming in het tweedimensionale vlak van de ruimte/tijd. Dat zou je in een tweedimensionaal vlak als een gat weer kunnen geven, met een zeer steile curve die oneindig ver doorgetrokken is.

[Morbide feit] Wie weet wat er gebeurt als je een zwart gat induikt? Ten eerste beweegt aangezogen materie als in een draaikolk om het gat heen, dat veroorzaakt enorme hoeveeheden X-rays. Daar wordt je door gekookt. Als je gekookte lijk dan het zwarte gat benadert is de zwaartekracht sterker als je dichterbij komt, dus je voeten worden meer uitgerekt als je hoofd (als je rechtstandig valt). Vervolgens wordt je langs de stralen van hde singulariteit/het zwart gat zijdelings samengedrukt. Dat heet "Spaghetificatie" >:). Leuk he?

En om het af te maken ontsnappen de fotonen steeds trager, waardoor jij voor iemand die dit leuks ziet gebeuren steeds trager lijkt te vallen, totdat het beeld bevriest. Met wat geluk is dat op het moment dat je in stukken wordt getrokken..... IEEEEEUUUW!!!!! :r :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 05 november 2001 12:40 schreef Fused het volgende:

[..]

Er is niets achter een zwart gat. Dat is net als vragen: wat zit er onder een kuil. In alle ruimtelijke richtingen weg van het zwarte gat is er gewoon ruimte-tijd. Een zwart is een singulariteit: een knikkerpotje waarin alle knikkers verdwijnen, zonder dat ze eronder, in de aarde, terechtkomen. Afgezien van het feit dat we het niet kunnen beschrijven, is er geen enkel bezwaar tegen aannemen dat materie zich kan ophopen op een plek in de ruimte. Ik heb helemaal geen moeite met een singulariteit en ga ook niet vragen wat er achter, over of in zit, omdat dat betekenisloos is. Het is gewoon een punt in de ruimtetijd waar zich zoveel materie gevormd heeft dat de ruimtetijd vervormt raakt en materie naar zich toe blijft trekken. Dat wij in onze wereld geen situaties kennen waarin je aan een plek maar materie blijft toevoeren, betekent dat we het raar vinden, maar betekent niet dat het niet kan.
[..]

Zelfs als ik het goede antwoord niet weet betekent dat niet dat ik niet een fout antwoord kan herkennen en als zodanig aanduiden.
Ahaa ok dan snap ik um :) Ik begrijp dan nu wel je antwoord. B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 05 november 2001 01:16 schreef Fused het volgende:

Hmm. (8>
Als wormholes nog niet aangetoond zijn, hoe kun je er dan zo zeker van zijn dat een wormhole niet een bepaald soort zwart gat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-04 14:07
[upate] ik ben ook even in de war met een wormhole en een black hole, mijn excuses, wat ik beschrijf is een wormhole, nog wat, zwarte gaten zijn toch al wel gevonden? op discoverie wel geloof ik, zag ik een keertje

verdomme, weet dit forum nog niet wat een spatie betekend?![update]

een zwart gat is een tijdskromming,

als je een tijdslijn hebt A-------------------------B is dit gewoon de tijd zoals het loopt, (makkelijkgezegt)

en zwart gat doet,

A\.<-->./B.
...\..../...
....\../....
.....\/.....

die puntjes staan er omdat anders me tekeningetje verpest word hoor :)

die lijn krom maken zodat de afstand (in tijd) van A naar B kleiner/sneller word!

dat is de theorie en waarschijnlijk naar mijn eigen mening ook de praktijk wat een zwart gat doet,

en dan de vraag van de topic starter is,

ehm, volgens mij begrijp je niet wat een zwart gat is! hoop dat dit wat duidelijkheid schept. aangezien er alleen "de andere kant" achter een zwart gat zit...

