[MIDI] Informatie over het componeren met MIDI

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Topicstarter
Ik heb net een nieuwe geluidskaart, met een XG-wavetable erop (Hoontech iPhone), die zo'n 676 instrumenten en een zooi drumkits moet bevatten. Als ik demo liedjes beluister (in Cakewalk 9), dan klinkt het veelbelovend.
Maar ik snap er geen hout van, als ik zelf componeer... Als ik iets probeer te maken, dan verandert het geluid steeds: ben ik met de percussie bezig (in channel 10), verander ik de port van Roland GS naar Yamaha TG500, heb ik opeens allemaal pianogeluidjes (nog steeds in channel 10). Verander ik weer naar Roland GS, heb ik nog steeds die !@#$% piano ipv. m'n percussie! En nog meer van dat soort dingen; heb ik opeens m'n percussie terug, klinkt het heel anders dan in het begin, en toch heb ik niet iets verandert.

En met dit soort dingen zit ik nu. Ik zoek dus tutorials en dergelijke, of een forum voor MIDI dingen. Ik heb al een uur of wat gezocht naar dergelijke dingen op internet, maar ik ben niet echt iets tegengekomen wat ik zocht. Alleen maar 'detailed backgrounds' en dat soort dingen, maar niet de praktische 'hoe maak ik een liedje in een midi-editor', waarnaar ik dus op zoek ben.
Kan iemand mij de juiste informatie verstrekken, of mij doorverwijzen naar de juiste plek?

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

probeer eens iets te snappen over het midi protocol (ik noem program changes) en sequencers.. als je die basis snapt, kan je ook in cakewalk de goeie settings vinden om dit soort 'verspringingen' te voorkomen:)
suxes!

Verwijderd

ok, hier volgen wat instructies om te beginnen. Ik heb Cakewalk 5 als voorbeeld genomen, maar voor andere versies geldt hetzelfde.

De instrumenten bij MIDI komen altijd op kanaal 1 t/m 9 en 11 t/m 16. Kanaal 10 wordt standaard vrijgehouden voor de drums.

Allereerst moet je zorgen dat de SysEx (System Exclusive codes) geactiveerd worden. Deze codes zorgen ervoor dat de computer weet welke systeem hij moet activeren. De beschikbare systemen zijn:

-General MIDI (gmsystem.syx -> 1 GM bank met 127 instrumenten en 1 drumkit

-Roland GS (rolandbank.syx) -> 1 GM bank + 12 variatiebanks met extra instrumenten en 3 banks extra met instrumenten van oude modules (CM64/MT32) + 6 drumkits

Yamaha XG systeem (yamahaxg.syx) 1 GM bank + ongeveer 40 variatiebanks en 8 drumkits.

Je kunt die banks activeren door naar edit te gaan en SysX te kiezen. Activeer eerst de General MIDI, klik op de 'load bank' knop en kies 'gmsystem.syx', als het goed is verschijnt ie nu in de lijst.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~w.h.mulder/sysx.jpg

Kies nu op dezelfde manier b.v. het XG systeem. Dat komt nu onder GmSystem.syx te staan. Druk nu op de 'send all banks' knop en sluit de sysex af.

Om de XG instrumenten nu te zien in de MIDI lijst klik je in het overzichtsscherm op een van de patches (klik op leeg vak als er geen patches staan) met de rechtermuisknop en kies 'track properties'. Kies nu 'assign instruments' en selecteer track 1 t/m 16 en verander alles in Yamaha XG, selecteer nu nog apart even track 10 en kies 'Yamaha XG drumkits'

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~w.h.mulder/assign.jpg

nu staan alle XG instrumenten geactiveerd, nu nog even track 1 t/m 10 aanmaken bij chn (channel) om elk MIDI-instrument z'n eigen kanaal te geven (als ze geen kanaal hebben hoor je meestal piano's) en je kunt beginnen. Probeer het maar ff..

Als je niet verder komt dan hoor ik 't wel :)

b.t.w. er zijn hele leuke trucs uit te halen als je zelf sysex codes kunt programmeren (voor bepaalde effecten enzo) ;).