Welke videobanden meest geschikt voor LongPlay

Pagina: 1
Acties:

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:04
Topic says it all! En Onno's search didn't give the answer!

Het is niet voor mij maar voor mijn vriendin die t.z.t een 6 koppig video koopt

Hoogstwaarschijnlijk deze:

AIWA 5850Z
http://www.kieskeurig.nl/kieskeurig/kieskeurig.nsf/videmerk/7E1B7B663A4EC9E8C1256AAA006912D4?opendocument

Afbeeldingslocatie: http://www.aiwa.nl/database/aiwa_img_large/HV-FX5850K.jpg

Nu wil zij dus veel opnemen en natuurlijk ook de Longplay functie (alle Dawson's Creek en Friends afleveringen op 1 band :7)

We lazen overal dat je goede videobanden van goede kwaliteit moet hebben. Ze heeft een 37 cm hokkiewokkie TV zonder Hifi stereo eraan gekoppeld dus dat is niet zo'n gemis!

Heeft iemand ervaring met dergelijke videobanden???

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Ik gebruik persoonlijk altijd de Sony banden en niet de goedkopere maar de iets duurdere deze hebben een stukje beter band kwaliteit.

Verwijderd

Aangezien de meeste bekende merken zijn gestopt met videobanden produceren (opkomst dvd recorder) heb je weinig keus.
dus sony of tdk.
en dan EHG banden kopen deze hebben een extra coating laag.
ik zou voor tdk gaan.

• Red devil
Aha beter. Bedankt voor het advies. Heb ook even een linkje naar de videorecorder geplaatst + foto.

Iemand toevallig ervaring met deze recorder?

Verwijderd

Heej .. ik heb de FX5700 :)

Die AIWA's zijn flexe dingen. Vooral voor die prijs.

Ik gebruik zelf TDK EHG (Extra High Grade) banden van 4 uur.

• Red devil
Kijk die info wil, TDK EHG banden.

Klein schopje om te kijken of nog meer mensen tips hebben.

Verwijderd

Ik heb juist vreselijk slechte ervaring met Sony banden. Bij zijn altijd de BASF EHG het best.
Alle Startrek afleveringen op Tape hier.. ;)

• Morelore
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01-2024
Ik gebruik altijd FUJI SHG 240. Ik heb een SVHS recorder, en met gaatje op de juiste plaats in de cassette geboord doen deze het prima op LP. En dat is dan in SVHS, dan is de bandkwaliteit nog kritischer. Zo heb ik alle Knight Rider afleveringen opgenomen :). Deze banden kosten in Duitsland (Mediamarkt) DM 5.99 in een kunststof opbergdoos. Simpele (TDK XQ of Sony CD) 240 min. tapes kosten daar DM 3.=, deze zijn voor Longplay niet zo geschikt, hoewel het verschil niet eens zo groot is. Er komen wat sneller 'spijkers' in de ondertiteling.

Lore! Lore! Lore!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

die 6 koppen worden trouwens niet eens gebruikt bij normaal gebruik dwz. single play.
hoe dat bij longplay zat weet ik niet, maar lijkt mij dat ze dan wel aangezet worden omdat de trommel met een bepaalde snelheid langs je band moet lopen, band langzamer > trommel meer koppen

mijn eigen video heeft ook longplay functie, maar ik gebruik het nooit. ik gebruik em alleen voor tijdelijke dingen op te nemen enzo.
Ik merk wel dat sommige hele oude banden (1984 tot 1990) nog prima werken en anderen weer niet...

Vooral de BASF banden (ook de goedkope EQ) en Sony doen het nog steeds erg goed. TDK heeft iets meer balken en strepen over het beeld en voor de rest heb ik nog wat Kodak, Audio Magnetics en Hema maar daar is niet veel kwaliteit meer van over.

Dus ik denk dat je met een iets duurdere band van een bekend merk wel goed zit... Maar zou het niet verstandiger zijn om gewoon 2 goedkopere banden te nemen (TDK HS, BASF EQ) en dan single play gebruiken. Als je ze niet dagelijks gebruikt blijven de banden gewoon goed, scheelt in prijs en je kan ze ook zonder problemen bij iemand anders thuis draaien

[edit]
180 minuten banden zijn beter als 240 banden omdat 240 banden een dunnere tape gebruiken. ik heb zelf alleen maar e180 omdat mijn oude video er nogal kieskeurig in was.
Philips XHG en PDM btw ook erg goed maar ik denk niet dat je die nog ergens vindt

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Pagina: 1