hoever een zwart gat gaat weet niemand en kan je ook niet weten, het is in de toekomst de bedoeling dat WIJ gaan reizen (wij=mensheid) via zelf gemaakte zwarte gaten, dit is de zuinigste/snelste manier om in het universum van punt a naar b te reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Kyori schreef:
Als wormholes nog niet aangetoond zijn, hoe kun je er dan zo zeker van zijn dat een wormhole niet een bepaald soort zwart gat is?
Omdat ze wel beschreven zijn. Met enige fantasie zou je ze wel een zwart gat kunnen noemen, zoals je met enige fantasie een tunnel ook een put kan noemen. Met niet aangetoond bedoel ik: nog nooit waargenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 05 november 2001 14:09 schreef Mister_X het volgende:
[upate] ik ben ook even in de war met een wormhole en een black hole, mijn excuses, wat ik beschrijf is een wormhole, nog wat, zwarte gaten zijn toch al wel gevonden? op discoverie wel geloof ik, zag ik een keertje

als je een tijdslijn hebt A-------------------------B is dit gewoon de tijd zoals het loopt, (makkelijkgezegt)

en zwart gat doet,

A\.<-->./B.
...\..../...
....\../....
.....\/.....

die lijn krom maken zodat de afstand (in tijd) van A naar B kleiner/sneller word!

dat is de theorie en waarschijnlijk naar mijn eigen mening ook de praktijk wat een zwart gat doet,

ehm, volgens mij begrijp je niet wat een zwart gat is! hoop dat dit wat duidelijkheid schept. aangezien er alleen "de andere kant" achter een zwart gat zit...

hoever een zwart gat gaat weet niemand en kan je ook niet weten, het is in de toekomst de bedoeling dat WIJ gaan reizen (wij=mensheid) via zelf gemaakte zwarte gaten, dit is de zuinigste/snelste manier om in het universum van punt a naar b te reizen.
Het probleem is dat, als je zo langs een zwart gat wilt scheren, je zelf wordt opgeslokt. Dat is te vermijden door een hoeveelheid massa GROTER DAN OF GELIJK AAN de massa van je vervoermiddel in het gat te laten vallen. Je krijgt dan een energetische aanjager van jewelste (E=MC^)... In theorie is het mogelijk om een rendement van 100% te halen waardoor je de lichtsnelheid kan bereiken (juister is: tot in het oneindige te benaderen). Deze "katapult-actie" kan een mogelijkheid zijn om zeer hoge snelheden te bereiken. Je blijft echter trager als het licht, dus een resi naar Alpha Centauri duurt nog steeds ruim 4 jaar... Tenminste, voor hen die aan boord zijn. Voor de achterblijvers lijkt de reis langer te duren (tijdschuld).

Een wormgat is een compleet ander begrip. Een wormgat is helemaal geen gat! Er wordt bij een wormgat een vijfdimensionale "tunnel" gegraven tussen twee punten in onze driedimensionele ruimte door onze ruimte denkbeeldig om te vouwen. Stel het je zo voor:

A----------------B wordt opgevouwen tot

A^B
|.|
|.|
|.|
|.|
--

Punten zijn (wederom) om vertekeningen te voorkomen, het dakje ( ^ ) is het "wormgat". Het is op deze manier mogelijk om in twee stappen naar punt B te reizen: van A naar de hyperruimte; van de hyperruimte naar B.

Misschien is het mogelijk om de ruimtetijd te krommen bij een zwart gat. Ik weet het niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-04 14:07
[/dit]ry, dit was een reactie op je laaste zin, ik las daar wormhole ipv zwart gat, damn ik let niet op vandaag[edit]

eh, je kromt op die manier zoals je tekende tijd al! het gaat namelijk niet om de afstand, maar om de tijdsduur die je aflegt, die word "verkort" (ja en dan reis je sneller dus) maar een wormhole is toch een tijdsbegrip? (dimensie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:27

TrailBlazer

Karnemelk FTW

In een verhal van Storm (Vandhaal de Verderver) wordt beschreven hoe iemand in een Zwart gat gegooid wordt en dat dat zwarte gat in een andere dimensie uitkomt als een wit gat. Vind ik persoonlijk best een mooie theorie zal wel niet kloppen want witte gaten zijn bij ons nooit waargenomen maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetisik
  • Laatst online: 28-03 02:22

hetisik

geen flauw idee wat ik in zal

witte gaten nooit tegengekomen, die fruitcakes hebben niet eens door dat quasars eigenlijk tegengestelde zwartegaten zijn, maarja, dat is mijn theorietje

