Van md naar de pc

Pagina: 1
Acties:

• Frits Flits
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 21:10

Frits Flits

SOUND! Designer

Topicstarter
a.s. Vrijdag krijg ik van iemand een minidisk te leen met uiteraard muziek erop. Die muziek wil ik op de pc zetten, en uiteindelijk ook op cd zetten. Nu is mijn vraag: Hoe, en waarmee kan ik dat het beste doen met mijn systeem?

Ik heb een Soundblaster Live 1024 geluidskaart, het programma Wavelab3 om mee op te nemen, nog genoeg hd ruimte, een stekkertje voor van de minidisk naar de line-in van de geluidskaart (3,5" plug en 2 line uitgangen voor in de mdspeler), en een Philips 3610 brander (tja.. een oldie)

Ik heb het nog nooit eerder gedaan van md naar de computer dus hoe kan ik dat het beste aanpakken met dit systeem?

specs

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:37

-Sander-

///M Powerrrrrr

pcies zoals je het zelf zegt zo doe ik het ook altijd :)

Verwijderd

op een sblive zit toch eendigitale ingang? dat kun je dan beter gebruiken dan met een line-kabeltje analoog op te nemen....

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:23

Flotter

Pelipper!

Op maandag 05 november 2001 00:59 schreef MrShaggy het volgende:
op een sblive zit toch eendigitale ingang? dat kun je dan beter gebruiken dan met een line-kabeltje analoog op te nemen....
Op de Sb-Live zit een digitale uitgang.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:37
Op maandag 05 november 2001 00:59 schreef MrShaggy het volgende:
Nee, een digitale uitgang (ook evt. voor centerspeaker)

edit: Iemand was me voor ;)

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

Op maandag 05 november 2001 14:09 schreef ThaWout het volgende:

[..]

Nee, een digitale uitgang (ook evt. voor centerspeaker)

edit: Iemand was me voor ;)
die centerspeaker geldt voor de sblive 5.1
de 1024 heeft alleen digitale uitgang

• Frits Flits

Frits Flits

SOUND! Designer

Topicstarter
Leuk... maar we dwalen af :'(

specs

Verwijderd

Op maandag 05 november 2001 17:13 schreef Eftelingtijntje het volgende:
Leuk... maar we dwalen af :'(
Kabeltje in de line-out van je md, in je sblive...md op play, pc op rec (na het selecteren van de juiste ingang op de sb-mixer)

Verwijderd

Heb je zeker ook nog een programma nodig om mee te kunnen opnemen??? Probeer es Cool Edit Pro.....

• Wouter!
  • Laatst online: 17:37
Op maandag 05 november 2001 16:58 schreef Randy het volgende:

[..]

die centerspeaker geldt voor de sblive 5.1
de 1024 heeft alleen digitale uitgang
Ohw ja, tuulk ;). 't Staat trouwens wel op de printplaat van de 1024 (digital out/center) of zoiets.

Verwijderd

makkelijkste manier is gewoon lin in op je audiokaartje

• Frits Flits

Frits Flits

SOUND! Designer

Topicstarter
Op maandag 05 november 2001 18:02 schreef MrShaggy het volgende:

[..]

Kabeltje in de line-out van je md, in je sblive...md op play, pc op rec (na het selecteren van de juiste ingang op de sb-mixer)
Danku :) Nog meer tips voor het opletten bij het opnemen van md naar de pc?

specs

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 10:58
Ik wil precies hetzelfde doen, alleen heb geen geschikt programma hiervoor. Wat zijn goede/makkelijke programma's om van md --> pc op te nemen, en waar kan ik die downloaden?

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Zoals al eerder beschreven is Cool Edit hier handig voor.

Trial is te downloaden:

http://www.syntrillium.com/cooledit/

Succes ermee. :)

Verwijderd

Goed ff een paar tips.

A. Idd is de manier van aansluiten zoals hierboven al beschreven staat (md naar line in)
B. Zet in de Creative Mixer de opnamestand op line in.
C. Zet wavelab op de opname functie.
D. Speel je MD af.