8 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een Quasar is GEEN omgekeerd swart gat. Een Quasar is een niet volledig ingestort zwart gat (neutronenster) die grote heoveeheden energie uitstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens meerdere wereldberoemde wetenschappers is inmiddels aangetoond dat een zwart gat en een worm hole makkelijk samen gaan en mischien zijn het wel verschillende benamingen voor het zelfde fenomeen. Als dit zo is dan zullen wij binnen een niet al te lange tijd in grote vlakken van de ruimte kunnen reizen en mischien ook door de tijd als het zwarte gat genoeg aantrekkings kracht heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

omdat wormholes dus niet aangetoond zijn....?! en een zwart gat iets heel anders is.
Een Quasar is GEEN omgekeerd swart gat. Een Quasar is een niet volledig ingestort zwart gat (red.foutje neem ik aan) (neutronenster) die grote heoveeheden energie uitstoot.
Een quasar is een ster die om een zwart gat heen pleurt, met de overduidelijke centrifugale gevolgen en de gevolgen van de constante massastroom naar het supermassieve zwarte gat van dien.

Een zwart gat heeft trouwens wel! een eindige dichtheid, het is geen singulariteit waar alle natuurwetten ophouden of iets derg en het is niet een oneindige kromming in de ruimte-tijd, het is eindig en het is te simuleren.
Vergeet oneindig a.u.b.

Wormgaten gaan uit van het krommen van de ruimte naar een punt of lijn toe, zonder rekening te houden met het feit dat ruimte niet een 2-dimenionaal iets is, elke kromming gaat gepaard met een verplaatsing van massa dus niet alleen punt a en b, alle vormen van energie en impuls die over het betreffende ruimte-tijd vlak worden beinvloed door het krommen van de ruimte, dat kost een HOOP energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:41

FCA

Op dinsdag 06 november 2001 11:30 schreef Bramiozo het volgende:

[..]

omdat wormholes dus niet aangetoond zijn....?! en een zwart gat iets heel anders is.
[..]

Een quasar is een ster die om een zwart gat heen pleurt, met de overduidelijke centrifugale gevolgen en de gevolgen van de constante massastroom naar het supermassieve zwarte gat van dien.
Volgens mij weten ze helemaal niet zeker wat een quasar is. Het wordt geopperd dat het iets met een zwart gat te maken heeft, aangezien de helderheid kan veranderen binnen enkele uren, dus het gebied dat alle energie uitzend kan slechts enkele lichturen groot zijn.
Een zwart gat heeft trouwens wel! een eindige dichtheid, het is geen singulariteit waar alle natuurwetten ophouden of iets derg en het is niet een oneindige kromming in de ruimte-tijd, het is eindig en het is te simuleren.
Vergeet oneindig a.u.b.
Volgens Algemen Relativiteitstheorie heeft een zwart gat wel degelijk een singulariteit. In een zwart gat is de zwaartekracht namelijk zo groot, dat niets hem kan tegenhouden. Dus zal de materie ineen blijven storten. Gelukkig worden deze oneindigheden van ons verborgen door een waarnemingshorizon.
Wormgaten gaan uit van het krommen van de ruimte naar een punt of lijn toe, zonder rekening te houden met het feit dat ruimte niet een 2-dimenionaal iets is, elke kromming gaat gepaard met een verplaatsing van massa dus niet alleen punt a en b, alle vormen van energie en impuls die over het betreffende ruimte-tijd vlak worden beinvloed door het krommen van de ruimte, dat kost een HOOP energie.
:?
Ruimte is 4-d volgens ART, dat klopt.
kromming gaat zeker niet altijd gepaard met verplaatsing...
Kromming wordt veroorzaakt door een energiedichtheid.
Niet alleen punt a en b? Wat bedoel je nou? Massa's worden beïnvloed door de kromming ja, maar dat zou ook een hoop energie kunnen opleveren. En wormgaten zijn theoretisch geaccepteerde verschijnselen, ze zijn alleen niet stabiel, en onnoemelijk klein.....

Verandert z'n sig te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie zegt dat onze "aardse" fysica en natuurkunde regels bij een zwart gat opgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetisik

hetisik

ikke, zeg dat, allen niet zoals ze nu zijn, ha, ik ga ook niet mijn gelijk proberen te halen, en een quasar is absoluut geen neutronen ster dat deeltjes uitzend, zoiets heet een pulsar.
Bovendien komt er uit een zwartgat aan 2 kanten rechtegenoverelkaar 2 bundels van deeltjes die uit het zwartegat komen, dat lan dus never nooit een ster zijn. En ook niet deeltjes die op de een of andere manier erop afketsen omdat het zwartgat alleen maar deeltjes aantrekt. Dat is dus als ik het volgens de hedendaagse wetenschap bekijk, hier en daar wat tegenstrijdigheden. ALs je van het idee afgaat dat een zwartgat een magnetisch veld heeft kom je een stuk verder, zoek maar uit hoe.

8 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het heeft geen enkele zin om iets te zeggen over wat er in een zwart gat zit. Materie in een zwart gat heeft al zijn eigenschappen verloren (behalve vervorming van de ruimte, ofwel zwaartekracht), omdat het onmogelijk het heelal buiten het zwarte gat kan beinvloeden. Het enige dat nog wel van belang is is zijn massa en de daarbij behorende Schwarzschield straal.

Daarom is de beste definitie degene die zo weinig mogelijk kenmerken aan een zwart gat geeft: een puntmassa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb in 'a primer to hawkings' gelezen dat een zwart gat een sigulariteid is in ruimte.

en een worm hole een singulariteit is in ruimte en tijd.

maar don't sue me als ik nu onzin lul want ik ben een nietsnut kwa natuurkunde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens Algemen Relativiteitstheorie heeft een zwart gat wel degelijk een singulariteit. In een zwart gat is de zwaartekracht namelijk zo groot, dat niets hem kan tegenhouden. Dus zal de materie ineen blijven storten. Gelukkig worden deze oneindigheden van ons verborgen door een waarnemingshorizon.
volgens mij is het een aantal jaren geleden duidelijk geworden dat een zwart gat een eindige dichtheid heeft en dus geen singulariteit is, de kromming is daarmee ook niet oneindig, heb plaatjes van simulaties met zwaartekrachtveld van zwarte-gaten gezien (zal ze opzoeken), oneindigheden zijn volgens mij per definitie onzin.

Het de buigen van de ruimte-tijd heeft wel natuurlijk wel invloed op de beweging en plaatsing van massa's, anders was het per definitie onmogelijk om zwaartekrachtgolven te meten. Meetbare Zwaartekrachtgolven vinden alleen plaats bij ongelooflijk zware botsingen tussen grote massa's, zoals zwarte gaten en dat zijn kleine vervormingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Een zwart gat is een inelkaargestorte ster, de nucleaire reacties in een ster leveren een druk naar buiten, tegen de zwaartekracht in.Als de fusiereacties in de ster ophouden, hou je alleen de naar binnen gerichte zwaartekracht over (o.k en nog wat krachten tussen de verschillende deeltjes en ook nog de centrifugale kracht)
Allereerst zullen de electronen en de protonen versmelten tot neutronen: een neutronenster, is de zwaartekracht groter dan de afstotende krachten tussen de quarks van de neutronen onderling, stort de ster verder inelkaar en aangezien er verder geen barrieres meer zijn, krijg je in theorie een puntdeeltje met oneindige dichtheid.Gelukkig kunnen er vanwege heisenberg wel deeltjes ontsnappen aan het zwarte gat(heeft Hawkin aangetoont), zodat je een eindig object overhoudt.

Verder is een Quasar een object dat er als een ster uitziet (Quasi Stellaire Objecten), maar een enorme roodverschuiving bezit, waaruit blijkt dat ze met bijna de lichtsnelheid van ons vandaan bewegen en derhalve aan de rand van het zichtbare heelal staan.Om op die afstand zichtbaar te zijn, moet een quasar dus ENORME hoeveelheden energie uitstralen.Omdat ze zo ver weg staan, zien we ze dus zoals ze er miljarden jaren geleden uitzagen, misschien is onze eigen melkweg in de ogen van een Alien op 14 miljard lichtjaar dus ook wel een quasar ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry waarom wordt dit gevraagd? Zelfs de meest intelligenste wetenschappers weten neit eens wat een zwart gat is laat staan wat er achter is.

Graag een slotje want dit is duidelijk een onzin topic (toevallig huiswerk vraag??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op dinsdag 06 november 2001 15:29 schreef sjorsie het volgende:
Graag een slotje want dit is duidelijk een onzin topic (toevallig huiswerk vraag??)
Leraar: Huiswerk voor morgen: "Wat zit er achter een zwart gat?" :?

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Ik vind dit geen onzin-topic. Geen slotje dan ook daarom.

Het is alleen jammer dat er veel mensen meningen geven en maar weinig mensen feiten.

Waarom zijn er toch zoveel mensen die proberen hierover te discussieren, terwijl ze er niets van afweten?