En dan nu het gene wat nog niet gezegt is:
Doe EERST een test voordat je de hele MD opneemt

E. Als het goed is zie in wavelab een db-meter. Zorg dat ie NIET de max haalt. Als ie wel zijn max haalt moet je, ook weer in creative mixer, het opname volume naar beneden halen. Let op: Zak niet onder de 45%, want dan word je geluid te zacht. Als ie af en toe zijn db-piek op de Max ligt is het niet erg. Het gaat erom dat ie niet constant of heel vaak zijn Max haalt.

Neem ff 1 of 2 minuten op. Stop en kijk of het goed klinkt. Als het naar je zin is kan je de Hele MD opnemen.

Nog een paar andere tips.
- Zet tijdens het opnemen zo veel mogelijk uit wat processortijd kan vragen. Je opnameproces moet een continue stroom met geluid binnenkrijgen (net zoals met een brander zonder burnproof) anders vult ie het op met niets (De welbekende plofjes en kraakjes en tikjes)

- Tijdens het opnemen: Ga NIET met je lichten spelen, zet geen monitoren aan of uit, zet geen pc's aan of uit en vooral geen Speakers aan of uit zetten!. (Tenminste alle pc's, monitoren, speakers, lichten die zich bevinden in dezelfde kamer) Als je dit wel doet, krijg je andere magnetische velden en eventueel spanningsfluctuaties. Dit zorgt gegarandeerd voor plofjes, kraakjes en tikjes.

Als je hierop let, dan heb jij een hele mooie opname van je MD. (Tenminste, wat haalbaar is met jouw configuratie)

Suc6

• DaRoot
  • Laatst online: 11:15

DaRoot

Some say...

Een SB Live!1024 heeft wel degelijk een digitale ingang. Die zit intern op de kaart. Bij de OEM-versie zijn echter de pennetjes en de connector niet aanwezig, wel de soldeerpads en de aanduiding.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Oh ja..

Als je het nu echt mooi wil doen.

Kijk dan ff of je bij iemand terecht kan met een geluidskaart met een digitale in (Het liefst Digtal optical in)

Kwaliteit beginnend met de slechtste (Als je van slecht mag spreken)

Analoge in (Zilvere aansluiting)
Analoge in (Goude aansluiting)
Digital in (Zilvere aansluiting)
Digital in (Goude aansluiting) // weet niet of die te koop zijn
Digital Coax in (Zilver)
Digital Coax in (Goud)
Digital Optical in. (Daar heb je geen Zilver en goude aansluitingen, maar dat lijkt me erg logisch.)

Verder standaard cd kwaliteit is 44 Khz, 16 bit diepte
Als je echter hoger kan (bv 48Khz en 24 bit diepte, zit je helemaal gebakken) Al hoe wel en cd is altijd maar 44 Khz dus je verliest de kwaliteit toch, maar als je het later nog op een ander digitaal device (MD, DAT, waht ever) gaat zetten is het wel aan te raden.

Suc6

• Keizer
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op maandag 05 november 2001 18:41 schreef PepsterPep het volgende:
Heb je zeker ook nog een programma nodig om mee te kunnen opnemen??? Probeer es Cool Edit Pro.....
Op woensdag 07 november 2001 00:40 schreef MisterDon het volgende:
Zoals al eerder beschreven is Cool Edit hier handig voor.

Trial is te downloaden:

http://www.syntrillium.com/cooledit/

Succes ermee. :)
Topicstarter heeft Wavelab3. Daar kan het ook prima mee.

Always outnumbered, never outgunned!

• Keizer
  • Niet online
Op woensdag 07 november 2001 09:31 schreef Silverlinx het volgende:
Oh ja..

Als je het nu echt mooi wil doen.

Kijk dan ff of je bij iemand terecht kan met een geluidskaart met een digitale in (Het liefst Digtal optical in)

Kwaliteit beginnend met de slechtste (Als je van slecht mag spreken)

Analoge in (Zilvere aansluiting)
Analoge in (Goude aansluiting)
Digital in (Zilvere aansluiting)
Digital in (Goude aansluiting) // weet niet of die te koop zijn
Digital Coax in (Zilver)
Digital Coax in (Goud)
Digital Optical in. (Daar heb je geen Zilver en goude aansluitingen, maar dat lijkt me erg logisch.)