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-12-2024

DrNo

100Mbit zuigt ;)

we kennen allemaal materie en anti-materie, stel je voor 2 dimensies, Materie en antie-materie, in bijde zijn er zwarte gaten. In de materie dimensie is er een lek naar de anti-materie dimensie (zwart gat trekt zo veel aan omdat +,+ afstoot en +,- aantrekt (+=materie, -=anti-materie).en in de anti-materie-dimensie is er een lek naar de materie dimensie.
dit is natuurlijk maar een van de vele voorstellingen die ik kan bedenken :P

IDE just wastes loads of the computer's time with a stream of "just a mo, I'm nearly there ..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 06 november 2001 16:43 schreef DrNo het volgende:
we kennen allemaal materie en anti-materie, stel je voor 2 dimensies, Materie en antie-materie, in bijde zijn er zwarte gaten. In de materie dimensie is er een lek naar de anti-materie dimensie (zwart gat trekt zo veel aan omdat +,+ afstoot en +,- aantrekt (+=materie, -=anti-materie).en in de anti-materie-dimensie is er een lek naar de materie dimensie.
dit is natuurlijk maar een van de vele voorstellingen die ik kan bedenken :P
Lees je ook wel eens wat een moderator schrijft? Je hoeft niet je hoofd te breken over "wat een zwart gat zou kunnen zijn", want die vraag heeft de astrofysica al lang beantwoord. Je hoeft het alleen maar op te zoeken (en te begrijpen). En nee, antimaterie zit niet in een aparte dimensie, en zwarte gaten ontstaan ook niet door een materie/antimaterie reactie. (Lees blobbers voorlaatste post.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetisik

hetisik

als je iets wil hebben van de hedendaagse wetenschap, hoe veel die hele theorien ook tegenstrijdigheden bevat, hier is iets over quasars en zwartegaten.

Frequently Asked Questions About
Quasars
Compiled by Dr. John Simonetti of the Department of Physics at Virginia Tech.

What is your definition of a quasar?
This is best answered with history. When radio telescopes were first turned on
the heavens, point sources of radio waves were discovered (along with spread-out
regions of emission along our Milky Way). Astronomers using ordinary
visible-light telescopes turned toward these radio points and looked to see what
was there. In some cases a supernova remnant was found, in others, a large
star-birth region, in others a distant galaxy. But in some places where point
sources of radio waves were found, no visible source other than a
stellar-looking object was found (it looked like a point of like --- like a star
does). These objects were called the "qausi-stellar radio sources", or "quasars"
for short. Later, it was found these sources could not be stars in our galaxy,
but must be very far away --- as far as any of the distant galaxies seen. We now
think these objects are the very bright centers of some distant galaxies, where
some sort of energetic action is occurring, most probably due to the presence of
a supermassive black hole at the center of that galaxy (supermassive = made up
from a mass of about a billion solar masses).

What do quasars have to do with black holes?
See the above answer. It is thought the infall of matter into the supermassive
black hole can result in very hot regions where huge energies are released,
powering the quasar (i.e., producing the emitted light, etc.).

How big are quasars compared to galaxies?
Well, the region of intense visible emission is quite small compared to the rest
of the galaxy that it is imbedded in. The visible emission only occurs very near
the center of the galaxy. On the other hand, huge regions of radio emission,
produced by the quasar, can stretch out to large distances outside the galaxy.

Why do some quasars give off radio waves?
The electrons near the center of the quasar can be accelerated to speeds near
the speed of light. In the presence a magnetic field (which is present in these
same regions), the electrons move along helical paths (paths that look like a
stretched out slinky), and as a result, they emit radio waves (it's called
synchrotron radiation, since these waves are observed on Earth when physicists
send high energy electrons around in circles using magnetic fields, in particle
accelerators call synchrotrons).

About how long do quasars last?
It appears galaxies may only act as quasars during the early stages of their
lives, but it would still be for times of billions of years.
How long does it take for a quasar to form?
Nobody really knows, since we don't know exactly how they form! However, it
can't take much longer than something like a billion years (the apparent answer
to all questions about cosmology!).

How do quasars form?
See the above. But it's thought the process begins as gas collects near the
center of a galaxy.

How difficult are quasars to study?
Not all that difficult, if you have a huge telescope! The Hubble Telescope, for
example, is quite nice for various studies of quasars.
Can anything develop from quasars after they die?
Probably, the only thing that would be left is the supermassive black hole. In
other words, the gas near it would have been used up, and so the quasar shuts
off. But the remaining stars, etc., in the galaxy as a whole (i.e., not near the
very center of the galaxy), would, of course, still be there.

What reasons do you find quasars interesting?
For one, they are only seen far away. Thus, since the light takes billions of
years to get to us from a quasar, the quasars are all very old. There are no
nearby quasars, so there are no young quasars; quasars are not made during our
era of the universe, only during an ancient era. This also implies the universe
was different place in the past (billions of years ago). It also says the
galaxies we see around us now may have been quasars in the distant past; even
our Milky Way galaxy may have been a quasar-like galaxy long ago --- now not
much material falls into the large black hole at the Milky Way's center, so the
radiation output from the center is not as great as it used to be.

Are the radio-waves from objects in space any threat to us?
No, they are extremely weak. The total energy collected by radio astronomers
over the history of radio astronomy amounts to about the energy required for a
mosquito to make one "push-up"!! The reason we don't receive lots more radiation
is that the sources (e.g., the quasars) are so very far away.

How do some Quasars become radio-quiet?
That's not a well understood thing. It my have to do with the nature of the
environment around the central black hole, the size of the black hole itself,
and/or the orientation of the black hole and its surrounding, radiating disk of
infalling material, as seen from Earth.

Do quasars have anything in common with a regular star?
No, except that quasars are in galaxies of stars.
How are BL Lac objects formed compared to the way a quasar is formed?
No real big difference. There are some "minor" differences having to do with
time scales of intensity variation, and the presence or absence of certain
features in the spectra of these objects.

Are quasars related to pulsars? If so how?
A pulsar is a much smaller mass object, much smaller in radius and not a black
hole, but a neutron star (it "failed" to become a black hole during its birth
due to a supernova explosion of some single star). However, the neutron star is
nearly as compact as a black hole of that star's mass. Magnetic fields near the
blackhole and a pulsar may be similar in structure and have something to do with
some energy output of each.

Zeer kleine en bescheide reply lol, oh btw, een beetje offtopic :) :9

8 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor hen die mij op mijn fout wezen:

Mea culpa, ik gooide inderdaad pulsars en quasars door elkaar.....

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetisik

hetisik

Fouten zijn menselijk, het is je vergeven lol

8 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 06 november 2001 13:50 schreef StratoS_V2.0 het volgende:
ik heb in 'a primer to hawkings' gelezen dat een zwart gat een sigulariteid is in ruimte.

en een worm hole een singulariteit is in ruimte en tijd.
verschil is dat zwarte gaten geobserveerd zijn (althans, objecten met kenmerken die overeenkomen met de theorie over zwarte gaten).
worm holes zijn slechts hypotetisch; niet geobserveert dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 05 november 2001 14:09 schreef Mister_X het volgende:

en zwart gat doet,

A\.<-->./B.
...\..../...
....\../....
.....\/.....

hoever een zwart gat gaat weet niemand en kan je ook niet weten, het is in de toekomst de bedoeling dat WIJ gaan reizen (wij=mensheid) via "zelf gemaakte zwarte gaten", dit is de zuinigste/snelste manier om in het universum van punt a naar b te reizen.
Cool een beetje zwarte gate modden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zal denk ik nooit echt duidelij worden of ze moeten zo ver zijn dat ze met een onbemand ruimetschip gaan daarin. Maar dan moet er wel weer een mopgelijkheid wordene gevonden om die zwaartekracht te omzeilen anders komen de sinen van dat ruimetschip bij ons nooit aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnoom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06-2024
Op woensdag 28 november 2001 17:52 schreef ariebanaan het volgende:
Het zal denk ik nooit echt duidelij worden of ze moeten zo ver zijn dat ze met een onbemand ruimetschip gaan daarin. Maar dan moet er wel weer een mopgelijkheid wordene gevonden om die zwaartekracht te omzeilen anders komen de sinen van dat ruimetschip bij ons nooit aan!
Weer onnodig tijd versplit met topic lezen die omhoog gegooit worden als iemand er niets aan toevoegd. Het zal ons niet duidelijk worden want het is al duidelijk, dat is al gezegd.

Iedereen is speciaal, behalve ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Zinloos topics omhoog schoppen is irritant. Bovendien dwing je mij een slotje erop te zetten zo...

Niet doen dus, zinloos schoppen.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.