Verder standaard cd kwaliteit is 44 Khz, 16 bit diepte
Als je echter hoger kan (bv 48Khz en 24 bit diepte, zit je helemaal gebakken) Al hoe wel en cd is altijd maar 44 Khz dus je verliest de kwaliteit toch, maar als je het later nog op een ander digitaal device (MD, DAT, waht ever) gaat zetten is het wel aan te raden.

Suc6
Dat zilver is trouwens geen zilver maar... euh.. iets anders (echt zilver geleidt trouwens beter dan goud).

En wat bedoel je met digital in? volgens mij is er alleen maar optisch en coaxiaal, en het maakt volgens niks uit welke je neemt. Digitaal is digitaal, toch? Zolang er maar geen storingen in komen.

Verwijderd

Je hebt gelijk dat dat zilver geen echt zilver is. Ik noem het ziver omdat het een zilverkleurige aansluiting is en omdat ik zelf ook niet op het woord kan komen wat het nu wel is. Tevens weet ik niet hoeveel verstand de topic starter van Audio heeft, dus ik kan moeilijk met allerlei termen gaan lopen gooien.

Je hebt ook weer gelijk met dat er maar 2 soorten digitale ins zijn. Met een gewone digitale in (zoals op de meetste creative series) bedoel ik zo'n digitale in met een jack aansluiting. Deze zijn over het algemeen gevoeliger voor storinkjes. Dus daarom maak ik daar verschil in. Coax heeft meestal tulp aansluitingen.
Tevens zijn de tulp kabels vaak (niet altijd) beter beschermd dan die iligge jack-kabeltjes.

Het voordeel van Optisch boven Coax is de kans op storingen. Coax heeft veel contact punten (metaal van tulp op metaleaansluiting van je soundcard) Optisch daarin tegen werkt met licht en heeft geen metale contact punten. Dus dat verminderd de kans op storingen cq ruis.

En ruis vind ik de meest storende factor in geluid. Ik wil zo min mogelijk ruis.

Mee eens?
Op woensdag 07 november 2001 09:56 schreef Keize001 het volgende:

[..]

Dat zilver is trouwens geen zilver maar... euh.. iets anders (echt zilver geleidt trouwens beter dan goud).

En wat bedoel je met digital in? volgens mij is er alleen maar optisch en coaxiaal, en het maakt volgens niks uit welke je neemt. Digitaal is digitaal, toch? Zolang er maar geen storingen in komen.

• Frits Flits

Frits Flits

SOUND! Designer

Topicstarter
Bedankt voor de goede tips :)!

Heeft de SBL1024 ook een Digital-in?
Ik had op een site gelezen van wel

specs

• Keizer
  • Niet online
Op donderdag 08 november 2001 08:48 schreef Eftelingtijntje het volgende:
Bedankt voor de goede tips :)!

Heeft de SBL1024 ook een Digital-in?
Ik had op een site gelezen van wel
Op de site staat idd dat er een digitale ingang op zit, maar volgens mij is die intern (voor cd-rom-speler). Met wat gepruts zou je daar volgens mij wel een md-speler aan moeten kunnen hangen (coax).

Verwijderd

Zelf zet ik regelmatig md's over naar de PC. Op mijn eigen pc gebruik ik hiervoor de sony MDS-PC1, die ik vervolgens heb aangesloten op de spdif aansluitingen van mijn geluidskaart (SBlive!).
Echter regelmatig gebruik ook de pc van mijn ouders (SB1024) dan kan je het beste je md-speler (in mijn geval nu een portable) aansluiten op de line-in van je geluidskaart.
Met een simpele wave-editor bereik je daarmee over het algemeen uitstekende resultaten. Gebruik eventueel een hogere frequentie dan 44kHz als je de bestanden na het opnemen nog wil bewerken voordat je het op cd over zet.
Pagina: 1